Dwie Toyoty pojawią się w przedostatniej rundzie tegorocznego sezonu FIA WEC. Na torze w Szanghaju w Chinach, łącznie wystartuje 28 pojazdów.
Co najmniej zastanawiającym był fakt, że po fatalnej imprezie na Fuji, sędziowie w ogóle przyznawali tam punkty. W końcu, rywalizacji nie było tam w ogóle, wszystkie okrążenia pojazdy przejechały za samochodami bezpieczeństwa – tak więc wyniki opierały się bądź na rezultatach kwalifikacji, bądź też na decyzjach z pierwszych minut. Właśnie w taki sposób, swoje "zwycięstwo" "straciło" Audi, zjazdem do boksów oddając je Toyocie – ta jednak, bynajmniej, nie jest z tego faktu zadowolona. Jeszcze bardziej, japońską ekipę zasmucił fakt, że w Fuji nie mogła ona pokazać możliwości obu swoich prototypów – to jednak postanowiła ona odrobić właśnie w Szanghaju, powiększając listę prototypów LMP1 o piąty pojazd. Do niewielkich zmian dojdzie także w słabszej kategorii prototypów – za to w GT, praktycznie wszystko dotyczyć będzie załóg Aston Martinów.
W LMP1 pojawią się dwa Audi, Lola oraz dwie Toyoty – z tym, że w pojeździe nr 7 nie wystartuje tym razem Kazuki Nakajima, który ma tu kontrakt także z zespołami w innych seriach wyścigów. Toyota postanowiła nie dobierać nikogo z zewnątrz – przez co w prototypie nr 7 zobaczymy tym razem tylko Alexa Wurza i Nicolasa Lapierre. Rebellion zdecydował się natomiast na pozostawienie Andrea Belicchiego i Mathiasa Bechego za kierownicą swojej Loli B12/60 – skład zasili jednak niedawny zwycięzca Petit Le Mans, Nicolas Prost.
W przypadku prototypów LMP2, "wyścig" na Fuji przerwał passę zwycięstw załogi G-Drive – ta jednak, mimo wszystko zdobyła nieco punktów, gdyż sklasyfikowana została na miejscu drugim. Gorzej wypadli kierowcy argentyńskiego PeCom – piąta pozycja przy "zwycięstwie" załogi nr 35 od OAK powiększyła różnicę między nimi w klasyfikacji generalnej – a w końcu są to dwie czołowe tu załogi. G-Drive wciąż jest czwarty, wyraźnie tracąc do trzecich w klasyfikacji kierowców OAK nr 24 – w Szanghaju, wszystkie te załogi pojawią się w niezmienionych składach. Zmieni się za to skład Delty-ADR, w której pojawią się Brytyjczycy Craig Dolby i Robbie Kerr – a Greaves Motorsport zastąpi japońską ekipę Gainer, która na Fuji chciała sprawdzić się przed, zaplanowanym na przyszły sezon, pełnym cyklem startów w WEC. W Zyteku już w barwach Greaves wystartują Tom Kimber-Smith i Eric Lux – a po raz pierwszy, w WEC zobaczymy znanego z wygranej w Nissan GT Academy i startach w wyścigach GT Marka Schulzhitckiego. W prototypie OAK nr 45 pojawi się natomiast jedyny Chińczyk w całej stawce – Jacquesa Nicoleta i Keiko Iharę wspomoże David Cheng.
Układ na Fuji nieco zwiększył przewagę liderów także w kategorii GTE Pro – nadal jednak, różnica między Giancarlo Fisichellą i Gianmaria Brunim z AF Corse a Marciem Liebem i Richardem Lietzem jest bardzo mała. Jeszcze mniej, do kierowców Porsche tracą Stefan Mücke i Darren Turner – którzy tym razem wystartują bez Frédérica Makowieckiego. Francuz w ogóle nie pojawi się w Szanghaju, do drugiego Aston Martina w tej kategorii powróci Bruno Senna – a jego partnerem będzie tu Pedro Lamy.
Bruno Senna powróci do Aston Martina z kategorii GTE Pro, gdyż w tym z nr 95 z GTE Am ponownie wystartuje Nicki Thiim. Załoga będzie więc znów w pełni duńska – w pełni brytyjska nie będzie natomiast załoga nr 96, gdyż partnerem Jamiego Campbell-Waltera i Stuarta Halla w drugim Astonie znów zostanie Niemiec, Roald Goethe. Jego zadaniem będzie pomoc w utrzymaniu przewagi Brytyjczyków nad Francuzami z IMSA Performance – Jean-Karl Vernay i Raymond Narac tracą obecnie 8 punktów do kierowców Astona. Kolejne 11 straty mają Rui Aguas i Enzo Potolicchio z Ferrari od 8Star – ich partnerem znów będzie Włoch Davide Rigon, a partnerem Francuzów z IMSA Fin Marcus Palttala. Bez zmian pozostanie reszta składów, czyli Ferrari od Krohn i AF Corse, Porsche od Protona i Corvette ekipy Larbre.
Rywalizacja na torze w Szanghaju rozpocznie się praktykami w piątek o godzinie 1:00 i 5:00 czasu polskiego – tego samego dnia o 9:00 odbędą się kwalifikacje. Wyścig tym razem przewidziany jest nie na niedzielę – ale już na sobotę, za to rozpocznie się tak, jak ten w Fuji, o godzinie 4:00.
Nr | Kierowcy | Zespół | Samochód | ||||
1 |
André Lotterer |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | |||
2 |
Tom Kristensen |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | |||
7 | Nicolas Lapierre Alexander Wurz |
LMP1 | Toyota Racing | Toyota TS030 Hybrid | |||
8 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Stéphane Sarrazin |
LMP1 | Toyota Racing | Toyota TS030 Hybrid | |||
12 | Nicolas Prost Andrea Belicchi Mathias Beche |
LMP1 | Rebellion Racing | Lola B12/60 Toyota | |||
24 | Olivier Pla David Heinemeier-Hansson Alex Brundle |
LMP2 | OAK Racing | Morgan OAK Nissan | |||
25 | Tor Graves Robbie Kerr Craig Dolby |
LMP2 | Delta-ADR | Oreca 03 Nissan | |||
26 | Roman Rusinov John Martin Mike Conway |
LMP2 |
|
G-Drive Racing | Oreca 03 Nissan | ||
31 | Kevin Weeda Vitantonio Liuzzi Christophe Bouchut |
LMP2 | Lotus | Lotus T128 | |||
32 | Thomas Holzer Dominik Kraihamer Jan Charouz |
LMP2 | Lotus | Lotus T128 | |||
35 | Bertrand Baguette Ricardo Gonzalez Martin Plowman |
LMP2 | OAK Racing | Morgan OAK Nissan | |||
41 |
Mark Schulyhitckz |
LMP2 |
Greaves Motorsport | Zytek Z11SN Nissan | |||
45 | Jacques Nicolet Keiko Ihara David Cheng |
LMP2 | OAK Racing | Morgan OAK Nissan | |||
49 | Luis Pérez-Companc Nicolas Minassian Pierre Kaffer |
LMP2 | Pecom Racing | Oreca 03 Nissan | |||
51 |
Gianmaria Bruni |
GTE Pro |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
71 | Kamui Kobayashi Toni Vilander |
GTE Pro | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
91 | Jörg Bergmeister Patrick Pilet |
GTE Pro | Porsche AG Team Manthey |
Porsche 911 RSR (991) | |||
92 | Marc Lieb Richard Lietz |
GTE Pro | Porsche AG Team Manthey |
Porsche 911 RSR (991) | |||
97 | Darren Turner Stefan Mücke |
GTE Pro | Aston Martin Racing | AM V8 Vantage GTE | |||
99 | Pedro Lamy Bruno Senna Richie Stanaway* |
GTE Pro | Aston Martin Racing | AM V8 Vantage GTE | |||
50 | Patrick Bornhauser Julien Canal Fernando Rees |
GTE Am | Larbre Competition | Chevrolet Corvette C6-ZR1 | |||
57 | Tracy Krohn Niclas Jönsson Maurizio Mediani |
GTE Am | Krohn Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
61 |
Jack Gerber |
GTE Am | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
76 | Raymond Narac Marcus Palttala Jean-Karl Vernay |
GTE Am | IMSA Performance Matmut |
Porsche 911 GT3 RSR (997) | |||
81 | Vicente Potolicchio Rui Aguas Davide Rigon |
GTE Am | 8Star Motorsports | Ferrari 458 Italia GTC | |||
88 | Christian Ried Gianluca Roda Paolo Ruberti |
GTE Am | Proton Competition | Porsche 911 GT3 RSR (997) | |||
95 | Nicki Thiim Kristian Poulsen Christoffer Nygaard |
GTE Am | Aston Martin Racing | AM V8 Vantage GTE | |||
96 | Stuart Hall Jamie Campbell-Walter Roald Goethe Jonathan Adam* |
GTE Am | Aston Martin Racing | AM V8 Vantage GTE |
* - pojawili się na liście startowej w ostatniej chwili
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.