Francesco Bagnaia odniósł zwycięstwo w pierwszym tegorocznym wyścigu MotoGP – o Grand Prix Portugalii i wyjechał z Algarve z kompletem punktów, także dzięki wygraniu sobotniego sprintu. Drugie miejsce zajął Maverick Viñales, a na najniższym stopniu podium stanął Marco Bezzecchi.
Od tego weekendu obowiązuje nowy format weekendu wyścigowego. Według niego kwalifikacje odbywają się jeszcze w sobotę przed południem i ustawiają stawkę zarówno do nowości w MotoGP – sobotniego sprintu – jak również do niedzielnego wyścigu głównego. Po tym, jak Marc Márquez uzyskał najlepszy czas w czasówce, Hiszpan startował z pierwszego pola w sprincie i w tym wyścigu.
Po zgaśnięciu czerwonych świateł ruszający z pole position Márquez tym razem ruszył gorzej niż w sprincie i po potyczce z wieloma zawodnikami w pierwszych zakrętach spadł na czwarte miejsce. Liderem został faworyt lokalnej portugalskiej publiczności – Miguel Oliveira, zaś za nim podążał mistrz świata Bagnaia, który walczył z Jorge Martinem. Spośród całej stawki najlepiej ruszył Brad Binder, który po starcie z 14. pola awansował na ósme miejsce.
Na drugim okrążeniu już Bagnaia był liderem, pokonując Oliveirę po wewnętrznej. Portugalczyk próbował cisnąć, lecz nie spodziewał się uderzenia z tyłu. Tam Márquez starał się wyprzedzić Martina w trzecim zakręcie, lecz najpierw starł się z rodakiem, a następnie z hukiem uderzył w Oliveirę. Márquezowi nic się nie stało, lecz Oliveira wymagał pomocy marshalii i zespołu medycznego, lecz na szczęście także w krótkim czasie został zabrany z miejsca incydentu do centrum medycznego.
Two of the big hitters are OUT! 😮
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) March 26, 2023
The luckless @_moliveira88 is collected by @marcmarquez93 on the brakes into Turn 3! 💥
Hopefully Miguel is all OK 🤞#PortugueseGP 🇵🇹 pic.twitter.com/fcoWDOPyT8
Wydawać by się mogło, że ta kraksa mogła być bardzo ponocna prowadzącemu Bagnai, aby odskoczyć od reszty. Stało się jednak inaczej – bardzo blisko do Włocha dojechał Viñales na Aprilii, a tylko sekundę za tym duetem jechali Bezzecchi, Jack Miller oraz Alex Márquez – wszyscy w czołowej piątce.
Viñales niczym cień podążał za Bagnaią na kolejnych okrążeniach, a duet ten był w stanie odskoczyć od trzeciego Bezzecchiego na 1,5 sekundy. Alex Márquez był w stanie uporać się z Millerem, wykorzystując błąd fabrycznego zawodnika KTM-a, a do Australijczyka dojechał także jego zespołowy kolega Brad Binder mimo pewnych problemów zdrowotnych. Z rywalizacji wycofał się z kolei Fabio Di Giannantonio, który nie miał pewności na hamowaniach przez cały weekend.
Bagnaia wydawał się lepiej zarządzać oponami, a także dysponował nieco lepszym tempem na dłuższym dystansie w porównaniu z Viñalesem, przez co Włoch był w stanie odjechać od głównego rywala na ponad sekundę.
Na 8 okrążeń przed końcem Viñales był jednak w stanie podkręcić tempo i ponownie zmniejszył swoją stratę względem mistrza świata. Podobnie sytuacja wyglądała u Bezzecchiego, który z kolei sam zbliżył się do Viñalesa, uciekając jednocześnie Alexowi Márquezowi. Márquez bardziej był zmartwiony obroną czwartej pozycji przed napierającym duetem KTM-a: Millerem i Binderem.
The gap at the front is closing up once again! 🚨
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) March 26, 2023
Has Maverick found a second wind?! 💨#PortugueseGP 🇵🇹 pic.twitter.com/CerT9ONlBj
Na 7 kółek przed metą Miller stoczył dość zacięty pojedynek z Márquezem i mimo skutecznego ataku w trzecim sektorze, Hiszpan z ekipy Gresini napędził swoje Ducati na prostej startowej i odzyskał czwartą lokatę. Z kolei z wyścigu odpadł Jorge Martin, który samodzielnie wywrócił się jadąc pod koniec czołowej piętnastki, a chwilę później w podobny sposób udział w rywalizacji przedwcześnie ukończył Luca Marini.
W tym zamieszaniu zyskał Binder, który wyprzedził Millera, a następnie sam spróbował swoich sił w pojedynku z Márquezem. Rywal jednak był w stanie odpowiadać bezproblemowo na prostej startu-mety.
Binder wielokrotnie podchodził do Alexa Márqueza, lecz historia stale się powtarzała – Hiszpan odpowiadał na prostej startowej i utrzymywał czwartą lokatę. To samo miało miejsce na przedostatnim okrążeniu. Te zaciekłe ataki Bindera spowodowały, że nie zwracał uwagi na to, co działo się za jego plecami. Tam Zarco przebijał się bardzo łatwo przez stawkę i po uporaniu się najpierw z Fabio Quartararo, a następnie z Millerem, wyprzedził na ostatnim kółku także Márqueza.
Bagnaia z kolei wytrzymał presję i nacisk Viñalesa, odnosząc pewne zwycięstwo w Portugalii, skąd wyjeżdża z kompletem punktów, także dzięki wygraniu sobotniego sprintu. Viñales musiał zadowolić się drugim miejscem, chociaż miał tempo na to, aby powalczyć o wygraną, zaś na najniższym stopniu podium stanął Bezzecchi.
Jako czwarty linię mety przeciął Zarco, piąty był Alex Márquez, szósta lokata przypadła Binderowi, a najlepszą dziesiątkę uzupełnili Miller, Quartararo, Aleix Espargaró oraz Alex Rins.
Kolejnym przystankiem w tegorocznym kalendarzu MotoGP będzie Grand Prix Argentyny, które zostanie zorganizowane już za tydzień, 2 kwietnia.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | Francesco Bagnaia | Ducati Lenovo Team | 25 okr. | |||
2 | 12 | Maverick Viñales | Aprilia Racing | + 0,687 | |||
3 | 72 | Marco Bezzecchi | Mooney VR46 Racing Team | + 2,726 | |||
4 | 5 | Johann Zarco | Prima Pramac Racing | + 8,060 | |||
5 | 73 | Álex Márquez | Gresini Racing MotoGP | + 8,125 | |||
6 | 33 | Brad Binder | Red Bull KTM Factory Racing | + 8,247 | |||
7 | 43 | Jack Miller | Red Bull KTM Factory Racing | + 8,381 | |||
8 | 20 | Fabio Quartararo | Monster Energy Yamaha MotoGP | + 8,543 | |||
9 | 41 | Aleix Espargaró | Aprilia Racing | + 9,294 | |||
10 | 42 | Álex Rins | LCR Honda CASTROL | + 11,591 | |||
11 | 36 | Joan Mir | Repsol Honda Team | + 16,992 | |||
12 | 30 | Takaaki Nakagami | LCR Honda IDEMITSU | + 17,448 | |||
13 | 37 | Augusto Fernández | GASGAS Factory Racing Tech3 | + 21,723 | |||
14 | 21 | Franco Morbidelli | Monster Energy Yamaha MotoGP | + 27,050 | |||
NSK | 25 | Raúl Fernández | CryptoDATA RNF MotoGP Team | ||||
NSK | 10 | Luca Marini | Mooney VR46 Racing Team | ||||
NSK | 89 | Jorge Martín | Prima Pramac Racing | ||||
NSK | 49 | Fabio Di Giannantonio | Gresini Racing MotoGP | ||||
NSK | 93 | Marc Márquez | Repsol Honda Team | ||||
NSK | 88 | Miguel Oliveira | CryptoDATA RNF MotoGP Team |
Wesprzyj nas na Patronite.