Pierwszy w historii Mustang GTD: najwyższej klasy rozwiązania napędzają nowy, dopuszczony do ruchu model Forda, stworzony by wygrywać z najlepszymi

Niewielka grupa członków zespołu Forda zbierała się w 2021 roku w blaszanym garażu, ukrytym za tunelem aerodynamicznym w Allen Park w stanie Michigan, aby po godzinach wykonać nową misję, która w początkowych planach wydawała się niemożliwym do spełnienia marzeniem. Mieli zaprojektować Mustanga, który zmierzy się z najlepszymi europejskimi samochodami sportowymi. Rezultatem jest limitowana edycja ultrawyczynowego, dopuszczonego do ruchu ulicznego samochodu o duszy Mustanga.

Nowy Ford Mustang GTD w roczniku modelowym 2025 to technologiczny „tour de force”, inspirowany Mustangiem GT3, który w przyszłym roku weźmie udział w wyścigu Le Mans. Bezkompromisowy w wierności tradycji, niewiarygodny w osiągach, z nadwoziem stworzonym głównie z włókna węglowego, zakończonym unoszącym się tylnym spojlerem, nie pozostawia niedomówień. Żaden Mustang nie był jeszcze tak mocny.

„Mustang GTD burzy wszelkie wyobrażenia o supersamochodach” – mówi Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Forda. „To dla nas nowe spojrzenie. Nie zaprojektowaliśmy samochodu drogowego na tor, stworzyliśmy samochód wyścigowy na drogi. Nadwozie Mustanga GTD wykonane z włókna węglowego, wykorzystuje wyczynowe rozwiązania techniczne z naszego wyścigowego Mustanga GT3, jednak samochód może poruszać się po ulicach”.

Każda precyzyjna część Mustanga GTD została zaprojektowana z myślą o konkretnym przeznaczeniu. Każda forma jest podyktowana jej funkcją. Zaprojektowano go po to, by jeździł szybciej po torze, wykorzystując więcej zaawansowanych rozwiązań technicznych niż samochody wyścigowe, na których bazuje. Mustang GTD został opracowany przez osoby stojące za samochodami wyścigowymi Forda – Mustangiem i zwycięskim modelem GT Le Mans. Jest to najszybszy Mustang w historii.

Mustang GTD wydaje się przyklejony do asfaltu dzięki zdumiewającemu dociskowi, co zawdzięcza aktywnym elementom aerodynamicznym i przyczepności szerokich opon oraz zaawansowanemu zawieszeniu o podwójnej wysokości pracy – z przodu korzystającemu z krótkich wahaczy, z tyłu z układu wielowahaczowego. Samochód jest w stanie okiełznać prędkość dzięki karbonowo-ceramicznym hamulcom, a moc jest przenoszona poprzez zamontowaną z tyłu 8-biegową dwusprzęgłową skrzynię biegów i lekki wał napędowy z włókna węglowego, co zapewnia rozkład masy niemal 50/50. Sercem tej superszybkiej maszyny jest grający z brawurą orkiestry symfonicznej, doładowany mechanicznie silnik V8 o pojemności 5,2 litra i mocy sięgającej 800 koni mechanicznych.

„Mieliśmy obsesję na punkcie wyścigowych rozwiązań pod jego maską. To, co sprawia, że jedzie, jest nawet bardziej fascynujące niż to, co można zobaczyć, gdy przejeżdża obok nas” – powiedział Mark Rushbrook, globalny dyrektor Ford Performance Motorsports. „Jeśli spojrzeć na kwestie inżynieryjne, aerodynamikę, sposób działania układu napędowego, Mustang GTD jest drogową rakietą”.

Kontynuacja tradycji zwycięzców Le Mans

Mustang GTD zrodził się z koncepcji Mustanga GT3, który w przyszłym roku powróci do Le Mans jako szczytowe osiągnięcie Forda w rodzinie Mustangów, obejmującej obecnie zarówno modele dopuszczone do ruchu ulicznego, jak i samochody wyścigowe, przeznaczone wyłącznie na tor. Należą do niej niedawno zaprezentowany Mustang GT4, Mustang GT3, a także zapowiadany, superwyczynowy Mustang Dark Horse R i nie tylko one. Wszystkie będą podtrzymywać reputację Mustanga jako najbardziej rasowego i odnoszącego największe sukcesy modelu Forda, prezentując swoje możliwości na ulicach i torach całego świata. GTD w nazwie najnowszego Mustanga odnosi się do klasy wyścigowej GTD federacji IMSA, stworzonej dla samochodów skonstruowanych zgodnie z wymogami technicznymi FIA GT3.

„To nasza firma, rzucamy rękawicę i mówimy: podejdź i podnieś ją” – mówi Farley. „Mamy pełen komfort, informując o tym wszystkich. Za kierownicą Mustanga GTD chętnie zmierzę się na torze z każdym innym szefem w jego najlepszym samochodzie, homologowanym do poruszania się w ruchu ulicznym”.

Mustang GTD, zaprojektowany i skonstruowany we współpracy Forda z firmą Multimatic, która opracowała Mustanga GT3, Mustanga GT4 i Forda GT zwycięzcę wyścigów Le Mans, stanowi kulminację wielu dekad doskonalenia rozwiązań inżynierskich, co było możliwe dzięki nieustannemu gromadzeniu doświadczeń na torach wyścigowych. Model stworzony z określonym zamysłem i dbałością o precyzję, z pewnością stanie się ikoną w historii Mustanga i Forda.

„Mustang GTD prezentuje to, co najlepsze w Ford Motor Company i to, co nasz zespół robi każdego dnia” – powiedział Farley. „Dzieje się tak, gdy podejmujemy się tego, w czym jesteśmy dobrzy i przesuwamy granice, aby przekonać się, na ile da się nadmuchać ten balonik. Ten model reprezentuje też istotę transformacji, przez którą przechodzimy w Fordzie, od oprogramowania, aż po specjalne edycje modeli”.

Zaprojektowany tak, by wykorzystać powietrze

Stylistyka Mustanga GTD w pełni podporządkowana jest jego przeznaczeniu. Każda linia poprawia parametry aerodynamiczne podczas szybkiej jazdy na torze, poczynając od przedniego splittera, maski i błotników z otworami wentylacyjnymi, a kończąc na opcjonalnym, montowanym na słupku C, aktywnym tylnym spojlerze, unoszonym i opuszczanym hydraulicznie.

W Mustangu GTD wykorzystano w szerokim zakresie panele poszycia nadwozia z włókna węglowego, co znacznie zmniejsza masę, obniża środek ciężkości i poprawia szybkość reakcji na działania kierowcy. Błotniki, maska, pokrywa zastępująca klapę bagażnika, progi drzwi, przedni splitter, tylny dyfuzor i dach są wykonane z włókna węglowego, podobnie jak opcjonalne przednie i tylne dolne spojlery.

Opcjonalny pakiet aerodynamiczny, na który składa się m.in. obszerna osłona aerodynamiczna podwozia, jest również wykonany z włókna węglowego i obejmuje elementy będące nowością w sportach motorowych, a także pewne rozwiązania niedozwolone w wyścigach, jak hydraulicznie sterowane przednie owiewki, które w połączeniu z aktywnym tylnym spojlerem zarządzają przepływem powietrza zapewniając równowagę aerodynamiczną.

Tam, gdzie kiedyś był bagażnik, znajduje się teraz półaktywne zawieszenie, z hydraulicznym systemem sterowania i układ chłodzenia osi, który wykorzystuje charakterystyczną dla stylu pojazdów wyścigowych pokrywę z dwoma nawiewami, kierującymi powietrze z tylnej szyby do wnętrza i do wymienników oddających temperaturę.

„Nasz zespół projektowy współpracował z ekipą projektantów Mustanga GT3 i działem odpowiadającym za aerodynamikę, przekazując rozwiązania z samochodu wyścigowego do zastosowania w modelu dopuszczonym na drogi i odwrotnie” – powiedział Anthony Colard, kierownik ds. projektowania Ford Performance. „To projekt nastawiony na aerodynamikę”.

Połączenie elementów aerodynamicznych o przemyślanej konstrukcji przekłada się na potężną siłę docisku, zrównoważoną na przedniej i tylnej osi, co z kolei pozwala zwiększyć prędkość na zakrętach, umożliwia stałą kontrolę i zapewnia niesamowite czasy okrążeń na najtrudniejszych torach wyścigowych świata.

Ekstremalne osiągi i najnowsze systemy

„Podzespoły zostały dobrane i opracowane w taki sposób, aby uzyskać jak najlepsze czasy okrążeń” – powiedział Greg Goodall, główny inżynier programu w firmie Ford. „Cel tego projektu był jasny – pojechać znacznie szybciej, niż udało się to komuś kiedykolwiek wcześniej, uzyskując na torze Nürburgring czas poniżej 7 minut. To czyni GTD najszybszym Mustangiem, dopuszczonym do ruchu ulicznego w historii Forda”.

Model wykorzystuje specjalnie opracowany doładowany mechanicznie silnik V8 o pojemności 5,2 litra z podwójnymi kolektorem dolotowym i pierwszym układem smarowania z suchą miską olejową, zamontowaną w Mustangu dopuszczonym do ruchu drogowego. Układ pomaga utrzymać smarowanie długotrwale forsowanego silnika na torze pełnym zakrętów. Jednostka napędowa, przekraczając 7500 obrotów na minutę generuje niepowtarzalne dźwięki za sprawą opcjonalnego, tytanowego układu wydechowego z aktywnymi zaworami. Jest to Mustang osiągający największą moc w historii Forda.

Moc jest przekazywana na tylne koła za pośrednictwem wału napędowego z włókna węglowego, połączonego z 8-biegową skrzynią biegów, co zapewnia rozkład masy między przednią i tylną osią niemal 50/50. Na podstawie symulacji czasów okrążeń i testów na hamowni wybrano architekturę układu napędowego i przeniesienia napędu, które pozwalają uzyskać optymalną dystrybucję mocy na podłoże.

Nadzwyczajne osiągi Mustanga GTD są ponadto potęgowane przez najnowocześniejsze półaktywne zawieszenie, które może zmieniać zarówno charakterystykę sprężyn, jak i wysokość prześwitu. System adaptacyjnych amortyzatorów z zaworami suwakowymi i hydraulicznie regulowanym zawieszeniem o podwójnym skoku sprężyny i wysokości zapewnia dwa różne poziomy działania, które niezależnie poprawiają osiągi na drodze i na torze. Zawieszenie pozwala na obniżenie wysokości o niemal 40 mm w trybie Track, a ogólny rozstaw kół jest o niemal cztery cale szerszy niż w Mustangu GT.

Przednie zawieszenie wykorzystujące krótkie wahacze zapewnia zwiększoną sztywność boczną i lepszą kinematykę, zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów przy wysokim przeciążeniu. w tylnym zawieszeniu zastosowano zintegrowany układ push-rod – drążka popychacza i wahacza – gdzie wewnętrzne amortyzatory adaptacyjne i sprężyny śrubowe są rozmieszczone w poziomym układzie krzyżowym i zintegrowane z mocną, sztywną i zarazem lekką rurową ramą pomocniczą w typie znanym ze sportów motorowych. Specjalna architektura typu push-rod zapewnia stosunek ruchu od drążka popychacza w stronę amortyzatora wynoszący 1:1, dzięki czemu samochód precyzyjnie reaguje na warunki na torze.

„Jesteśmy niezwykle dumni z naszej pracy nad Mustangiem GTD” – powiedział Larry Holt, wiceprezes Multimatic Special Vehicle Operations. „Demonstruje on naszą najnowocześniejszą technologię zawieszenia z zewnętrznymi zaworami suwakowymi DSSV, z funkcjami niedopuszczonymi nawet w wyścigach. Mustang GTD wyznacza nowe standardy dla samochodów wyścigowych, homologowanych do ruchu po drogach publicznych i nie możemy się doczekać dreszczyku emocji, jaki ten model dostarczy klientom siadającym za kierownicą”.

Przyczepność na drodze i stabilność na zakrętach Mustanga GTD to zasługa przednich opon o szerokości 325 milimetrów – tak szerokich jak tylne opony Forda GT – natomiast tylne opony o szerokości 345 milimetrów montowane są na 20-calowych, kutych felgach aluminiowych lub oferowanych w opcji kutych felgach magnezowych. Felgi magnezowe gwarantują idealny kompromis niskiej masy i trwałości, a konstrukcją przypominają obręcze znane z wyścigowego Mustanga GT3.

Felgi skrywają masywne, węglowo-ceramiczne hamulce Brembo, które zostały opracowane pod kątem odprowadzania temperatury, co przekłada się na skuteczniejsze i bardziej równomierne działanie w końcowym odcinku hamowania. Ciepło z tylnych hamulców jest odprowadzane dzięki kanałom chłodzącym, zamontowanym pod tylnym zawieszeniem.

Mustang GTD jest wyposażony w nową wśród systemów Forda funkcję zmiennej kontroli trakcji w trybie torowym. Pozwala ona kierowcy przekraczać granice możliwości samochodu poprzez modulowanie mocy silnika i ograniczenie ingerencji układu kontroli trakcji. Zmian charakterystyki można dokonywać bez odrywania rąk od kierownicy, co pozwala kierowcy na dopasowanie parametrów wynikających z warunków na torze do swoich umiejętności.

Mustang GTD, podążający za rozwojem rozwiązań technologicznych w motoryzacji, wykorzystuje zaawansowaną architekturę elektryczną, pochodzącą z nowego Mustanga siódmej generacji, dzięki czemu oferuje stałą łączność, niezliczoną liczbę spersonalizowanych trybów jazdy i bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania.

Wspomniane rozwiązania techniczne współpracują ze sobą w idealnej harmonii, gwarantując niezrównaną sterowność i kontrolę. Wszystko jedno, czy zaliczasz tor za torem, czy jeździsz po najlepszych drogach świata, Mustang GTD oferuje kierowcy ekscytujące i dynamiczne wrażenia.

Przestrzeń w kabinie

Elementy kokpitu są wykończone materiałami najwyższej jakości, w tym zamszem Miko oraz skórą i włóknem węglowym, a cyfrowe wyświetlacze zapewniają kierowcy pełną koncentrację na przekazywanych informacjach i kontrolę. Poza fotelami RECARO®, przystosowanymi do jazdy na torze, kierowca ma do dyspozycji wydrukowane w technologii 3D tytanowe łopatki zmiany biegów, obrotowy przełącznik i tabliczkę znamionową, wykonane z tytanowych części pozyskanych z wycofanych elementów myśliwców Lockheed Martin F-22. Tylne siedzenia zostały usunięte, aby zmniejszyć masę i zapewnić wiekszą przestrzeń ładunkową.

Mustang GTD będzie dostępny w wielu kombinacjach kolorystycznych wnętrza i w kilku specjalnych pakietach wyposażenia opcjonalnego, które nadają jego wyglądowi zewnętrznemu zupełnie nowy wymiar. Samochód można zamówić w dowolnym kolorze, nawet wybranym na podstawie próbki dostarczonej przez klienta. Opcje te pozwalają nabywcom spersonalizować swój model i uczynić go niepodobnym do żadnego innego.

Efektem końcowym jest niepowtarzalna prezencja na drogach publicznych, tak zbliżona do rasowego, wyczynowego Mustanga GT3, jak to tylko możliwe.

Mustang GTD będzie sprzedawany w limitowanej liczbie egzemplarzy, a sugerowana przez producenta cena detaliczna zaczynać się będzie od około 300 000 USD. Początkowy montaż każdego egzemplarza będzie miał miejsce w zakładzie Ford Flat Rock Assembly Plant. Kolejnym etapem będzie transport do zakładów Multimatic w Markham w Kanadzie, gdzie samochody będą ręcznie dopracowywane z precyzją niezbędną w wyścigach przez zespoły Ford Performance i Multimatic. Mustang GTD będzie dostępny pod koniec 2024 lub na początku 2025 roku.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze