Aktualny mistrz Formuły 3 i podopieczny Alpine Victor Martins mimo kary czasowej odniósł zwycięstwo w niedzielnym wyścigu głównym Formuły 2 na brytyjskim torze Silverstone. Drugie miejsce zajął Zane Maloney, a na najniższym stopniu podium stanął Théo Pourchaire. Lider mistrzostw Frederik Vesti nie dojechał do mety na skutek kolizji w dalszej części stawki.
Przed startem rywalizacji pogoda była o wiele lepsza niż w sobotę, choć nadal było bardzo pochmurno. Kierowcy mogli jednak przystąpić do wyścigu na oponach przeznaczonych na suchą nawierzchnię.
Fantastyczny start z trzeciego pola zaliczył Ayumu Iwasa, który na dojeździe do pierwszego zakrętu wysunął się na prowadzenie, jednak zdobywca pole position, Martins, wyprzedził podopiecznego Red Bulla jeszcze w pierwszym sektorze i odjechał na kilka długości samochodu. Kush Maini, który w kwalifikacjach był drugi, spadł dopiero na szóste miejsce po problemach z ruszeniem ze swojej pozycji startowej, promując Olivera Bearmana na trzecią lokatę. Czołową piątkę uzupełniali Enzo Fittipaldi oraz Jack Doohan.
LIGHTS OUT AT SILVERSTONE!
— Formula 2 (@Formula2) July 9, 2023
Iwasa makes a lightning start, but Martins dives back to the inside at the Loop to re-claim the lead! ⚡️#BritishGP #F2 pic.twitter.com/lkK6TTRlYm
Problematyczny początek zaliczył także Dennis Hauger, który z 14. pola spadł na sam koniec stawki. Spowodowane to było obróceniem się bolidu na wyjeździe na starą prostą startową po zawadzeniem lewymi kołami o żwir. Norweg nie uszkodził swojego bolidu i był w stanie kontynuować jazdę, lecz raczej nie mógł liczyć na dobry wynik w tym wyścigu.
LAP 3/29
— Formula 2 (@Formula2) July 9, 2023
An early spin for Hauger at Woodcote, he re-joins in P22.#BritishGP #F2 pic.twitter.com/PnSG88nTs4
Martins na wczesnym etapie wyścigu był klasą samą dla siebie i odskoczył od Iwasy na ponad cztery sekundy. Sam Japończyk miał sekundę zapasu nad Bearmanem, zaś na piątym okrążeniu Doohan wyprzedził Fittipaldiego na prostej Hangar i awansował na czwarte miejsce. Australijczyk omal nie stracił panowania nad swoim bolidem na wyjeździe na prostą startową, lecz był w stanie skontrolować sytuację i dodatkowo zachować wywalczoną przed momentem pozycją.
Po przejeździe sześciu okrążeń pierwsi kierowcy zameldowali się w alei serwisowej. Wśród nich byli Fittipaldi, a także Frederik Vesti czy Roy Nissany, którzy walczyli o miejsca pod koniec pierwszej dziesiątki.
W tym samym czasie, na siódmym okrążeniu, na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa. Amaury Cordeel walczył z Haugerem na dojeździe do zakrętu Stowe, obrócił swój bolid, w którym zgasł silnik, przez co powrót do wyścigu nie był możliwy.
LAP 7/29
— Formula 2 (@Formula2) July 9, 2023
Cordeel's stopped out on circuit - just as our first drivers come in for their mandatory stop!
Safety car deployed!#BritishGP #F2 pic.twitter.com/hYii3NUUgF
Neutralizacja spowodowała, że cała czołówka, z Martinsem na czele, wykorzystała sytuację i zjechała do alei serwisowej na zmianę opon. Fittipaldi okazał się być mocno stratny, ponieważ z tego względu spadł na 15 miejsce i został wyprzedzony pit stopem przez wielu kierowców jadących za nim. Do boksów nie zjechali m. in. Isack Hadjar czy Arthur Leclerc, którzy objęli tymczasowe prowadzenie.
Wyścig został wznowiony na 11. okrążeniu, choć zielona flaga potrwała dosłownie sekund. Nieco z tyłu stawki doszło do incydentu z trzema kierowcami: Haugerem, Romanem Stanekiem, a co ważniejsze, liderem mistrzostw Frederikiem Vestim. Vesti został uderzony w tył swojego bolidu przez Haugera, na dojeździe do szykany Club po czym Vesti już w bezwładny sposób doprowadził do obrócenia się bolidu Staneka, którego silnik zgasł i znajdował się w środku zakrętu.
LAP 11/29
— Formula 2 (@Formula2) July 9, 2023
The safety car is re-deployed after Vesti, Hauger and Stanek come together at the Club chicane.#BritishGP #F2 pic.twitter.com/aaIkYZRwsL
Vesti i Hauger byli w stanie dojechać do boksu, lecz po pit stopie Vestiego okazało się, że po dwóch kolizjach przednie zawieszenie było uszkodzone i dalsza jazda nie była możliwa.
Rywalizacja została ponownie wznowiona na 15. kółku, czyli po przekroczeniu półmetka wyścigu. Hadjar jechał na prowadzeniu, trzymając za plecami Leclerca, który odczuwał presję ze strony wcześniejszego lidera Martinsa. Francuz jednak otrzymał karę doliczenia 5 sekund za wyjazd poza tor i zyskanie przewagi.
Podobnie jak wcześniej, wyścig przy zielonej fladze nie potrwał długo. Po raz kolejny do incydentu doszło w szykanie Club, tym razem między kierowcami ekipy Campos, Ralphem Boschungiem i Kushem Mainim, którzy zderzyli się ze sobą podczas próby wyprzedzania i obaj odpadli ze zmagań.
LAP 17/29
— Formula 2 (@Formula2) July 9, 2023
The safety car returns once more after the two Campos cars collide at Club #BritishGP #F2 pic.twitter.com/RSWhVeRzd6
Zarówno przy poprzedniej kolizji, jak i przy tej, samochód bezpieczeństwa przejeżdżał przez aleję serwisową, jako że przejazd przez szykanę na prostą startową nie był możliwy. Chociaż wcześniej kierowcy na alternatywnej strategii nie wykorzystali tego faktu, tym razem Leclerc, Hadjar i pozostali zmienili swoje opony na miękkie. Najwięcej zyskał na tym Leclerc, który po pit stopie był czwarty.
Wyścig wznowiono na 20. okrążeniu. Martins zaliczył pewny restart i tym razem miał za swoimi plecami Maloney’a oraz Pourchaire’a, który w swoich lusterkach miał Leclerca. Monakijczyk wyprzedził go już na następnym okrążeniu po tym, jak Pourchaire wyjechał szeroko w zakręcie The Loop, co pozwoliło Leclercowi awansować na trzecie miejsce.
Leclerc dość szybko zbliżył się do Maloney’a, który jednak nie dawał za wygraną i starał się maksymalnie utrudnić życie. Co ciekawe, miękkie opony w samochodzie Leclerca dość szybko się poddały. Pourchaire, który wcześniej nie miał odpowiedzi na tempo Monakijczyka, nagle zaczął samemu wywierać na niego nacisk i najpierw był bliski wyprzedzenia rywala na 24. okrążeniu, a dopełnił dzieła na następnym kółku, powracając na trzecie miejsce. Wkrótce Leclerc miał spore problemy z przyczepnością i został wyprzedzony zarówno przez Doohana, jak i Iwasę.
Tymczasem Martins odjechał jednak od reszty stawki i starał się wyrobić ponad 5 sekund przewagi, aby zniwelować skutek wcześniejszej kary czasowej. Na 3 okrążenia przed końcem udało mu się odskoczyć od Maloney’a na 5,4 sekundy i zaczął zmierzać po zwycięstwo.
LAP 26/29
— Formula 2 (@Formula2) July 9, 2023
With a few laps to go, Martins is nudging the 5-second gap he needs to stay in P1 ⏱️
Carlin urging Maloney to push in an attempt to take the net victory away! #BritishGP #F2 pic.twitter.com/en7ugZRSLK
Martins nie miał problemów z utrzymaniem ponad 5-sekundowej przewagi do samej mety i mimo kary czasowej odniósł zwycięstwo w głównym wyścigu Formuły 2 na Silverstone, swoje pierwsze w tych mistrzostwach. Drugie miejsce zajął Maloney, a na najniższym stopniu podium stanął Pourchaire.
Jako czwarty linię mety przeciął Iwasa, piąty był Jehan Daruvala, szóstą lokatę wywalczył Doohan, a czołową dziesiątkę uzupełnili Oliver Bearman, Enzo Fittipaldi, Aurthur Leclerc i Jak Crawford.
Kolejna runda Formuły 2 odbędzie się na węgierskim torze Hungaroring za dwa tygodnie, w dniach 21-23 lipca.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 6 | Victor Martins | ART Grand Prix | 27 okr. | ||
2 | 3 | Zane Maloney | Rodin Carlin | + 2,051 | ||
3 | 5 | Théo Pourchaire | ART Grand Prix | + 4,749 | ||
4 | 11 | Ayumu Iwasa | DAMS | + 6,637 | ||
5 | 2 | Jehan Daruvala | MP Motorsport | + 12,611 | ||
6 | 14 | Jack Doohan | Invicta Virtuosi Racing | + 18,225 | ||
7 | 8 | Oliver Bearman | Prema Racing | + 18,933 | ||
8 | 4 | Enzo Fittipaldi | Rodin Carlin | + 18,963 | ||
9 | 12 | Arthur Leclerc | DAMS | + 24,155 | ||
10 | 9 | Jak Crawford | Hitech Pulse-Eight | + 24,543 | ||
11 | 23 | Juan Manuel Correa | Van Amersfoort Racing | + 27,958 | ||
12 | 16 | Roy Nissany | PHM Racing by Charouz | + 29,777 | ||
13 | 21 | Clement Novalak | Trident | + 30,610 | ||
14 | 17 | Brad Benavides | PHM Racing by Charouz | + 30,973 | ||
15 | 22 | Richard Verschoor | Van Amersfoort Racing | + 32,920 | ||
16 | 1 | Dennis Hauger | MP Motorsport | + 34,573 | ||
17 | 10 | Isack Hadjar | Hitech Pulse-Eight | + 34,629 | ||
NSK | 25 | Ralph Boschung | Campos Racing | |||
NSK | 24 | Kush Maini | Campos Racing | |||
NSK | 7 | Frederik Vesti | Prema Racing | |||
NSK | 20 | Roman Staněk | Trident | |||
NSK | 15 | Amaury Cordeel | Invicta Virtuosi Racing |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.