Francesco Bagnaia odniósł zwycięstwo w pierwszym wyścigu tegorocznego sezonu MotoGP – o Grand Prix Kataru, wykazując się równą jazdą po objęciu prowadzenia. Drugie miejsce zajął Brad Binder, a na najniższym stopniu podium stanął Jorge Martin. Marc Márquez w pierwszym wyścigu na Ducati był czwarty, a świetnie przynajmniej w pierwszej części wyścigu pojechał tegoroczny debiutant Pedro Acosta.
Start wyścigu został jednak opóźniony. Raul Fernandez z nowej amerykańskiej ekipy Trackhouse Racing tuż przed światłami zgłosił jednak pewien problem ze swoim motocyklem. Procedura mogła zakładać, że jego maszyna zostanie szybko ściągnięta do alei serwisowej i pozostali zawodnicy zostaną dopuszczeni do startu, jednak chwilę później mechanicy wszystkich ekip zostali dopuszczeni na pola i trzeba było przełożyć start całkowicie. Z powodu tego incydentu skrócono dystans wyścigu o jedno okrążenie i teraz zawodnicy mieli do pokonania 21 kółek. Fernandez przystąpił do okrążenia rozgrzewkowego z alei serwisowej, ale otrzymał pozwolenie na start z końca stawki.
More grid drama tonight! 😱
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) March 10, 2024
Start aborted! Problems for @25RaulFernandez! 🔴#QatarGP 🇶🇦 pic.twitter.com/nwTEvvwawE
Około 10 minut później udało się rozpocząć wyścig. Ruszający z pole position Martin obronił prowadzenie w pierwszym zakręcie, lecz bardzo dobrze wystartował aktualny mistrz świata Bagnaia, który po ruszeniu z drugiej linii z piątego pola był trzeci, a następnie szybko uporał się z Binderem. Na początku drugiego sektora Bagnaia już prowadził po ataku po wewnętrznej. Z kolei Aleix Espargaró, który na polach był drugi, spadł na dość odległe siódme miejsce, zaś Marc Márquez w debiucie na Ducati w ekipie Gresini po ruszeniu z szóstego miejsca był czwarty.
🚦 LIGHTS OUT IN LUSAIL 🚦@88jorgemartin gets the start once again but @PeccoBagnaia is right there! 🔥
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) March 10, 2024
And HE LEADS into T4! ⚔️#QatarGP 🇶🇦 pic.twitter.com/4u66Tc9G6o
Na początku drugiego kółka Binder był w stanie napędzić się na prostej startowej i na swoim KTM-ie wyprzedził Martina na dojeździe do pierwszego zakrętu, a wszystkiemu przypatrywał się Marc Márquez. Jego brat i jednocześnie zespołowy kolega Alex Márquez także radził sobie dobrze, wyprzedzając najpierw Fabio Di Giannantonio, a następnie Enea Bastianiniego i wskoczył na piątą lokatę, tuż za Marca. Z kolei w pierwszym zakręcie błąd popełnił Jack Miller i spadł na ostatnie miejsce.
Lap 1 complete! @BradBinder_33 is into 2nd! 🔄
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) March 10, 2024
His teammate @jackmilleraus slides off! 💥#QatarGP 🇶🇦 pic.twitter.com/j5n8TuB72U
Bardzo dobre tempo prezentował tegoroczny debiutant Acosta na KTM-ie ekipy GASGAS Tech 3. Wkrótce i on wyprzedził Bastianiniego, a następnie wdał się w potyczkę z Alexem Márquezem w walce o piąte miejsce. Na 5. okrążeniu Acosta chciał dość odważnie zaatakować młodszego z braci na długim hamowaniu do pierwszego zakrętu, lecz drobny błąd i szeroki wyjazd spowodował, że Márquez szybko skontratakował. Acosta jednak postanowił nie czekać do końca okrążenia i wyprowadził dość zaskakujący, ale skuteczny manewr w drugim sektorze i to on był już piąty, mając od teraz przed sobą Marca.
🦈 SHARK ALERT! 🦈@37_pedroacosta picks off @alexmarquez73! ⚔️#QatarGP 🇶🇦 pic.twitter.com/PQMuiDm26V
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) March 10, 2024
Marc dość szybko znalazł się pod presją ze strony Acosty, a dodatkowo zaczął tracić dystans względem czołowej trójki, czyli Bagnai, Martina i Bindera. W tej sytuacji 6-krotnemu mistrzowi MotoGP nie pozostało nic innego, jak tylko podkręcić tempo, co też uczynił, niwelując pół sekundy straty względem Bindera.
Z kolei Binder od kilku okrążeń próbował na prostej startowej wyprzedzić Martina, co ostatecznie udało mu się na ósmym kółku, pokonując Hiszpana z ekipy Pramaca po zewnętrznej pierwszego zakrętu i kończąc go w wewnętrznej części drugiego zakrętu. Lider Bagnaia trochę na tym skorzystał i wypracował sobie 0,4 sek. przewagi nad rywalami.
Binder po awansie na drugie miejsce nie był w stanie sam odskoczyć Martinowi, co Hiszpan wykorzystał na 10. okrążeniu, odzyskując pozycję w pierwszym zakręcie. Tuz za nimi napędził się także Marc Márquez, który próbował swojej szansy, lecz musiał obrać dość szeroką linię jazdy i miał szczęście, że nie miał obok siebie Acosty, który jechał za zawodnikiem Gresiniego niczym cień.
Zaledwie na następnym kółku Binder ponownie był już drugi, przy okazji wywożąc siebie i Martina szeroko. Nie wykorzystał jednak tego Marc Márquez, który do tej pory miał słabe wyjścia na prostą startową i tracił dystans do rywali z przodu na kilkadziesiąt metrów. Wykorzystał to na 12. okrążeniu Acosta, który właśnie na prostej start-meta i dojeździe do jedynki dość bezproblemowo wyprzedził zawodnika GASGAS Tech3, awansując w ten sposób na czwarte miejsce.
Surely not! 🤯@37_pedroacosta has just DIVED underneath @marcmarquez93 on his debut! 😱#QatarGP 🇶🇦 pic.twitter.com/MU2z5rTAKH
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) March 10, 2024
To być może trochę wzbudziło Marca Márqueza, który od tego momentu podkręcił tempo i po chwilowej stracie zbliżył się znacząco do Acosty, a na 14. okrążeniu Acosta popełnił błąd na hamowaniu w czwartym sektorze, co Marc skutecznie wykorzystał, odzyskując czwartą lokatę.
He's wide! ⚠️@37_pedroacosta relinquishes 4th back to @marcmarquez93! 🔄#QatarGP 🇶🇦 pic.twitter.com/kg99dYGY4l
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) March 10, 2024
Od tego momentu jednak Acosta zaczął sporo tracić tempa, prawdopodobnie na skutek przegrzania opony. W krótkim odstępie czasu wyprzedzili go Alex Márquez oraz Bastianini na 6 kółek przed metą, przez co spadł on na siódmą lokatę.
Na ostatnich okrążeniach Marc Márquez trzymał się blisko Martina i miał prawdopodobnie chrapkę na podium. Z kolei Alex stracił nieco tempa i na 3 okrążenia przed finiszem miał 2,5 sekundy straty wobec swojego brata. Dodatkowo niedługo później wyprzedził go Bastianini. Z kolei Acosta utracił kolejne dwie kolejne lokaty, tym razem na rzecz Di Giannantonio i Espargaró, spadając na 9. miejsce.
Na przedostatnim kółku Martin odrobił względem Bindera aż 0,8 sekundy, przez co zawodnik Pramaca miał jeszcze okazję spróbować odzyskać drugie miejsce. Ostatecznie jednak reprezentant KTM-a był w stanie dojechać do mety na swojej drugiej lokacie.
Niezaprzeczalnie najlepszym kierowcą był jednak aktualny mistrz świata Bagnaia, który po objęciu prowadzenia nie odzyskał go do samej mety, przez cały czas kontrolując tempo względem reszty stawki. Drugie miejsce zajął Binder, a na najniższym stopniu podium stanął Martin. Jako czwarty linię mety przeciął Marc Márquez, piąty był Bastianini, szósta lokata przypadła Alexowi Márquezowi, a czołową dziesiątkę uzupełnili Di Giannantinio, Espargaró, Acosta oraz Maverick Viñales.
Kolejnym przystankiem w tegorocznym kalendarzu MotoGP będzie Grand Prix Portugalii, które zostanie zorganizowane za dwa tygodnie, 24 marca.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | Francesco Bagnaia | Ducati Lenovo Team | 21 okr. | |||
2 | 33 | Brad Binder | Red Bull KTM Factory Racing | + 1,329 | |||
3 | 89 | Jorge Martín | Prima Pramac Racing | + 1,933 | |||
4 | 93 | Marc Márquez | Gresini Racing MotoGP | + 3,429 | |||
5 | 23 | Enea Bastianini | Ducati Lenovo Team | + 5,153 | |||
6 | 73 | Álex Márquez | Gresini Racing MotoGP | + 6,791 | |||
7 | 49 | Fabio Di Giannantonio | Pertamina Enduro VR46 Racing Team | + 9,161 | |||
8 | 41 | Aleix Espargaró | Aprilia Racing | + 11,242 | |||
9 | 31 | Pedro Acosta | Red Bull GASGAS Tech3 | + 11,595 | |||
10 | 12 | Maverick Viñales | Aprilia Racing | + 13,195 | |||
11 | 20 | Fabio Quartararo | Monster Energy Yamaha MotoGP | + 17,701 | |||
12 | 5 | Johann Zarco | CASTROL LCR Honda | + 18,075 | |||
13 | 36 | Joan Mir | Repsol Honda Team | + 18,437 | |||
14 | 72 | Marco Bezzecchi | Pertamina Enduro VR46 Racing Team | + 19,194 | |||
15 | 88 | Miguel Oliveira | Trackhouse Racing | + 20,717 | |||
16 | 42 | Álex Rins | Monster Energy Yamaha MotoGP | + 24,093 | |||
17 | 37 | Augusto Fernández | Red Bull GASGAS Tech3 | + 24,106 | |||
18 | 21 | Franco Morbidelli | Prima Pramac Racing | + 24,611 | |||
19 | 30 | Takaaki Nakagami | IDEMITSU LCR Honda | + 25,556 | |||
20 | 10 | Luca Marini | Repsol Honda Team | + 42,422 | |||
21 | 43 | Jack Miller | Red Bull KTM Factory Racing | + 42,761 | |||
NSK | 25 | Raúl Fernández | Trackhouse Racing |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.