Maverick Viñales odniósł zwycięstwo w wyścigu MotoGP o holenderskie Tourist Trophy na torze Assen. Drugie miejsce zajął Marc Márquez, a na najniższym stopniu podium stanął Fabio Quartararo.

Przed wyścigiem pogoda była nieco chłodniejsza w porównaniu z tym, czego doświadczali zawodnicy we wczorajszych kwalifikacjach. Nad okolicami Assen niebo było częściowo zachmurzone, temperatura powietrza wynosiła 24°C, zaś nawierzchnia rozgrzana była do 41°C. Jeśli chodzi o dobór opon, większość stawki zdecydowała się na pośrednią przednią i twardą tylną oponę Michelin. Taką strategię obrali między innymi startujący z pierwszego rzędu Fabio Quartararo i Maverick Viñales. Z kolei Alex Rins postawił na twardy przód i miękki tył, a ruszający za nimi Marc Márquez – pośredni przód i miękki tył.

Na starcie wyścigu Quartararo nie był w stanie obronić wywalczonego wczoraj pole position i uległ obu zawodnikom Suzuki, którzy objęli prowadzenie: Alex Rins przewodził Joanowi Mirowi, zaś Quartararo spadł na trzecią pozycję i musiał odpierać ataki ze strony Mavericka Viñalesa. Na końcu trzeciego okrążenia brak zdecydowania Viñalesa wykorzystał Márquez, który wyprzedził zawodnika Yamahy na wyjściu na prostą startową i awansował na czwarte miejsce.

Na kolejnym kółku w szóstym zakręcie przewrócił się lider wyścigu Rins, który w ten sposób przedwcześnie zakończył rywalizację. W międzyczasie Quartararo wykorzystał błąd drugiego z zawodników Suzuki Mira i powrócił na pierwsze miejsce. Niedługo później Mir stracił kilka pozycji na rzecz Viñalesa, Márqueza i Dovizioso i spadł na piąte miejsce. Viñales z kolei także popełnił błąd, co skrupulatnie wykorzystał Márquez, który awansował na drugie miejsce.

Na szóstym okrążeniu w pechowy sposób wyścig zakończyli Takaaki Nakagami i Valentino Rossi, którzy wylecieli z toru w ósmym zakręcie. Podczas gdy zawodnik Yamahy wstał o własnych siłach, Japończyk miał z tym spore trudności. W międzyczasie Márquez zbliżył się do tylnego koła Quartararo, jednak mimo prób nie był w stanie uporać się z zawodnikiem Petronas SRT Yamahy. Czołowej trójki utrzymywał się również Viñales, który z kolei starał się znaleźć się przed obecnym liderem mistrzostw, lecz również bezskutecznie.

Na 11. okrążeniu zawodnik Yamahy popełnił jednak błąd, co uwolniło Márqueza i mógł on skupić się na liderze wyścigu. Reprezentant Repsol Hondy na krótkiej prostej przed czternastym zakrętem wyprzedził Quartararo i objął prowadzenie w wyścigu, jednak nie potrwało to długo, ponieważ na kolejnym kółku Francuz ponownie był na czele, wykorzystując drobny błąd Márqueza w drugim zakręcie.

Choć różnice między czołową trójką na kolejnych okrążeniach były w zasadzie zerowe, przez dłuższy czas nikt nie decydował się na wyprowadzenie ataku. Zmieniło się to na 15. okrążeniu, kiedy Viñales skutecznie zaatakował Márqueza przed szykaną w czwartym sektorze i przesunął się na drugie miejsce. Na kolejnym okrążeniu Viñales zachował wysokie tempo i wykorzystał moment zawahania Quartararo z powodu zarzucania motocykla na wyjściach z zakrętów i objął prowadzenie w wyścigu. Chwilę później Márquez wyprowadził skuteczny atak na Francuzie na hamowaniu i przesunął się na drugą pozycję. W międzyczasie za ich plecami Danilo Petrucci zdecydowanie zbliżył się do jadącego na czwartym miejscu zespołowego kolegi Dovizioso i po chwili stagnacji wyprzedził go w piątym zakręcie.

Na 9 okrążeń przed końcem Márquez jechał już na prowadzeniu. Hiszpan skutecznie wykorzystał kolejny już błąd Viñalesa w pierwszym zakręcie, lecz to tylko pobudziło zawodnika Yamahy, który odzyskał fotel lidera w 17. zakręcie. Podczas gdy czołowa dwójka kontynuowała walkę o pierwsze miejsce, trzeci Quartararo tracił już ponad sekundę do rywali. Wysokie tempo zaprezentował z kolei Mir, który znalazł się przed dwoma zawodnikami Ducati i awansował na czwarte miejsce. Dodatkowo moment zawahania Petrucciego wykorzystał jego zespołowy kolega Dovizioso, który przesunął się na piąta lokatę.

Na 6 okrążeń przed końcem Viñales zdecydował się podkręcić swoje tempo i po dwóch odpalonych na czerwono sektorach odjechał od Márqueza na ponad pół sekundy. Na deskach z kolei znalazł się Karel Abraham, który wypadł z toru w trzecim zakręcie, jednak był w stanie powrócić do rywalizacji. Mir tymczasem spadł ponownie za duet Ducati na szóste miejsce, a Franco Morbidelli awansował na siódmą lokatę po wyprzedzeniu Cala Crutchlowa. Na cztery kółka przed metą doszło do kolejnej potyczki między duetem Ducati – Petrucci najpierw wyprzedził Dovizioso, jednak ten kilka zakrętów później skutecznie odpowiedział. Tuż za ich plecami podążał z kolei Morbidelli, który w międzyczasie uporał się z Mirem.

Tymczasem sytuacja na czele stawki znacząco się uspokoiła. Viñales wypracował ponad dwusekundową przewagę nad Márquezem, który zdawał się odpuścić już w tej walce o zwycięstwo. z Kolei trzeci Quartararo tracił do lidera aż 8,5 sekundy. Z kolei Mir spadł również za Crutchlowa na ósme miejsce, jednak powodem tego były pewne problemy z motocyklem, które spowolniły Hiszpana na wyjściu jednego z zakrętów.

Ostatecznie Viñales odniósł pewne zwycięstwo w wyścigu MotoGP o holenderskie Tourist Trophy. Drugie miejsce zajął Márquez, a na najniższym stopniu podium stanął Quartararo. Czwartą lokatę wywalczył Dovizioso, piąty był Morbidelli, który w końcówce wyprzedził Petrucciego, siódme miejsce uzyskał Crutchlow, a czołową dziesiątkę uzupełnili Mir, Jack Miller oraz Andrea Iannone. W punktach dojechali także Pol Espargaró, Aleix Espargaró, Miguel Olveira, Francesco Bagnaia oraz Hafizh Syahrin.

Zawodnicy i zespoły MotoGP ponownie do rywalizacji już za tydzień na niemieckim torze Sachsenring.

P Nr Zawodnik Zespół   Rezultat
1 12 Maverick Viñales Monster Energy Yamaha MotoGP 26 okr.
2 93 Marc Márquez Repsol Honda Team + 4,854
3 20 Fabio Quartararo Petronas Yamaha SRT + 9,738
4 4 Andrea Dovizioso Mission Winnow Ducati + 14,147
5 21 Franco Morbidelli Petronas Yamaha SRT + 14,467
6 9 Danilo Petrucci Mission Winnow Ducati + 14,794
7 35 Cal Crutchlow LCR Honda CASTROL + 18,361
8 36 Joan Mir Team SUZUKI ECSTAR + 24,268
9 43 Jack Miller Pramac Racing + 26,496
10 39 Andrea Iannone Aprilia Racing Team Gresini + 26,997
11 44 Pol Espargaró Red Bull KTM Factory Racing + 28,732
12 41 Aleix Espargaró Aprilia Racing Team Gresini + 34,095
13 88 Miguel Oliveira Red Bull KTM Tech 3 + 34,181
14 63 Francesco Bagnaia Pramac Racing + 34,249
15 55 Hafizh Syahrin Red Bull KTM Tech 3 + 34,494
16 53 Tito Rabat Reale Avintia Racing + 48,357
17 17 Karel Abraham Reale Avintia Racing + 1 okr.
NSK 5 Johann Zarco Red Bull KTM Factory Racing  
NSK 30 Takaaki Nakagami LCR Honda IDEMITSU  
NSK 46 Valentino Rossi Monster Energy Yamaha MotoGP  
NSK 42 Alex Rins Team SUZUKI ECSTAR  

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Agata Kurek
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?

Partnerzy

rally and race