Mitch Evans był najszybszym kierowcą kwalifikacji, lecz kara za incydent z poprzedniej rundy nie pozwoliła mu wystartować do pierwszego wyścigu E-Prix Londynu z pole position. Nowozelandczyk mimo to odniósł zwycięstwo w przedostatniej rundzie Mistrzostw Świata Formuły E na częściowo zadaszonym torze ExCeL.
Po przesunięciu Evansa o pięć pozycji na starcie, na pole position ustawił się Nick Cassidy. Nowozelandczyk dobrze wystartował i utrzymał prowadzenie w pierwszym zakręcie. Na drugie miejsce wyszedł jego zespołowy kolega Sébastien Buemi, wyprzedzając lidera klasyfikacji generalnej Jake’a Dennisa. Za tą trójką, René Rast wyprzedził Dana Ticktuma, a jeszcze przed końcem pierwszego okrążenia to samo zrobił Mitch Evans.
WHAT A START!!!
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) July 29, 2023
Jake Dennis slips back into P3 and we have an Envision Racing 1-2! 🟢@Hankook_Sport #LondonEPrix pic.twitter.com/Z8SxsPHCy8
Kierowcy Envision Racing zaczęli współpracować i Buemi wstrzymywał stawkę, pozwalając Cassidy’emu odjechać aktywować tryb ataku bez utraty wprowadzenia na piątym okrążeniu. W międzyczasie Evans wyprzedził Rasta, awansując na czwartą lokatę.
Evans następnie wyprzedził Dennisa na siódmym okrążeniu, a gdy ten nie trafił w punkty aktywacji trybu ataki, stracił kolejną lokatę na rzecz Rasta. Cassidy szybko aktywował drugi tryb ataku i spadł tym razem za Buemiego i Evansa, lecz drugi z kierowców Envision niedługo później sam aktywował tryb ataku, oddając prowadzenie reprezentantowi Jaguara. To samo zrobił Rast, oddając pozycję Dennisowi.
Lider klasyfikacji generalnej mając przed sobą swojego głównego rywala zaatakował go w zdecydowany sposób na koniec 10. okrążenia. Walkę pretendentów do tytułu wykorzystał Rast, wyprzedzając ich obu na początku kolejnego okrążenia.
What a move!!!!!!!!!!!!!!
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) July 29, 2023
Dennis with a gutsy move on Cassidy to split the Envisions!@Hankook_Sport #LondonEPrix pic.twitter.com/zEiKRiTQ9t
Evans aktywował swój pierwszy tryb ataku na 11. okrążeniu i pozostał na prowadzeniu – Buemi podążył bowiem za nim, lecz przestrzelił punkt aktywacji i spadł za Rasta na trzecią pozycję.
Na 13. okrążeniu Cassidy odzyskał czwartą lokatę, wyprzedzając z powrotem Dennisa. Nowozelandczyk następnie próbował wyjść przed swojego zespołowego kolegi Buemiego, lecz ten nie zorientował się w jego zamiarach i dwójka kierowców Envision zderzyła się. Cassidy stracił przednie skrzydło, co doprowadziło do jego wycofania się z rywalizacji i utraty szans na pierwszy w karierze tytuł mistrzowski.
CAN YOU BELIEVE IT!?
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) July 29, 2023
Nick Cassidy loses his front wing and is forced to pit after colliding with teammate Buemi 🤯🤯🤯🤯🤯🤯@Hankook_Sport #LondonEPrix pic.twitter.com/rKcGpWCGVf
Nowozelandczyk rozrzucił za sobą szczątki karoserii, doprowadzając do wyjazdu samochodu bezpieczeństwa. W momencie neutralizacji na prowadzeniu był Evans, przed Buemim, Rastem, Wehrleinem i Dennisem.
Gdy wyścig został wznowiony, Dennis podjął kolejną próbę aktywowania trybu ataku i ponownie przegapił punkt aktywacji, lecz nie stracił pozycji. Brytyjczyk w końcu aktywował tryb ataku okrążenie później, lecz został wyprzedzony przez Günthera – szybko jednak wyprzedził z powrotem Niemca, a jego śladami podążył Sam Bird.
Dennis następnie uwiązał się w zaciętą walkę z Pascalem Wehrleinem, która zakończyła się przy udziale René Rasta – ten uderzył w krawężnik w pierwszym zakręcie i skręcił prosto w swojego rodaka, spychając go na bandę.
Tensions rising here as Team Owner of Avalanche Andretti, Michael Andretti, makes his feelings clear to the TAG Heuer Porsche garage following a close call between Wehrlein and Dennis.@Hankook_Sport #LondonEPrix pic.twitter.com/nENBITW1ot
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) July 29, 2023
Dennis aktywował drugi tryb ataku na 28. okrążeniu i spadł na szóstą lokatę. Kilka sekund później na hamowaniu do 16. zakrętu Sacha Fenestraz najechał na samochód Sergio Sette Câmary i wyleciał z toru z dużą prędkością. Francuz uderzył w barierę i przesunął ją na tyle, by dyrektor wyścigu zdecydował o wywieszeniu czerwonej flagi.
Fenestraz goes OVER Ticktum!!!!!
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) July 29, 2023
Big shunt for Fenestraz as he collides with the NIO 333 driver and is in the wall.
Safety Car is out and both drivers are okay.@Hankook_Sport #LondonEPrix pic.twitter.com/35n5d1j3Rc
Wyścig został wznowiony na cztery okrążenia do mety. Evans i Buemi jako jedyni kierowcy z czołówki musieli wciąż aktywować tryb ataku i zrobili to zaraz po restarcie. Kierowca Jaguara zrobił to bez utraty prowadzenia, z kolei Szwajcar dał się wyprzedzić António Félixowi da Coście i Dennisowi.
Pomimo dodatkowej mocy, Buemi zaczął jechać bardzo wolno i pozwolił odjechać czołowej trójce. Jadący za nim Norman Nato stracił cierpliwość i spróbował zaatakować kierowcę Envision w 19. zakręcie. Obaj zderzyli się, a następnie w ich incydent włączyli się Sam Bird, Stoffel Vandoorne i Sette Câmara, blokując cały tor i wywołując drugą czerwoną flagę.
We have a red flag here as a collision between Nato and Buemi causes a blockage at Turn 19.@Hankook_Sport #LondonEPrix pic.twitter.com/8WeXD2JrJQ
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) July 29, 2023
Wszyscy uczestniczący w karambolu powrócili do rywalizacji, a wyścig został wznowiony na dwa ostatnie okrążenia. Evans utrzymał prowadzenie i odniósł swoje czwarte zwycięstwo w sezonie 2022/2023. Da Costa otrzymał przed metą 3-minutową karę za jazdę ze zbyt niskim ciśnieniem w jednej z opon, co promowało Dennisa na drugą lokatę – to wystarczyło, aby zapewnił tytuł mistrzowski na jeden wyścig przed końcem sezonu. Podium uzupełnił Buemi. Na czwartym miejscu finiszował Nato, przed Birdem, Sette Câmarą, Edoardo Mortarą, Lucasem di Grassim, Ticktumem i Rastem, który uzupełnił punktowaną dziesiątkę.
Ostatni wyścig sezonu Formuły E odbędzie się w niedzielę.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 9 | Mitch Evans | Jaguar TCS Racing | 37 okr. | |||
2 | 27 | Jake Dennis | Avalanche Andretti Formula E | + 1,116 | |||
3 | 16 | Sébastien Buemi | Envision Racing | + 1,668 | |||
4 | 10 | Sam Bird | Jaguar TCS Racing | + 3,054 | |||
5 | 48 | Edoardo Mortara | Maserati MSG Racing | + 4,263 | |||
6 | 11 | Lucas di Grassi | Mahindra Racing | + 4,769 | |||
7 | 33 | Daniel Ticktum | NIO 333 Racing | + 5,118 | |||
8 | 17 | Norman Nato | Nissan Formula E Team | + 7,527 | |||
9 | 94 | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche Formula E Team | + 8,725 | |||
10 | 5 | Jake Hughes | NEOM McLaren Formula E Team | + 9,128 | |||
11 | 1 | Stoffel Vandoorne | DS Penske | + 10,231 | |||
12 | 7 | Maximilian Günther | Maserati MSG Racing | + 10,568 | |||
13 | 36 | André Lotterer | Avalanche Andretti Formula E | + 11,094 | |||
14 | 58 | René Rast | NEOM McLaren Formula E Team | + 11,789 | |||
15 | 8 | Roberto Merhi | Mahindra Racing | + 13,472 | |||
16 | 13 | António Félix da Costa | TAG Heuer Porsche Formula E Team | + 3:00,666 | |||
NSK | 23 | Sacha Fenestraz | Nissan Formula E Team | ||||
NSK | 37 | Nick Cassidy | Envision Racing | ||||
NSK | 51 | Nico Müller | ABT CUPRA Formula E Team | ||||
NSK | 25 | Jean-Éric Vergne | DS Penske | ||||
NSK | 4 | Robin Frijns | ABT CUPRA Formula E Team | ||||
DSK | 3 | Sérgio Sette Câmara | NIO 333 Racing | + 3,782 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.