FIA nałożyła dalsze ograniczenia w komunikacji na linii kierowca-inżynier wyścigowy oraz doprecyzowała informacje na temat sygnałów dawanych przez porządkowych. Zmiany te będą obowiązywały w sezonie 2016.
Organ zarządzający zdecydował się na bardziej rygorystyczne egzekwowanie artykułu 20.1 regulaminu sportowego, który mówi: „kierowca powinien jechać sam, bez wsparcia z zewnątrz”.
Jest to część działań FIA, która dąży do tego, aby kierowcy mogli otrzymać pomoc z zewnątrz w jak najmniejszym jego wymiarze. Wszystko to za sprawą postępu technologicznego, który dokonał się na przestrzeni ostatnich lat.
Poniżej znajduje się lista dozwolonych informacji, jakie mogą otrzymać kierowcy z zewnątrz. Każde odstępstwo od tego będzie traktowane jako naruszenie artykułu 20.1:
- Wskazanie na bardzo poważny problem z samochodem, na przykład ostrzeżenie lub fakt przebicia opony.*
- Wskazanie na problem z samochodem innego zawodnika.*
- Polecenia dotyczące zjazdu do alei serwisowej celem naprawy lub wycofania samochodu.*
- Instrukcje ze strony porządkowych (żółta, czerwona flaga; przerwanie startu wyścigu lub inne podobne informacje, również te ze strony dyrekcji wyścigu).*
- Informacje o mokrym torze, oleju lub drobnych elementów znajdujących się w poszczególnych zakrętach.*
- Instrukcje dotyczące zmiany pozycji z innym kierowcą.*
- Potwierdzenie przez kierowcę otrzymania informacji.
- Czasy okrążenia lub poszczególne czasy sektorów.
- Szczegóły czasów okrążeń innego zawodnika.
- Strata do innego kierowcy podczas sesji treningowych i wyścigu.
- „Ciśnij”, „Jedź szybko jak to możliwe”, „Będziesz ścigał się z …” i inne tego typu informacje.
- Pomoc w postaci ostrzeżeń o wolniejszych zawodnikach w treningach i wyścigu.
- Podawanie różnicy pomiędzy samochodami w czasie kwalifikacji w celu lepszego ustawienia się do pokonania mierzonego okrążenia.
- Wybór opon podczas kolejnego zjazdu do alei serwisowej.
- Liczba okrążeń, jaką przejechał zawodnik na danym komplecie opon podczas wyścigu.
- Specyfikacja opon danego zawodnika.
- Informacje dotyczące innego kierowcy, na przykład możliwa strategia wyścigu.
- Możliwość wyjazdu samochodu bezpieczeństwa.
- Naruszenia w sposobie jazdy przez kierowcę lub zawodnika innego zespołu, na przykład ścinanie szykany, wyjazdy poza tor, nakładane kary czasowe itp.
- Informacje o aktywacji lub dezaktywowaniu systemu DRS.
- Postępowanie w przypadku awarii systemu DRS.
- Zmiana ustawień przedniego skrzydła podczas następnego zjazdu do mechaników.
- Przepływ oleju.
- Czas, kiedy zjechać do alei serwisowej.
- Przypomnienia, by sprawdzić białe linie, słupki, sygnały świetlne podczas wyjazdu z alei serwisowej.
- Przypomnienia o dopuszczalnych granicach toru.
- Przekazywanie informacji ze strony dyrekcji wyścigu.
- Informacje dotyczące uszkodzenia samochodu.
- Liczba pozostałych okrążeń do końca.
- Konkretne informacje przekazywane podczas sesji treningowych, na przykład dotyczące przepływu powietrza.
- Informacje o pogodzie.
* Informacje te mogą zostać przekazane jedynie w przypadku, gdy kierowca znajduje się w samochodzie i jest na torze, przez co rozumie się moment opuszczenia garażu po raz pierwszy od pojawienia się zielonego światła na kocu alei serwisowej do startu wyścigu.
Od najbliższego wyścigu o Grand Prix Belgii FIA nałożyła nowe regulacje dotyczące procedury startowej, konkretniej ustawień sprzęgła z późniejszymi dalszymi zmianami, które wejdą w życie w przyszłym sezonie.
W chwili obecnej samochód może ruszyć z pola startowego, korzystając z dwóch sprzęgieł. W następnym sezonie co prawda nadal dwa sprzęgła będą dozwolone, jednak na samym starcie będzie można korzystać z jednego, a normalizacja przepisów dotyczących sprzęgła nastąpi w 2017 roku.
Źródło: autosport.com
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.