Silniki diesla wykluczone z przyszłorocznego pucharu

Po wycofaniu silników diesla z końcem sezonu 2011 z Mistrzostw Świata Samochodów Turystycznych, na ten sam ruch zdecydowali się organizatorzy Pucharu Europy Samochodów Turystycznych.

W tym sezonie jedynym kierowcą auta z silnikiem diesla był Fernando Monje. Hiszpan za kierownicą SEAT-a Leona TDI wygrał sześć z ośmiu wyścigów, a przed wygraniem obu wyścigów na Słowacji powstrzymała go jedynie awaria samochodu.

Silniki TDI były dopuszczone do rywalizacji samochodów S2000 na długo, zanim SEAT w 2007 zdecydował się na wprowadzenie takiego silnika, który dał im tytuły mistrzowskie producentów WTCC w latach 2008 i 2009, a także tytuły dla Yvana Mullera i Gabriele Tarquiniego. Na przestrzeni lat hiszpańskie silniki wywoływały spore kontrowersje. BMW i Chevrolet, którzy byli głównymi rywalami SEAT-a, starali się wymóc na organizatorach zmiany w przepisach, by kierowcy hiszpańskiej marki nie mieli takiej przewagi nad resztą.

Prowadziło to do wielu nieścisłości i kontrowersji w przepisach. Leony TDI miały regulowane ciśnienie turbodoładowania, które było zmieniane przed każdą rundą, zakładano w nich węższe restryktory powietrza. Ostatecznie jednostki TDI miały zniknąć z WTCC wraz z końcem sezonu 2010, kiedy wprowadzono tzw. "światowy silnik" o pojemności 1.6 litra z turbodoładowaniem benzynowy, jednak SEAT nie uczestniczył wtedy w mistrzostwach i nie opracował nowego silnika dla zespołów klienckich. Taki silnik pojawił się dopiero wraz z rozpoczęciem obecnego sezonu.

W ETC Cup sytuacja jest nieco inna, gdyż seria została przy "starej specyfikacji S2000", w której dopuszczone są silniki 2.0 benzynowe i diesla. Jako pierwszy z takim silnikiem pojechał w 2009 roku Norbert Michelisz, wygrywając jeden z wyścigów w Bradze. Rok później Michel Nykjær wygrał wszystkie cztery wyścigi, w których startował, jednak nie wziął udziału w dwóch pozostałych, przez co przegrał tytuł z Jamesem Thompsonem w Hondzie. Rok temu Pepe Oriola walczył o zdobycie pucharu z Fabrizio Giavanardim, który startował Hondą, lecz przegrał jednym punktem. Dopiero w tym roku, gdy zabrakło konkurencji ze strony Hondy, Fernando Monje triumfował w Pucharze Europy jako pierwszy i ostatni kierowca SEAT-a Leona TDI.

Od przyszłego sezonu w najszybszej klasie S2000 dopuszczone będą jedynie auta z silnikami 2.0 benzynowymi. Nie oznacza to jednak, że SEAT, który nie posiada obecnie takiego silnika, zniknie z rywalizacji, gdyż od tego roku włączono nową klasę dla aut z pucharu SEAT Leon Supercopa. Na torze pojawią się także auta Super 1600. Po ośmiu latach wycofano klasę Super Production ze względu na niewielkie zainteresowanie zespołów.

Źródło: TouringCarTimes.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze