Mazda ogłosiła swoje plany startów

Fabryczny zespół Mazdy pojawi się w przyszłym roku w serii United SportsCar Championship. Silnikami tej marki napędzane będą dwa zmodernizowane prototypy Lola B12/80.

O startach Mazdy w kategorii prototypów mówiło się już od dłuższego czasu. W ostatnich latach, producent ten regularnie wprowadzał swoje jednostki napędowe do prototypów walczących w Amerykańskiej Serii Le Mans – regularnie również współpracował z ekipą SpeedSource Engineering, która w Rolex Sports Car Series startowała w pojazdach GT właśnie Mazdy. Ostatnim ich wspólnym projektem było wypuszczenie napędzanych przez silniki Diesla Mazd 6 do nowej kategorii GX w SCS – i właśnie ten motor będzie podstawą dla nowego wspólnego projektu tych firm.

W sezonie 2014, zespół SpeedSource wystawi mianowicie dwa prototypy z silnikami diesla 2.2L R4 bi-turbo – które Mazda, podobnie jak ich drogowe pierwowzory, nazwała SkyAcitv-D. Oczywiście, w stosunku do motorów z kategorii GX, te będą odpowiednio zmodernizowane – zmianie ulegną chociażby układ chłodzenia i sprężania powietrza – co ma na celu nie tylko umieszczenie tego silnika w prototypie P2, ale i przygotowanie go do sprzedaży u innych zespołów. Mazda chce mianowicie stworzyć dieslowską jednostkę napędową konkurencyjną dla benzynowych motorów stosowanych w LMP2 – a sama, w najbliższym czasie wystartować w prototypie z takową jednostką w prestiżowym Le Mans 24h.

Wracając do USCC, nie jest to koniec działań Mazdy przy prototypie P2 – producent ten zaangażował także warsztat Multimatic, by wspólnie zmodernizować owe podwozia. Ogólnie są to dwie, znane już dość dobrze Lole 12/80 – biorąc jednak pod uwagę praktyczny upadek Lola Cars i wynikające z tego problemy, Mazda chce te samochody mocno przeprojektować – możliwe więc, że na ostatecznej liście startowej sezonu 2014 zobaczymy pojazdy nie Lola, ale Mazda. Tu jednak prac jest jeszcze sporo – jej rezultaty mamy zobaczyć na finałowym, styczniowym teście przed wyścigiem 24h w Daytona.

Wkrótce mamy również poznać kierowców, którzy w przyszłym roku będą walczyli w United SportsCar Championship za kierownicami dwóch prototypów Mazda SpeedSource.

Mazda ma na koncie wiele sukcesów w wyścigach długodystansowych – m.in. jej prototyp 787B jest jedynym w historii japońskim pojazdem, który wygrał Le Mans 24h. Smaczku dodaje tu fakt, że owy prototyp wykorzystywał silnik rotacyjny Wankla, który był jednym z symboli wyścigowych Mazd – a który zakazano używać po zwycięstwie Mazdy w roku 1991. Marka ta wprowadzała je do wyścigów już od roku 1973, rok później będąc pierwszym producentem spoza Europy i USA, którego silnik dojechał do mety wyścigu Le Mans – a napędzana tym silnikiem RX-7 to samochód GT z największą ilością zwycięstw w swojej klasie w całej historii amerykańskiej organizacji IMSA. Nietypowe silniki, producent ten wprowadzał do walki także w XXI. wieku, choćby w sezonie 2005 Amerykańskiej Serii Le Mans – ostatnio jednak skupiono się na silnikach tubro małej objętości, które mogłyby być konkurencyjne dla prototypów P1 i P2.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze