Przewodnik przed Grand Prix San Marino

Po emocjonujących zmaganiach na torze Silverstone karuzela Motocyklowych Mistrzostw Świata przenosi się na przepięknie położony obiekt w Misano imienia tragicznie zmarłego przed prawie pięcioma laty Marco Simoncelliego. Będzie to trzynasta runda tego sezonu – Gran Premio TIM di San Marino e Della Riviera di Rimini.

Już po raz dwudziesty zostanie tu zorganizowany wyścig królewskiej kategorii wraz z mniejszymi kategoriami. A oto pozostałe fakty i statystyki dotyczące tej rundy:

  • W 1980 roku miało miejsce pierwsze Grand Prix San Marino na Riwierze Rimini; wyścig klasy 500cc został rozegrany w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, na dystansie 40 okrążeń na trasie o długości 3,448 km. Zwyciężył wtedy Kenny Roberts.
  • W latach 1980-1993 dziesięciokrotnie organizowano zawody GP na tym obiekcie.
  • Przez trzynaście lat klasa królewska nie ścigała się na Misano. Było to spowodowane wypadkiem Wayne’a Raineya w 1993 roku, Amerykanin został sparaliżowany i od tego czasu jeździ na wózku inwalidzkim.
  • Motocyklowe Mistrzostwa Świata powróciły na Misano w 2007 roku, jednak był to już zmodyfikowany tor, ze zmienionym kierunkiem jazdy, wydłużony do 4,18 km.
  • Łącznie osiemnastokrotnie rozgrywano Grand Prix San Marino. Pierwszy wyścig odbył się w 1981 roku na Imoli. Dotychczas na trzech różnych obiektach rozegrano to GP, były to: dwukrotnie Imola (1981 i 1983), czterokrotnie Mugello (1982, 1984, 1991 – 1993) oraz dwunastokrotnie Misano (1985-87 i od 2007 aż do teraz).
  • Od powrotu MotoGP na ten obiekt w 2007 roku to Yamaha dzierży tytuł najlepszego producenta z sześcioma zwycięstwami na swoim koncie. Zawodnicy Hondy wygrywali dwukrotnie, a Ducati raz.
  • Motocykliści reprezentujący barwy tej włoskiej ekipy z Bolonii trzykrotnie stawali tutaj na podium – w 2007 roku wygrał Casey Stoner, w 2008 było to trzecie miejsce, a w 2012 – drugie.
  • Natomiast Suzuki najlepiej zaprezentowało się tu w 2007 roku, kiedy to dwóch zawodników zameldowało się na podium: Chris Vermeulen był drugi, a trzecią pozycję zajął John Hopkins. Od tego czasu Suzuki nie ma w swoim dorobku tak dobrego rezultatu.
  • Zeszłoroczna wygrana Marca Márqueza była pierwszą wygraną Hondy od 2010 roku, przerwała passę czterech kolejnych lat zwycięstw zawodników Yamahy na tym obiekcie.
  • Najwięcej sukcesów na Misano, od powrotu królewskiej klasy na ten tor, ma dwóch motocyklistów: Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP) oraz Marc Márquez (Repsol Honda Team). Obaj zwyciężali czterokrotnie, Lorenzo trzy razy był najlepszy w najwyższej kategorii i raz w pośredniej klasie 250, natomiast Márquez ma na swoim koncie po jednej wygranej w MotoGP i 125tkach oraz dwie w Moto2.
  • Wygrana Daniego Pedrosy w 2010 roku to był ostatni raz, kiedy zdobywca pole position wygrał wyścig w królewskiej kategorii.
  • W zeszłym sezonie podium na Misano wyglądało następująco: najszybszy okazał się Marc Márquez, a za nim przyjechali Bradley Smith (Monster Yamaha Tech3) oraz Scott Redding (Octo Pramac Yakhnich). Był to pierwszy raz w historii MotoGP, kiedy wszyscy zawodnicy z czołowej trójki wyścigu przeszli do królewskiej kategorii z klasy Moto2.
  • W czwartek będzie miała miejsce krótka ceremonia podczas której władze Dorny zarezerwują numer 58, z którym ścigał się Marco Simoncelli. Od tej pory jego numer będzie niedostępny dla innych zawodników chyba, że rodzina "SuperSica" wyrazi na to zgodę. Włoch stracił życie w trakcie GP Malezji w 2011 roku, był nadzieją swoich kibiców na następcę Valentino Rossiego, mistrzem kategorii 250, dopiero zaczynał swoją karierę w MotoGP.

Od piątku zapraszamy na relacje z wszystkich treningów wolnych, kwalifikacji i wyścigów klas Moto3, Moto2 oraz MotoGP na naszym portalu.

Źródłomotogp.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze