Przewodnik przed Grand Prix Niemiec

Jesteśmy już w połowie tegorocznej rywalizacji o tytuł mistrza w Motocyklowych Mistrzostwach Świata. W ten weekend najlepsi motocykliści na świecie wezmą udział w dziewiątej rundzie sezonu podczas GoPro Motorrad Gran Prix Deutschland.

Jeśli jesteście ciekawi faktów i statystyk związanych z rywalizacją klasy królewskiej na torze Sachsenring, to zapraszam do lektury!

  • Po raz pierwszy Gran Prix Niemiec miało miejsce na torze Solitude w 1952 roku na terenie Niemiec Zachodnich (RFN). Wtedy to w klasach 350cc oraz 500cc zwyciężył Irlandczyk Reg Armstrong, a ponad 400 tysięczna publiczność oklaskiwała wygrane swoich rodaków. Rudi Felgenheier wygrał w wyścigu 250tek na maszynie DKW, a w kategorii 125cc najlepszy okazał się Werner Haas na motocyklu marki NSU.
  • W 1961 roku zorganizowano pierwsze Gran Prix Niemiec Wschodnich (NRD) na specjalnie wytyczonym ulicznym torze Sachsenring, który miał wówczas długość 8,73km. Ta runda rozgrywana była nieprzerwanie aż do roku 1972, kiedy to uznano, iż ta wersja toru jest zbyt niebezpieczna dla zawodników.
  • Natomiast Gran Prix Niemiec Zachodnich odbywało się bez przerwy od 1952 do 1990 roku, kiedy to nastąpiło zjednoczenie Niemiec. Przez ten czas ścigano się na czterech różnych obiektach: Solitude, Schotten, Nürburgring oraz Hockenheim.
  • Po zjednoczeniu kraju wyścigi Gran Prix w latach 1991 – 1994 odbywały się na torze Hockenheim, następnie przez kolejne trzy lata na Nürburgringu, by od 1998 roku zagościć na Sachsenringu.
  • Nadmienić należy również, iż w wymienionym powyżej okresie miało miejsce GP Badenii - Wirtembergii rozegrane w 1986 roku na torze Hockenheim tylko dla zawodników z klas 80cc i 125cc.
  • Początkowo Sachsenring miał jedynie 3,508 km długości włączając w to krótki fragment starej nitki toru. Dopiero w 2001 roku wprowadzono większe modyfikacje, następnie w 2003 jeszcze je ulepszono i tak nawierzchnia obiektu zyskała długość 3,671 km.
  • Sachsenring to - obok pięciu innych torów w obecnym kalendarzu MotoGP – wyjątkowy obiekt, na którym motocykliści ścigają się w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara. Pozostałe tory to: Austin, Aragon, Phillip Island oraz Valencia.
  • W tym roku już po raz 19. będzie się odbywać GP Niemiec na Sachsenringu.
  • Od czasu powrotu wyścigów serii MotoGP w 1998 roku na ten niemiecki obiekt, sześciokrotnie zawodnicy gospodarzy zdobywali tu podium. Byli to: Ralf Waldmann w wyścigu klasy 250cc w 1999 roku (3. miejsce), Steve Jenkner w kategorii 125cc w 2002 (3. miejsce). Stefan Bradl zakończył rywalizację w klasie 125cc w 2008 roku na drugiej pozycji, Sandro Cortese był trzeci w 125tkach w 2010 roku. Stefan Bradl finiszował na drugiej lokacie w 2011 roku w Moto2, a w 2012 roku Sandro Cortese zwyciężył w wyścigu klasy Moto3.
  • Od początku ery czterosuwów w najwyższej kategorii w 2002 roku, to Honda święci największe triumfy na tym obiekcie – ma na swoim koncie łącznie 10. wygranych wliczając w to ostatnie sześć lat. Zawodnicy Yamahy wygrywali tu trzykrotnie, ostatni raz w 2009 roku za sprawą Valentino Rossiego, a dla zespołu Ducati w 2008 roku pojedyńcze zwycięstwo odniósł Casey Stoner.
  • W tym samym roku najlepszy wynik dla Suzuki w erze MotoGP uzyskał Chris Vermeulen kończąc rywalizację na najniższym stopniu podium.
  • Marc Márquez w trakcie ostatnich trzech sezonów zdominował rywalizację w MotoGP - zdobywał pole position, wygrywał wyścigi w królewskiej kategorii, a także wykręcał najlepsze okrążenia.
  • Najwięcej zwycięstw na tym obiekcie, po sześć, mają zawodnicy z Hiszpanii, są to: Dani Pedrosa (2 razy w 250cc, 4 razy w MotoGP) oraz Marc Márquez (1 raz w 125cc, 2 razy w Moto2, 3 razy w MotoGP).
  • Sachsenring to jedyny taki tor w tegorocznym kalendarzu Motocyklowych Mistrzostw Świata, gdzie Honda przez ostatnie sześć sezonów pozostała niezwyciężona podczas wyścigów w klasie MotoGP.

Od piątkowego poranka będziecie mogli śledzić Gran Prix Niemiec na naszym portalu. Na stronach swiatwyscigow.pl znajdziecie obszerne relacje z treningów wolnych, kwalifikacji i wyścigów wszystkich kategorii.

Źródłomotogp.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze