Start sezonu Deutsche Tourenwagen Masters 2016 z pewnością zaliczyć można do emocjonujących. Kwalifikacje znów zdominowali kierowcy Audi, ale przetasowania w wyścigu zapewniły już urozmaiconą pierwszą dziesiątkę.
Kwalifikacje
Obie sesje treningowe zdominowali zawodnicy Audi, którzy stali się faworytami dzisiejszych kwalifikacji i nie zawiedli swoich fanów. Z udziału w sesji zrezygnować musiał Lucas Auer, którego samochód, po kontakcie z barierami podczas drugiego treningu, nie mógł zostać naprawiony przez mechaników w tak krótkim czasie. Zespół zapowiedział, że samochód Auera będzie gotowy dopiero na wyścig, ale zawodnik i tak wystartuje z ostatniego pola startowego.
Zdobywcą pierwszego pola podczas inauguracyjnej sesji kwalifikacyjnej nowego sezonu DTM z czasem 1:33,876min został Nico Müller. Jest to pierwsze pole position tego szwajcarskiego zawodnika w niemieckiej serii. Obok Müllera na starcie ustawi się jego kolega ze stajni – Edoardo Mortara ze stratą zaledwie 0,225s. Robert Wickens wystartuje z trzeciego pola jako najlepszy zawodnik Mercedes-Benz. Zdecydowanie gorzej wypadli zawodnicy BMW, których najszybszy zawodnik – Marco Wittmann wykręcił dopiero dziesiąty czas.
Nico Müller (P1, Audi): „To było po prostu fantastyczne, super! Nie do wiary! Mimo naszych dobrych, porannych rezultatów nie spodziewałem się P1. Szczególnie różnica pomiędzy mną a Edoardo jest zaskoczeniem. Auto po prostu wyśmienicie się prowadziło i było cholernie szybkie. Nie wiem, jak mogę podziękować zespołowi za tę pracę. Ogromnie cieszę się z faktu, że mogę wystartować z pole position do dzisiejszego wyścigu. To pierwszy raz w mojej karierze w DTM. Możemy skorzystać z przywileju startu z pierwszej linii i wykorzystać to w wyścigu”.
Edoardo Mortara (P2, Audi): „Jestem super zadowolony. Cały weekend dobrze mi się układa. Już w pierwszym treningu intensywnie przygotowywaliśmy się do wyścigu i wykonaliśmy porządną pracę. Chociaż absolutnym priorytetem było dla nas przygotowanie samochodu na cały dystans wyścigu, to możliwe było także wykręcenie szybkiego okrążenia kwalifikacyjnego. To nastraja mnie pozytywnie i optymistycznie na wyścig. To, że Nico znalazł się przede mną, nie jest zaskoczeniem patrząc na jego formę tego weekendu. Już dzisiaj rano był bardzo szybki. W zeszłym roku wróciłem do domu bez zwycięstwa, więc może teraz będzie inaczej? Pozycja startowa jest bardzo dobra. Zobaczymy, co będzie możliwe do zrobienia”.
Robert Wickens (P3, Mercedes-Benz): „Jestem po prostu happy z tego pola startowego. Samochód spisywał się bardzo dobrze przez cały dzień. Ulżyło mi, że mogłem przenieść naszą formę na dobry czas w kwalifikacjach. Minęło już trochę czasu od mojej ostatniej wizyty na jednej z dwóch pierwszych linii startowych. Cieszę się, że tutaj wróciłem. Dookoła mnie będą startować Audi, więc to będzie naprawdę ciężki wyścig. Musimy dać z siebie wszystko, aby dojechać na podium. Spróbuję. Mam nadzieję, że popołudniu dany mi będzie łyk szampana”.
Zgodnie z nowym regulaminem, po sesji kwalifikacyjnej, przyznano lub odjęto zespołom dodatkowy balast wagowy. Samochody Audi musiały dołożyć do ciężaru jeszcze 5kg, a BMW i Mercedesy stały się o 5kg lżejsze.
Audi: 1.125,0kg
Mercedes: 1.115,0kg
BMW: 1.107,5kg
Poz. | Kierowca | Narod. | Samochód | Czas | Okr. |
---|---|---|---|---|---|
1 | Nico Müller | (CH) | Audi RS5 DTM | 1:33.876 | 6 |
2 | Edoardo Mortara | (I) | Audi RS5 DTM | 1:34.101 | 8 |
3 | Robert Wickens | (CA) | Mercedes-AMG C 63 DTM | 1:34.105 | 7 |
4 | Jamie Green | (GB) | Audi RS5 DTM | 1:34.106 | 7 |
5 | Mike Rockenfeller | (D) | Audi RS5 DTM | 1:34.131 | 9 |
6 | Christian Vietoris | (D) | Mercedes-AMG C 63 DTM | 1:34.149 | 8 |
7 | Paul Di Resta | (GB) | Mercedes-AMG C 63 DTM | 1:34.157 | 7 |
8 | Miguel Molina | (E) | Audi RS5 DTM | 1:34.206 | 8 |
9 | Mattias Ekström | (S) | Audi RS5 DTM | 1:34.209 | 9 |
10 | Marco Wittmann | (D) | BMW M4 DTM | 1:34.266 | 7 |
11 | Gary Paffett | (GB) | Mercedes-AMG C 63 DTM | 1:34.302 | 7 |
12 | Esteban Ocon | (F) | Mercedes AMG C 63 | 1:34.327 | 8 |
13 | Bruno Spengler | (CA) | BMW M4 DTM | 1:34.333 | 8 |
14 | Daniel Juncadella | (E) | Mercedes-AMG C 63 DTM | 1:34.338 | 8 |
15 | Augusto Farfus | (BR) | BMW M4 DTM | 1:34.350 | 8 |
16 | Timo Glock | (D) | BMW M4 DTM | 1:34.357 | 9 |
17 | Tom Blomqvist | (GB) | BMW M4 DTM | 1:34.369 | 9 |
18 | Timo Scheider | (D) | Audi RS5 DTM | 1:34.491 | 10 |
19 | Maximilian Götz | (D) | Mercedes-AMG C 63 DTM | 1:34.548 | 8 |
20 | António Félix da Costa | (PT) | BMW M4 DTM | 1:34.607 | 9 |
21 | Maxime Martin | (BE) | BMW M4 DTM | 1:34.703 | 9 |
22 | Martin Tomczyk | (D) | BMW M4 DTM | 1:34.705 | 9 |
23 | Adrien Tambay | (F) | Audi RS5 DTM | 1:34.784 | 8 |
Wyścig
Początkowo wszystkie kamery skierowane były na Mika Rockenfellera, który pojechał dzisiaj swój jubileuszowy, setny wyścig w DTM. Temperatura w Hockenheim była upalna i wynosiła 29°C, a asfalt toru nagrzał się aż do 50°C. Na starcie pojawiło się 24. samochodów, czyli pełna stawka.
Lucas Auer przegrał start i został wyprzedzony przez Edoardo Mortarę już na pierwszych metrach, a Jamie Green bezkolizyjnie awansował na trzecie miejsce. Timo Scheider po kontakcie z Antonio Felix da Costą wypadł z toru i musiał zakończyć wyścig. Niemiec nie krył swojego niezadowolenia w komunikacie przez radio. Również Green wylądował na trawie, ale bezpiecznie powrócił na właściwą drogę tracąc jednak kilka pozycji. Prawie cała stawka znalazła się blisko siebie i doszło do wielu kontaktów, które zaowocowały bałaganem na torze. Wiele części oderwało się od samochodów i pozostało na asfalcie. Na prowadzeniu niezmiennie utrzymali się Mortara przed Müllerem i Wickensem.
Daniel Juncadella i Timo Glock wypadli z toru po walce o lepszą pozycję i zakopali swoje samochody w żwirze. To spowodowało wywieszenie żółtych flag w sektorze trzecim, a sędziowie rozpoczęli analizę wszystkich kontaktów i wypadków z początku wyścigu. Dla Mika Rockenfellera i debiutującego Estebana Ocona również zakończył się wyścig, ponieważ obaj zjechali do boksów.
Tym razem poza torem znalazł się Maximilian Götz, a Green został ukarany przejazdem przez aleję serwisową. Największym zwycięzcą całego chaosu na początku wyścigu okazał się być Martin Tomczyk, który awansował z 22. na 8. miejsce. Natomiast przewaga Mortary wzrosła do 2,7s.
Po pierwszej połowie wyścigu, sytuacja na torze nieco się uspokoiła, a w pierwszej dziesiątce znalazły się zaledwie trzy samochody marki Audi. Mattias Ekström wyprzedził agresywnie Garrego Paffetta, awansował na siódmą pozycję, ale dostał ostrzeżenie od sędziów za wykonanie niebezpiecznego manewru. W wyścigu pozostało 17. samochodów. Wickens tracił do Mortary 1,9s, a Müller podążał za nimi na trzecim miejscu.
Jako pierwszy zjazdy do boksów rozpoczął Lucas Auer. Powrócił na dziesiątej, punktowanej pozycji, ale po dwóch okrążeniach ponownie zjechał do alei serwisowej i zaparkował auto u mechaników. Natomiast jako pierwszy linię mety minął Edorado Mortara zostając pierwszym zwycięzcą wyścigu sezonu 2016. Dominacja Audi została częściowo przerwana, ponieważ w pierwszej dziesiątce znaleźli się także trzej zawodnicy Mercedesa i trzej BMW.
Poz. | Kierowca | Narod. | Samochód | Czas | Okr. |
---|---|---|---|---|---|
1 | Edoardo Mortara | (I) | Audi RS5 DTM | 42:11.606 | 25 |
2 | Robert Wickens | (CA) | Mercedes-AMG C 63 DTM | 42:13.263 | 25 |
3 | Nico Müller | (CH) | Audi RS5 DTM | 42:16.060 | 25 |
4 | Paul Di Resta | (GB) | Mercedes-AMG C 63 DTM | 42:20.424 | 25 |
5 | Christian Vietoris | (D) | Mercedes-AMG C 63 DTM | 42:21.798 | 25 |
6 | Bruno Spengler | (CA) | BMW M4 DTM | 42:31.703 | 25 |
7 | António Félix da Costa | (PT) | BMW M4 DTM | 42:42.488 | 25 |
8 | Maxime Martin | (BE) | BMW M4 DTM | 42:52.966 | 25 |
9 | Mattias Ekström | (S) | Audi RS5 DTM | 42:58.061 | 25 |
10 | Miguel Molina | (E) | Audi RS5 DTM | 42:58.804 | 25 |
11 | Gary Paffett | (GB) | Mercedes-AMG C 63 DTM | 43:04.438 | 25 |
12 | Martin Tomczyk | (D) | BMW M4 DTM | 43:06.743 | 25 |
13 | Tom Blomqvist | (GB) | BMW M4 DTM | 43:07.136 | 25 |
14 | Augusto Farfus | (BR) | BMW M4 DTM | 43:20.072 | 25 |
15 | Jamie Green | (GB) | Audi RS5 DTM | 43:20.790 | 25 |
16 | Marco Wittmann | (D) | BMW M4 DTM | 43:22.102 | 25 |
17 | Lucas Auer | (AT) | Mercedes-AMG C 63 DTM | 35:25.611 | 20 |
- | Maximilian Götz | (D) | Mercedes-AMG C 63 DTM | 11:16.091 | 6 |
- | Mike Rockenfeller | (D) | Audi RS5 DTM | 7:25.954 | 4 |
- | Esteban Ocon | (F) | Mercedes AMG C 63 | 5:18.952 | 3 |
- | Timo Glock | (D) | BMW M4 DTM | 3:30.635 | 2 |
- | Daniel Juncadella | (E) | Mercedes-AMG C 63 DTM | 3:32.171 | 2 |
- | Adrien Tambay | (F) | Audi RS5 DTM | 3:49.052 | 2 |
- | Timo Scheider | (D) | Audi RS5 DTM | 1:59.000 | 1 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.