Alex Rins odniósł zwycięstwo w wyścigu MotoGP o Grand Prix Wielkiej Brytanii, wyprzedzając drugiego Marca Márqueza na ostatnich metrach o zaledwie 0,013 sekundy. Podium uzupełnił Maverick Viñales.

W przeciwieństwie do ubiegłego roku, kiedy to wyścig został anulowany z powodu ulewnych opadów deszczu i problemów z odprowadzaniem wody, tym razem nad torem Silverstone było jedynie częściowo zachmurzone niebo, a warunki były wręcz upalne – temperatura powietrza wynosiła 31°C, zaś asfalt był rozgrzany do 44°C. Jeśli chodzi o dobór opon – zdecydowana większość stawki postawiła na twardą przednią i twardą tylną oponę Michelin – na taką konfigurację zdecydowali się również zawodnicy z pierwszej linii –Márquez, Valentino Rossi oraz Jack Miller.

Po zgaśnięciu czerwonych świateł Márquez pewnie obronił swoją pozycję i przewodził stawce w pierwszym zakręcie. Za jego plecami podążał Rossi, a na trzecią lokatę awansował Rins, który wyprzedził Millera. Za nimi jednak doszło do groźnego incydentu – Fabio Quartararo właśnie w tym zakręcie przewrócił się na reakcję gwałtownego uślizgu u Rinsa, a w jego leżący motocykl z impetem uderzył Andrea Dovizioso, którego maszyna stanęła w płomieniach. Choć Quartararo był w stanie wstać o własnych siłach, tak Dovizioso musiał zostać zniesiony z toru na noszach.

Dwa okrążenia później Miller stracił kilka pozycji i spadł na siódmą lokatę, zaś Rossi został wyprzedzony przez Rinsa, który niemal natychmiast dojechał do Márqueza i podążał za liderem mistrzostw. Kółko wcześniej Márquez zaliczył groźną chwilę na wyjściu z ostatniego zakrętu, gdzie jego motocykl zaczęło niesamowicie rzucać, lecz na szczęście obyło się bez wywrotki.

Na szóstym okrążeniu wywrotkę w 13. zakręcie zaliczył Tito Rabat, jednak Hiszpan był w stanie powrócić do rywalizacji na ostatnim miejscu, a dwa kółka później na deskach znalazł się również Takaaki Nakagami, który wywrócił się w 16. zakręcie. W międzyczasie Rins nadal jechał tuż za Márquezem, lecz nie próbował na tym etapie wyprzedzić swojego rodaka. Tymczasem za ich plecami Viñales dojechał, a następnie wyprzedził swojego zespołowego kolegę z Yamahy Rossiego. Duet japońskiego zespołu tracił jednak do lidera prawie dwie i pół sekundy.

Na dziewiątym okrążeniu Rins wyprowadził swój pierwszy atak na Márqueza, który wyprzedził swojego rywala przed słynnym kompleksem Maggots-Becketts-Chapel. Zawodnik Repsol Hondy był jednak w stanie odzyskać fotel lidera po skutecznym kontrataku kilka zakrętów później. W dalszej części stawki doszło do kolizji podopiecznych KTM-a Johanna Zarco i Miguela Oliveiry – Francuz chciał wyprzedzić swojego rywala, jednak był to manewr zbyt optymistyczny i uderzył on w motocykl zawodnika Tech 3, przez co obaj odpadli z wyścigu.

Dokładnie na półmetku wyścigu tempo liderów wzrosło – zarówno Márquez, jak i Rins byli w stanie zejść poniżej bariery 2:00, uzyskując 1:59. W przypadku Márqueza czas ten wyniósł 1:59,936, co było nowym rekordem toru Silverstone uzyskanym podczas wyścigu MotoGP. Później jednak czasy okrążeń tych dwóch zawodników spadły, co pozwoliło Viñalesowi na zmniejszenie straty do prowadzącego duetu do zaledwie 1,5 sekundy.

Wyczekiwanie Rinsa na atak trwało w zasadzie do końca wyścigu. Hiszpan jednak zdekoncentrował się na chwilę i o mało nie spadł ze swojego motocykla na wyjściu z ostatniego zakrętu na cztery kółka przed końcem, tracąc na tym prawie sekundę do Márqueza. Tę stratę był on jednak szybko nadrobić i niedługo później zawodnik Suzuki znów jechał tuż za liderem wyścigu.

Na przedostatnim okrążeniu Rins na chwilę wyprzedził Márqueza po manewrze w The Loop, lecz na wyjściu na prostą zawodnik Repsol Hondy odzyskał prowadzenie. Rins ponownie wyprowadził atak na początku ostatniego okrążenia, lecz Márquez delikatnie, aczkolwiek skutecznie wypchnął swojego rywala, utrzymując pierwsze miejsce.

Rins jednak wyczekał do ostatniej chwili na atak – zawodnik Suzuki chciał najpierw wyprzedzić Márqueza po zewnętrznej ostatniego zakrętu, lecz zmienił zdanie i wpisał się w wewnętrzną i jako pierwszy przekroczył linię mety, pokonując lidera mistrzostw o zaledwie 0,013 sekundy. Na najniższym stopniu podium stanął Viñales.

Czwartą lokatę wywalczył Rossi, piąty był Morbidelli, szósta lokata przypadła Calowi Crutchlowowi, a czołową dziesiątkę uzupełnili Danilo Petrucci, Jack Miller, Pol Espargaró i Andrea Iannone.

Kolejnym przystankiem w tegorocznym kalendarzu MotoGP będzie wyścig o Grand Prix San Marino, który będzie się za trzy tygodnie – 15 września.

P Nr Zawodnik Zespół   Rezultat
1 42 Alex Rins Team SUZUKI ECSTAR 20 okr.
2 93 Marc Márquez Repsol Honda Team + 0,013
3 12 Maverick Viñales Monster Energy Yamaha MotoGP + 0,620
4 46 Valentino Rossi Monster Energy Yamaha MotoGP + 11,439
5 21 Franco Morbidelli Petronas Yamaha SRT + 13,109
6 35 Cal Crutchlow LCR Honda CASTROL + 19,169
7 9 Danilo Petrucci Ducati Team + 19,682
8 43 Jack Miller Pramac Racing + 20,318
9 44 Pol Espargaró Red Bull KTM Factory Racing + 21,079
10 29 Andrea Iannone Aprilia Racing Team Gresini + 25,144
11 63 Francesco Bagnaia Pramac Racing + 40,317
21 50 Sylvain Guintoli Team SUZUKI ECSTAR + 45,478
13 55 Hafizh Syahrin Red Bull KTM Tech 3 + 54,783
14 99 Jorge Lorenzo Repsol Honda Team + 56,651
15 17 Karel Abraham Reale Avintia Racing + 1:29,282
16 53 Tito Rabat Reale Avintia Racing + 1:31,716
17 30 Takaaki Nakagami LCR Honda IDEMITSU + 1:40,420
NSK 41 Aleix Espargaró Aprilia Racing Team Gresini  
NSK 88 Miguel Oliveira Red Bull KTM Tech 3  
NSK 5 Johann Zarco Red Bull KTM Factory Racing  
NSK 20 Fabio Quartararo Petronas Yamaha SRT  
NSK 4 Andrea Dovizioso Ducati Team  

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Agata Kurek
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?

Partnerzy

rally and race