Po raz 63, w Sebring na Florydzie odbędzie się jeden z najsłynniejszych wyścigów długodystansowych świata. Do drugiego z rzędu zwycięstwa i obrony ubiegłorocznego triumfu dążyć będzie ekipa Chip Ganassi Racing.
Choć dwa razy krótszy od otwierającego sezon 24 Hours of Daytona, Sebring 12 Hours stale przyciąga do siebie wielu kibiców liczących na pasjonującą rywalizację. Po części, powodem tego jest fakt, iż wyścig jest o 12 lat starszy od drugiej z batalii na Florydzie – po części, powodem jest sam tor, który w przeciwieństwie do Daytona nie jest pętlą zbudowaną wewnątrz typowego owalu. Z tego powodu, Sebring wybierany jest często także jako teren testów dla czołowych zespołów z całego świata – ostatnio, swoje nowe pojazdy LMP1 sprawdzały tu chociażby Audi czy Nissan.
Powodem, dla którego tegoroczny wyścig może przyciągnąć jeszcze większe grono kibiców, jest natomiast to, co stało się na Sebring w roku ubiegłym. Przez 12 godzin wyścigu, na prowadzeniu pojawiła się rekordowa liczba 11 różnych samochodów – a ze stratą do lidera mniejszą, niż okrążenie, do mety dojechało 8 pojazdów, 2 z nich tracąc do zwycięzcy niecałe 10 sekund. Przy ówczesnym rekordzie wynoszącym 2, jest to różnica wyraźna – i wskazująca, że walka może tu toczyć się do ostatnich metrów.
Z drugiej jednak strony, lista startowa tegorocznej batalii będzie mniejsza – zamiast 63 samochodów, do walki stanie tu ich około 45, z kilkoma wycofanymi niemal w ostatniej chwili. Jako faworytów, wskazuje się przede wszystkim załogę Chipa Ganassiego, sporo jednak zmodyfikowaną w stosunku do roku 2014. Spośród zwycięzców poprzedniej edycji wyścigu, w załodze nr 01 ostał się jedynie Scott Pruett – zamiast Memo Rojasa i Marino Franchittiego, jego partnerami będą tu Scott Dixon oraz nowy członek ekipy, Joey Hand. Plusem jest w tym wypadku fakt, iż Dixon to jeden ze zwycięzców pierwszego tegorocznego wyścigu USCC, 24-godzinnego starcia w Daytona – minusem to, że Chip Ganassi Racing pojawia się w tym roku na Sebring tylko z jednym składem.
Konkurencja dla faworytów to przede wszystkim ich czołowi przeciwnicy z Daytona, a więc Corvette DP ekip Action Express Racing, VisitFlorida.com oraz feralnie zdyskwalifikowani synowie Wayne'a Taylora. Szansę na pokazanie swoich możliwości daje się również dwóm Ligierom ekip Krohn Racing i Michael Shank Racing, które w poprzednim wyścigu pechowo nie dojechały do mety – pod znakiem zapytania stoją natomiast możliwości zespołu Extreme Speed Motorsports. Ekipa, która w ubiegłym roku zajęła tu drugie miejsce, z powodu problemów z nowymi pojazdami i potrzebą dalszych testów zdecydowała się na powrót z nowych Hond HPD ARX-04 do starszych ARX-03 – i nawet sama przyznała, że walka z nowszymi prototypami Daytona czy LMP2 może tu być niezwykle trudna.
W przypadku pojazdów kategorii PC, do walki na Sebring stanie 7 samochodów, na czele z ubiegłorocznymi zwycięzcami z CORE Autosport. Dokładnie ta sama załoga będzie w tym roku walczyć o obronę zwycięstwa – nieco inaczej wygląda natomiast zespół ich ówczesnych, głównych rywali, RSR Racing. Spośród nich, ostał się tu tylko Bruno Junqueira, Chris Cumming i Gustavo Menezes będąc nowymi zmiennikami Brazylijczyka w tym sezonie. Wśród faworytów wymienia się także trzecią załogę z "czołowej trójki PC", a więc Starworks Motorsport na czele z Rengerem van der Zande – przy czym dowód, że wyścig może wygrać ktoś spoza owych faworytów, mieliśmy chociażby na Daytona. Tam, wskutek pecha ekipy CORE, w kategorii PC triumfowała załoga PR1/Mathiasen Motorsport – i także i ona stawiana jest tu jako potencjalni zwycięzcy.
GTLM to już tradycyjnie rywalizacja Porsche, Corvette i BMW z domieszką Aston Martina i Ferrari. Już bez włoskiego AF Corse, stawka na Sebring liczy 9 samochodów – a zdarzyć się tu może niemal wszystko. Jako najlepsze na Daytona, faworytami wydają się być fabryczne C7.R – jest jednak i powód, dla którego to BMW będzie chciało tu wypaść jak najlepiej. Dokładnie 40 lat temu, jej słynne 3.0 CSL, po raz pierwszy wygrały prestiżowy wyścig w Stanach Zjednoczonych jako BMW North America – z tego powodu, oba samochody pojawią się tu w barwach nawiązujących właśnie do tych, w których startowały pojazdy BMW w roku 1975. Powód, dla którego wyścig chciałoby wygrać Porsche, jest natomiast równie prosty, co w przypadku Corvette – to właśnie 911 triumfowało tu rok temu.
Listę startową Sebring zamyka w tym roku około 15 samochodów GTD – około, gdyż praktycznie do końca nie jest wiadome, ile tych samochodów rzeczywiście wystartuje w wyścigu. W rywalizacji nie pojawi się np. jeden z pojazdów ekipy Mühlner Motorsports, do końca nie mogąc znaleźć kierowców – pod znakiem zapytania stoi również obecność drugiego Aston Martina ekipy The Racer's Group AMR. Z drugiej strony, pojawiają się też informacje pozytywne – najlepszą dla Polaków jest bezsprzecznie wiadomość o ponownym starcie Kuby Giermaziaka, którego zespół GB Autosport postanowił jeszcze raz zapisać do załogi swojego Porsche nr 81.
Jako faworytów, w tej kategorii wymienia się przede wszystkim świetnie jeżdżące na Daytona Vipery ekipy Riley Motorsports. Groźnymi ich konkurentami mogą być jednak kierowcy Porsche ekipy Magnus Racing – choć nie najlepsi na Daytona, to dokładnie ta trójka zwyciężyła ubiegłoroczną odsłonę Sebring 12 Hours. Jeśli chodzi o Daytona, drudzy na mecie kierowcy Alex Job Racing pojawią się już bez Shane'a van Gisbergena, natomiast trzeci Wright Motorsport bez Patricka Dempseya i Philippa Enga.
Tegoroczną imprezę, w przypadku serii USCC otworzy czwartkowy trening o godzinie 15:15 – następnie odbędą się jeszcze dwa w godzinach 19:25 i 00:15. Na piątek przewidziano czwarty trening o godzinie 14:50 – a po wyścigu serii Continental Tire Challenge startującym o 18:05, o godzinie 21:20 odbędą się kwalifikacje. W sobotę o 13:00 rozpocznie się krótka, 20-minutowa rozgrzewka – sam wyścig wystartuje o 15:40.
Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Samochód | Op. | |||
0 | Katherine Legge Memo Rojas Andy Meyrick |
P | Claro/TracFone DeltaWing Racing | Deltawing DWC13 | C | |||
1 | Scott Sharp Ryan Dalziel David Heinemeier-Hansson |
P | Tequila Patrón ESM | HPD ARX-03b Honda | C | |||
2 | Ed Brown Johannes van Overbeek Jon Fogarty |
P | Tequila Patrón ESM | HPD ARX-03b Honda | C | |||
5 | João Barbosa Christian Fittipaldi Sébastien Bourdais |
P | Action Express Racing | Coyote Corvette DP Chevrolet | C | |||
10 | Jordan Taylor Ricky Taylor Max Angelelli |
P | Wayne Taylor Racing | Dallara Corvette DP Chevrolet | C | |||
31 | Eric Curran Dane Cameron Max Papis |
P | Action Express Racing | Coyote Corvette DP Chevrolet | C | |||
50 | Jim Pace Bryon DeFoor David Hinton Dorsey Schroeder |
P | Highway to Help Race Team | Riley Mk XXVI DP BMW | C | |||
57 | Tracy Krohn Olivier Pla Nic Jonsson |
P | Krohn Racing | Ligier JS P2 Judd | C | |||
60 | John Pew Oswaldo Negri Jr Justin Wilson |
P | Michael Shank Racing | Ligier JS P2 Honda | C | |||
70 | Jonathan Bomarito Tristan Nunez Sylvain Tremblay |
P | SpeedSource Mazda | Lola B12/80 Mazda | C | |||
90 | Richard Westbrook Michael Valiante Mike Rockenfeller |
P | VisitFlorida.com Racing | Coyote Corvette DP Chevrolet | C | |||
01 | Scott Pruett Joey Hand Scott Dixon |
P | Chip Ganassi Racing | Riley Mk XXVI DP Ford | C | |||
07 | Joel Miller Tom Long Ben Devlin Sylvain Tremblay |
P | SpeedSource Mazda | Lola B12/80 Mazda | C | |||
8 | Mirco Schultis Renger van der Zande Mike Hedlund |
PC | Starworks Motorsport | Oreca FLM09 | C | |||
11 | Chris Cumming Bruno Junqueira Gustavo Menezes |
PC | RSR Racing | Oreca FLM09 | C | |||
16 | Marc Drumwright Tomy Drissi David Cheng Martin Plowman |
PC | BAR1 Motorsports | Oreca FLM09 | C | |||
38 | James French Jerome Mee TBA |
PC | Performance Tech Motorsports | Oreca FLM09 | C | |||
52 | Mike Guasch Tom Kimber-Smith Andrew Palmer |
PC | PR1 Mathiasen Motorsports | Oreca FLM09 | C | |||
54 | Jon Bennett Colin Braun James Gue |
PC | CORE autosport | Oreca FLM09 | C | |||
85 | Mikhail Goikhberg Chris Miller Rusty Mitchell Gerald Kraut |
PC | JDC/Miller Motorsports | Oreca FLM09 | C | |||
3 | Jan Magnussen Antonío Garcia Ryan Briscoe |
GTLM | Corvette Racing | Corvette C7.R | M | |||
4 | Oliver Gavin Tommy Milner Simon Pagenaud |
GTLM | Corvette Racing | Corvette C7.R | M | |||
17 | Wolf Henzler Bryan Sellers Patrick Long |
GTLM | Falken Tire | Porsche 911 RSR | F | |||
24 | John Edwards Lucas Luhr Jens Klingmann |
GTLM | BMW Team RLL | BMW Z4 GTE | M | |||
25 | Bill Auberlen Dirk Werner Augusto Farfus |
GTLM | BMW Team RLL | BMW Z4 GTE | M | |||
62 | Pierre Kaffer Giancarlo Fisichella Andrea Bertolini |
GTLM | Risi Competizione | Ferrari 458 Italia GTC | M | |||
98 | Pedro Lamy Darren Turner Mathias Lauda Paul Dalla Lana |
GTLM | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | M | |||
911 | Nick Tandy Patrick Pilet Richard Lietz |
GTLM | Porsche North America | Porsche 911 RSR | M | |||
912 | Jörg Bergmeister Earl Bamber Frédéric Makowiecki |
GTLM | Porsche North America | Porsche 911 RSR | M | |||
18 | Dennis Trebing Connor De Phillippi TBA |
GTD | Muehlner Motorsports America | Porsche 911 GT America | C | |||
22 | Cooper MacNeil Leh Keen Andrew Davis |
GTD | Alex Job Racing | Porsche 911 GT America | C | |||
23 | Ian James Mario Farnbacher Alex Riberas |
GTD | Team Seattle Alex Job Racing | Porsche 911 GT America | C | |||
33 | Ben Keating Jeroen Bleekemolen Sebastiaan Bleekemolen |
GTD | Riley Motorsports | Dodge Viper SRT GT3-R | C | |||
44 | John Potter Andy Lally Marco Seefried |
GTD | Magnus Racing | Porsche 911 GT America | C | |||
45 | Marco Holzer Robert Thorne Colin Thompson |
GTD | Flying Lizard Motorsports | Audi R8 LMS Ultra | C | |||
48 | Christopher Haase Bruce Miller Dion von Moltke |
GTD | Paul Miller Racing | Audi R8 LMS Ultra | C | |||
49 | Vincente Potolicchio Marco Cioci Piergiuseppe Perazzini Rui Aguas |
GTD | AF Corse | Ferrari 458 Italia GT3 | C | |||
58 | CR |
Madison Snow Jan Heylen Emilio Valverde |
GTD | Wright Motorsports | Porsche 911 GT America | C | ||
63 | Bill Sweedler Townsend Bell Anthony Lazzaro |
GTD | Scuderia Corsa | Ferrari 458 Italia GT3 | C | |||
73 | Patrick Lindsey Spencer Pumpelly Jim Norman |
GTD | Park Place Motorsports | Porsche 911 GT America | C | |||
81 | Damien Faulkner Mike Skeen Michael Avenati Kuba Giermaziak |
GTD | GB Autosport | Porsche 911 GT America | C | |||
93 | Al Carter Ben Keating Marc Goossens Cameron Lawrence |
GTD | Riley Motorsport | Dodge Viper SRT GT3-R | C | |||
97 | Michael Marsal Markus Palttala Andy Priaux Boris Said |
GTD | Turner Motorsport | BMW Z4 GT3 | C | |||
007 | James Davison Christina Nielsen Brandon Davis |
GTD | TRG-AMR | Aston Martin V12 Vantage GT3 | C | |||
009 | TBA TBA TBA |
GTD | TRG-AMR | Aston Martin V12 Vantage GT3 | C |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.