Alex Wurz i Nicolas Lapierre wywalczyli pole position do wyścigu FIA WEC w Szanghaju. Najszybsze wśród pojazdów GT były dwa fabryczne Aston Martiny z kategorii GTE Pro.
Już w drugim treningu Toyota pokazała, że w Chinach może ona odebrać zwycięstwo dominującym w tym sezonie pojazdom Audi – swoje ambicje, japońska ekipa potwierdziła również w kwalifikacjach. Tym razem, na czele znalazła się jednak para Wurz-Lapierre, o niecałą 0.1 sekundy pokonując załogę Audi nr 1 – drugi z prototypów Toyoty okazał się natomiast szybszy od drugiego Audi. W LMP2, kolejne pole position wywalczyła załoga G-Drive, sugerując w ten sposób kolejne z rzędu (bądźmy szczerzy, w Fuji wyścigu nie było) zwycięstwo – w GTE Pro, na czele zmieniały się dwa Aston Martiny, załoga nr 97 odbierając tej z nr 99 prowadzenie po zmianach kierowców. W GTE Am triumfował natomiast w końcu Aston Martin, konkretnie para Nygaard-Thiim – konkurenci z AF Corse, 8Star i Proton zajęli kolejne pozycje na starcie.
W LMP1 od początku widać było, że spore szanse na pole position ma Toyota. Alex Wurz w prototypie nr 7 jako jedyny zaliczył dwa czasy poniżej 1:48 – Marcel Fässler w Audi nr 1 miał 1:48.0 i 1:48.2 – a nieco lepszy od Allana McNisha był Stéphane Sarrazin z Toyoty nr 8. Po zmianach, Nicolas Lapierre z nr 7 nie był już tak szybki, jak Wurz – i tak jednak utrzymywał prowadzenie Toyoty, gdyż sam uzyskał tylko nieco gorszą średnią, niż Benoît Tréluer z Audi nr 1. Ten 7 minut przed końcem kwalifikacji zjechał do boksów, by powrócić na tor pod sam koniec sesji i wtedy poprawić wyniki – lecz mimo czasów o 0.2 sekundy lepszych od Lapierre'a, nie udało się mu pokonać załogi nr 7. Trzeci pozostał Sébastien Buemi z Toyoty nr 8, gdyż Tom Kristensen z Audi nr 2 zaliczył bardzo słabe czasy (najlepszy na poziomie 1:49.5) – czołówkę dopełniła Lola Rebelliona ze średnią na poziomie 1:51.2.
Mocny start w kategorii LMP2 zaliczył Robbie Kerr z Delta ADR, który czasami 1:55.3 i 1;55.6 wyszedł na prowadzenie przed Bertranda Baguetta z OAK nr 35 i Oliviera Pla z nr 24. Na torze dopiero rozpędzał się jednak John Martin z G-Drive – i gdy ten zaliczył dwa pomiarowe okrążenia, od razu znalazł się na czele stawki. Słabo spisywał się Nicolas Minassian z PeCom – niewiele lepiej Pierre Kaffer, który za kierownicą prototypu nr 49 pojawił się po zmianach. Wtedy też, dominację G-Drive kontynuował Mike Conway, jako jedyny schodząc (i to dwukrotnie) poniżej 1:56 – na drugie miejsce wszedł natomiast Alex Brundle z nr 24, przed zmiennika Baguetta z załogi nr 35, Martina Plowmana. Tą, pod sam koniec niespodziewanie pokonała także załoga Greaves Motorsport – głównie dzięki najlepszemu okrążeniu Marka Schulzhitckiego, o 0.3 sekundy lepszemu od Plowmana. Delta-ADR zajęło miejsce piąte, PeCom szóste.
Wcześnie, do walki przystąpiły pojazdy GT – i tu początkowo najszybszy był Bruno Senna z Astona nr 99, przed Richardem Lietzem z Porsche nr 92. Lepsi od Lietza byli jednak Gianmaria Bruni i Stefan Mücke, którzy nieco później awansowali na miejsca 2. i 3. – niestety, wyniki tego pierwszego zmarnował Giancarlo Fisichella, który wskutek fatalnych rezultatów spadł na ostatnie miejsce w tej kategorii. Świetne czasy uzyskał za to zmienik Mückego, Darren Turner – przez co minimalnie wyszedł on przed załogę nr 99, w której średnio o 0.4 sekundy słabszy od Senny był Richie Stanaway. Wszyscy kierowcy Aston Martinów zeszli jednak poniżej granicy 2:05, przez co zajęli dwie czołowe pozycje – trzecie pozostało Porsche nr 92, a czwarte ostatecznie było Ferrari nr 71 Kamui Kobayashiego i Toniego Vilandera.
Załoga Aston Martina triumfowała także w kategorii GTE Am – tu jednak, początkowo najszybszym był Marco Cioci z Ferrari nr 61 od AF Corse, a dopiero za nim znalazł się Christoffer Nygaard z Astona nr 95. Wkrótce Nygaarda przebili także Davide Rigon z 8Star i Paolo Ruberti z Proton Competition – zdecydowanie lepszy od konkurentów był jednak zmiennik Duńczyka, Nicki Thiim, który po zmianach wyprowadził załogę nr 95 na czoło kategorii. Kierowcy AF Corse, u których drugą zmianę miał Matt Griffin, przegrali z Duńczykami o zaledwie 0.015 sekundy – trzecie miejsce pozostało w rękach amerykańskiego 8Star Motorsports. Za nim znalazły się ekipy Proton i IMSA – a Aston Martin nr 96 był dopiero szósty, średnio o sekundę przegrywając z kolegami z Danii.
Poz | Nr | Kierowcy | Zespół | Średnia | Strata | |||||
1 | 7 | Nicolas Lapierre [2] Alexander Wurz [1] |
1 | LMP1 | Toyota Racing | 1:48.013 | ||||
2 | 1 |
André Lotterer |
2 |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest |
1:48.102 | +0.089 | |||
3 | 8 | Anthony Davidson Sébastien Buemi [2] Stéphane Sarrazin [1] |
3 | LMP1 | Toyota Racing | 1:48.694 | +0.681 | |||
4 | 2 |
Tom Kristensen [2] |
4 |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest |
1:49.173 | +1.160 | |||
5 | 12 | Nicolas Prost [1] Andrea Belicchi Mathias Beche [2] |
5 | LMP1 | Rebellion Racing | 1:51.204 | +3.191 | |||
6 | 26 | Roman Rusinov John Martin [1] Mike Conway [2] |
1 | LMP2 |
|
G-Drive Racing | 1:55.423 | +7.410 | ||
7 | 24 | Olivier Pla [1] David Heinemeier-Hansson Alex Brundle [2] |
2 | LMP2 | OAK Racing | 1:56.210 | +8.197 | |||
8 | 41 |
Mark Schulzhitsky [2] |
3 |
LMP2 |
Greaves Motorsport | 1:56.219 | +8.206 | |||
9 | 35 | Bertrand Baguette [1] Ricardo Gonzalez Martin Plowman [2] |
4 | LMP2 | OAK Racing | 1:56.243 | +8.230 | |||
10 | 25 | Tor Graves Robbie Kerr [1] Craig Dolby [2] |
5 | LMP2 | Delta-ADR | 1:56.284 | +8.271 | |||
... | ... | ... | ||||||||
15 | 97 | Darren Turner [2] Stefan Mücke [1] |
1 | GTE Pro | Aston Martin Racing | 2:04.370 | +16.357 | |||
16 | 99 | Pedro Lamy Bruno Senna [1] Richie Stanaway [2] |
2 | GTE Pro | Aston Martin Racing | 2:04.389 | +16.376 | |||
17 | 92 | Marc Lieb [2] Richard Lietz [1] |
3 | GTE Pro | Porsche AG Team Manthey |
2:04.881 | +16.868 | |||
... | ... | ... | ||||||||
21 | 95 | Nicki Thiim [2] Kristian Poulsen Christoffer Nygaard [1] |
1 | GTE Am | Aston Martin Racing | 2:05.903 | +17.890 | |||
22 | 61 |
Jack Gerber |
2 | GTE Am | AF Corse | 2:05.918 | +17.905 | |||
23 | 81 | Vicente Potolicchio Rui Aguas [2] Davide Rigon [1] |
3 | GTE Am | 8Star Motorsports | 2:06.150 | +18.137 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.