Zwycięstwo na pocieszenie, mistrzowie znani

Załoga Toyoty nr 8 wygrała wyścig FIA WEC w Bahrajnie. Mistrzami sezonu 2013 w innych kategoriach zostały załogi OAK Racing, AF Corse i Aston Martin Racing.

W przeciwieństwie do poprzednich części wyścigu, ostatnia jego godzina przypieczętowała układ, który już od jakiegoś czasu widniał w tabeli wyników. Dzięki temu, Toyota w końcu może się cieszyć ze zwycięstwa w regularnej tegorocznej rywalizacji – w innych kategoriach, przypieczętowało to natomiast mistrzostwa załóg, które przez ostatnią godzinę broniły swoich, arcyważnych dla klasyfikacji punktowej, pozycji. W LMP2, mimo słabej postawy w Bahrajnie, tytuł mistrza otrzyma więc załoga OAK nr 35 – choć po raz czwarty w tym sezonie, ze zwycięstwa mogła cieszyć się ekipa G-Drive. W GTE Pro, swoim zwycięstwem, mistrzowski tytuł przypieczętowała załoga AF Corse nr 51 – a podobnie, jak w LMP2, słaba postawa nie przeszkodziła załodze Aston Martina nr 96 w zdobyciu mistrzostwa kategorii GTE Am. Ogólnie natomiast, choć do czynienia nie mieliśmy tu z ani jedną neutralizacją – awarie i zderzenia miały tu bardzo duży wpływ na układ na mecie, a w konsekwencji także w klasyfikacjach generalnych.

W LMP1, choć André Lotterer zaliczył w ostatniej godzinie najszybsze okrążenie wyścigu – ze zwycięstwa mógł cieszyć się Sébastien Buemi i jego załoga Toyoty nr 8. Szwajcar dojechał do mety z przewagą wciąż ponad 70 sekund nad Audi – i przypieczętował drugie w tym sezonie, a pierwsze w prawdziwym wyścigu zwycięstwo zespołu Toyoty. Mimo nieukończenia rywalizacji, z mistrzostwa cieszyć jednak mogą się kierowcy Audi nr 2 – podobnie, jak i fabrycznej ekipy, która bezwzględnie górowała nad Toyotą w tegorocznym sezonie.

W kategorii LMP2, problemy ze światłami mogły przeszkodzić Olivierowi Pla w zajęciu drugiej pozycji załogi OAK nr 24 – nieco dłuższy pit-stop nie przeszkodził mu jednak w utrzymaniu przewagi nad Björnem Wirdheimem z Greaves Motorsport. Wszystko stało się jasne, gdy Szwed zjechał na swój ostatni, szybki pit-stop – jego przewaga kilkunastu sekund zamieniła się wtedy w stratę prawie 30, a ostatecznie wniosła niecałe 35. Ze zwycięstwa, po raz kolejny mogła się cieszyć załoga G-Drive, która po raz czwarty zwyciężyła w tegorocznym sezonie – mistrzostwo otrzymają jednak kierowcy załogi OAK nr 35, którzy do mety dojechali na miejscu czwartym. Ci mogą cieszyć się głównie z faktu, że przed wyścigiem o 15 punktów wyprzedzali czołowych konkurentów – a w samym wyścigu, awarii uległy dwie, bardzo dobrze spisujące się załogi PeCom i Delta-ADR. Z przewagą zaledwie 0.5 puntka, wice-mistrzami została załoga wiceliderów z OAK nr 24, wygrywając z ekipą G-Drive – gdyby jednak odjąć tu kontrowersyjne punkty otrzymane po "wyścigu" w Japonii, przewaga załogi OAK nr 24 byłaby nieco większa.

W ostatniej godzinie wyścigu, szansę na dublet w kategorii GTE Pro miała ekipa AF Corse – Kamui Kobayashi z Ferrari nr 71 musiał jednak dogonić mającego 20 sekund przewagi Jörga Bergmeistera z Porsche nr 91. To Japończykowi się nie udało, ostatecznie zwiększając nawet stratę do Niemca – najważniejszym było jednak, iż do mety, na czele dojechał Toni Vilander z Ferrari nr 51. Sukces ten przypieczętował triumf tej załogi w klasyfikacji generalnej – choć wśród kierowców, z mistrzostwa cieszyć się może jedynie Gianmaria Bruni. Jego przeniesiony w Bahrajnie do pojazdu nr 71 partner, Giancarlo Fisichella, zajął miejsce drugie – a pechowcy z Aston Martina nr 97 spadli na pozycję trzecią, zajmując drugie miejsce wśród zespołów. Kto wie, jak wyglądałby ten układ, gdyby na początku wyścigu nie zostało uderzone Porsche nr 92 – załoga ta dojechała na miejscu czwartym, plasując się za Aston Martinem nr 97 w obu klasyfikacjach.

Gdyby nie awaria w Porsche zespołu IMSA, z mistrzostwa kategorii GTE Am cieszyliby się za to kierowcy Ferrari nr 81 od 8Star – pech Francuzów sprawił jednak, że zaledwie jednym punktem, w tej klasyfikacji triumfowali Brytyjczycy z Aston Martina nr 96. Załoga 8Star, która do mety dojechała ze stratą 1 okrążenia do Duńczyków z Aston Martina nr 96, może cieszyć się z wygranej w klasyfikacji załóg – tu, kierowcy Ferrari pokonali Brytyjczyków z AMR nr 96 o 3 punkty. 3 miejsce w wyścigu, które do mety dowiózł Matt Griffin w Ferrari zespołu AF Corse, nie dało załodze nr 61 pozycji na podium w klasyfikacji – podobnie, jak czwartej Corvette ekipy Larbre Competition. W obu klasyfikacjach, sezon 2013 ukończyła na najniższym stopniu podium załoga IMSA Performance – mimo pechowego wyścigu w Bahrajnie, rozpoczętego udanym startem Jeana-Karla Vernaya.

Tegoroczni mistrzostwie rozpoczną obronę tytułów 20. kwietnia 2014 na torze Silverstone. 

Poz Nr Kierowcy Zespół   Rezultat
1 8

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Stéphane Sarrazin
1 LMP1 Toyota Racing 199 okr.
2 1

André Lotterer
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler

2

LMP1

Audi Sport Team Joest +1:10.585
3 26

Roman Rusinov
John Martin
Mike Conway
1 LMP2

G-Drive Racing +15 okr.
4 24

Olivier Pla
David Heinemeier-Hansson
Alex Brundle
2 LMP2 OAK Racing (+1:09.897)
5 41

Ian Lancaster
Wolfgang Reip
Björn Wirdheim

3

LMP2

Greaves Motorsport (+1:44.504)
6 35

Bertrand Baguette
Ricardo Gonzalez
Martin Plowman
4 LMP2 OAK Racing +17 okr
7 45

Jacques Nicolet
Keiko Ihara
David Cheng
5 LMP2 OAK Racing +19 okr.
8 25

Fabien Giroix
Robbie Kerr
Craig Dolby
6 LMP2 Delta-ADR
Millenium Racing
+21 okr.
9 51

Gianmaria Bruni
Toni Vilander

1

GTE Pro

AF Corse +24 okr.
10 91
Jörg Bergmeister
Patrick Pilet
2 GTE Pro Porsche AG
Team Manthey
(+43.532)
11 71
Kamui Kobayashi
Giancarlo Fisichella
3 GTE Pro AF Corse +25 okr.
12 92
Marc Lieb
Richard Lietz
4 GTE Pro Porsche AG
Team Manthey
(+23.853)
13 95

Nicki Thiim
Kristian Poulsen
Christoffer Nygaard
1 GTE Am Aston Martin Racing +26 okr.
14 49

Luis Pérez-Companc
Nicolas Minassian
Pierre Kaffer
7 LMP2 Pecom Racing +27 okr.
15 81

Vicente Potolicchio
Rui Aguas
Davide Rigon
2 GTE Am 8Star Motorsports (+4.295)
16 61

Francois Perrodo
Matt Griffin
Emmanuel Collard

3 GTE Am AF Corse (+1:40.012)
17 50

Patrick Bornhauser
Julien Canal
Fernando Rees
4 GTE Am Larbre Competition +28 okr.
18 96

Stuart Hall
Jamie Campbell-Walter
Roald Goethe
5 GTE Am Aston Martin Racing +30 okr.
19 76

Raymond Narac
Marcus Palttala
Jean-Karl Vernay
6 GTE Am IMSA Performance
Matmut
+37 okr.
NSK 99

Pedro Lamy
Bruno Senna
Richie Stanaway
- GTE Pro Aston Martin Racing +54 okr.
NSK 97
Darren Turner
Stefan Mücke
- GTE Pro Aston Martin Racing +90 okr.
NSK 2

Tom Kristensen
Loïc Duval
Allan McNish

-

LMP1

Audi Sport Team Joest +106 okr.
NSK 88

Christian Ried
Gianluca Roda
Paolo Ruberti
- GTE Am Proton Competition +113 okr.
NSK 57

Tracy Krohn
Niclas Jönsson
Maurizio Mediani
- GTE Am Krohn Racing +116 okr.
NSK 7

Nicolas Lapierre
Alexander Wurz
Kazuki Nakajima
- LMP1 Toyota Racing +135 okr.
NSK 12

Nicolas Prost
Andrea Belicchi
Mathias Beche
- LMP1 Rebellion Racing +155 okr.
NSK 32

Thomas Holzer
Dominik Kraihamer
Jan Charouz
- LMP2 Lotus +194 okr.
NSK 31

Kevin Weeda
Vitantonio Liuzzi
Lucas Auer
- LMP2 Lotus +199 okr.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze