Zapowiedź Grand Prix Rosji

Po dwóch tygodniach przerwy powracamy do rywalizacji w Formule 1. Przed nami czwarta już runda tegorocznych mistrzostw świata – Grand Prix Rosji, która zostanie rozegrana po raz trzeci na nowo wybudowanym torze w Soczi. Co czeka na nas na tym obiekcie? Zobaczmy.

HISTORIA

Supremo Formuły 1, Bernie Ecclestone starał się zorganizować wyścig w Moskwie już w 1983 roku, jednak Rosja doczekała się swojej Grand Prix w Soczi dopiero 31 lat później.

CO CZYNI TOR WYJĄTKOWYM

Umiejscowienie w okolicy Wioski Olimpijskiej. Tor wije się wokół obiektów, które były głównym ośrodkiem zimowych Igrzysk Olimpijskich w Soczi w 2014 roku.

POZIOM PRZYCZEPNOŚCI

Wyjątkowo niski. Nawierzchnia jest bardzo gładka, w wyniku czego weekend w Rosji jest jednym z tych, w których występuje najmniejsza degradacja opon. W związku z tym czeka na nas niewiele pitstopów. W ubiegłym roku każdy z kierowców TOP9 tylko raz zjeżdżał do boksów. Dopiero dziesiąty Max Verstappen zrobił to dwukrotnie.

O TORZE

  • Pętla toru ma długość 5.848 km, dlatego aby pokonać wymagany dystans 300 km, kierowcy muszą przejechać 53. okrążenia.
  • Odległość pól startowych od pierwszego zakrętu wynosi 450 m
  • Najdłuższa prosta ma długość 650 m (prosta start-meta)
  • Największą prędkość kierowcy osiągają na prostej start-meta – 345 km/h
  • Długość pit-lane – 330 m
  • Na torze w Soczi występują dwie strefy DRS: na prostej start-meta oraz na dojeździe do zakrętu numer 13
  • Kierowcy jadą z maksymalnie otwartą przepustnicą przez 60% całego dystansu
  • Najszybszy zakręt – zakręt numer 3 (260 km/h)
  • Najwolniejszy zakręt – zakręt numer 13 (105 km/h)
  • Szanse wyjazdu samochodu bezpieczeństwa – 45%
  • Kluczowy zakręt to zakręt numer 2, poprzedzony strefą DRS. Kierowcy muszą wyhamować z ponad 200 km/h na dystansie mniejszym niż 100 m, co czyni tę strefę najlepszym miejscem do wyprzedzania na całym torze

OPONY

W Rosji kierowcy będą mieli do wyboru opony wykonane z pośredniej, miękkiej i super-miękkiej mieszanki. Taki zestaw widzieliśmy w każdej tegorocznej Grand Prix. Dopiero w GP Monte Carlo ulegnie to zmianie, ponieważ tam mieszankę pośrednią zastąpi ultra-miękka.

ZWYCIĘZCY

Obie rozegrane do tej pory Grand Prix wygrał Lewis Hamilton, zaś za każdym razem na trzecim stopniu podium stawał nie do końca spodziewany tam kierowca. W 2014 roku był nim Valtteri Bottas, zaś rok później – Sergio Pérez. Kto nas zaskoczy w tym roku?

 

Dyrektor Pirelli Motorsport, Paul Hembery:

„Powracamy do Rosji zaledwie sześć miesięcy po ostatnim wyścigu, co oznacza, że warunki na wiosnę mogą być nieco inne od tych, które widzieliśmy na jesieni. To tor, na którym opony ulegają degradacji w bardzo małym stopniu, dlatego możemy spodziewać się długich stintów nawet na super-miękkich oponach, tak jak to pokazał Lewis Hamilton w ubiegłym roku. Wzrost wydajności nowych samochodów może jednak spowodować większe obciążenie opon, dlatego wolne treningi będą bardzo ważne dla odczytania ich zachowania się w nowych warunkach i nowych samochodach”.

Źródło: mclaren.com, Informacje prasowe Pirelli Motorsport

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze