Trzydziesty pierwszy tytuł mistrzowski w klasyfikacji kierowców Porsche Supercup należy do Bastiana Buusa. Trzynaste miejsce w burzliwym finale sezonu na torze Monza wystarczyło 20-letniemu Juniorowi Porsche z Danii do zwycięstwa w klasyfikacji generalnej, z pięciopunktową przewagą nad Larrym ten Voordem. Holender w barwach ekipy GP Elite przekroczył linię mety na torze Formuły 1 w północnych Włoszech jako drugi, za Harrym Kingiem, kolegą Bastiana Buusa z zespołu BWT Lechner Racing. Austriacka drużyna zdobyła swój trzynasty tytuł w klasyfikacji ekip międzynarodowego markowego pucharu Porsche z udziałem 911 GT3 Cup. A Francuz Alessandro Ghiretti wygrał w tabeli debiutantów, choć nie udało mu się dotrzeć do mety.
Ostatnia runda 31. sezonu Porsche Supercup była nie mniej emocjonująca niż poprzednie. Walka o mistrzostwa w tabelach kierowców i debiutantów rozegrała się dosłownie na ostatnich metrach finału na torze Monza w północnych Włoszech. Zaledwie 0,4 sekundy zadecydowało o tytule w generalnej klasyfikacji zawodników i rozstrzygnęło pojedynek Bastiana Buusa z Larrym ten Voordem z Holandii – ostatecznie zwyciężył w nim Junior Porsche z Danii. Australijczykowi Harriemu Jonesowi niespełna 0,3 sekundy zabrakło do zdobycia trofeum debiutantów. Tytuł ten przypadł Alessandro Ghirettiemu z Francji.
„Mentalnie to był najtrudniejszy wyścig w moim życiu, prawdziwy rollercoaster”
– przyznał Bastian Buus po liczącym 14 okrążeń dreszczowcu na torze Formuły 1 pod Mediolanem. Przed startem wszystko wydawało się proste: do zdobycia tytułu wystarczyłoby mu jedenaste miejsce. Biorąc pod uwagę dziewiąte pole na starcie, zadanie nie należało do wymagających – do chwili, gdy na drugim okrążeniu z powodu kolizji Buus spadł na sam koniec stawki. „Zgasł mi silnik i miałem wrażenie, że minęła cała wieczność, zanim mogłem kontynuować jazdę”
– powiedział zawodnik, opisując sekundy, które spędził poza torem. Na kolejnych okrążeniach zdołał odrobić nieco strat, jednak jedenaste miejsce pozostało poza zasięgiem, również ze względu na trzysekundową karę czasową. „Na szczęście na monitorach przytorowych widziałem, że w wyścigu prowadził Harry King. To mnie trochę uspokoiło”
.
Buus pokładał wszystkie nadzieje w swoim koledze z drużyny BWT Lechner Racing. King startował z pole position, ale miał towarzystwo: na jego zderzaku „siedział” drugi pretendent do tytułu, Larry ten Voorde, który po starcie z czwartej pozycji natychmiast wskoczył w strumień lidera. Holenderski kierowca ekipy GP Elite mógł zdobyć tytuł jedynie dzięki zwycięstwu. King zachował jednak spokój i utrzymał prowadzenie aż do mety. Dzięki temu Junior Porsche Bastian Buus ostatecznie został koronowany na nowego mistrza Supercup, najmłodszego w historii pucharu. „Brak mi słów, jestem po prostu wniebowzięty”
– mówi rozpromieniony Buus, słysząc huczne wiwatowanie całej swojej rodziny.
„Za każdym razem, gdy nieco dystansowałem Larry’ego, przewagę odbierał mi samochód bezpieczeństwa. Jednak moje 911 było dziś na tyle szybkie, że ostatecznie nie dałem mu szans”
– powiedział King, chwaląc pracę swoich inżynierów. 26-latek wygrał w tym sezonie trzy wyścigi, więcej niż którykolwiek z jego konkurentów. Pechowa seria w pozostałych rundach sprawiła jednak, że w końcowej klasyfikacji musiał zadowolić się trzecim miejscem.
Larry ten Voorde, mistrz Supercup z lat 2020 i 2021, pomimo przegranej w pojedynku z Kingiem wykazał się sportową postawą: „Próbowałem absolutnie wszystkiego, nigdy się nie poddałem i aż do końca walczyłem jak lew. Harry sprytnie bronił jednak swojej przewagi. Gratulacje dla Bastiana, on naprawdę zasługuje na tytuł”
.
Trzecie miejsce zdobył lokalny bohater Simone Iaquinta, który zaserwował widzom dodatkową porcję wyścigowych emocji. „To idealne zakończenie sezonu”
– uśmiechnął się Włoch rywalizujący w niemieckim zespole Huber Racing. Na Monzy zapewnił sobie najlepszy wynik w sezonie i zupełnie przypadkowo zaangażował się w walkę o tytuł w klasie nowicjuszy. Przez cały wyścig walczył z Harrim Jonesem (BWT Lechner Racing), przy czym obaj kilkakrotnie zamieniali się pozycjami. Aby zabrać do domu koronę dla najlepszego debiutanta, Jonesowi – aktualnemu mistrzowi Porsche Carrera Cup Australia – wystarczyło trzecie miejsce. Zawodnik dojechał do mety jako najlepszy debiutant, ale o długość samochodu przegrał z Iaquintą i był czwarty. Tym samym tytuł przypadł Alessandro Ghirettiemu (Martinet by Alméras).
Francuz z powodu kolizji musiał wycofać się z wyścigu. „Śledziłem, jak Simone i Harri walczą o trzecie miejsce z pozycji widza – prawie oszalałem. Ale teraz mogę być dumny z tytułu debiutanta”
– powiedział 21-latek z Montauban na południu Francji. Ghiretti został także uznany za najlepszego zawodnika w rankingach wewnętrznego programu dla debiutantów, który oprócz wyników na torze ocenia obszary takie jak sprawność fizyczna czy jakość pisemnych raportów kierowców po poszczególnych wyścigac.
Były kierowca Formuły 1 Timo Glock po raz drugi w tym sezonie gościnnie zasiadł za kierownicą VIP-owskiej 911 i zaliczył mocny występ. Rozpoczynając wyścig z przedostatniego rzędu, uniknął kilku kolizji i sprawnie omijał rywali, którzy wpadali w poślizg. Fakt, że w tym burzliwym wyścigu udało mu się awansować na dziewiątą pozycję, podkreśla ogromne doświadczenie 41-latka. Obecnie Glock relacjonuje Mistrzostwa Świata Formuły 1 jako komentator telewizyjny.
Tabelę zespołów po raz kolejny zdominowała ekipa BWT Lechner Racing, której punkty zapewnili Junior Porsche Bastian Buus i Harry King. Zespół z siedzibą w Austrii, założony przez legendarnego kierowcę Waltera Lechnera, zdobył już swój trzynasty drużynowy tytuł Porsche Supercup. „Wiele przeżyłem, ale ten finał wydał mi się czymś prosto z Hollywood”
– skomentował szef zespołu Robert Lechner. „Jestem niesamowicie dumny z Bastiana Buusa, najmłodszego mistrza Supercup wszech czasów. Również Harry King miał świetny sezon i ze swoimi trzema zwycięstwami w ogromnym stopniu przyczynił się do naszego tytułu”
.
Także Thomas Laudenbach był zachwycony. Wiceprezes ds. Porsche Motorsport śledził finał sezonu Porsche Mobil 1 Supercup na torze Monza, po czym wręczył trofeum zwycięzcy wyścigu Harry’emu Kingowi. „Zarówno ten emocjonujący finał, jak i cały sezon 2023 po raz kolejny pokazały, dlaczego Porsche Mobil 1 Supercup jest naszym topowym pucharem. O wszystkich trzech tytułach zadecydował dopiero ostatni wyścig. To sport motorowy w najlepszym wydaniu. Właśnie tego oczekujemy – i to demonstruje wysoki poziom profesjonalizmu kierowców oraz zespołów”
.
Oliver Schwab, menedżer projektu Porsche Mobil 1 Supercup, dodał: „Gratulacje dla Juniora Porsche Bastiana Buusa, który przed rokiem zdobył koronę debiutantów, a teraz do listy swoich osiągnięć dodał tytuł w klasyfikacji generalnej. Również BWT Lechner Racing poprawił swój rekord, zdobywając trzynasty tytuł w tabeli zespołów – to naprawdę imponujące osiągnięcie. Tytuł wśród debiutantów trafia w tym roku do Francji – gratulacje dla Alessandro Ghirettiego. Chciałbym także podziękować wszystkim pozostałym kierowcom i zespołom oraz każdemu z ich członków za niesamowicie ekscytujący i wysoce profesjonalny sezon Supercup”
.
Nowy mistrz Porsche Mobil 1 Supercup Bastian Buus
W wieku zaledwie 20 lat Bastian Buus został najmłodszym mistrzem w historii serii Porsche Supercup, zainicjowanej w 1993 r. Ponadto mierzący 1,87 m Duńczyk jest trzecim Juniorem Porsche, który wygrał klasyfikację generalną międzynarodowego markowego pucharu Porsche z udziałem 911 GT3 Cup po Nowozelandczyku Earlu Bamberze (2014) i Niemcu Svenie Müllerze (2016).
Buus dorastał w pobliżu Kolding na duńskim wybrzeżu Morza Bałtyckiego. Do kartingu trafił wspierany przez swojego ojca Mortena – fana wyścigów i amatorskiego kierowcę wyścigowego. W tym czasie zyskał także pozycję doświadczonego simracera. Dzięki temu przekonał do siebie niemiecką ekipę Allied-Racing, która zgłosiła go do GT4 European Series za kierownicą Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport. Razem z szefem zespołu Janem Kasperlikiem Buus wywalczył tam tytuł ProAm. W 2021 r., będąc jeszcze studentem, dołączył do Allied-Racing w Porsche Carrera Cup Deutschland, gdzie wciąż ma szansę na zdobycie tegorocznego tytułu. W 2022 r. Bastian Buus ustanowił nowy rekord w Porsche Mobil 1 Supercup: wygrał klasyfikację debiutantów we wszystkich ośmiu wyścigach. Do tej pory w międzynarodowym markowym pucharze Porsche zwyciężył łącznie w trzech rundach.
Buus, który za wzór do naśladowania przyjmuje swojego rodaka, siedmiokrotnego zwycięzcę Le Mans Toma Kristensena, ukończył szkołę średnią i wyznaczył już sobie średnioterminowy cel. To zdobycie tytułu mistrza w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA WEC za kierownicą Porsche 963, nowego prototypu LMDh.
Wyniki wyścigu – ósma runda Porsche Mobil 1 Supercup, Monza (Włochy)
1. Harry King (Wielka Brytania/BWT Lechner Racing): 30:29,288 min
2. Larry ten Voorde (Holandia/GP Elite), +0,432 s
3. Simone Iaquinta (Włochy/Huber Racing), +3,589 s
4. Harri Jones (Australia/BWT Lechner Racing), +3,848 s
5. Morris Schuring (Holandia/Fach Auto Tech), +4,056 s
6. Alexander Fach (Szwajcaria/Fach Auto Tech), +4,747 s
(…)
13. Junior Porsche Bastian Buus (Dania/BWT Lechner Racing), +13,937 s
Klasyfikacja końcowa Porsche Mobil 1 Supercup 2023 (po ośmiu wyścigach)
1. Junior Porsche Bastian Buus (Dania/BWT Lechner Racing): 122 punkty
2. Larry ten Voorde (Holandia/GP Elite): 117 punktów
3. Harry King (Wielka Brytania/BWT Lechner Racing): 108 punktów
4. Morris Schuring (Holandia/Fach Auto Tech): 103 punkty
5. Dorian Boccolacci (Francja/CLRT): 79 punktów
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.