Kierowca Jaguara Mitch Evans zamienił pole position na zwycięstwo podczas pełnego incydentów sobotniego wyścigu Formuły E Rzymie, który został przerwany z powodu ogromnego wypadku z udziałem wielu samochodów, który został spowodowany przez zespołowego kolegę Evansa, Sama Birda.
Evans nie miał ani trochę łatwej drogi do swojego trzeciego zwycięstwa w sezonie. Po zgaśnięciu czerwonych świateł utracił prowadzenie na rzecz Birda, jednak szybko odwrócił sytuację na piątym okrążeniu.
Sacha Fenestraz wyprzedził go o kilka okrążeń później, lecz wtedy wyścig został przerwany czerwoną flagą po sporej kolizji wielu samochodów, spowodowanej przez utratę kontroli nad swoim Jaguarem przez Birda, który wyeliminował sześć bolidów i pozostawił za sobą pełno elementów wokół prostego odcinka toru.
Bird obrócił swojego Jaguara w lewym, szybkim szóstym zakręcie, w którym widoczność była mocno ograniczona przez bariery. Po kolizji z barierami i zatrzymaniu się na torze, najpierw uderzony przez Sebastiena Buemiego z ekipy Envision, a następnie przez Maserati Edoardo Mortary w bok.
BIG shunt.
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) July 15, 2023
Multiple drivers are out of the @Hankook_Sport #RomeEPrix following this nasty accident. pic.twitter.com/VskBzDYafM
Antonio Felix da Costa jechał tuż za Buemim i nie mógł nic zrobić, aby uniknąć uderzenia w ścianę i także kolidując z rywalami. Robin Frijns z Abt Cupry i Lucas di Grassi z Mahindry także odpadli z wyścigu w wyniku tego wypadku, w wyniku czego do restartu, który nastąpił po dłuższej przerwie, przystąpiło tylko 14 kierowców.
Po wznowieniu wyścigu Jake Dennis zaliczył bardzo dobry restart i awansował z czwartego na pierwsze miejsce w ciągu pięciu okrążeń. To on okazał się być głównym rywalem Evansa i początkowo wydawało się, że odjeżdża od niego, gdy kierowca Jaguara przegapił strefę aktywacji drugiego trybu ataku. Jednak Andretti najprawdopodobniej błędnie obliczył energię Dennisa i szybko został wyprzedzony przez Evansa i Nicka Cassidy'ego z Envision
Cassidy nie był w stanie poważnie zagrozić Evansowi, który już spokojnym tempem przejechał ostatnie okrążenia wyścigu i zdobył czwarte zwycięstwo w Rzymie. Drugie miejsce Cassidy'ego pozwoliło mu wyprzedzić Dennisa na czele klasyfikacji kierowców. Maximilian Günther mimo licznych kolizji stanął na najniższym stopniu podium w domowej rundzie dla Maserati.
Dennis ostatecznie znalazł się na czwartym miejscu, ledwo powstrzymując Jean-Erica Vergne'a z DS Penske i Nico Mullera z Abt Cupry, który wywalczył najlepszy wynik dla siebie i zespołu w tym sezonie.
Były lider klasyfikacji kierowców, Pascal Wehrlein, który przed wyścigiem miał 16 punktów straty, wykorzystał czerwoną flagę, aby wrócić do punktowanych pozycji po uszkodzeniu przedniego skrzydła w wyniku kontaktu z Güntherem na pierwszym okrążeniu, ostatecznie plasując się na siódmym miejscu. Ósmą pozycję zajął Norman Nato z Nissana, a dziewiąty był Sergio Sette Camara z NIO 333. Znalazł się on przed zespołowym kolegą Fenestrazem, który w ostatecznym rozrachunku spadł z pierwszego na dopiero 10. miejsce.
Rene Rast, który na restarcie miał trzecie miejsce, musiał zjechać swoim McLarenem do alei serwisowej zaraz po wznowieniu wyścigu. To był dzień do zapomnienia dla brytyjskiego zespołu, ponieważ Jake Hugnes nawet nie przystąpił do rywalizacji z powodu uderzenia w bariery podczas porannych kwalifikacji. Pecha w wyścigu miał także Dan Ticktum z NIO 333, który również uderzył w tył jedynego pozostałego Maserati Günthera, kiedy jechał na ósmej lokacie. W wyniku zderzenia uszkodził przednie skrzydło musiał zjechać do pit lane, tracąc jakiekolwiek szanse na punkty.
Jako pierwszy z wyścigu odpadł Andre Lotterer, który na trzecim okrążeniu stracił panowanie nad swoim Porsche Andretti w szóstym zakręcie, powodując wyjazd samochodu bezpieczeństwa.
W niedzielę odbędzie się drugi wyścig Formuły E w Rzymie, również o godzinie 15:00. Wcześniej, bo o 10:40, zostanie ustalona kolejność na starcie w dedykowanej sesji kwalifikacyjnej.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 9 | Mitch Evans | Jaguar TCS Racing | 27 okr. | |||
2 | 37 | Nick Cassidy | Envision Racing | + 1,639 | |||
3 | 7 | Maximilian Günther | Maserati MSG Racing | + 9,126 | |||
4 | 27 | Jake Dennis | Avalanche Andretti Formula E | + 21,010 | |||
5 | 25 | Jean-Éric Vergne | DS Penske | + 21,482 | |||
6 | 51 | Nico Müller | ABT CUPRA Formula E Team | + 21,858 | |||
7 | 94 | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche Formula E Team | + 23,582 | |||
8 | 17 | Norman Nato | Nissan Formula E Team | + 24,071 | |||
9 | 3 | Sérgio Sette Câmara | NIO 333 Racing | + 25,427 | |||
10 | 23 | Sacha Fenestraz | Nissan Formula E Team | + 30,342 | |||
11 | 1 | Stoffel Vandoorne | DS Penske | + 44,961 | |||
12 | 8 | Roberto Merhi | Mahindra Racing | + 1:05,048 | |||
13 | 33 | Daniel Ticktum | NIO 333 Racing | + 1:34,800 | |||
NSK | 58 | René Rast | NEOM McLaren Formula E Team | ||||
NSK | 10 | Sam Bird | Jaguar TCS Racing | ||||
NSK | 16 | Sébastien Buemi | Envision Racing | ||||
NSK | 13 | António Félix da Costa | TAG Heuer Porsche Formula E Team | ||||
NSK | 48 | Edoardo Mortara | Maserati MSG Racing | ||||
NSK | 11 | Lucas di Grassi | Mahindra Racing | ||||
NSK | 4 | Robin Frijns | ABT CUPRA Formula E Team | ||||
NSK | 36 | André Lotterer | Avalanche Andretti Formula E | ||||
NSK | 5 | Jake Hughes | NEOM McLaren Formula E Team |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.