Garść faktów i statystyk przed holenderskim Tourist Trophy

Po dwutygodniowej przerwie zawodnicy powracają do rywalizacji o mistrzowski tytuł w Motocyklowych Mistrzostwach Świata podczas ósmej rundy tego sezonu – Motul TT Assen. Na tym legendarnym torze znów może dojść do zaskakujących rozstrzygnięć, a pogoda może być jednym z decydujących czynników.

Tourist Trophy Assen to runda o ogromnych tradycjach, mająca miejsce w kalendarzu Mistrzostw Świata nieprzerwanie od momentu ich powstania w 1949 roku, aż do tej pory.

  • Zeszłoroczna edycja TT Assen po raz pierwszy w historii zakończyła się wyścigiem rozgrywanym w niedzielę, wszystkie poprzednie rundy odbywały się w sobotę. I tym razem w niedzielne popołudnie będziemy emocjonować się rywalizacją najlepszych motocyklistów na świecie.
  • Pierwsze edycje Tourist Trophy odbywały się na drogach publicznych, a w 1955 roku po raz pierwszy ścigano się na torze zaprojektowanym specjalnie na potrzeby holenderskiej rundy. Od tego czasu został znacznie zmodyfikowany – w 1954 roku mierzył 16,54km, natomiast ostatnie poprawki skróciły długość obiektu do 6,1km . Obecny układ używany jest od sezonu 2006, z paroma drobnymi poprawkami.
  • W 1975 roku miało miejsce niecodzienne wydarzenie. Otóż podczas wyścigu kategorii 500ccm, po raz pierwszy w historii najwyższej kategorii dwóch zawodników będących na pozycjach nr 1 i 2 równocześnie przekroczyło linię mety. Brytyjczyk Barry Sheene oraz Włoch Giacomo Agostini uzyskali identyczny rezultat, a sędziowie będący tego dnia na końcu prostej startu i mety nie potrafili rozdzielić zawodników pomimo, iż mieli do tego odpowiedni sprzęt mierzący różnicę co do 0,1 sekundy.
  • Yamaha od początku ery czterosuwów ma na swoim koncie najwięcej wygranych na torze w Holandii – osiem. Sześciokrotnie na najwyższym stopniu podium stawał zawodnik reprezentujący barwy zespołu Hondy, a byli to: Valentino Rossi, Sete Gibernau, Nicky Hayden, Casey Stoner, Marc Márquez oraz Jack Miller.
  • Pojedyńcze zwycięstwo dla Ducati odniósł w sezonie 2008 Australijczyk Casey Stoner. W ostatnich sześciu latach fabryka z Bolonii miała na podium tylko dwóch swoich reprezentantów: w sezonie 2014 Andrea Dovizioso zajął drugą pozycję, a w zeszłym roku trzeci był Scott Redding.
  • Suzuki ostatni raz wygrało w holenderskim TT za sprawą Kevina Schwantza w 1993 roku podczas rywalizacji w 500tkach. Najlepsze miejsca dla tej japońskiej fabryki, czyli piąte pozycje na mecie, wywalczyli odpowiednio Anglo-Amerykanin John Hopkins w 2007 oraz Australijczyk Chris Vermeulen w 2009 roku.
  • Wygrana Bena Spiesa na tym obiekcie w sezonie 2011 to było jedyne zwycięstwo sympatycznego Amerykanina w historii jego startów w MotoGP.
  • Największą liczbą zwycięstw na torze w Assen może poszczycić się Hiszpan Angel Nieto, który piętnastokrotnie stawał tu na najwyższym stopniu podium (w kategoriach 125ccm i 50ccm). Tu za nim w tej klasyfikacji znajduje się Giacomo Agostini z 14. wygranymi wyścigami na maszynach o pojemności 500ccm oraz 350ccm.
  • W historii startów najwyższej kategorii na torze Assen tylko jednemu zawodnikowi udało się zwyciężyć tu dwa razy pod rząd. Dokonał tego w latach 2004-2005 dziewięciokrotny mistrz MotoGP, Valentino Rossi.
  • Pośród obecnie startujących motocyklistów, to Rossi jest najbardziej utytułowanym zawodnikiem. Włoch łącznie dziewięciokrotnie zwyciężał na tym obiekcie – 7 razy w klasie królewskiej, po razie w 250tkach i 125tkach.
  • Każdy z zeszłorocznych zwycięzców z poszczególnych kategorii był na najwyższym stopniu podium po raz pierwszy w swojej karierze: w MotoGP – Jack Miller, w Moto2 – Takaaki Nakagami i w Moto3 – Francesco Bagnaia.
  • Andrea Dovizioso (Ducati Team) był najlepszy w ostatnich trzech z dziewięciu wyścigów królewskiej kategorii, tyle samo co Maverick Viñales (Movistar Yamaha MotoGP).
  • Jeśli popularny „DesmoDovi” wygra również podczas TT Assen to będzie najstarszym zawodnikiem, któremu udało się zwyciężyć w trzech lub więcej wyścigach z rzędu, od czasów Micka Doohana w 1998 roku.
  • Ubiegłoroczne zwycięstwo Jacka Millera podczas rundy w Holandii było jego pierwszym w karierze w MotoGP, było także pierwszą wygraną niezależnego zespołu, czyli ekipy Estrella Galicia 0,0 Marc VDS, od czasów zwycięstwa Toniego Eliasa w pamiętnym sezonie 2006 podczas Grand Prix Portugalii.

Jesteśmy świadkami kolejnego, obfitującego w wydarzenia sezonu w Motocyklowych Mistrzostwach Świata. Liderem klasyfikacji generalnej królewskiej klasy pozostaje Maverick Viñales, który ma na swoim koncie 111. punktów. Jednak jego dorobek punktowy po siedmiu rozegranych dotychczas rundach jest najmniejszy w historii serii, od kiedy w 1993 roku wprowadzono funkcjonujący obecnie system naliczania punktów. Wcześniej rekord ten dzierżył Max Biaggi w sezonie 1998, Włoch na tym samym etapie rywalizacji był liderem tabeli z dorobkiem 118. punktów.

Przypominamy, że zmianie uległy godziny rozgrywania wyścigów poszczególnych kategorii. W niedzielę jako pierwsi do rywalizacji o jak najlepsze pozycje ruszą jak zwykle zawodnicy Moto3 (godzina 11.00), natomiast o 13.00 odbędzie się wyścig MotoGP, a Moto2 - o 14.30. Reszta harmonogramu pozostaje bez zmian.

Źródło: motogp.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze