Walka o tegoroczny tytuł mistrzowski Porsche Supercup rozstrzygnie się w finale na Monzy

W weekend na torze Zandvoort odbyły się aż dwie rundy międzynarodowego pucharu markowego Porsche z udziałem 911 GT3 Cup. W sobotę, po bezbłędnym wyścigu od startu do aż mety, triumfował Morris Schuring z Holandii – robiąc swojej ekipie Fach Auto Tech najlepszy prezent z okazji ich setnego wyścigu Supercup. Przy okazji szef zespołu Alex Fach mógł świętować osiemnastą wygraną szwajcarskiej drużyny. Drugie i trzecie miejsce zajęli, odpowiednio, Loek Hartog i Larry ten Voorde, obaj z GP Elite – czym zaakcentowali siłę holenderskiej ekipy. Czwarty był Junior Porsche Bastian Buus, który obronił prowadzenie w mistrzostwach. W niedzielę kierowca stoczył imponującą walkę z Loekiem Hartogiem. Finalnie wygrał ten drugi, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w Porsche Mobil 1 Supercup. Buus zdołał powiększyć przewagę w klasyfikacji kierowców do 21 punktów. Za nim w tabeli plasuje się Larry ten Voorde. Przesuwa to decyzję o rozstrzygnięciu tytułu do samego finału, który odbędzie się w najbliższą niedzielę 3 września 2023 r. podczas Grand Prix Włoch na torze Monza.

Wyścig nr 6

W sobotę już na pierwszych metrach Morris Schuring jasno dał do zrozumienia, że to jego wyścig: katapultował się z pole position i pomimo dwóch faz samochodu bezpieczeństwa nie oddał prowadzenia aż do mety. „Mój samochód spisywał się dziś wprost genialnie. Po prostu wcisnąłem gaz i zostawiłem rywali w tyle” – tak Schuring podsumował swoją drogę do odniesienia drugiego zwycięstwa w Supercup w sezonie. Cztery tygodnie temu 18-latek przeszedł do historii: na Spa-Francorchamps w Belgii został najmłodszym zwycięzcą w historii pucharu, trwającej od 1993 r.

„Jestem niesamowicie dumny z mojego zespołu i oczywiście z moich kierowców, którzy mają zaledwie 18 i 20 lat, a którzy wygrali w tym roku już trzy wyścigi Supercup” – powiedział szef zespołu Alex Fach. Szwajcarska ekipa stanowi integralną część Porsche Supercup od 2013 r., a w 2014 r. sięgnęła po koronę – wraz z Nowozelandczykiem Earlem Bamberem. „Kiedy dziesięć lat temu dołączałem do tej serii, nigdy bym nie przypuszczał, że zajdziemy tak daleko” – dodał Fach.

Koledzy z drużyny GP Elite, Loek Hartog i Larry ten Voorde, na całym dystansie walczyli o drugie miejsce. Po szesnastu okrążeniach Hartog wyprzedził ten Voordego zaledwie o 0,3 s. Junior Porsche Bastian Buus minął linię mety tuż za nimi i tym samym obronił prowadzenie w mistrzostwach. „Niestety nie mogłem dzisiaj zdziałać więcej” – powiedział 20-letni Duńczyk z zespołu BWT Lechner Racing. Szczęścia nie mieli Harry King, kolega z drużyny Buusa, oraz kierowca CLRT Dorian Boccolacci. Brytyjczyk i Francuz, którzy startowali z drugiego i trzeciego pola, starli się w kolizji. Boccolacci zakończył zmagania dopiero w środku pola, a King musiał wycofać się z rywalizacji, co doprowadziło do przetasowań w klasyfikacji generalnej.

Piąte miejsce przypadło Alessandro Ghirettiemu. Tym wynikiem Francuz powiększył prowadzenie w klasyfikacji debiutantów. „Atmosfera na torze Zandvoort, ze wsparciem zagorzałych holenderskich fanów, nie ma sobie równych” – skomentował kierowca Martinet by Alméras. Na podium debiutantów wspiął się także Holender Huub van Eijndhoven (GP Elite), który w sobotę zajął szóste miejsce. Trzecia pozycja w tej klasyfikacji przypadła Keaganowi Mastersowi (Ombra) z RPA.

Wyścig nr 7

Drugi wyścig Supercup w Zandvoort zakończył się zwycięstwem innego Holendra, Loeka Hartoga z GP Elite, który świętował swój pierwszym triumf w Supercup za kierownicą Porsche 911 GT3 Cup o mocy 375 kW (510 KM). Na całym dystansie wyścigu zawodnik niezawodnie odpierał ataki Juniora Porsche Bastiana Buusa, wygrywając z nim z przewagą 0,5 s.

„Miałem z Bastianem świetny pojedynek. Obaj się na to godziliśmy, ale zawsze zachowywaliśmy się fair” – powiedział Hartog. „Wraz z pierwszym zwycięstwem w Supercup spełniło się moje marzenie. Dorastałem niedaleko Zandvoort i jeździłem na tym torze wszelkiego rodzaju wyścigowymi pojazdami. Wygrana właśnie tutaj, przed własną publicznością, to coś niewiarygodnego!”. Tym samym 20-letni Holender awansował na szóste miejsce w klasyfikacji generalnej.

Trzeci na mecie uplasował się rodak Hartoga i jego kolega z drużyny Larry ten Voorde. Dzięki temu dwukrotny mistrz Supercup nadal liczy się w walce o tegoroczny tytuł – przynajmniej teoretycznie. Buus zmierza na finałowy wyścig na Monzy, mając 21 punktów przewagi nad Holendrem. Oznacza to, że nawet jeśli ten Voorde zwycięży, zdobywając maksymalną pulę 25 punktów, obecnemu liderowi tabeli do zgarnięcia korony wystarczy jedenaste miejsce.

„Ataki ze strony Larry'ego zajmowały mnie równie mocno jak próby wyprzedzenia Loeka. Oczywiście nie podejmowałem żadnego większego ryzyka. Drugie miejsce oznacza, że moja przewaga w drodze do finału na Monzy zapewnia mi względny spokój” – podsumował Bastian Buus. „Ale chodzi także o mistrzostwo zespołów, które oczywiście chciałbym wygrać dla BWT Lechner Racing”. W tej kategorii ekipa Juniora Porsche prowadzi w rankingach z 31-punktową przewagą nad GP Elite; na Monzy do zdobycia pozostaje maksymalnie 45 punktów.

Ten Voorde pozostaje realistą, jeśli chodzi o swoje szanse na tytuł, i na włoskim torze Formuły 1 zamierza skupić się na mistrzostwie zespołów. „Dziś dałem z siebie wszystko, ale nie mogłem osiągnąć więcej niż trzecie miejsce. Moim celem jest zwycięstwo na Monzy. Nawet jeśli mam tylko teoretyczną szansę na tytuł, chciałbym wykorzystać ją do zdobycia punktów w klasyfikacji zespołów” – stwierdził holenderski zawodnik.

Czwarte miejsce zajął Holender Morris Schuring, z Fach Auto Tech, który w czasie wyścigu awansował o pięć pozycji. Pomimo dwóch zwycięstw w tym sezonie nie ma jednak szans na tytuł. To samo dotyczy piątego na mecie Harry'ego Kinga (BWT Lechner Racing) z Wielkiej Brytanii.

Zajmując szóste miejsce, Alessandro Ghiretti po raz czwarty wygrał klasyfikację debiutantów. Francuz z ekipy Martinet by Alméras ma największe szanse na zapewnienie sobie tytułu wśród nowicjuszy Supercup. Na podium tej kategorii w niedzielę dołączyli do niego Keagan Masters (Ombra) z RPA oraz Australijczyk Harri Jones (BWT Lechner Racing).

„I znowu mieliśmy fantastyczny weekend w Zandvoort. Byliśmy świadkami dwóch ekscytujących wyścigów, a triumfom Morrisa Schuringa i Loeka Hartoga kibicowały dziesiątki tysięcy kibiców. Gratulacje dla Loeka jako nowego członka grona zwycięzców Supercup. Nie mogę doczekać się już finału na Monzy, który rysuje się jako nie mniej emocjonujący – wszystkie trzy kategorie wciąż pozostają otwarte” – skomentował Oliver Schwab, menedżer projektu Porsche Mobil 1 Supercup.

Wyniki szóstego wyścigu Porsche Mobil 1 Supercup 2023, Zandvoort (Holandia)
1. Morris Schuring (Holandia/Fach Auto Tech): 28:23,600 min
2. Loek Hartog (Holandia/GP Elite): +1,777 s
3. Larry ten Voorde (Holandia/GP Elite): +2,059 s
4. Junior Porsche Bastian Buus (Dania/BWT Lechner Racing): +3,541 s
5. Alessandro Ghiretti (Francja/Martinet by Alméras): +5,973 s
6. Huub van Eijndhoven (Holandia/GP Elite): +6,119 s

Wyniki siódmego wyścigu Porsche Mobil 1 Supercup 2023, Zandvoort (Holandia)
1. Loek Hartog (Holandia/GP Elite): 28:35,594 min
2. Junior Porsche Bastian Buus (Dania/BWT Lechner Racing): +0,451 s
3. Larry ten Voorde (Holandia/GP Elite), +0,786 s
4. Morris Schuring (Holandia/Fach Auto Tech), +1,630 s
5. Harry King (Wielka Brytania/BWT Lechner Racing), +2,005 s
6. Alessandro Ghiretti (Francja/Martinet by Alméras), +2,473 s

Klasyfikacja kierowców Porsche Mobil 1 Supercup 2023 po siedmiu wyścigach
1. Junior Porsche Bastian Buus (Dania/BWT Lechner Racing): 118 punktów
2. Larry ten Voorde (Holandia/GP Elite): 97 punktów
3. Morris Schuring (Holandia/Fach Auto Tech): 91 punktów
4. Harry King (Wielka Brytania/BWT Lechner Racing): 85 punktów
5. Dorian Boccolacci (Francja/CLRT): 80 punktów

Finał sezonu z gościnnym kierowcą Timo Glockiem

Gospodarzem ósmej i ostatniej rundy Porsche Mobil 1 Supercup 2023, zaplanowanej na nadchodzący weekend (1-3 września 2023 r.), będzie tor Monza. W wyścigu odbywającym się w ramach programu wsparcia Grand Prix Włoch wystartuje były kierowca Formuły 1, a obecnie komentator telewizyjny Timo Glock. To jego drugi udział w tegorocznym sezonie Supercup. W ramach realizowanego dla stacji Sky Sports filmu dokumentalnego o Porsche Mobil 1 Supercup niemiecki zawodnik ponownie wsiądzie za kierownicę VIP-owskiego 911 GT3 Cup z numerem 911. To wyjątkowy egzemplarz – pięciotysięczne pucharowe 911 wyprodukowane przez Porsche Motorsport od 1990 r.

Harmonogram finałowej rundy Porsche Mobil 1 Supercup 2023 na torze Monza we Włoszech (wszystkie godziny – CEST)

Piątek, 1 września
18:35-19:20 – trening

Sobota, 2 września
10:50-11:20 – kwalifikacje

Niedziela, 3 września
11:55 – wyścig nr 8 (15 okrążeń)

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze