Clement Novalak został sensacyjnym zwycięzca wyścigu głównego F2 na torze Zandvoort. Drugie miejsce zajął Zane Maloney. Podium uzupełnił Jak Crawford. Po szalonej pierwszej części wyścigu z rywalizacji odpadli niemal wszyscy kierowcy walczący o mistrzowski tytuł.
Na pole position przed niedzielną rywalizacją swój bolid ustawił Jak Crawford. W pierwszym rzędzie towarzyszył mu Dennis Hauger. Za ich plecami miejsca na starcie należały do Frederik Vestiego oraz Zane Maloney’a. Kolejne lokaty zajmowali kolejno Jack Doohan, Ollie Bearman, Juan Manuel Correa i Victor Martins.
W przeciwieństwie do soboty, tym razem wyścig nie odbywał się w ulewnym deszczu. asfalt był suchy, a szanse na deszcz w czasie wyścigu według radarów były minimalne
Sędziowie zdecydowali, że rywalizacja rozpocznie się od startu lotnego. Jak Crawford niespodziewanie dodał gazu i od razu odjechał swoim rywalom. Za jego plecami doszło jednak do serii kolizji i incydentów.
Najpierw Jack Doohan stracił panowanie w ostatnim zakręcie, obrócił swój bolid i wycofał się z wyścigu. W pierwszym zakręcie swoje auto obrócił Vesti. Duńczyk spadł niemal na koniec stawki. Tuż za jego plecami Correa uderzył w tylną oś Bearmana, przez co Brytyjczyk wypadł w pułapkę żwirową. Ollie zdołał wrócić na tor na jedenastej pozycji. Na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa.
SAFETY CAR DEPLOYED (LAP 1/40)
— Formula 2 (@Formula2) August 27, 2023
We're instantly back under Safety Car conditions as Bearman and Vesti go off at Turn 1 in the slippery conditions!#DutchGP #F2 pic.twitter.com/SXFCR2PBqb
Bolid Doohana został szybko uprzątnięty i na trzecim okrążeniu wyścig został wznowiony. Już w pierwszym zakręcie doszło jednak do kolejnego kontaktu. Iwasa podjął odważny atak na Kusha Mainiego. Japończyk wywiózł zarówno siebie jak i rywala poza tor, ale obaj zdołałi wrócić do rywalizacji. W czołówce nie doszło do żadnych zmian pozycji. Prowadził Crawford przed Haugerem, Maloney’em i Correą. Juan Manuel otrzymał karę 10 sekund za kolizję z Bearmanem.
Swój marsz w górę tabeli rozpoczął za to Theo Pourchaire. Po starcie z dziesiątego pola lider klasyfikacji kierowców znajdował się już na szóstej pozycji. Do przodu przebijał się też Vesti, ale Duńczyk znajdował się dopiero na dwunastym miejscu.
Już na ósmym okrążeniu rozpoczęły się pierwsze zjazdy na zmianę opon. Jako pierwszy do alei serwisowej zanurkował Maloney. W jego ślady poszli natychmiast Crawford oraz Hauger. Na dziewiątym kółku po opony pośrednie zjechali Hadjar oraz Pourchaire. Ekipa ART wykonała bezbłędny pitstop i Theo wyjechał na tor przed kierowcą Hitech, a także przed Crawfordem i Haugerem. Pourchaire został wirtualnym liderem wyścigu.
Wtedy jednak doszło do dwóch absolutnie kuriozalnych incydentów. Najpierw Theo stracił kontrolę nad tylną osią i rozbił się o bandę w zakręcie nr 7. Chwilę później w barierach wylądował też Vesti po tym jak… oba tylne koła odpadły z jego bolidu. Na torze pojawił się drugi samochód bezpieczeństwa. Na zamieszaniu skorzystał Clement Novalak. Francuz wykonał pitstop w czasie neutralizacji i został nowym liderem.
Let's recap:
— Formula 2 (@Formula2) August 27, 2023
- Pourchaire jumps Hadjar in the pits
- Pourchaire crashes out, bringing out the Safety Car
- Vesti loses BOTH REAR TYRES mere moments later
😱😱😱#DutchGP #F2 pic.twitter.com/f7njtCZRk8
Na szesnastym okrążeniu ponownie pojawiła się zielona flaga. W pierwszym zakręcie piękny manewr wykonał Zane Maloney. Barbadoszczyk wyprzedził Crawforda i zajął drugą pozycję. Z tyłu stawki Martins zaatakował Bearmana. Doszło do kolejnego kontaktu, po którym Brytyjczyk otarł się o bandy ale zdołał utrzymać się na torze. Ostatecznie jednak Ollie był zmuszony wycofać się z wyścigu.
LAP 17/40
— Formula 2 (@Formula2) August 27, 2023
Martins makes contact with Bearman duelling for P5!
Bearman clobbers the barrier and is forced out of the race#DutchGP #F2 pic.twitter.com/uodelhnRsN
W ciągu kolejnych dziesięciu okrążeni w stawce zapanował spokój. W czołówce nie doszło do żadnych rotacji, liderem pozostawał Novalak. Za jego plecami wciąż jechali Maloney oraz Crawford. 10 sekund kary za kolizję z Bearmanem otrzymał Victor Martins. Do końca regulaminowego czasu wyścigu pozostało 14 minut.
Gdy na zegarze pozostało 7 minut do końca rywalizacji, Novalak zaczął odczuwać efekty zużycia opon. Przewaga Francuza nad resztą stawki zmalała z dwóch sekund do 1,6s. Jak Crawford zaczął wywierać presje na jadącego przed nim Maloney’a.
Na ostatnich dwóch obrażeniach Novalak zwiększył swoją przewagę i spokojnie dowiózł do mety swoje pierwsze podium i pierwszą wygraną w F2 w karierze. Jako drugi linię mety minął Zane Maloney. Ostatnie miejsce na podium przypadło Jakowi Crawfordowi. Punktowaną dziesiątkę uzupełnili Richard Verschoor, Hauger, Hadjar, Enzo Fittipaldi, Martins i Correa.
Żaden z kierowców z pierwszej trójki klasyfikacji kierowców nie zdobył w tym wyścigu ani jednego punktu. Theo Pourchaire utrzymał swoją pozycję lidera.
Kolejna runda F2 już w przyszłym tygodniu, w dniach 1-3 wrześnie na torze Monza.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 21 | Clement Novalak | Trident | |||
2 | 3 | Zane Maloney | Rodin Carlin | |||
3 | 9 | Jak Crawford | Hitech Pulse-Eight | |||
4 | 22 | Richard Verschoor | Van Amersfoort Racing | |||
5 | 1 | Dennis Hauger | MP Motorsport | |||
6 | 10 | Isack Hadjar | Hitech Pulse-Eight | |||
7 | 4 | Enzo Fittipaldi | Rodin Carlin | |||
8 | 15 | Amaury Cordeel | Invicta Virtuosi Racing | |||
9 | 6 | Victor Martins | ART Grand Prix | |||
10 | 23 | Juan Manuel Correa | Van Amersfoort Racing | |||
11 | 20 | Roman Staněk | Trident | |||
12 | 16 | Roy Nissany | PHM Racing by Charouz | |||
13 | 11 | Ayumu Iwasa | DAMS | |||
14 | 12 | Arthur Leclerc | DAMS | |||
15 | 17 | Josh Mason | PHM Racing by Charouz | |||
16 | 25 | Ralph Boschung | Campos Racing | |||
17 | 2 | Jehan Daruvala | MP Motorsport | |||
18 | 24 | Kush Maini | Campos Racing | |||
NSK | 8 | Oliver Bearman | Prema Racing | |||
NSK | 7 | Frederik Vesti | Prema Racing | |||
NSK | 5 | Théo Pourchaire | ART Grand Prix | |||
NSK | 14 | Jack Doohan | Invicta Virtuosi Racing |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.