Światowa premiera nowego bolidu Formuły E – Porsche 99X Electric Gen3

Wraz z premierą Porsche 99X Electric Gen3 producent samochodów sportowych wkracza w nową erę Formuły E. Elektryczny bolid, który przeszedł ewolucję w centrum rozwoju Porsche w Weissach, świętował swoją globalną premierę w Porsche Experience Center we włoskiej Franciacorcie. Począwszy od sezonu 2023 ekipa Formuły E TAG Heuer Porsche będzie wystawiać go w Mistrzostwach Świata Formuły E ABB FIA.

W E-Prix Meksyku, które odbędzie się 14 stycznia 2023 r., po raz pierwszy wystartuje nowy bolid Porsche 99X Electric Gen3. Wprowadzenie trzeciej generacji wyścigowych maszyn w przyszłym sezonie Formuły E zwiastuje nową erę w historii tej pierwszej serii wyścigów pojazdów elektrycznych na świecie.

Nowe bolidy Gen3, takie jak Porsche 99X Electric Gen3, to najszybsze, najlżejsze, najmocniejsze i najefektywniejsze elektryczne samochody wyścigowe, jakie kiedykolwiek zbudowano. Zaprojektowano je specjalnie pod kątem zaciętych pojedynków na ciasnych, miejskich torach w fascynujących metropoliach, gdzie tradycyjnie odbywają się wyścigi Formuły E.

Całościowa koncepcja Porsche 99X Electric Gen3 i innych bolidów Formuły E nowej generacji w ramach ostatniej ewolucji zrobiła istotny krok naprzód. Pojazdy są lżejsze, mają krótszy rozstaw osi i węższy rozstaw kół. Chociaż akumulator skurczył się pod względem rozmiarów, to wyróżnia się lepszymi parametrami. Wzrósł udział energii rekuperacyjnej. Zmodyfikowano też aerodynamikę i design. Podsumowując, nowe bolidy są zwinniejsze, a to również poprawia osiągi na torze.

Inspiracją dla zjawiskowego wzornictwa Porsche 99X Electric Gen3 jest cel marki Porsche: „Driven by Dreams” (z ang. napędzani marzeniami). Symbolizuje on indywidualność, wyjątkowość i przyszłościowego, progresywnego ducha czasów, który przemawia także do młodszej grupy docelowej.

Komentarze po światowej premierze Porsche 99X Electric Gen3

Thomas Laudenbach, wiceprezes ds. Porsche Motorsport: „Cieszymy się, że możemy zaprezentować światu nowe Porsche 99X Electric Gen3. Nasz zespół rozwojowy w Weissach włożył w tę maszynę wiele pracy, doświadczenia i serca. Teraz wszyscy możemy być naprawdę dumni z wyników tych starań. Porsche 99X Electric Gen3 stanowi technologiczny kamień milowy w wyścigach całkowicie elektrycznych bolidów. Wprowadzenie nowych maszyn w dziewiątym sezonie Mistrzostw Świata Formuły E ABB FIA jest znaczącym krokiem w przyszłość motorsportu zarówno dla Formuły E, jak i dla Porsche. Nie możemy doczekać się już rozpoczęcia sezonu i tej nowej ery!”.

Florian Modlinger, dyrektor fabrycznej sekcji Porsche Motorsport ds. Formuły E: „Im bliżej nowego sezonu Mistrzostw Świata Formuły E ABB FIA, tym większe podekscytowanie. Przed pierwszym wyścigiem z udziałem naszego nowego Porsche 99X Electric Gen3 w Meksyku, który odbędzie się 14 stycznia, nasz zespół i nasi kierowcy – António Félix da Costa i Pascal Wehrlein – wciąż mają jeszcze dużo pracy. Mamy jednak pewność, że przed rozpoczęciem sezonu poczynimy kolejne postępy i gdy karty między zespołami po wprowadzeniu nowych bolidów zostaną przetasowane, będziemy na dobrej pozycji startowej. Mamy też nadzieję, że nowe maszyny Gen3, w tym nasze Porsche 99X Electric Gen3, sprawią, że wyścigi będą jeszcze bardziej spektakularne dla fanów i dodatkowo zwiększą popularność Formuły E na całym świecie”.

António Félix da Costa, kierowca fabryczny Porsche: „Nasz nowy bolid to duży krok naprzód. Jest lżejszy i mocniejszy od swojego poprzednika – już samo to wywołuje uśmiech na twarzy kierowcy. Jako nowicjusz w zespole Formuły E TAG Heuer Porsche wykorzystałem kilka ostatnich tygodni na poznanie inżynierów i mechaników oraz znalezienie swojego miejsca w składzie. Zespół bardzo mi pomógł. Od samego początku czułem się komfortowo. Dobrze też dogaduję się z moim nowym kolegą z ekipy, Pascalem, z którym ścigałem się w różnych seriach. Mamy wspólny cel, a mianowicie wyniesienie Porsche na szczyt. To przecież marka, która jest synonimem zwycięstw. Chcemy zapewnić je tak szybko, jak to możliwe, właśnie dzięki nowemu Porsche 99X Electric Gen3”.

Pascal Wehrlein, kierowca fabryczny Porsche: „Jako zespół przeżywamy w tej chwili ekscytujący okres. W trakcie testów naszego nowego bolidu od samego początku miałem dobre przeczucia. Zgromadziliśmy wiele spostrzeżeń i poczyniliśmy ogromne postępy – od »rozgrzewki« na torze aż po osiągi. I oczywiście efektywność, która również będzie kluczem do sukcesu w nowej generacji bolidów. To były dla mnie niesamowicie emocjonującej doświadczenia. Do rozpoczęcia sezonu mamy jeszcze trochę czasu i wykorzystamy to, aby jeszcze lepiej poznać Porsche 99X Electric Gen3 i ułożyć elementy układanki w taki sposób, byśmy byli optymalnie przygotowani do startu w pierwszym wyścigu przyszłego sezonu w Meksyku”.

Trzecia generacja bolidów Formuły E: wyznaczanie nowych standardów w sporcie motorowym

Wprowadzeniu nowych bolidów Gen3 przyświecają intencje wyznaczenia w sporcie motorowym nowych wzorców pod względem osiągów, efektywności i zrównoważonego rozwoju. To cele wyznaczone przez federację FIA oraz Formułę E. Porsche opracowało nowe Porsche 99X Electric Gen3 na potrzeby startów w swoim czwartym sezonie Formuły E. Nowa maszyna, podobnie jak inne samochody Gen3, od poprzednich pojazdów różni się w wielu obszarach. Oto główne różnice:

Osiągi: moc nowych bolidów Gen3 wzrasta z 250 (340 KM) do 350 kW (476 KM).

Układ napędowy: opracowany we własnym zakresie przez Porsche Motorsport, o maksymalnej mocy napędowej 350 kW (476 KM) na tylnej osi – to o 100 kW (136 KM) więcej niż w przypadku poprzedniej generacji (Gen2).

Hamulce: nowy przedni zespół napędowy dodaje moc 250 kW (340 KM) do „tylnych” 350 kW (476 KM), co skutkuje odzyskiem energii z mocą do 600 kW – ponad dwukrotnie większą niż w bolidach Gen2. Dodatkowe hamulce cierne są sterowane za pośrednictwem połączenia przewodowego (ang. brake-by-wire).

Efektywność: silnik elektryczny osiąga około 95-procentową sprawność energetyczną – w porównaniu do około 40% w przypadku jednostki spalinowego. Ponad 40% zużytej energii odzyskuje się poprzez hamowanie regeneracyjne.

Możliwości ładowania: nowe, ultraszybkie ładowanie maszyn Gen3 powinno umożliwić gromadzenie energii z mocą około 600 kW – czyli prawie dwa razy wyższą niż najbardziej zaawansowane ładowarki komercyjne na świecie. Co więcej, technika szybkiego ładowania powinna gwarantować niezmiennie wysoką wydajność akumulatora.

Zrównoważony rozwój: według producenta komponentów, ogniwa akumulatorów w bolidach Gen3 są wykonane z materiałów pozyskiwanych w sposób zrównoważony. Po każdym sezonie mają być one wykorzystane ponownie lub poddane recyklingowi. Producent karoserii z włókna węglowego podaje, że do jej produkcji używa przetworzonych włókien z wycofanych maszyn Gen2. Powinno to zmniejszyć ślad węglowy produkcji o kilkanaście procent. Aby określić działania, które mogą pomóc w zmniejszeniu wpływu na środowisko, ślad węglowy nowych bolidów Formuły E jest mierzony od samego początku fazy projektowania. Wszystkie nieuniknione emisje zostaną zrekompensowane w ramach zobowiązania Formuły E do zerowej emisji dwutlenku węgla.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze