Podopieczny Alpine Oscar Piastri odniósł zwycięstwo w niedzielnym wyścigu głównym Formuły 2 na torze Monza, w którym po bezpośredniej walce pokonał swojego głównego rywala w mistrzostwach - Guanyu Zhou. na najniższym stopniu podium stanął Dan Ticktum.
Pogoda, podobnie jak w piątek i sobotę, jak najbardziej sprzyjała rywalizacji na włoskim legendarnym torze. Niebo nad Monzą było bezchmurne, temperatura powietrza wynosiła 24°C, a asfaltu – 28°C.
Na starcie Oscar Piastri pewnie ruszył z pole position i przewodził stawce na dojeździe do pierwszej szykany. Jehan Daruvala, który w piątkowych kwalifikacjach był drugi, zaliczył słaby początek i spadł na czwartą lokatę, a podopiecznego Red Bulla pokonali Guanyu Zhou oraz Liam Lawson. Jeszcze na pierwszym okrążeniu z tyłu stawki Guilherme Samaia stracił panowanie nad samochodem na wyjeździe z drugiego Lesmo i uderzył w barierę, po czym stanął na samym środku toru i już nie był w stanie powrócić do rywalizacji. Dyrekcja wyścigu początkowo zdecydowała się na wirtualną neutralizację, jednak po sporych problemach kierowców z wyminięciem samochodu Brazylijczyka na tor wyjechał sam samochód bezpieczeństwa.
Lap 2/30
— Formula 2 (@Formula2) September 12, 2021
Samaia spins on the opening lap to bring out the safety car! 😣🟨#ItalianGP 🇮🇹 #F2 pic.twitter.com/SMOKGivZeF
Wyścig został wznowiony na początku piątego okrążenia. Piastri musiał zachować czujność i odpierać ataki ze strony napierającego Zhou, jednak Australijczyk zachował pozycję lidera na dojeździe do pierwszej szykany. Chwilę później Zhou został wyprzedzony przez Lawsona w fantastycznym stylu w Roggia, a następnie ruszył w pogoń za liderem. Daruvala próbował nadrabiać straty, uzyskując w międzyczasie najszybsze okrążenie wyścigu, zaś w walce o dziewiąte miejsce Robert Szwarcman wyprzedził Lirima Zendeliego, który następnie stoczył pojedynek Enzo Fittipaldim.
Na ósmym okrążeniu na tor musiał wyjechać po raz drugi samochód bezpieczeństwa. Jüri Vips doznał awarii mechanicznej na wyjeździe z szykany Roggia i próbował jak najszybciej zjechać na prawą stronę, jednak nie spodziewający się tego Dan Ticktum uderzył w samochód juniora Red Bulla, doznając jednak bardzo niewielkich uszkodzeń nosa.
LAP 8/30
— Formula 2 (@Formula2) September 12, 2021
Vips and Ticktum make contact with the Estonian stopping on track ❌
Safety car's back out! 🟨#ItalianGP 🇮🇹 #F2 pic.twitter.com/WTa8dQ1LUj
Niemal cała stawka, włącznie z liderami, zdecydowała się na odbycie postoju na zmianę opon. Jedynie pięciu zawodników postanowiło pozostać na torze: Ticktum, który został tymczasowym prowadzącym, Marino Sato, Christian Lundgaard, Marcus Armstrong oraz Alessio Deledda. Jeszcze w czasie neutralizacji w samochodzie Sato na prostej startowej doszło do awarii silnika i zjechał na pobocze w pierwszej szykanie, gdzie wycofał się z rywalizacji.
Rywalizację wznowiono na początku 11. okrążenia. Ticktum nie miał problemów z pokryciem Lundgaarda, a na trzecim miejscu pozostał Armstrong. Wcześniejszy lider Piastri jechał jako piąty, zaś za jego plecami doszło do walki Daruvali i Zhou, w wyniku którego kierowca Carlina ściął drugą szykanę i musiał oddać pozycję. Zamiana lokat miała miejsce na prostej startowej, lecz Daruvala od razu odebrał szóste miejsce. Zhou nie był w ogóle zadowolony z tego faktu i na następnym okrążeniu ponownie w drugiej szykanie doszło między nimi do potyczki oraz kontaktu, w wyniku czego teraz to Zhou ściął tę sekcję.
LAP 12/30
— Formula 2 (@Formula2) September 12, 2021
Daruvala and Zhou make contact!
Both get away with it 😓#ItalianGP 🇮🇹 #F2 pic.twitter.com/W7kC159R0L
Czołówka tegorocznych mistrzostw oprócz walki między sobą musiała przebijać się przez stawkę kierowców, która nie zjechała do boksów podczas neutralizacji. Piastri musiał sporo się napracować, aby wyprzedzić Deleddę, a wkrótce Włocha wyprzedzili również pozostali zawodnicy. Podczas kolejnego manewru Deledda doznał uszkodzeń swojego samochodu na skutek kontaktu z Fittipaldim w pierwszej szykanie i spadł na koniec stawki.
Felipe Drugovich zjechał do alei serwisowej, aby ocenić potencjalne uszkodzenia przedniego skrzydła. Kierowca UNI-Virtuosi nie zrozumiał jednak komunikatu inżyniera wyścigowego, który zapytał się go, czy ma uszkodzenia, natomiast sam zawodnik zrozumiał to jako informacja o uszkodzeniu i pojawił się w boksach. Podczas wyjazdu ze stanowiska silnik w jego samochodzie zgasł, przez co ostatecznie Brazylijczyk spadł na sam koniec stawki.
W międzyczasie Piastri oraz Zhou byli w stanie wyprzedzić Lundgaarda oraz Armstronga, dzięki czemu przesunęli się na drugie i trzecie miejsce, zaś przed nimi pozostał jedynie Ticktum, który wciąż nie zaliczał swojego pit stopu. Na 19. okrążeniu jadący za nimi Daruvala podczas walki z Lundgaardem zblokował opony na hamowaniu do pierwszej szykany, a następnie wyjechał szeroko w żwir w drugiej szykanie. Te dwa błędy spowodowały, że tuż za nim znalazł się Pourchaire oraz Lawson w walce o piąte miejsce. Na następnym kółku Szwarcman awansował na ósme miejsce po skutecznym ataku na Fittipaldim.
Na początku 22. okrążenia Lawson został kolejnym kierowcą z problemami technicznymi. Nowozelandczyk zatrzymał się po prawej stronie z powodu wybuchu gaśnicy w jego samochodzie i wycofał się z dalszej rywalizacji, powodując trzeci wyjazd samochodu bezpieczeństwa. Tę neutralizację wykorzystał między innymi prowadzący Ticktum, który po obowiązkowej zmianie powrócił na tor na 11. pozycji.
LAP 22/30
— Formula 2 (@Formula2) September 12, 2021
The fire extinguisher strikes again! 🧯
Liam Lawson pulls to the side and the safety car comes out for the third time #ItalianGP 🇮🇹 #F2 pic.twitter.com/yM8TiKTPQk
Wyścig wznowiono na początku 25. okrążenia. Tym razem Piastri ponownie był na prowadzeniu, ale – podobnie jak na początku – musiał odbierać zaciekłe ataki ze strony Zhou. Chińczyk jechał koo w koło z liderem mistrzostw w Curva Grande, jednak Piastri wykazał się zimną krwią i pozostał na pierwszym miejscu. Za ich plecami Ticktum został delikatnie uderzony na hamowaniu do drugiej szykany przez rywala i omal nie uderzył w innego kierowcę, przez musiał ściąć tę sekcję. Mimo tych incydentów Brytyjczyk awansował już na szóste miejsce.
Na cztery kółka przed końcem Ticktum był już piąty po skutecznym manewrze wyprzedzania na prostej startowej na Szwarcmanie. Kolejnym zawodnikiem na celowniku kierowcy Carlina był jego zespołowy kolega Daruvala, którego wyprzedził już na dojeździe do ostatniego zakrętu imienia Michele Alboreto, a lepsze wyjście z dawnej Paraboliki pozwoliło utrzymać mu czwartą lokatę mimo aktywnego DRS-u u podopiecznego Red Bulla.
Na przedostatnim okrążeniu Ticktum wyprzedził Theo Pourchaire na hamowaniu do pierwszej szykany i awansował na trzecie miejsce, lecz w tym momencie znalazł się pod lupą sędziów za wcześniejsze ścięcie drugiej szykany. Koniec końców Brytyjczyk jednak nie został ukarany i pozostał na swojej trzeciej lokacie.
LAP 29/30
— Formula 2 (@Formula2) September 12, 2021
Ticktum gets Pourchaire, but the British racer is under investigation! 😨#ItalianGP 🇮🇹 #F2 pic.twitter.com/hGyZbkDdV2
Nieco z tyłu stawki doszło do dość sporej kolizji w pierwszym zakręcie z udziałem Davida Beckmanna i Viscaala, co spowodowało czwarty wyjazd samochodu bezpieczeństwa na ostatnim okrążeniu i zakończenie wyścigu w czasie neutralizacji.
Tym samym Piastri odniósł pierwsze zwycięstwo w wyścigu głównym w tym sezonie, dzięki czemu powiększył prowadzenie w klasyfikacji kierowców. Drugie miejsce zajął jego główny rywal w mistrzostwach Zhou, a na najniższym stopniu podium stanął Ticktum. Czwarta lokata przypadła Pourchaire, piąty był Daruvala, jako szósty linię mety przekroczył Szwarcman, a punktowaną dziesiątkę zamknęli Richard Verschoor, Lirim Zendeli, Roy Nissany i Marcus Armstrong.
Kolejnym przystankiem w tegorocznym kalendarzu Formuły 2 będzie runda na rosyjskim torze w Soczi w dniach 24-26 września.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | Oscar Piastri | Prema Racing | 30 okr. | ||
2 | 3 | Zhou Guanyu | UNI-Virtuosi | + 1,043 | ||
3 | 5 | Daniel Ticktum | Carlin | + 1,818 | ||
4 | 10 | Théo Pourchaire | ART Grand Prix | + 2,066 | ||
5 | 6 | Jehan Daruvala | Carlin | + 2,445 | ||
6 | 1 | Robert Szwarcman | Prema Racing | + 2,728 | ||
7 | 11 | Richard Verschoor | MP Motorsport | + 3,330 | ||
8 | 12 | Lirim Zendeli | MP Motorsport | + 3,560 | ||
9 | 16 | Roy Nissany | DAMS | + 3,964 | ||
10 | 17 | Marcus Armstrong | DAMS | + 4,477 | ||
11 | 9 | Christian Lundgaard | ART Grand Prix | + 5,015 | ||
12 | 14 | Enzo Fittipaldi | Charouz Racing System | + 8,690 | ||
13 | 4 | Felipe Drugovich | UNI-Virtuosi | + 8,793 | ||
14 | 22 | Jake Hughes | HWA Racelab | + 10,106 | ||
15 | 21 | Ralph Boschung | Campos Racing | + 17,038 | ||
16 | 24 | Bent Viscaal | Trident | + 2 okr. | ||
17 | 20 | David Beckmann | Campos Racing | + 2 okr. | ||
NSK | 7 | Liam Lawson | Hitech Grand Prix | |||
NSK | 23 | Alessio Deledda | HWA Racelab | |||
NSK | 25 | Marino Sato | Trident | |||
NSK | 8 | Jüri Vips | Hitech Grand Prix | |||
NSK | 15 | Guilherme Samaia | Charouz Racing System |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.