Porsche bezwzględne także w kwalifikacjach

Dwa Porsche wystartują z pierwszej linii do wyścigu WEC w São Paulo. Najlepsze czasy kwalifikacji uzyskał także Ligier ekipy G-Drive oraz Aston Martiny.

Sobotnie kwalifikacje to już kolejny przypadek, w którym prototypy Porsche okazują się bezwzględnie najlepszymi pojazdami na torze. Sytuacji nie zmienił fakt, że sesja WEC ma system dużo bardziej skomplikowany, aniżeli proste uzyskiwanie najlepszego czasu okrążenia – Toyota i Audi nie zdołały pokonać ani pary Webber-Bernhard, ani też Janiego i Lieba. Porsche znów więc sugeruje, że tegoroczny sezon nie zakończy bez choć jednego zwycięstwa – natomiast ku zdobyciu tytułu mistrza zmierza załoga G-Drive, której Ligier po raz kolejny był nie do pokonania wśród prototypów LMP2.

Rywalizację w LMP1-H, Porsche kontrolowało od samego początku – Mark Webber już na początku zszedł poniżej granicy 1:19, a Neel Jani nawet poniżej 1:18. Kroku dorównywał im tylko Anthony Davidson w Toyocie nr 8 – ten przez chwilę był nawet na czele, gdy drugie okrążenia obu kierowców 919 okazały się nieco słabsze. Kiedy jednak Webber i Jani wrócili na swój poziom, Porsche ponownie znalazły się na czele – a obecny na torze wyraźnie później od konkurentów Stéphane Sarrazin z Toyoty nr 7, podobnie, jak Davidson rozpoczął sesję od wyników przed dwoma Audi. W czasie, gdy Francuz zaliczał drugie szybkie okrążenie, Marcel Fässler i Tom Kristensen zjeżdżali już na zmiany – a nieco później, na torze pojawił się także Sébastien Buemi.

Choć średnią Kristensena poprawił Lucas Di Grassi, przed Audi nr 1 pozostawało nr 2 z Benoîtem Tréluyerem – a na czele widniał Buemi, do czasu, gdy dwa szybkie okrążenia zaliczyli Marc Lieb i Timo Bernhard. Choć ten pierwszy był gorszy od kolegi z Porsche, wcześniej lepsze czasy uzyskiwał Jani od Webbera – przez co pole position miała w garści załoga nr 14. W tej sytuacji, Porsche postanowiło dać jeszcze raz szansę Webberowi – a ten ową szansę wykorzystał, i po powrocie na tor poprawił swoje wyniki, wynosząc na czoło tabeli załogę nr 20. Ze średnimi poniżej 1:18 i średnią prędkością ponad 200 km/h, oba Porsche okazały się nie do pokonania – i tylko Audi nr 2 awansowało, Tréluer będąc dużo szybszym od jadącego Toyotą nr 7 Mike'a Conwaya.

Wśród prototypów LMP1-L, Nick Heidfeld i Mathias Beché pokonali swoich kolegów z Rebelliona nr 13, Andrea Belicchiego i Dominika Kraihamera. Średnio o pół sekundy gorsze czasy uzyskiwali Pierre Kaffer i Lucas Auer z Lotusa – ten drugi zaliczając poślizg niedługo przed końcem kwalifikacji.

W LMP2, błysnęła załoga KCMG – za to chyba nie za bardzo starali się o pole position kierowcy SMP nr 27. W pierwszej części sesji, pierwszego z czasem poniżej 1:25 Alexandre Imperatoriego, wkrótce pokonał Roman Rusinow z Gp-Drive – a Nicolasa Minassiana z nr 27 przebił nawet kolega z załogi nr 37, Kirył Ładygin. Po zmianach, Olivier Pla dopełnił formalności co do pole position dla Ligiera – a SMP nr 27 znów nie poradziło sobie nawet z kolegami z ekipy, nie mówiąc o dobrej jeździe Richarda Bradleya z KCMG.

Jak zwykle, pierwsi do walki o pozycje na starcie ruszyli kierowcy pojazdów GTE – w kategorii Pro, udanie sesję rozpoczął gospodarz rundy, Fernando Rees w Astonie nr 99. Z jednym czasem i średnią poniżej 1:30, Brazylijczyk wyprzedzał Patricka Pileta i Jörga Bergmeistera z Porsche – i dopiero Stefan Mücke zdołał pokonać kolegę z zespołu AMR. Nieco gorzej radził sobie niestety zmiennik Reesa, Darryl O'Young, przez co załoga nr 99 spadła za Porsche nr 92 – prawdziwy problem miały jednak oba Ferrari od AF Corse. Wskutek słabych czasów i późnych zmian oraz zatrzymania się na torze Porsche ekipy Prospeed, na 3 minuty przed końcem sesji załoga nr 71 miała słaby czas – a nr 51 nie miała nawet czwartego ukończonego okrążenia. Wznowienie pozwoliło im na przejechanie jeszcze jednego szybkiego okrążenia – niestety, Davide Rigon pozostał na miejscu piątym (a dopiero siódmym wśród wszystkich GTE), a Toni Vilander zaliczył najgorszą średnią w swojej kategorii.

Pech załogi Prospeed nieco skomplikował sytuację załóg AF Corse także w kategorii GTE Am – choć tu nie było wątpliwości, że dwa pierwsze miejsca zagarną Aston Martiny. Niespodzianką było tylko to, że Nicki Thiim i David Heinemeier-Hansson okazali się gorsi od Pedro Lamego i Christoffera Nygaarda – po części przez bardzo wczesne zakończenie kwalifikacji przez załogę nr 95, bo już 9 minut przed jej regularnym końcem. Nygaard wykorzystał to, poprawiając swoje czasy i wychodząc przed kolegów z Danii – trzeci wynik uzyskała natomiast załoga Ferrari nr 81, Michele Rugolo już po wznowieniu przesuwając się przed Jeffa Segala z siostrzanego nr 61. Powód pojawienia się czerwonej flagi nie był natomiast skutkiem wypadku Porsche nr 75 – ale po prostu faktu, że zatrzymało się ono w dość niebezpiecznym miejscu.

P Nr Kierowcy   Klasa Zespół   Średnia Różnica
1 20

Mark Webber
Brendon Hartley
Timo Bernhard
1 LMP1-H Porsche Team 1:17.676  
2 14

Marc Lieb
Romain Dumas
Neel Jani
2 LMP1-H Porsche Team 1:17.783 +0.107
3 8
Anthony Davidson
Sébastien Buemi
3 LMP1-H Toyota Racing 1:18.070 +0.394
4 2

André Lotterer
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler
4 LMP1-H Audi Sport Team Joest 1:18.889 +1.213
5 7

Stéphane Sarrazin
Alexander Wurz
Mike Conway
5 LMP1-H Toyota Racing 1:18.920 +1.244
6 1

Tom Kristensen
Loïc Duval
Lucas di Grassi
6 LMP1-H Audi Sport Team Joest 1:18.983 +1.307
7 12

Nicolas Prost
Nick Heidfeld
Mathias Beche
1 LMP1-L Rebellion Racing 1:21.127 +3.451
8 13

Andrea Belicchi
Dominik Kraihamer
Fabio Leimer
2 LMP1-L Rebellion Racing 1:21.644 +3.968
9 9
Lucas Auer
Pierre Kaffer
3 LMP1-L Lotus 1:22.081 +4.405
10 26

Roman Rusinov
Olivier Pla
Julien Canal
1 LMP2 G-Drive Racing 1:24.463 +6.787
11 47

Matthew Howson
Richard Bradley
Alexandre Imperatori
2 LMP2 KCMG 1:24.843 +7.167
12 37

Kirył Ładygin
Wiktor Szajtar
Anton Ładygin
3 LMP2 SMP Racing 1:25.256 +7.580
13 27

Siergiej Żłobin
Nicolas Minassian
Maurizio Mediani
4 LMP2 SMP Racing 1:25.400 +7.724
14 97
Stefan Mücke
Darren Turner
1 GTE Pro Aston Martin Racing 1:30.111 +12.435
15 92
Patrick Pilet
Frédéric Makowiecki
2 GTE Pro Porsche AG Team Manthey 1:30.259 +12.583
16 99

Alex MacDowall
Darryl O'Young
Fernando Rees
3 GTE Pro Aston Martin Racing 1:30.312 +12.636
17 98

Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Christoffer Nygaard
1 GTE Am Aston Martin Racing 1:30.401 +12.725
18 95

David Heinemeier-Hansson
Kristian Poulsen
Nicki Thiim
2 GTE Am Aston Martin Racing 1:30.493 +12.817
19 91
Richard Lietz
Jörg Bergmeister
4 GTE Pro Porsche AG Team Manthey 1:30.536 +12.860
20 71
Davide Rigon
James Calado
5 GTE Pro AF Corse 1:30.565 +12.889
21 81

Stephen Wyatt
Michele Rugolo
Andrea Bertolini
3 GTE Am AF Corse 1:30.882 +13.206
22 51
Gianmaria Bruni
Toni Vilander
6 GTE Pro AF Corse 1:30.908 +12.232
23 61

Jeff Segal
Alessandro Pier Guidi
Emerson Fittipaldi
4 GTE Am AF Corse 1:31.057 +13.381
24 90

Gianluca Roda
Paolo Ruberti
Matteo Cressoni
5 GTE Am 8Star Motorsports 1:31.483 +13.807
25 75

François Perrodo
Emmanuel Collard
Matthieu Vaxivière
6 GTE Am ProSpeed Competition 1:31.511 +13.835
26 88

Christian Ried
Klaus Bachler
Khaled Al Qubaisi
7 GTE Am Proton Competition 1:34.865 +17.189

 

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze