Premiera Porsche Mobil 1 Supercup z wykorzystaniem e-paliwa

Porsche Mobil 1 Supercup rozpocznie nowy sezon, tankując samochody e-paliwem, które jest potencjalnie niemal neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Jego «baza» pochodzi z pilotażowego zakładu Haru Oni.

Wyłącznie tym e-paliwem będzie zasilany każdy z maksymalnie 32 samochodów ścigających się w ośmiu tegorocznych rundach Supercup. Poprzez swój sztandarowy projekt Porsche chce przyjąć pionierską rolę i utorować drogę dla motorsportu, który będzie miał możliwie najbardziej korzystny bilans pod względem emisji CO2 netto.

W 2024 roku wyścigi zaplanowane w kalendarzu Porsche Mobil 1 Supercup będą po raz pierwszy «napędzane» wyłącznie potencjalnie niemal syntetycznym e-paliwem. Surowe paliwo pochodzi z pilotażowej fabryki Haru Oni w Chile i jest produkowane jako gotowe do wyścigów w tak zwanym procesie mieszania. Produkt końcowy sprawia, że około 510-konne egzemplarze Porsche 911 GT3 Cup rywalizujące w stawce Supercup mogą być eksploatowane niemal neutralnie pod względem emisji CO2. W ciągu ostatnich trzech lat w czołowych markowych seriach producenta samochodów sportowych stosowano biopochodną, częściowo syntetyczną mieszankę paliwową drugiej generacji. Teraz Porsche stawia kolejny krok w realizacji tego flagowego projektu. Samochody wyścigowe, które w odróżnieniu od swoich seryjnych odpowiedników wyposażono w ręcznie programowane sterowniki silnika, przed zawodami będą miały zainstalowaną odpowiednio przystosowaną wersję oprogramowania.

W tym roku wyścigi Porsche Mobil 1 Supercup będą po raz kolejny odbywać się wyłącznie w ramach programu wsparcia ośmiu europejskich Grand Prix Formuły 1. Nowy sezon wystartuje 19 maja, od Grand Prix Emilii-Romanii na Imoli, a zakończy się także we Włoszech – 1 września na Monzy. Całkowite zapotrzebowanie 32 pucharowych 911 na paliwo w ciągu sezonu szacuje się na około 50 000 litrów.

„Supercup jest dla nas drogowskazem, jeśli chodzi o e-paliwa. Sport motorowy od zawsze był motorem innowacji – teraz także w obszarze paliwa. Dzięki temu projektowi podejmujemy dalsze kroki w kierunku osiągnięcia naszych celów w zakresie dekarbonizacji” – powiedział Michael Steiner, członek zarządu Porsche AG ds. badań i rozwoju. „Jeśli spojrzeć na cały łańcuch wartości, samochody wyścigowe Porsche Mobil 1 Supercup mogą ścigać się na e-paliwach w sposób potencjalnie niemal neutralny pod względem emisji CO2. Nowe paliwo jest tu wykorzystywane w najcięższych warunkach. Aby spowolnić globalne ocieplenie, konieczne jest ograniczenie emisji dwutlenku węgla – i dotyczy to również motorsportu”.

E-paliwa są wytwarzane z odnawialnego wodoru i pobieranego z powietrza dwutlenku węgla przy wykorzystaniu energii odnawialnej. W ten sposób początkowo powstaje e-metanol, który jest następnie przekształcany w surową syntetyczną benzynę. Zlokalizowany w Patagonii projekt Haru Oni pozyskuje energię do tego procesu z pracy turbin wiatrowych, których eksploatacja w tym miejscu jest efektywna i niedroga. Obecnie dwutlenek węgla pochodzi ze źródła biogennego, a w przyszłości będzie pozyskiwany bezpośrednio z atmosfery, w sposób przyjazny dla środowiska, z wykorzystaniem innowacyjnego procesu bezpośredniego wychwytywania z powietrza (DAC). Porsche pracuje nad weryfikacją koncepcji DAC wspólnie z Grupą Volkswagen, swoim zaufanym partnerem w dziedzinie e-paliw – firmą HIF Global – oraz MAN Energy Solutions. Cel: wykazać, że proces ten może zostać wdrożony na skalę przemysłową.

„W naszej opinii DAC to nowa technologia ważna dla przyszłości – szczególnie w zakresie pozyskiwania energii” – powiedziała Barbara Frenkel, członkini zarządu Porsche AG ds. zakupów. „Czysty CO2 można wykorzystać w procesach przemysłowych lub trwale składować w ziemi. Wytworzone w ten sposób e-paliwa mogą pomóc w osiągnięciu naszych celów w zakresie dekarbonizacji motorsportu. Będziemy w dalszym ciągu wspierać HIF, naszego partnera, w zwiększaniu ilości dostępnych e-paliw”.

Termin «e-paliwo» (elektropaliwo) odnosi się do paliw syntetycznych wytwarzanych przy użyciu energii odnawialnej, niebazujących na zasobach kopalnych. Mogą one stanowić pożyteczne uzupełnienie elektromobilności, szczególnie w przypadku istniejących pojazdów. W rozwój i produkcję e-paliw Porsche jak dotąd zainwestowało już ponad 100 mln dolarów. 75 mln dolarów z tej kwoty w kwietniu 2022 roku przeznaczono na nabycie udziałów w HIF Global LLC – firmie, która planuje, buduje i obsługuje zakłady produkcji e-paliw w Chile, Urugwaju, USA oraz Australii.

W grudniu 2022 roku spółka HIF Global rozpoczęła przemysłową produkcję paliwa syntetycznego w pilotażowym zakładzie Haru Oni w Punta Arenas. Południe Chile oferuje idealne warunki do tego celu: w tamtejszym regionie Magallanes turbiny wiatrowe mogą być wykorzystywane znacznie częściej i intensywniej niż w Niemczech. Przez cały rok wiatr jest tam silniejszy i wieje bardziej równomiernie. Oznacza to, że te same turbiny mogą wytworzyć wielokrotnie więcej prądu niż w przypadku europejskich szerokości geograficznych. Co więcej, Punta Arenas znajduje się blisko Cieśniny Magellana. Stamtąd, za pomocą istniejącej infrastruktury, syntetyczne e-paliwa można transportować w taki sam sposób jak paliwa konwencjonalne.

W Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA WEC oraz w mistrzostwach IMSA WeatherTech SportsCar Championship, w których rywalizują hybrydowe prototypy 963 w fabrycznych barwach Porsche, wykorzystywane są tzw. zaawansowane biopaliwa na bazie etanolu – podobnie jak w poprzednich sezonach Supercup. Na przykład w WEC do ich wytwarzania wykorzystuje się organiczne pozostałości z uprawy winorośli.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze