Toyota i Audi podzielą się pierwszymi liniami

Alex Wurz i Nicolas Lapierre wywalczyli pole position do wyścigu FIA WEC w Szanghaju. Najszybsze wśród pojazdów GT były dwa fabryczne Aston Martiny z kategorii GTE Pro.

Już w drugim treningu Toyota pokazała, że w Chinach może ona odebrać zwycięstwo dominującym w tym sezonie pojazdom Audi – swoje ambicje, japońska ekipa potwierdziła również w kwalifikacjach. Tym razem, na czele znalazła się jednak para Wurz-Lapierre, o niecałą 0.1 sekundy pokonując załogę Audi nr 1 – drugi z prototypów Toyoty okazał się natomiast szybszy od drugiego Audi. W LMP2, kolejne pole position wywalczyła załoga G-Drive, sugerując w ten sposób kolejne z rzędu (bądźmy szczerzy, w Fuji wyścigu nie było) zwycięstwo – w GTE Pro, na czele zmieniały się dwa Aston Martiny, załoga nr 97 odbierając tej z nr 99 prowadzenie po zmianach kierowców. W GTE Am triumfował natomiast w końcu Aston Martin, konkretnie para Nygaard-Thiim – konkurenci z AF Corse, 8Star i Proton zajęli kolejne pozycje na starcie.

W LMP1 od początku widać było, że spore szanse na pole position ma Toyota. Alex Wurz w prototypie nr 7 jako jedyny zaliczył dwa czasy poniżej 1:48 – Marcel Fässler w Audi nr 1 miał 1:48.0 i 1:48.2 – a nieco lepszy od Allana McNisha był Stéphane Sarrazin z Toyoty nr 8. Po zmianach, Nicolas Lapierre z nr 7 nie był już tak szybki, jak Wurz – i tak jednak utrzymywał prowadzenie Toyoty, gdyż sam uzyskał tylko nieco gorszą średnią, niż Benoît Tréluer z Audi nr 1. Ten 7 minut przed końcem kwalifikacji zjechał do boksów, by powrócić na tor pod sam koniec sesji i wtedy poprawić wyniki – lecz mimo czasów o 0.2 sekundy lepszych od Lapierre'a, nie udało się mu pokonać załogi nr 7. Trzeci pozostał Sébastien Buemi z Toyoty nr 8, gdyż Tom Kristensen z Audi nr 2 zaliczył bardzo słabe czasy (najlepszy na poziomie 1:49.5) – czołówkę dopełniła Lola Rebelliona ze średnią na poziomie 1:51.2.

Mocny start w kategorii LMP2 zaliczył Robbie Kerr z Delta ADR, który czasami 1:55.3 i 1;55.6 wyszedł na prowadzenie przed Bertranda Baguetta z OAK nr 35 i Oliviera Pla z nr 24. Na torze dopiero rozpędzał się jednak John Martin z G-Drive – i gdy ten zaliczył dwa pomiarowe okrążenia, od razu znalazł się na czele stawki. Słabo spisywał się Nicolas Minassian z PeCom – niewiele lepiej Pierre Kaffer, który za kierownicą prototypu nr 49 pojawił się po zmianach. Wtedy też, dominację G-Drive kontynuował Mike Conway, jako jedyny schodząc (i to dwukrotnie) poniżej 1:56 – na drugie miejsce wszedł natomiast Alex Brundle z nr 24, przed zmiennika Baguetta z załogi nr 35, Martina Plowmana. Tą, pod sam koniec niespodziewanie pokonała także załoga Greaves Motorsport – głównie dzięki najlepszemu okrążeniu Marka Schulzhitckiego, o 0.3 sekundy lepszemu od Plowmana. Delta-ADR zajęło miejsce piąte, PeCom szóste.

Wcześnie, do walki przystąpiły pojazdy GT – i tu początkowo najszybszy był Bruno Senna z Astona nr 99, przed Richardem Lietzem z Porsche nr 92. Lepsi od Lietza byli jednak Gianmaria Bruni i Stefan Mücke, którzy nieco później awansowali na miejsca 2. i 3. – niestety, wyniki tego pierwszego zmarnował Giancarlo Fisichella, który wskutek fatalnych rezultatów spadł na ostatnie miejsce w tej kategorii. Świetne czasy uzyskał za to zmienik Mückego, Darren Turner – przez co minimalnie wyszedł on przed załogę nr 99, w której średnio o 0.4 sekundy słabszy od Senny był Richie Stanaway. Wszyscy kierowcy Aston Martinów zeszli jednak poniżej granicy 2:05, przez co zajęli dwie czołowe pozycje – trzecie pozostało Porsche nr 92, a czwarte ostatecznie było Ferrari nr 71 Kamui Kobayashiego i Toniego Vilandera.

Załoga Aston Martina triumfowała także w kategorii GTE Am – tu jednak, początkowo najszybszym był Marco Cioci z Ferrari nr 61 od AF Corse, a dopiero za nim znalazł się Christoffer Nygaard z Astona nr 95. Wkrótce Nygaarda przebili także Davide Rigon z 8Star i Paolo Ruberti z Proton Competition – zdecydowanie lepszy od konkurentów był jednak zmiennik Duńczyka, Nicki Thiim, który po zmianach wyprowadził załogę nr 95 na czoło kategorii. Kierowcy AF Corse, u których drugą zmianę miał Matt Griffin, przegrali z Duńczykami o zaledwie 0.015 sekundy – trzecie miejsce pozostało w rękach amerykańskiego 8Star Motorsports. Za nim znalazły się ekipy Proton i IMSA – a Aston Martin nr 96 był dopiero szósty, średnio o sekundę przegrywając z kolegami z Danii.

Poz Nr Kierowcy Zespół   Średnia Strata
1 7
Nicolas Lapierre [2]
Alexander Wurz [1]
1 LMP1 Toyota Racing 1:48.013  
2 1

André Lotterer
Benoît Tréluyer [2]
Marcel Fässler [1]

2

LMP1

Audi Sport
Team Joest
1:48.102 +0.089
3 8

Anthony Davidson
Sébastien Buemi [2]
Stéphane Sarrazin [1]
3 LMP1 Toyota Racing 1:48.694 +0.681
4 2

Tom Kristensen [2]
Loïc Duval
Allan McNish [1]

4

LMP1

Audi Sport
Team Joest
1:49.173 +1.160
5 12

Nicolas Prost [1]
Andrea Belicchi
Mathias Beche [2]
5 LMP1 Rebellion Racing 1:51.204 +3.191
6 26

Roman Rusinov
John Martin [1]
Mike Conway [2]
1 LMP2

G-Drive Racing 1:55.423 +7.410
7 24

Olivier Pla [1]
David Heinemeier-Hansson
Alex Brundle [2]
2 LMP2 OAK Racing 1:56.210 +8.197
8 41

Mark Schulzhitsky [2]
Eric Lux
Björn Wirdheim [1]

3

LMP2

Greaves Motorsport 1:56.219 +8.206
9 35

Bertrand Baguette [1]
Ricardo Gonzalez
Martin Plowman [2]
4 LMP2 OAK Racing 1:56.243 +8.230
10 25

Tor Graves
Robbie Kerr [1]
Craig Dolby [2]
5 LMP2 Delta-ADR 1:56.284 +8.271
...     ...       ...      
15 97
Darren Turner [2]
Stefan Mücke [1]
1 GTE Pro Aston Martin Racing 2:04.370 +16.357
16 99

Pedro Lamy
Bruno Senna [1]
Richie Stanaway [2]
2 GTE Pro Aston Martin Racing 2:04.389 +16.376
17 92
Marc Lieb [2]
Richard Lietz [1]
3 GTE Pro Porsche AG
Team Manthey
2:04.881 +16.868
...     ...       ...      
21 95

Nicki Thiim [2]
Kristian Poulsen
Christoffer Nygaard [1]
1 GTE Am Aston Martin Racing 2:05.903 +17.890
22 61

Jack Gerber
Matt Griffin [2]
Marco Cioci [1]

2 GTE Am AF Corse 2:05.918 +17.905
23 81

Vicente Potolicchio
Rui Aguas [2]
Davide Rigon [1]
3 GTE Am 8Star Motorsports 2:06.150 +18.137

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze