Ważna zmiana przepisów w WRC

Koniec z otwieraniem tras przez dwa dni. Zasady powracają do starego formatu – lider mistrzostw rusza jako pierwszy na trasę wyłącznie w piątek.

Kontrowersyjny przepis wprowadzony w sezonie 2015, według którego lider mistrzostw świata musiał przez dwa dni rajdu otwierać trasy, wreszcie został zniesiony. Był on szczególnie krzywdzący w szutrowych rundach, gdzie najlepszy kierowca przez większość rajdu musiał czyścić trasy, przez co miał dużo mniejsze szanse na wygraną. Dobitnie pokazał to obecny sezon, w którym do Rajdu Wielkiej Brytanii (ostatnio rozegrana runda w końcówce października) lider mistrzostw – Sébastien Ogier nie wygrał ani jednej szutrowej rundy.

Ogier niejednokrotnie wypowiadał się o krzywdzących dla niego zasadach (do historii przeszła jego dość kontrowersyjna wypowiedź z Rajdu Portugalii 2015, w której stwierdził, ze nie wygrał najlepszy kierowca – na najwyższym stopniu podium stanął wtedy Jari-Matti Latvala, który ruszał z odległej pozycji). Popierał go także Hayden Paddon: „WRC w ostatnim czasie stało się interesujące, ale to rzeczywiście niesprawiedliwe, że lider otwiera trasy przez dwa dni”. Z kolei Jost Capito w lipcu pokusił się nawet o stwierdzenie, że Sébastien Ogier może opuścić WRC, jeśli zasady nie zostaną zmienione.

Ostatecznie jednak zadecydowano o powrocie do starego formatu: lider mistrzostw otwiera trasę w piątek, a w sobotę i niedzielę kierowcy ruszają na trasy według klasyfikacji generalnej danej rundy, w odwróconej kolejności.

Decyzja została podjęta na środowym spotkaniu Komisji WRC w Paryżu i nie była to jedyna zmiana, którą zaproponowano. Przedstawiciele komisji zadecydowali także o zwiększeniu liczby punktujących zawodników na Power Stage. Do tej pory punktowało trzech najlepszych kierowców, a od nowego sezonu dodatkowe punkty zdobywać będzie pięciu zawodników w formacie 5-4-3-2-1 za pięć pierwszych miejsc.

Trwają także prace nad utworzeniem FIA WRC Trophy, czyli nowej kategorii dla prywatnych kierowców używających samochodów z sezonu 2016.

Wszystkie te decyzje czekają na ostateczne zatwierdzenie na posiedzeniu Światowej Rady Sportów Motorowych pod koniec listopada.

Źródło: autosport.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze