Rins pokonuje Márqueza o 0,013 sekundy w GP Wielkiej Brytanii

Alex Rins odniósł zwycięstwo w wyścigu MotoGP o Grand Prix Wielkiej Brytanii, wyprzedzając drugiego Marca Márqueza na ostatnich metrach o zaledwie 0,013 sekundy. Podium uzupełnił Maverick Viñales.

W przeciwieństwie do ubiegłego roku, kiedy to wyścig został anulowany z powodu ulewnych opadów deszczu i problemów z odprowadzaniem wody, tym razem nad torem Silverstone było jedynie częściowo zachmurzone niebo, a warunki były wręcz upalne – temperatura powietrza wynosiła 31°C, zaś asfalt był rozgrzany do 44°C. Jeśli chodzi o dobór opon – zdecydowana większość stawki postawiła na twardą przednią i twardą tylną oponę Michelin – na taką konfigurację zdecydowali się również zawodnicy z pierwszej linii –Márquez, Valentino Rossi oraz Jack Miller.

Po zgaśnięciu czerwonych świateł Márquez pewnie obronił swoją pozycję i przewodził stawce w pierwszym zakręcie. Za jego plecami podążał Rossi, a na trzecią lokatę awansował Rins, który wyprzedził Millera. Za nimi jednak doszło do groźnego incydentu – Fabio Quartararo właśnie w tym zakręcie przewrócił się na reakcję gwałtownego uślizgu u Rinsa, a w jego leżący motocykl z impetem uderzył Andrea Dovizioso, którego maszyna stanęła w płomieniach. Choć Quartararo był w stanie wstać o własnych siłach, tak Dovizioso musiał zostać zniesiony z toru na noszach.

Dwa okrążenia później Miller stracił kilka pozycji i spadł na siódmą lokatę, zaś Rossi został wyprzedzony przez Rinsa, który niemal natychmiast dojechał do Márqueza i podążał za liderem mistrzostw. Kółko wcześniej Márquez zaliczył groźną chwilę na wyjściu z ostatniego zakrętu, gdzie jego motocykl zaczęło niesamowicie rzucać, lecz na szczęście obyło się bez wywrotki.

Na szóstym okrążeniu wywrotkę w 13. zakręcie zaliczył Tito Rabat, jednak Hiszpan był w stanie powrócić do rywalizacji na ostatnim miejscu, a dwa kółka później na deskach znalazł się również Takaaki Nakagami, który wywrócił się w 16. zakręcie. W międzyczasie Rins nadal jechał tuż za Márquezem, lecz nie próbował na tym etapie wyprzedzić swojego rodaka. Tymczasem za ich plecami Viñales dojechał, a następnie wyprzedził swojego zespołowego kolegę z Yamahy Rossiego. Duet japońskiego zespołu tracił jednak do lidera prawie dwie i pół sekundy.

Na dziewiątym okrążeniu Rins wyprowadził swój pierwszy atak na Márqueza, który wyprzedził swojego rywala przed słynnym kompleksem Maggots-Becketts-Chapel. Zawodnik Repsol Hondy był jednak w stanie odzyskać fotel lidera po skutecznym kontrataku kilka zakrętów później. W dalszej części stawki doszło do kolizji podopiecznych KTM-a Johanna Zarco i Miguela Oliveiry – Francuz chciał wyprzedzić swojego rywala, jednak był to manewr zbyt optymistyczny i uderzył on w motocykl zawodnika Tech 3, przez co obaj odpadli z wyścigu.

Dokładnie na półmetku wyścigu tempo liderów wzrosło – zarówno Márquez, jak i Rins byli w stanie zejść poniżej bariery 2:00, uzyskując 1:59. W przypadku Márqueza czas ten wyniósł 1:59,936, co było nowym rekordem toru Silverstone uzyskanym podczas wyścigu MotoGP. Później jednak czasy okrążeń tych dwóch zawodników spadły, co pozwoliło Viñalesowi na zmniejszenie straty do prowadzącego duetu do zaledwie 1,5 sekundy.

Wyczekiwanie Rinsa na atak trwało w zasadzie do końca wyścigu. Hiszpan jednak zdekoncentrował się na chwilę i o mało nie spadł ze swojego motocykla na wyjściu z ostatniego zakrętu na cztery kółka przed końcem, tracąc na tym prawie sekundę do Márqueza. Tę stratę był on jednak szybko nadrobić i niedługo później zawodnik Suzuki znów jechał tuż za liderem wyścigu.

Na przedostatnim okrążeniu Rins na chwilę wyprzedził Márqueza po manewrze w The Loop, lecz na wyjściu na prostą zawodnik Repsol Hondy odzyskał prowadzenie. Rins ponownie wyprowadził atak na początku ostatniego okrążenia, lecz Márquez delikatnie, aczkolwiek skutecznie wypchnął swojego rywala, utrzymując pierwsze miejsce.

Rins jednak wyczekał do ostatniej chwili na atak – zawodnik Suzuki chciał najpierw wyprzedzić Márqueza po zewnętrznej ostatniego zakrętu, lecz zmienił zdanie i wpisał się w wewnętrzną i jako pierwszy przekroczył linię mety, pokonując lidera mistrzostw o zaledwie 0,013 sekundy. Na najniższym stopniu podium stanął Viñales.

Czwartą lokatę wywalczył Rossi, piąty był Morbidelli, szósta lokata przypadła Calowi Crutchlowowi, a czołową dziesiątkę uzupełnili Danilo Petrucci, Jack Miller, Pol Espargaró i Andrea Iannone.

Kolejnym przystankiem w tegorocznym kalendarzu MotoGP będzie wyścig o Grand Prix San Marino, który będzie się za trzy tygodnie – 15 września.

PNrZawodnikZespół Rezultat
142
Álex Rins
Team SUZUKI ECSTAR20 okr.
293
Marc Márquez
Repsol Honda Team+ 0,013
312
Maverick Viñales
Monster Energy Yamaha MotoGP+ 0,620
446
Valentino Rossi
Monster Energy Yamaha MotoGP+ 11,439
521
Franco Morbidelli
Petronas Yamaha SRT+ 13,109
635
Cal Crutchlow
LCR Honda CASTROL+ 19,169
79
Danilo Petrucci
Ducati Team+ 19,682
843
Jack Miller
Pramac Racing+ 20,318
944
Pol Espargaró
Red Bull KTM Factory Racing+ 21,079
1029
Andrea Iannone
Aprilia Racing Team Gresini+ 25,144
1163
Francesco Bagnaia
Pramac Racing+ 40,317
1250
Sylvain Guintoli
Team SUZUKI ECSTAR+ 45,478
1355
Hafizh Syahrin
Red Bull KTM Tech 3+ 54,783
1499
Jorge Lorenzo
Repsol Honda Team+ 56,651
1517
Karel Abraham
Reale Avintia Racing+ 1:29,282
1653
Tito Rabat
Reale Avintia Racing+ 1:31,716
1730
Takaaki Nakagami
LCR Honda IDEMITSU+ 1:40,420
NSK41
Aleix Espargaró
Aprilia Racing Team Gresini
NSK88
Miguel Oliveira
Red Bull KTM Tech 3
NSK5
Johann Zarco
Red Bull KTM Factory Racing
NSK20
Fabio Quartararo
Petronas Yamaha SRT
NSK4
Andrea Dovizioso
Ducati Team

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze