Dalsze ograniczenia w przekazie radiowym na sezon 2016

FIA nałożyła dalsze ograniczenia w komunikacji na linii kierowca-inżynier wyścigowy oraz doprecyzowała informacje na temat sygnałów dawanych przez porządkowych. Zmiany te będą obowiązywały w sezonie 2016.

Organ zarządzający zdecydował się na bardziej rygorystyczne egzekwowanie artykułu 20.1 regulaminu sportowego, który mówi: „kierowca powinien jechać sam, bez wsparcia z zewnątrz”.

Jest to część działań FIA, która dąży do tego, aby kierowcy mogli otrzymać pomoc z zewnątrz w jak najmniejszym jego wymiarze. Wszystko to za sprawą postępu technologicznego, który dokonał się na przestrzeni ostatnich lat.

Poniżej znajduje się lista dozwolonych informacji, jakie mogą otrzymać kierowcy z zewnątrz. Każde odstępstwo od tego będzie traktowane jako naruszenie artykułu 20.1:

  1. Wskazanie na bardzo poważny problem z samochodem, na przykład ostrzeżenie lub fakt przebicia opony.*
  2. Wskazanie na problem z samochodem innego zawodnika.*
  3. Polecenia dotyczące zjazdu do alei serwisowej celem naprawy lub wycofania samochodu.*
  4. Instrukcje ze strony porządkowych (żółta, czerwona flaga; przerwanie startu wyścigu lub inne podobne informacje, również te ze strony dyrekcji wyścigu).*
  5. Informacje o mokrym torze, oleju lub drobnych elementów znajdujących się w poszczególnych zakrętach.*
  6. Instrukcje dotyczące zmiany pozycji z innym kierowcą.*
  7. Potwierdzenie przez kierowcę otrzymania informacji.
  8. Czasy okrążenia lub poszczególne czasy sektorów.
  9. Szczegóły czasów okrążeń innego zawodnika.
  10. Strata do innego kierowcy podczas sesji treningowych i wyścigu.
  11. „Ciśnij”, „Jedź szybko jak to możliwe”, „Będziesz ścigał się z …” i inne tego typu informacje.
  12. Pomoc w postaci ostrzeżeń o wolniejszych zawodnikach w treningach i wyścigu.
  13. Podawanie różnicy pomiędzy samochodami w czasie kwalifikacji w celu lepszego ustawienia się do pokonania mierzonego okrążenia.
  14. Wybór opon podczas kolejnego zjazdu do alei serwisowej.
  15. Liczba okrążeń, jaką przejechał zawodnik na danym komplecie opon podczas wyścigu.
  16. Specyfikacja opon danego zawodnika.
  17. Informacje dotyczące innego kierowcy, na przykład możliwa strategia wyścigu.
  18. Możliwość wyjazdu samochodu bezpieczeństwa.
  19. Naruszenia w sposobie jazdy przez kierowcę lub zawodnika innego zespołu, na przykład ścinanie szykany, wyjazdy poza tor, nakładane kary czasowe itp.
  20. Informacje o aktywacji lub dezaktywowaniu systemu DRS.
  21. Postępowanie w przypadku awarii systemu DRS.
  22. Zmiana ustawień przedniego skrzydła podczas następnego zjazdu do mechaników.
  23. Przepływ oleju.
  24. Czas, kiedy zjechać do alei serwisowej.
  25. Przypomnienia, by sprawdzić białe linie, słupki, sygnały świetlne podczas wyjazdu z alei serwisowej.
  26. Przypomnienia o dopuszczalnych granicach toru.
  27. Przekazywanie informacji ze strony dyrekcji wyścigu.
  28. Informacje dotyczące uszkodzenia samochodu.
  29. Liczba pozostałych okrążeń do końca.
  30. Konkretne informacje przekazywane podczas sesji treningowych, na przykład dotyczące przepływu powietrza.
  31. Informacje o pogodzie.

* Informacje te mogą zostać przekazane jedynie w przypadku, gdy kierowca znajduje się w samochodzie i jest na torze, przez co rozumie się moment opuszczenia garażu po raz pierwszy od pojawienia się zielonego światła na kocu alei serwisowej do startu wyścigu.

Od najbliższego wyścigu o Grand Prix Belgii FIA nałożyła nowe regulacje dotyczące procedury startowej, konkretniej ustawień sprzęgła z późniejszymi dalszymi zmianami, które wejdą w życie w przyszłym sezonie.

W chwili obecnej samochód może ruszyć z pola startowego, korzystając z dwóch sprzęgieł. W następnym sezonie co prawda nadal dwa sprzęgła będą dozwolone, jednak na samym starcie będzie można korzystać z jednego, a normalizacja przepisów dotyczących sprzęgła nastąpi w 2017 roku.

Źródło: autosport.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze