Wraz z premierą Porsche 99X Electric Gen3 producent samochodów sportowych wkracza w nową erę Formuły E. Elektryczny bolid, który przeszedł ewolucję w centrum rozwoju Porsche w Weissach, świętował swoją globalną premierę w Porsche Experience Center we włoskiej Franciacorcie. Począwszy od sezonu 2023 ekipa Formuły E TAG Heuer Porsche będzie wystawiać go w Mistrzostwach Świata Formuły E ABB FIA.
W E-Prix Meksyku, które odbędzie się 14 stycznia 2023 r., po raz pierwszy wystartuje nowy bolid Porsche 99X Electric Gen3. Wprowadzenie trzeciej generacji wyścigowych maszyn w przyszłym sezonie Formuły E zwiastuje nową erę w historii tej pierwszej serii wyścigów pojazdów elektrycznych na świecie.
Nowe bolidy Gen3, takie jak Porsche 99X Electric Gen3, to najszybsze, najlżejsze, najmocniejsze i najefektywniejsze elektryczne samochody wyścigowe, jakie kiedykolwiek zbudowano. Zaprojektowano je specjalnie pod kątem zaciętych pojedynków na ciasnych, miejskich torach w fascynujących metropoliach, gdzie tradycyjnie odbywają się wyścigi Formuły E.
Całościowa koncepcja Porsche 99X Electric Gen3 i innych bolidów Formuły E nowej generacji w ramach ostatniej ewolucji zrobiła istotny krok naprzód. Pojazdy są lżejsze, mają krótszy rozstaw osi i węższy rozstaw kół. Chociaż akumulator skurczył się pod względem rozmiarów, to wyróżnia się lepszymi parametrami. Wzrósł udział energii rekuperacyjnej. Zmodyfikowano też aerodynamikę i design. Podsumowując, nowe bolidy są zwinniejsze, a to również poprawia osiągi na torze.
Inspiracją dla zjawiskowego wzornictwa Porsche 99X Electric Gen3 jest cel marki Porsche: „Driven by Dreams” (z ang. napędzani marzeniami). Symbolizuje on indywidualność, wyjątkowość i przyszłościowego, progresywnego ducha czasów, który przemawia także do młodszej grupy docelowej.
Komentarze po światowej premierze Porsche 99X Electric Gen3
Thomas Laudenbach, wiceprezes ds. Porsche Motorsport: „Cieszymy się, że możemy zaprezentować światu nowe Porsche 99X Electric Gen3. Nasz zespół rozwojowy w Weissach włożył w tę maszynę wiele pracy, doświadczenia i serca. Teraz wszyscy możemy być naprawdę dumni z wyników tych starań. Porsche 99X Electric Gen3 stanowi technologiczny kamień milowy w wyścigach całkowicie elektrycznych bolidów. Wprowadzenie nowych maszyn w dziewiątym sezonie Mistrzostw Świata Formuły E ABB FIA jest znaczącym krokiem w przyszłość motorsportu zarówno dla Formuły E, jak i dla Porsche. Nie możemy doczekać się już rozpoczęcia sezonu i tej nowej ery!”
.
Florian Modlinger, dyrektor fabrycznej sekcji Porsche Motorsport ds. Formuły E: „Im bliżej nowego sezonu Mistrzostw Świata Formuły E ABB FIA, tym większe podekscytowanie. Przed pierwszym wyścigiem z udziałem naszego nowego Porsche 99X Electric Gen3 w Meksyku, który odbędzie się 14 stycznia, nasz zespół i nasi kierowcy – António Félix da Costa i Pascal Wehrlein – wciąż mają jeszcze dużo pracy. Mamy jednak pewność, że przed rozpoczęciem sezonu poczynimy kolejne postępy i gdy karty między zespołami po wprowadzeniu nowych bolidów zostaną przetasowane, będziemy na dobrej pozycji startowej. Mamy też nadzieję, że nowe maszyny Gen3, w tym nasze Porsche 99X Electric Gen3, sprawią, że wyścigi będą jeszcze bardziej spektakularne dla fanów i dodatkowo zwiększą popularność Formuły E na całym świecie”
.
António Félix da Costa, kierowca fabryczny Porsche: „Nasz nowy bolid to duży krok naprzód. Jest lżejszy i mocniejszy od swojego poprzednika – już samo to wywołuje uśmiech na twarzy kierowcy. Jako nowicjusz w zespole Formuły E TAG Heuer Porsche wykorzystałem kilka ostatnich tygodni na poznanie inżynierów i mechaników oraz znalezienie swojego miejsca w składzie. Zespół bardzo mi pomógł. Od samego początku czułem się komfortowo. Dobrze też dogaduję się z moim nowym kolegą z ekipy, Pascalem, z którym ścigałem się w różnych seriach. Mamy wspólny cel, a mianowicie wyniesienie Porsche na szczyt. To przecież marka, która jest synonimem zwycięstw. Chcemy zapewnić je tak szybko, jak to możliwe, właśnie dzięki nowemu Porsche 99X Electric Gen3”
.
Pascal Wehrlein, kierowca fabryczny Porsche: „Jako zespół przeżywamy w tej chwili ekscytujący okres. W trakcie testów naszego nowego bolidu od samego początku miałem dobre przeczucia. Zgromadziliśmy wiele spostrzeżeń i poczyniliśmy ogromne postępy – od »rozgrzewki« na torze aż po osiągi. I oczywiście efektywność, która również będzie kluczem do sukcesu w nowej generacji bolidów. To były dla mnie niesamowicie emocjonującej doświadczenia. Do rozpoczęcia sezonu mamy jeszcze trochę czasu i wykorzystamy to, aby jeszcze lepiej poznać Porsche 99X Electric Gen3 i ułożyć elementy układanki w taki sposób, byśmy byli optymalnie przygotowani do startu w pierwszym wyścigu przyszłego sezonu w Meksyku”
.
Trzecia generacja bolidów Formuły E: wyznaczanie nowych standardów w sporcie motorowym
Wprowadzeniu nowych bolidów Gen3 przyświecają intencje wyznaczenia w sporcie motorowym nowych wzorców pod względem osiągów, efektywności i zrównoważonego rozwoju. To cele wyznaczone przez federację FIA oraz Formułę E. Porsche opracowało nowe Porsche 99X Electric Gen3 na potrzeby startów w swoim czwartym sezonie Formuły E. Nowa maszyna, podobnie jak inne samochody Gen3, od poprzednich pojazdów różni się w wielu obszarach. Oto główne różnice:
Osiągi: moc nowych bolidów Gen3 wzrasta z 250 (340 KM) do 350 kW (476 KM).
Układ napędowy: opracowany we własnym zakresie przez Porsche Motorsport, o maksymalnej mocy napędowej 350 kW (476 KM) na tylnej osi – to o 100 kW (136 KM) więcej niż w przypadku poprzedniej generacji (Gen2).
Hamulce: nowy przedni zespół napędowy dodaje moc 250 kW (340 KM) do „tylnych” 350 kW (476 KM), co skutkuje odzyskiem energii z mocą do 600 kW – ponad dwukrotnie większą niż w bolidach Gen2. Dodatkowe hamulce cierne są sterowane za pośrednictwem połączenia przewodowego (ang. brake-by-wire).
Efektywność: silnik elektryczny osiąga około 95-procentową sprawność energetyczną – w porównaniu do około 40% w przypadku jednostki spalinowego. Ponad 40% zużytej energii odzyskuje się poprzez hamowanie regeneracyjne.
Możliwości ładowania: nowe, ultraszybkie ładowanie maszyn Gen3 powinno umożliwić gromadzenie energii z mocą około 600 kW – czyli prawie dwa razy wyższą niż najbardziej zaawansowane ładowarki komercyjne na świecie. Co więcej, technika szybkiego ładowania powinna gwarantować niezmiennie wysoką wydajność akumulatora.
Zrównoważony rozwój: według producenta komponentów, ogniwa akumulatorów w bolidach Gen3 są wykonane z materiałów pozyskiwanych w sposób zrównoważony. Po każdym sezonie mają być one wykorzystane ponownie lub poddane recyklingowi. Producent karoserii z włókna węglowego podaje, że do jej produkcji używa przetworzonych włókien z wycofanych maszyn Gen2. Powinno to zmniejszyć ślad węglowy produkcji o kilkanaście procent. Aby określić działania, które mogą pomóc w zmniejszeniu wpływu na środowisko, ślad węglowy nowych bolidów Formuły E jest mierzony od samego początku fazy projektowania. Wszystkie nieuniknione emisje zostaną zrekompensowane w ramach zobowiązania Formuły E do zerowej emisji dwutlenku węgla.
Wesprzyj nas na Patronite.