Niedawno w Rzeszowie pojawiła się inicjatywa, by w okolicach miasta zbudować Tor Wyścigowy. Projekt niezwykle ambitny, dla niektórych wręcz niemożliwy – są jednak ludzie, którzy naprawdę chcą stworzyć taki obiekt i rozwinąć wyścigową odnogę sportu motorowego w naszym kraju. Jak oni widzą szansę na powstanie toru? I jakie kroki stawiają, by to marzenie stało się rzeczywistością? Oto wywiad z inicjatorem Toru Wyścigowego w Rzeszowie – Arkadiuszem D. Leśniakiem-Moczukiem.

Korzystając z przerwy zimowej zdecydowaliśmy się porozmawiać z Kubą Giermaziakiem i Patrykiem Szczerbińskim o minionym sezonie Porsche Supercup, a także marzeniach na najbliższą przyszłość.

Ktoś ma w najbliższej rodzinie lekarza, ktoś prawnika, ktoś biznesmena, a jeszcze inny bezrobotnego. Zastanawialiście się kiedyś jak to jest mieć w rodzinie kierowcę Formuły 1? Prawdopodobieństwo, że w najbliższej przyszłości w Polsce znajdzie się taka osoba jest bliska zeru, jednak nigdy nie mów nigdy i warto dowiedzieć się coś na ten temat, jakby a nóż w życiu zdarzyła się niecodzienna sytuacja. W poniższym artykule znajdują się m.in. niepublikowane wcześniej wypowiedzi tragicznie zmarłego w październiku Seana Edwardsa, którymi zawodnik podzielił się z naszym portalem na kilka dni przed śmiercią.

Gdy cyrk F1 żegna się we wrześniu z Monzą, wszyscy mają już w głowach azjatycką część sezonu, gdzie Formuła 1 przyjeżdża w większości przypadków jedynie w celach marketingowych. Kierowcy, szefowie i mechanicy udają się w daleką podróż, by wykonać swoją pracę i przyczynić się do jak najlepszego wyniku swojego zespołu. Na nowych Tilkodromach nie ma już prawdziwych fanów, którzy tak jak w Europie gotowi są zapełnić wszystkie miejsca na legendarnych torach i czekać na kierowców przed wejściem do paddocku, czy hotelu, by ich idol przynajmniej raczył pomachać ręką w ich kierunku. W Azji tego nie ma. Atmosfera jest inna, sucha i sztywna, a samo Grand Prix traktowane jest jako "większy festyn, na który fajnie by było wpaść". Druga część sezonu upływa nam właśnie w takich klimatach, z wyjątkiem jednej rundy - Grand Prix Japonii na historycznym torze Suzuka, które odbyło się w ubiegły weekend. Tam wszystko powraca ze zdwojoną siłą... Zapraszam do lektury specjalnego artykułu o Grand Prix Japonii, widzianego z perspektywy czterech samurajów, którzy mieli okazję tworzyć historię tej imprezy.

Pochodzi z kraju, gdzie rozwój kariery wyścigowej jest chyba najtrudniejszy na całym świecie. Kraj ten nie nazywa się bynajmniej Somalia, Haiti czy Borneo, a Szwajcaria. Domyślam się, że na twarzach większości z Was pojawiło się teraz zmieszanie, ponieważ Szwajcaria jest przecież jednym z lepiej rozwiniętych krajów świata. Jest jednak jedno "ale". Bardziej zagorzali fani pamiętają, że od czasu wielkiej kraksy w wyścigu Le Mans w 1955 roku, gdzie śmierć poniosło prawie 100 osób, wyścigi na terenie Szwajcarii zostały całkowicie zakazane - jest to jedyny taki przypadek na całym świecie. Dziś, po raz pierwszy od wielu wielu lat, Szwajcar znów zasiadł za kierownicą Formuły 1, a był nim 21-letni Alex Fontana. Zapraszam do lektury wywiadu z człowiekiem, który ma szansę zmienić sytuację wyścigową w kraju słynnych, dziurawych serów.

Tor wytyczony na ulicach Singapuru, po którym kierowcy Formuły 1 i GP2 ścigali się w ubiegły weekend należy do najbardziej wymagających z całego kalendarza. Zawodnik już po kilku kółkach w samochodzie jest wycieńczony, a co dopiero, gdy musi przejechać godzinny, lub 2-godzinny wyścig. Jednym z tych, którzy musieli się z nim zmierzyć był 21-letni Holender - Daniel De Jong. W długiej rozmowie z portalem ŚwiatWyścigów.pl opowiada on o życiu kierowcy, realiach panujących obecnie w świecie wyścigów i zawiłych umowach sponsorskich. Zapraszamy do lektury. 

Niezależnie od tego czy pochodzisz z Polski, Wielkiej Brytanii, czy Chin, możesz osiągnąć sukces w motorsporcie. Przekonuje nas o tym mieszkaniec Hong Kongu, Adderly Fong, startujący obecnie w serii GP3 i pucharze Audi R8 LMS. Występy w 2. kategoriach jednocześnie bynajmniej ze sobą nie kolidują, a jedynie pozwalają na zdobycie większej ilości doświadczenia. Sama wizja osiągnięcia sukcesu i awansu do Formuły 1 jest dla niego wielką motywacją do ścigania i do tego nie wie co to presja. Czego chcieć więcej? Jedynie wyników, ale żeby to poprawić należy nauczyć się... hamować. 

Julian Leal to młody i utalentowany kierowca. Mimo że pochodzi z Kolumbii i miał niewątpliwie trudniejszy start niż jego koledzy z Europy, to zdołał dotrzeć już do GP2 i radzi sobie całkiem nieźle. Trzeźwo ocenia swoje możliwości i wie na czym stoi. Jak dla każdego kierowcy, ściganie się jest dla niego najważniejsze, jednak nie zapomina też o swojej ojczyźnie i rodzinie. Dobre podejście do życia to z pewnością jeden z ważniejszych czynników, jeżeli myśli się o awansie do Formuły 1. Dla Juliana jest to wielkie marzenie, jednak obecnie również cieszy się ze swojego życia. To chyba najlepsza rzecz jaką możemy usłyszeć od młodego człowieka.

Pochodzący z Francji Yannick Dalmas był znakomicie zapowiadającym się kierowcą i wszyscy wróżyli mu świetlaną przyszłość w Formule 1. Po mizernych wynikach w zespole Larrousse niedoszły następca Alaina Prosta spróbował swoich sił w Wyścigach Samochodów Sportowych, co zaowocowało 4 zwycięzcami w legendarnym wyścigu Le Mans! Kulisy ten niepowtarzalnej kariery znajdziecie w poniższym wywiadzie - zapraszam do lektury.

Jest młody, szybki, utalentowany i co najważniejsze wie czego chce. Właśnie takich ludzi potrzebuje ten świat. James Calado od początku swojej kariery wygrywał wyścigi i osiągał sukcesy, nie zależnie z kim i gdzie było mu dane rywalizować. Wspina się po kolejnych szczeblach kariery z wielką prędkością. Nie ukrywa, że jego celem jest w tym roku wygranie GP2 i awans do Formuły 1 w sezonie 2014. Zapraszam do lektury wywiadu z prawdziwym pasjonatem wyścigów.

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Agata Kurek
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?

Partnerzy

rally and race