Nadchodzi Sebring

Po raz 63, w Sebring na Florydzie odbędzie się jeden z najsłynniejszych wyścigów długodystansowych świata. Do drugiego z rzędu zwycięstwa i obrony ubiegłorocznego triumfu dążyć będzie ekipa Chip Ganassi Racing.

Choć dwa razy krótszy od otwierającego sezon 24 Hours of Daytona, Sebring 12 Hours stale przyciąga do siebie wielu kibiców liczących na pasjonującą rywalizację. Po części, powodem tego jest fakt, iż wyścig jest o 12 lat starszy od drugiej z batalii na Florydzie – po części, powodem jest sam tor, który w przeciwieństwie do Daytona nie jest pętlą zbudowaną wewnątrz typowego owalu. Z tego powodu, Sebring wybierany jest często także jako teren testów dla czołowych zespołów z całego świata – ostatnio, swoje nowe pojazdy LMP1 sprawdzały tu chociażby Audi czy Nissan.

Powodem, dla którego tegoroczny wyścig może przyciągnąć jeszcze większe grono kibiców, jest natomiast to, co stało się na Sebring w roku ubiegłym. Przez 12 godzin wyścigu, na prowadzeniu pojawiła się rekordowa liczba 11 różnych samochodów – a ze stratą do lidera mniejszą, niż okrążenie, do mety dojechało 8 pojazdów, 2 z nich tracąc do zwycięzcy niecałe 10 sekund. Przy ówczesnym rekordzie wynoszącym 2, jest to różnica wyraźna – i wskazująca, że walka może tu toczyć się do ostatnich metrów.

Z drugiej jednak strony, lista startowa tegorocznej batalii będzie mniejsza – zamiast 63 samochodów, do walki stanie tu ich około 45, z kilkoma wycofanymi niemal w ostatniej chwili. Jako faworytów, wskazuje się przede wszystkim załogę Chipa Ganassiego, sporo jednak zmodyfikowaną w stosunku do roku 2014. Spośród zwycięzców poprzedniej edycji wyścigu, w załodze nr 01 ostał się jedynie Scott Pruett – zamiast Memo Rojasa i Marino Franchittiego, jego partnerami będą tu Scott Dixon oraz nowy członek ekipy, Joey Hand. Plusem jest w tym wypadku fakt, iż Dixon to jeden ze zwycięzców pierwszego tegorocznego wyścigu USCC, 24-godzinnego starcia w Daytona – minusem to, że Chip Ganassi Racing pojawia się w tym roku na Sebring tylko z jednym składem.

Konkurencja dla faworytów to przede wszystkim ich czołowi przeciwnicy z Daytona, a więc Corvette DP ekip Action Express Racing, VisitFlorida.com oraz feralnie zdyskwalifikowani synowie Wayne'a Taylora. Szansę na pokazanie swoich możliwości daje się również dwóm Ligierom ekip Krohn Racing i Michael Shank Racing, które w poprzednim wyścigu pechowo nie dojechały do mety – pod znakiem zapytania stoją natomiast możliwości zespołu Extreme Speed Motorsports. Ekipa, która w ubiegłym roku zajęła tu drugie miejsce, z powodu problemów z nowymi pojazdami i potrzebą dalszych testów zdecydowała się na powrót z nowych Hond HPD ARX-04 do starszych ARX-03 – i nawet sama przyznała, że walka z nowszymi prototypami Daytona czy LMP2 może tu być niezwykle trudna.

W przypadku pojazdów kategorii PC, do walki na Sebring stanie 7 samochodów, na czele z ubiegłorocznymi zwycięzcami z CORE Autosport. Dokładnie ta sama załoga będzie w tym roku walczyć o obronę zwycięstwa – nieco inaczej wygląda natomiast zespół ich ówczesnych, głównych rywali, RSR Racing. Spośród nich, ostał się tu tylko Bruno Junqueira, Chris Cumming i Gustavo Menezes będąc nowymi zmiennikami Brazylijczyka w tym sezonie. Wśród faworytów wymienia się także trzecią załogę z "czołowej trójki PC", a więc Starworks Motorsport na czele z Rengerem van der Zande – przy czym dowód, że wyścig może wygrać ktoś spoza owych faworytów, mieliśmy chociażby na Daytona. Tam, wskutek pecha ekipy CORE, w kategorii PC triumfowała załoga PR1/Mathiasen Motorsport – i także i ona stawiana jest tu jako potencjalni zwycięzcy.

GTLM to już tradycyjnie rywalizacja Porsche, Corvette i BMW z domieszką Aston Martina i Ferrari. Już bez włoskiego AF Corse, stawka na Sebring liczy 9 samochodów – a zdarzyć się tu może niemal wszystko. Jako najlepsze na Daytona, faworytami wydają się być fabryczne C7.R – jest jednak i powód, dla którego to BMW będzie chciało tu wypaść jak najlepiej. Dokładnie 40 lat temu, jej słynne 3.0 CSL, po raz pierwszy wygrały prestiżowy wyścig w Stanach Zjednoczonych jako BMW North America – z tego powodu, oba samochody pojawią się tu w barwach nawiązujących właśnie do tych, w których startowały pojazdy BMW w roku 1975. Powód, dla którego wyścig chciałoby wygrać Porsche, jest natomiast równie prosty, co w przypadku Corvette – to właśnie 911 triumfowało tu rok temu.

Listę startową Sebring zamyka w tym roku około 15 samochodów GTD – około, gdyż praktycznie do końca nie jest wiadome, ile tych samochodów rzeczywiście wystartuje w wyścigu. W rywalizacji nie pojawi się np. jeden z pojazdów ekipy Mühlner Motorsports, do końca nie mogąc znaleźć kierowców – pod znakiem zapytania stoi również obecność drugiego Aston Martina ekipy The Racer's Group AMR. Z drugiej strony, pojawiają się też informacje pozytywne – najlepszą dla Polaków jest bezsprzecznie wiadomość o ponownym starcie Kuby Giermaziaka, którego zespół GB Autosport postanowił jeszcze raz zapisać do załogi swojego Porsche nr 81.

Jako faworytów, w tej kategorii wymienia się przede wszystkim świetnie jeżdżące na Daytona Vipery ekipy Riley Motorsports. Groźnymi ich konkurentami mogą być jednak kierowcy Porsche ekipy Magnus Racing – choć nie najlepsi na Daytona, to dokładnie ta trójka zwyciężyła ubiegłoroczną odsłonę Sebring 12 Hours. Jeśli chodzi o Daytona, drudzy na mecie kierowcy Alex Job Racing pojawią się już bez Shane'a van Gisbergena, natomiast trzeci Wright Motorsport bez Patricka Dempseya i Philippa Enga.

Tegoroczną imprezę, w przypadku serii USCC otworzy czwartkowy trening o godzinie 15:15 – następnie odbędą się jeszcze dwa w godzinach 19:25 i 00:15. Na piątek przewidziano czwarty trening o godzinie 14:50 – a po wyścigu serii Continental Tire Challenge startującym o 18:05, o godzinie 21:20 odbędą się kwalifikacje. W sobotę o 13:00 rozpocznie się krótka, 20-minutowa rozgrzewka – sam wyścig wystartuje o 15:40. 

Nr Kierowcy Klasa Zespół Samochód  Op.
0

Katherine Legge
Memo Rojas
Andy Meyrick
P Claro/TracFone DeltaWing Racing Deltawing DWC13 C
1

Scott Sharp
Ryan Dalziel
David Heinemeier-Hansson
P Tequila Patrón ESM HPD ARX-03b Honda C
2

Ed Brown
Johannes van Overbeek
Jon Fogarty
P Tequila Patrón ESM HPD ARX-03b Honda C
5

João Barbosa
Christian Fittipaldi
Sébastien Bourdais
P Action Express Racing Coyote Corvette DP Chevrolet C
10

Jordan Taylor
Ricky Taylor
Max Angelelli
P Wayne Taylor Racing Dallara Corvette DP Chevrolet C
31

Eric Curran
Dane Cameron
Max Papis
P Action Express Racing Coyote Corvette DP Chevrolet C
50


Jim Pace
Bryon DeFoor
David Hinton
Dorsey Schroeder
P Highway to Help Race Team Riley Mk XXVI DP BMW C
57

Tracy Krohn
Olivier Pla
Nic Jonsson
P Krohn Racing Ligier JS P2 Judd C
60

John Pew
Oswaldo Negri Jr
Justin Wilson
P Michael Shank Racing Ligier JS P2 Honda C
70

Jonathan Bomarito
Tristan Nunez
Sylvain Tremblay
P SpeedSource Mazda Lola B12/80 Mazda C
90

Richard Westbrook
Michael Valiante
Mike Rockenfeller
P VisitFlorida.com Racing Coyote Corvette DP Chevrolet C
01

Scott Pruett
Joey Hand
Scott Dixon
P Chip Ganassi Racing Riley Mk XXVI DP Ford C
07


Joel Miller
Tom Long
Ben Devlin
Sylvain Tremblay
P SpeedSource Mazda Lola B12/80 Mazda C
8

Mirco Schultis
Renger van der Zande
Mike Hedlund
PC Starworks Motorsport Oreca FLM09 C
11

Chris Cumming
Bruno Junqueira
Gustavo Menezes
PC RSR Racing Oreca FLM09 C
16


Marc Drumwright
Tomy Drissi
David Cheng
Martin Plowman
PC BAR1 Motorsports Oreca FLM09 C
38


James French
Jerome Mee
TBA
PC Performance Tech Motorsports Oreca FLM09 C
52

Mike Guasch
Tom Kimber-Smith
Andrew Palmer
PC PR1 Mathiasen Motorsports Oreca FLM09 C
54

Jon Bennett
Colin Braun
James Gue
PC CORE autosport Oreca FLM09 C
85


Mikhail Goikhberg
Chris Miller
Rusty Mitchell
Gerald Kraut
PC JDC/Miller Motorsports Oreca FLM09 C
3

Jan Magnussen
Antonío Garcia
Ryan Briscoe
GTLM Corvette Racing Corvette C7.R M
4

Oliver Gavin
Tommy Milner
Simon Pagenaud
GTLM Corvette Racing Corvette C7.R M
17

Wolf Henzler
Bryan Sellers
Patrick Long
GTLM Falken Tire Porsche 911 RSR F
24

John Edwards
Lucas Luhr
Jens Klingmann
GTLM BMW Team RLL BMW Z4 GTE M
25

Bill Auberlen
Dirk Werner
Augusto Farfus
GTLM BMW Team RLL BMW Z4 GTE M
62

Pierre Kaffer
Giancarlo Fisichella
Andrea Bertolini
GTLM Risi Competizione Ferrari 458 Italia GTC M
98


Pedro Lamy
Darren Turner
Mathias Lauda
Paul Dalla Lana
GTLM Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE M
911

Nick Tandy
Patrick Pilet
Richard Lietz
GTLM Porsche North America Porsche 911 RSR M
912

Jörg Bergmeister
Earl Bamber
Frédéric Makowiecki
GTLM Porsche North America Porsche 911 RSR M
18


Dennis Trebing
Connor De Phillippi
TBA
GTD Muehlner Motorsports America Porsche 911 GT America C
22

Cooper MacNeil
Leh Keen
Andrew Davis
GTD Alex Job Racing Porsche 911 GT America C
23

Ian James
Mario Farnbacher
Alex Riberas
GTD Team Seattle Alex Job Racing Porsche 911 GT America C
33

Ben Keating
Jeroen Bleekemolen
Sebastiaan Bleekemolen
GTD Riley Motorsports Dodge Viper SRT GT3-R C
44

John Potter
Andy Lally
Marco Seefried
GTD Magnus Racing Porsche 911 GT America C
45

Marco Holzer
Robert Thorne
Colin Thompson
GTD Flying Lizard Motorsports Audi R8 LMS Ultra C
48

Christopher Haase
Bruce Miller
Dion von Moltke
GTD Paul Miller Racing Audi R8 LMS Ultra C
49


Vincente Potolicchio
Marco Cioci
Piergiuseppe Perazzini
Rui Aguas
GTD AF Corse Ferrari 458 Italia GT3 C
58

CR
Madison Snow
Jan Heylen
Emilio Valverde
GTD Wright Motorsports Porsche 911 GT America C
63

Bill Sweedler
Townsend Bell
Anthony Lazzaro
GTD Scuderia Corsa Ferrari 458 Italia GT3 C
73

Patrick Lindsey
Spencer Pumpelly
Jim Norman
GTD Park Place Motorsports Porsche 911 GT America C
81


Damien Faulkner
Mike Skeen
Michael Avenati
Kuba Giermaziak
GTD GB Autosport Porsche 911 GT America C
93


Al Carter
Ben Keating
Marc Goossens
Cameron Lawrence
GTD Riley Motorsport Dodge Viper SRT GT3-R C
97


Michael Marsal
Markus Palttala
Andy Priaux
Boris Said
GTD Turner Motorsport BMW Z4 GT3 C
007

James Davison
Christina Nielsen
Brandon Davis
GTD TRG-AMR Aston Martin V12 Vantage GT3 C
009   TBA
TBA
TBA
GTD TRG-AMR Aston Martin V12 Vantage GT3 C

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze