Jaguar w dominujący sposób zapewnił sobie dwie pierwsze pola startowe do pierwszego z dwóch wyścigów Formuły E w Rzymie. W finałowym kwalifikacyjnym pojedynku Mitch Evans pojechał szybciej od zespołowego kolegi, Sama Birda, wywalczając pole position.
Bird, który w fazie grupowej czasówki miał skreślony, a następnie przywrócony czas po decyzji sędziów, był nieznacznie szybszy niż Evans w pierwszym sektorze. Brytyjczyk był jednak o ponad sekundę wolniejszy w drugiej części toru, a różnica ta utrzymała się do końca kwalifikacji. Evans przejechał okrążenie w czasie 1:39,089 i wywalczył pole position.
Evans otrzymał ponadto trzy punkty do klasyfikacji kierowców za najszybszy czas w kwalifikacjach, zmniejszając swoją stratę do lidera mistrzostw Jake'a Dennisa do 29 punktów.
Evans przeszedł do finału, uzyskując 1:38,461 w swoim półfinałowym pojedynku z Sebastienem Buemim z Envision Racing, który był wolniejszy o ponad dwie sekundy. W innym półfinale Sacha Fenestraz popełnił błąd, co kosztowało go sekundę względem Birda.
W ćwierćfinałach Evans pojechał bardzo dobry ostatni sektor toru w Rzymie i to właśnie w tej sesji pojechał najszybciej, uzyskując 1:38,460. Jego rywal, Edoardo Mortara, miał pół sekundy straty. Bird z kolei awansował do półfinałowej potyczki, pokonując Dennisa w pierwszym ćwierćfinale. Kierowca Andretti Autosport stracił w pierwszym sektorze 0,3 sekundy i tej różnicy już nie był w stanie nadrobić.
Fenestraz pokonał drugiego kierowcę Maserati, Maximiliana Günthera, w ich ćwierćfinałowej batalii z przewagą ponad pół sekundy. Najmniejsza różnica była między Buemim a Rene Rastem z McLarena i wyniosła zaledwie 0,039 s.
W fazach grupowych największą niespodziankę sprawił Nick Cassidy. Jego okrążenie zaprzepaściła czerwona flaga, która pojawiła się w samej końcówce sesji. Spowodował ją Jake Hughes, który stracił kontrolę nad swoim McLarem w szybkim szóstym zakręcie, uderzając z dużą siłą w bariery po obu stronach toru tuż przed zakończeniem sesji.
A nasty smash for @McLarenFE’s @JakeHughesRace with the Group B session ending under a Red Flag. @mitchevans_, @Sebastien_buemi, @ReneRastRacing and @edomortara progress to the Duels ⚔️@Hankook_Sport #RomeEPrix pic.twitter.com/px6CO2aPPb
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) July 15, 2023
Evans zakończył ten segment na pierwszym miejscu z czasem 1:39,300, będąc o 0,159 sek. szybszym od Buemiego. Jego kolega z zespołu Envision, Cassidy, był w momencie incydentu szósty i nie wywalczył awansu. Trzeci był Hughes przed Rastem, zanim ten miał wypadek. W fazie pucharowej nie znalazł się także Pascal Wehrlein, tracąc tylko 0,034 sekundy, co dało mu piąte miejsce w grupie.
Po tej sesji doszło do małego zamieszania. Porsche sugerowało, że niektórzy kierowcy mogli ustanowili najlepsze czasy w pierwszym sektorze w momencie żółtych flag, które zostały pokazane po incydencie Sergio Sette Camary w czwartym zakręcie. Sędziowie początkowo stwierdzili, że zarówno Bird, jak i Stoffel Vandoorne nie przestrzegali żółtych flag, zaś Bird stracił swoje miejsce w pojedynkach po skreśleniu jego wówczas najlepszego czasu. Jaguar się odwołał, a sędziowie przywrócili czasy dla obu kierowców.
Pierwszy wyścig Formuły E w Rzymie rozpocznie się w sobotę o godzinie 15:00. Transmisja w Eurosporcie 2.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Q1 | Q2 | Q3 | Q4 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 9 | Mitch Evans | Jaguar TCS Racing | 1:39,300 | 1:38,460 | 1:38,461 | 1:39,089 | |||
2 | 10 | Sam Bird | Jaguar TCS Racing | 1:39,024 | 1:38,816 | 1:38,761 | 1:40,985 | |||
3 | 23 | Sacha Fenestraz | Nissan Formula E Team | 1:38,912 | 1:38,872 | 1:39,807 | ||||
4 | 16 | Sébastien Buemi | Envision Racing | 1:39,459 | 1:38,822 | 1:40,470 | ||||
5 | 58 | René Rast | NEOM McLaren Formula E Team | 1:39,554 | 1:38,861 | |||||
6 | 48 | Edoardo Mortara | Maserati MSG Racing | 1:39,562 | 1:38,900 | |||||
7 | 27 | Jake Dennis | Avalanche Andretti Formula E | 1:39,214 | 1:39,266 | |||||
8 | 7 | Maximilian Günther | Maserati MSG Racing | 1:39,413 | 1:39,315 | |||||
9 | 37 | Nick Cassidy | Envision Racing | 1:39,630 | ||||||
10 | 94 | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche Formula E Team | 1:39,447 | ||||||
11 | 17 | Norman Nato | Nissan Formula E Team | 1:39,968 | ||||||
12 | 1 | Stoffel Vandoorne | DS Penske | 1:39,601 | ||||||
13 | 13 | António Félix da Costa | TAG Heuer Porsche Formula E Team | 1:40,149 | ||||||
14 | 51 | Nico Müller | ABT CUPRA Formula E Team | 1:39,664 | ||||||
15 | 11 | Lucas di Grassi | Mahindra Racing | 1:40,424 | ||||||
16 | 25 | Jean-Éric Vergne | DS Penske | 1:39,701 | ||||||
17 | 4 | Robin Frijns | ABT CUPRA Formula E Team | 1:40,485 | ||||||
18 | 33 | Daniel Ticktum | NIO 333 Racing | 1:39,729 | ||||||
19 | 8 | Roberto Merhi | Mahindra Racing | 1:41,956 | ||||||
20 | 36 | André Lotterer | Avalanche Andretti Formula E | 1:39,931 | ||||||
21 | 5 | Jake Hughes | NEOM McLaren Formula E Team | 1:39,494 | ||||||
22 | 3 | Sérgio Sette Câmara | NIO 333 Racing | 1:41,159 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.