Podwójna runda Porsche Mobil 1 Supercup w Holandii – ostatnia prosta przed finałem sezonu

Porsche Mobil 1 Supercup 2023 wkracza w decydującą fazę. W najbliższy weekend odbędą się aż dwie rundy międzynarodowego markowego pucharu Porsche z udziałem 911 GT3 Cup. W Zandvoort, w ramach programu wsparcia Grand Prix Holandii (25-27 sierpnia 2023 r.), zawodnicy wystartują w szóstym i siódmym wyścigu tego sezonu. Junior Porsche Bastian Buus z Danii jest zdeterminowany, by na torze Formuły 1 u wybrzeża Morza Północnego zdobyć kluczowe punkty i zwiększyć swoją przewagę w klasyfikacji generalnej przed finałem na włoskiej Monzy.

Czas na podwójną rundę! W najbliższy weekend, w ramach programu wsparcia Grand Prix Holandii, kierowcy Porsche Mobil 1 Supercup wystartują w dwóch wyścigach na torze Zandvoort. Pierwotnie planowana siódma runda odbędzie się w niedzielę, a dodatkowy sobotni wyścig stanowi zamiennik wiosennego wydarzenia na Imoli we Włoszech, odwołanego z powodu trudnych warunków pogodowych. Tym samym międzynarodowy puchar markowy Porsche z udziałem 911 GT3 Cup o mocy 375 kW (510 KM) wkracza w krytyczną fazę walki o tytuł: zaledwie tydzień później, podczas Grand Prix Włoch na Monzy, ekipy czeka finał tegorocznego sezonu.

Oprócz obecnego lidera mistrzostw, Juniora Porsche Bastiana Buusa z zespołu BWT Lechner Racing, realne szanse na zdobycie korony Supercup ma co najmniej czterech innych kierowców: kolega Buusa z zespołu Brytyjczyk Harry King oraz kierowca CLRT Dorian Boccolacci z Francji, a także Larry ten Voorde (Elite GP) i Morris Schuring (FACH AUTO TECH) – obaj z Holandii. Ten ostatni zajmuje obecnie piąte miejsce w tabeli, mając 32 punkty straty do Buusa. Tymczasem w Zandvoort do zdobycia jest maksymalnie 50 punktów.

„Kwalifikacje w Zandvoort są jeszcze ważniejsze niż zwykle. Tym razem każdy kierowca musi przejechać nie jedno, ale dwa bezbłędne okrążenia” – tak Junior Porsche Bastian Buus opisał regulamin Supercup. Zasady stanowią, że w przypadku podwójnej rundy oba pola startowe determinuje ta sama sesja kwalifikacyjna – najszybszy czas okrążenia zadecyduje więc o pozycji startowej w sobotnim wyścigu, a drugi najlepszy wynik posłuży do ustalenia kolejności na starcie w niedzielę. „Podoba mi się ten tor, gładko się po nim jeździ, ale wyprzedzanie jest tutaj dość trudne. Doświadczyłem tego kilka tygodni temu” – dodał Buus, nawiązując do niedawnych zawodów na torze Zandvoort organizowanych w ramach Porsche Carrera Cup Deutschland. W dwóch wyścigach 20-letni Duńczyk zmierzył się wtedy z Larrym ten Voordem i w obu przypadkach musiał zadowolić się drugim miejscem. Ale w najbliższy weekend byłby zadowolony z podobnego rezultatu: „Przede wszystkim chcę nadal prowadzić w tabeli przed finałem na Monzy!”.

Matematycznie największym zagrożeniem dla Juniora Porsche w walce o tytuł jest jego kolega z ekipy, Harry King. „Rzadko się zdarza, aby dwa wyścigi Supercup odbywały się w jeden weekend. Werdykt walki o tytuł możemy poznać już w Zandvoort. To zwiększa presję, ale jestem na to gotowy” – powiedział King, obecnie drugi w klasyfikacji. „Będę w pełni skoncentrowany na kwalifikacjach, tu nie ma miejsca na pomyłki…”.

Kraj-gospodarz jest reprezentowany przez lwią część zawodników Supercup – w liczącej 32 kierowców stawce aż 11 pochodzi właśnie z Holandii. „Nasz «domowy» wyścig zawsze jest czymś wyjątkowym” – wyznał Larry ten Voorde, który w klasyfikacji generalnej zajmuje czwarte miejsce. „Kiedy widzę tych wszystkich fanów ubranych na pomarańczowo, czuję się jeszcze bardziej zmotywowany. W Zandvoort wygrywałem już wyścigi Porsche Carrera Cup Deutschland, ale nie miałem jak dotąd okazji odnieść tu zwycięstwa w Supercup. Od ostatniego wyścigu na torze Spa-Francorchamps ciężko pracowaliśmy, aby wrócić na drogę sukcesu” – dodał dwukrotny mistrz Supercup, który w tegorocznych mistrzostwach nie świętował jeszcze żadnej wygranej.

W grupie holenderskich kierowców są dwie pary rodzeństwa. Huub van Eijndhoven w maszynie GP Elite zmierzy się ze swoim młodszym bratem Lucasem, który startuje jako kierowca gościnny. Morris Schuring (FACH AUTO TECH) stanie w szranki z młodszym bratem Flyntem, gościnnym zawodnikiem zespołu Huber Racing. „Często ścigaliśmy się z Flyntem gokartami. Rywalizacja z bratem w Supercup to naprawdę świetna sprawa!” – powiedział z uśmiechem Morris Schuring, który zmierza do Zandvoort jako piąty w klasyfikacji.

„Przede wszystkim chcę podziękować organizatorom Formuły 1 za umożliwienie nam zorganizowania drugiego wyścigu w Zandvoort – dzięki temu możemy w pełni uhonorować sportową wartość Porsche Mobil 1 Supercup, naszych kierowców i zespoły” – skomentował Oliver Schwab, menedżer projektu Porsche Mobil 1 Supercup. „Przed nami niezwykle emocjonujący weekend, a pretendenci do tytułu nie mogą sobie pozwolić na żadne błędy. Z niecierpliwością czekam też na wyjątkową atmosferę na torze Zandvoort, z wypełnionymi trybunami i niesamowicie entuzjastycznymi kibicami”.

Moc około 375 kW (510 KM) i paliwo ze źródeł odnawialnych

Tegoroczny sezon Supercup jest trzecim z udziałem Porsche 911 GT3 Cup generacji 992. Moc sześciocylindrowego silnika typu bokser o pojemności około czterech litrów pozostaje niezmieniona i wynosi 375 kW (510 KM). Podobnie jak w poprzednich dwóch sezonach pucharowe 911 są zasilane Esso Renewable Racing Fuel – półsyntetyczną mieszanką paliw na bazie składników pochodzenia biologicznego. Oprócz technicznie identycznych samochodów wyścigowych równe szanse i wciągającą rywalizację zapewniają wyścigowe opony kontrolne Michelin.

Tor Zandvoort

Otwarty w 1948 r. tor Zandvoort był stałe wpisany do kalendarza Mistrzostw Świata Formuły 1 do 1985 r. Grand Prix Holandii powróciło tu dopiero 26 lat później, po wprowadzeniu nowych przepisów bezpieczeństwa. Zmodyfikowany tor, nietypowy dla Formuły 1, ma dwa pochyłe zakręty: Hugenholtz-Bocht i Arie-Luyendijk-Bocht, które przy nachyleniu 32% przewyższają nawet modele amerykańskie. Obecna nitka o długości 4,259 km, biegnąca przy wydmach na wybrzeżu Morza Północnego na zachód od Amsterdamu, stawia przed kierowcami oraz maszynami jeszcze więcej wyzwań: wzniesienia i spadki sprawiają, że z perspektywy kokpitu niektóre zakręty są niemal ślepe. To nie wszystkie „przeszkody”: ponieważ morska bryza nieustannie znosi piasek na tor, warunki dotyczące przyczepności bywają tu trudne do przewidzenia.

Tor Zandvoort to jeden z najnowszych obiektów na liście 23 torów wyścigowych, na których od 1993 r. organizuje się zawody Supercup. Mijają dopiero 2 lata, odkąd międzynarodowy puchar markowy Porsche zagościł tam po raz pierwszy. W minionym sezonie zwycięstwo w Holandii odniósł Francuz Marvin Klein z ekipy CLRT.

Harmonogram dwóch run Porsche Mobil 1 Supercup na torze Zandvoort w Holandii (wszystkie godziny – CEST)

Piątek, 25 sierpnia
17:30-18:15 – trening

Sobota, 26 sierpnia
9:50-10:20 – kwalifikacje
17:00 – wyścig nr 6 (17 okrążeń)

Niedziela, 27 sierpnia
11:55 – wyścig nr 7 (17 okrążeń)

Klasyfikacja Porsche Mobil 1 Supercup 2023 po pięciu wyścigach

1. Bastian Buus (Dania/BWT Lechner Racing): 84 punkty
2. Harry King (Wielka Brytania/BWT Lechner Racing): 71 punktów
3. Dorian Boccolacci (Francja/CLRT): 69 punktów
4. Larry ten Voorde (Holandia/GP Elite): 63 punkty
5. Morris Schuring (Holandia/FACH AUTO TECH): 52 punkty

Kalendarz Porsche Mobil 1 Supercup 2023

26-28 maja: Grand Prix Monako, Monte Carlo
30 czerwca-2 lipca: Grand Prix Austrii, Spielberg
7-9 lipca: Grand Prix Wielkiej Brytanii, Silverstone
21-23 lipca: Grand Prix Węgier, Budapeszt
28-30 lipca: Grand Prix Belgii, Spa-Francorchamps
25-27 sierpnia: Grand Prix Holandii, Zandvoort (dwa wyścigi)
1-3 września: Grand Prix Włoch, Monza

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze