Zarówno pierwszy jak i drugi trening wolny kategorii MotoGP wygrał Jorge Lorenzo. Hiszpan z zespołu Movistar Yamaha po raz pierwszy w tym sezonie może być zadowolony ze swojej jazdy.
Na początku sesji wywrócił się Stefan Bradl z zespołu Forward Yamaha. Niemiec nie miał w ogóle przyczepności tyłu. Z tego również powodu reszta zawodników nie forsowała zbytniego tempa. Dopiero Marc Márquez, zapominając o kontuzji palca, wziął się za kręcenie szybkich kółek. Zaczął z czasem 1’39.428.
Jak informowała firma Bridgestone, po południu temperatura nawierzchni toru w Jerez przekroczyła 50°C. W związku z tym większość motocyklistów kontynuowała jazdę na twardej mieszance.
Było to widać. Nie od dziś wiadomo, że Yamaha preferuje chłodniejsze warunki stąd dalekie miejsca na początku sesji zawodników czołowego zespołu tej marki - Lorenzo był 7., a Rossi 9. Po kwadransie zmagań na czele był wciąż Márquez, któremu taka pogoda bardzo sprzyjała. Nie widać już było, że jedzie z kontuzją. Tak podsumował piątkowe treningi: „Możemy być zadowoleni, że moja ręka zareagowała całkiem dobrze. Oczywiście boli mnie, ale udaje mi pokonywać kolejne okrążenia. Jeśli chodzi o motocykl to wszystko idzie w dobrą stronę. Musimy tylko popracować nad pewnymi ustawieniami, szczególnie wtedy, gdy wzrasta temperatura na torze tak jak to miało miejsce popołudniu. Tym bardziej, że wyścig odbędzie się o tej samej porze co drugi trening”
.
Na 20 minut przed końcem treningu za Márquezem plasowali się Andrea Dovizioso, Andrea Iannone, Danilo Petrucci, Pol Espargaro, Cal Crutchlow, Jorge Lorenzo, Aleix Espargaro, Valentino Rossi i dziesiątkę zamykał Hector Barbera. Strata Doktora przekraczała sekundę. Jednakże dało się zauważyć, że jedzie on ciągle na twardej mieszance, zapewne testował już ustawienia na wyścig.
Kiedy minął kwadrans do zakończenia sesji wywrócił się Marco Melandri. Włoch nawet nie próbował podnosić swojego motocykla, od razu skierował się do boksu. Podobno Włoch podpisał kontrakt z Aprilią na starty w superbikach w następnym sezonie. Ciężko patrzeć jak marnuje się taki talent…
Jak zwykle widoczny był Maverick Viñales. Hiszpan na kwadrans do końca FP2 poprawił rezultat i awansował z 18. na 9. miejsce. Tracił wciąż dużo, bo prawie sekundę do swojego rodaka z Repsol Hondy. Gdy do końca zostało już mniej jak 10 minut, Lorenzo zjechał do swojego boksu i zmienił opony na pośredni przód i twardy tył. To posunięcie bardzo mu się opłaciło, gdyż już za chwilę wykręcał najlepsze czasy na torze. Ostatecznie wygrał osiągając wynik 1’39.174.
Oto co powiedział Hiszpan na temat dzisiejszego dnia: „Mentalnie byłem dziś nastawiony na pójście na całość i na nie roztrząsanie wszystkiego, chciałem tylko jechać jak mi podpowiadał instynkt. Szczególnie rano to poskutkowało. Popołudniu spróbowaliśmy użyć twardej mieszanki, ale nie był to dobry wybór, bo było za dużo wibracji. Wróciliśmy więc do miększej opcji, bo lepiej działa w warunkach zarówno chłodnych, jak i ciepłych”
. Kończąc swoją wypowiedź „Por Fuera” zaznaczył jak jest wdzięczny Yamasze za wiarę w niego. Ma nadzieję, iż w niedzielę pokaże cały swój potencjał.
Na 3 minuty przed końcem wszyscy zawodnicy zaczęli zjeżdżać do boksów i zmieniać opony na miękkie. Tak samo postąpili m. in. Cal Crutchlow, Andrea Iannone czy Andrea Dovizioso. Jack Miller wyjechał za tor, a Bradley Smith awansował o jedno oczko – z 10. na 9. Zawodnicy fabrycznego zespołu Ducati wybrali super miękkie mieszanki, lecz żaden z nich nie poprawił swoich rezultatów.
Z czołowych zawodników najgorzej poszło Rossiemu – po zakończeniu FP2 zajął miejsce 13. Jednak jak już wspominałam, wydaje się że specjalnie jeździł na twardej mieszance, ani razu nie wybierając miękkiej. Rezultat z FP1 powinien być jego przepustką do Q2. Po połączeniu czasów z obu sesji Rossi zakończył dzień ostatecznie na pozycji 9. Zwróćmy jednak uwagę, iż w poprzednich rundach także w treningach nie zajmował miejsc w czołówce, a wiadomo jak zakończył wyścigi w Qatarze i w Argentynie. Doktor tak wyjaśnia swój brak tempa: „To były trudne treningi, szczególnie ten popołudniowy. Myślę, że mógłbym osiągnąć lepszą pozycję, ale zdecydowałem się na twardą mieszankę, ponieważ myśleliśmy, że jest lepszą opcją na wyścig. Jednak tak się nie stało, nasze tempo wyścigowe jest niewystarczająco dobre i jutro możemy skorzystać z miękkiej opcji, ale niekoniecznie będzie to dobre rozwiązanie”
.
Podsumowując czasy obu treningów wolnych na czele klasyfikacji mamy Jorge Lorenzo, za nim plasują się Aleix Espargaro, Marc Márquez, Andrea Iannone, Andrea Dovizioso i Danilo Petrucci. Będąc na 6tym miejscu Włoch z zespołu Pramac Ducati sprawił dużą niespodziankę. Czołową dziesiątkę uzupełniają: Cal Crutchlow, Pol Espargaro, Valentino Rossi oraz debiutant Maverick Viñales.
P | Nr | Zawodnik | Zespół | Motocykl | Rezultat | |
1 | 99 | Jorge Lorenzo | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 1:39.300 | |
2 | 93 | Marc Márquez | Repsol Honda Team | Honda | +0.128 | |
3 | 29 | Andrea Iannone | Ducati Team | Ducati | +0.211 | |
4 | 4 | Andrea Dovizioso | Ducati Team | Ducati | +0.235 | |
5 | 41 | Aleix Espargaro | Team Suzuki ECSTAR | Suzuki | +0.316 | |
6 | 9 | Danilo Petrucci | Pramac Racing | Ducati | +0.418 | |
7 | 35 | Cal Crutchlow | CWM LCR Honda | Honda | +0.609 | |
8 | 44 | Pol Espargaro | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | +0.653 | |
9 | 25 | Maverick Viñales | Team Suzuki Ecstar | Suzuki | +0.787 | |
10 | 45 | Scott Redding | EG 0,0 Marc VDS | Honda | +0.845 | |
11 | 38 | Bradley Smith | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | +0.933 | |
12 | 68 | Yonny Hernandez | Pramac Racing | Ducati | +1.063 | |
13 | 46 | Valentino Rossi | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | +1.094 | |
14 | 63 | Mike Di Meglio | Avintia Racing | Ducati | +1.144 | |
15 | 50 | Eugene Laverty | Aspar MotoGP Team | Honda | +1.214 | |
16 | 8 | Hector Barbera | Avintia Racing | Ducati | +1.269 | |
17 | 7 | Hiroshi Aoyama | Repsol Honda Team | Honda | +1.378 | |
18 | 19 | Alvaro Bautista | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | +1.452 | |
19 | 69 | Nicky Hayden | Aspar MotoGP Team | Honda | +1.519 | |
20 | 6 | Stefan Bradl | Athina Forward Racing | Yamaha Forward | +1.525 | |
21 | 17 | Karel Abraham | AB Motoracing | Honda | +1.617 | |
22 | 43 | Jack Miller | CWM LCR Honda | Honda | +1.926 | |
23 | 76 | Loris Baz | Athina Forward Racing | Ducati | +2.122 | |
24 | 33 | Marco Melandi | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | +2.150 | |
25 | 15 | Alex De Angelis | Octo IodaRacing Team | ART | +2.876 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.