Rosberg przed Hamiltonem w Grand Prix Włoch

Nico Rosberg pewnie sięgnął po zwycięstwo w wyścigu o Grand Prix Włoch. Niemiec pewnie wykorzystał błąd na starcie Lewisa Hamiltona i stanął na najwyższym stopniu podium. Drugie miejsce zajął wspomniany Hamilton, a czołową trójkę uzupełnił Sebastian Vettel, dla którego było to pierwsze podium od Grand Prix Europy. 

Monza od zawsze przede wszystkim kojarzy się nam z prędkościami maksymalnymi. Nie bez powodu nazywana jest Świątynią Szybkości. Jest to również tor, na którym największe znaczenie ma moc jednostki napędowej. Stąd też powinniśmy spodziewać się, że w przypadku bezproblemowego początku wyścigu Lewis Hamilton i Nico Rosberg raczej będą w stanie szybko odjechać od reszty stawki i walka prawdopodobnie będzie toczyć się o najniższy stopień podium. Wyścigi potrafią być jednak nieprzewidywalne i jak zawsze – żadnej opcji nie można wykluczyć. Tuż przed wyścigiem nad Monzą było odrobinę pochmurnie, lecz bardzo ciepło: temperatura powietrza wynosiła 29 st. C, zaś nawierzchnia nagrzana była do 37 st. C.

Jeśli chodzi o dobór opon przez zespoły, pierwsza dziesiątka startowała na oponach, na których uzyskali swój czas w Q2. Lewis Hamilton i Nico Rosberg mieli w swoich samochodach założone opony miękkie, zaś pozostali kierowcy z czołówki – supermiękkie. Esteban Ocon jako jedyny startował do wyścigu na pośredniej mieszance.

Nico Rosberg i Sebastian Vettel najlepiej wystartowali spod czerwonych świateł i w takiej kolejności wjechali do pierwszego zakrętu pierwszego okrążenia. Nienajlepszy początek zaliczył Lewis Hamilton, który po starcie z pole position spadł na szóste miejsce. Daniel Ricciardo dzięki temu awansował na piątą lokatę, a jego zespołowy kolega spadł na jedenaste miejsce. Z kolei Esteban Gutiérrez, który startował z dziesiątego pola, znalazł się pod koniec stawki, a do czołowej dziesiątki awansował Fernando Alonso, który awansował na dziewiąte miejsce. Na drugim okrążeniu doszło do dosyć sporego kontaktu między Jolyonem Palmerem a Felipe Nasrem. Kierowca Renault uszkodził w swoim samochodzie przednie skrzydło, które w czasie postoju zostało wymienione. Przymusowy postój zaliczył również Brazylijczyk.

W międzyczasie Lewis Hamilton wykorzystał moc jednostki napędowej Mercedesa i wyprzedził Daniela Ricciardo, awansując na piąte miejsce. Brytyjczyk dysponował świetnym tempem na miękkich oponach i zbliżył się on dosyć szybko do Valtteriego Bottasa, jednak nie decydował się na wyprzedzenie kierowcy Williamsa. Po pierwszych okrążeniach czołówka prezentowała się następująco: Rosberg, Vettel, Räikkönen, Bottas, Hamilton, Ricciardo, Pérez, Massa, Alonso, Verstappen.

Po przejechaniu kilku okrążeń Sauber zdecydował się wycofać Felipe Nasra z wyścigu najprawdopodobniej ze względu na zbyt duże uszkodzenia w jego samochodzie. Pod koniec stawki doszło do ciekawego pojedynku: Kevin Magnussen na przestrzeni kilkuset metrów stracił aż trzy miejsca na rzecz Marcusa Ericssona, Jensona Buttona i Estebana Gutiérreza. Z kolei Max Verstappen wyprzedził z wykorzystaniem DRS-u Fernando Alonso i awansował na dziewiątą pozycję. Podobnie jak Felipe Nasr, z wyścigu na dziewiątym okrążeniu wycofał się również Jolyon Palmer, co oznaczało, że w rywalizacji pozostało dwudziestu kierowców.

Podczas gdy Rosberg stale powiększał swoją przewagę (która na 10. okrążeniu wynosiła ponad 4 sekundy), Hamilton zaczął atakować Bottasa. Brytyjczyk zbliżył się dostatecznie do kierowcy Williamsa i z wykorzystaniem DRS-u pewnie wyprzedził Fina na prostej startowej, dzięki czemu znalazł się na czwartej lokacie. Hamilton uskarżał się później przez radio na dosyć wysoki stopień zużycia tylnych opon, jednak jego strategia nie pozwalała mu w tym momencie na zjazd do alei serwisowej.

Na 14. okrążeniu do mechaników na zmianę opon zjechał Valtteri Bottas, Fernando Alonso, Daniił Kwiat i Max Verstappen. Wszyscy z opon supermiękkich przeszli na miękką mieszankę. Wcześniej do Bottasa zbliżał się Ricciardo i Williams musiał szybko zareagować, by mieć szansę na zachowanie pozycji. Fin po powrocie na tor znalazł się na 12. miejscu, jednak w Curva Grande był w stanie wyprzedzić Jensona Buttona i Carlosa Sainza. Z kolei Nico Rosberg wypracował już ponad 10-sekundową przewagę i znajdował się na najlepszej pozycji, by sięgnąć po kolejne zwycięstwo w tym sezonie. Z czołówki do mechaników jako pierwsi zjechali obaj kierowcy Ferrari, którzy jednak pozostali na supermiękkich oponach. Wkrótce po pierwszych zjazdach do boksów Daniel Ricciardo musiał wyprzedzać Romaina Grosjean, który jeszcze nie zmieniał opon, jednak Australijczyk dosyć szybko sobie z nim poradził i rozpoczął pogoń za Valtterim Bottasem w walce o piąte miejsce.

Niemal w połowie wyścigu – na 25 okrążeniu wyścigu - na jedyną zmianę opon zjechał Nico Rosberg, któremu założono używane pośredni komplet ogumienia. Kółko później do boksów zjechał również Lewis Hamilton, w przypadku którego zastosowano identyczną strategię. O ile Rosberg był w stanie wyjechać przed kierowcami Ferrari z niemal 5-sekundową przewagą, tak Hamilton ze względu na stratę z początku wyścigu znalazł się za zawodnikami ekipy z Maranello.

Kilka okrążeń później na torze pojawiła się żółta flaga. Spowodował ją Pascal Wehrlein, któremu inżynier wyścigowy polecił natychmiastowe zatrzymanie samochodu. Do tej pory kierowca Manora jechał w czołówce drugiej dziesiątki. Okres ten nie potrwał długo i niedługo zawodnicy mogli powrócić do pełnej prędkości. Na półmetku czołówka prezentowała się następująco: Rosberg, Vettel, Räikkönen, Bottas, Ricciardo, Verstappen, Massa, Hülkenberg, Alonso. Niedługo później Bottas po raz drugi pojawił się u swoich mechaników, gdzie ponownie założono w jego samochodzie opony miękkie. Na podobną strategię kilka okrążeń później zdecydowali się kierowcy Ferrari. Sebastian Vettel i Kimi Räikkönen wyjechali na oponach miękkich i prawdopodobnie na tych kompletach zamierzali dojechać do mety. Vettel zajmował czwarte miejsce, a Räikkönen pojawił się na torze na szóstej pozycji. Między nimi znalazł się Max Verstappen, który musiał jeszcze raz pojawić się u swoich mechaników. Kółko później Holender również zjechał do alei serwisowej, gdzie również założono mu miękką mieszankę. Daniił Kwiat został ukarany doliczeniem pięciu sekund do końcowego rezultatu wyścigu za przekroczenie prędkości w alei serwisowej, jednak Rosjanin niedługo później wycofał się z wyścigu.

Na ciekawą strategię zdecydował się Red Bull, który do samochodu Daniela Ricciardo podczas drugiego postoju założyli opony supermiękkie na 16 okrążeń przed końcem wyścigu. Celem było pokonanie Valtteriego Bottasa w walce o piąte miejsce, jednak każde uszkodzenie tego kompletu oznaczało, ze ogumienie mogło nie wytrzymać do końca. Australijczyk na pierwszych okrążeniach swojego przejazdu stale zmniejszał stratę do kierowcy Williamsa, która na 10 okrążeń do końca wyścigu wynosiła mniej niż dwie sekundy. W międzyczasie doszło do ciekawego bratobójczego pojedynku pomiędzy Fernando Alonso i Jensonem Buttonem – Brytyjczyk dosyć szybko zbliżył się do swojego zespołowego kolegi i z wykorzystaniem lepsze, supermiękkiej mieszanki oraz systemu DRS wyprzedził Hiszpana na dojeździe do pierwszej szykany.

Na 6. okrążeń przed końcem Ricciardo zmniejszył stratę do Bottasa do mniej niż jednej sekundy i z wykorzystaniem systemu DRS zrównał się z kierowcą Williamsa na dohamowaniu do pierwszej szykany. Dwójka kierowców utrzymywała swoje pozycje w szykanie, jednak ostatecznie to Ricciardo dzięki dosyć odważnej decyzji był w stanie bezkolizyjnie wyprzedzić Fina. Kółko później doszło do równie interesującego pojedynku między Verstappenem i Pérezem. Na dojeździe do szykany Ascari Holender miał zamiar wyprzedzić kierowcę Force India, jednak Meksykanin odpuścił i ominął zupełnie szykanę, oddając pozycję reprezentantowi Red Bulla, który awansował dzięki temu na siódme miejsce.

W końcówce wyścigu Fernando Alonso zdecydował się zjechać do alei serwisowej po nowy komplet supermiękkich opon, by prawdopodobnie spróbować zdobyć najszybsze okrążenie w wyścigu. Hiszpan spadł w klasyfikacji za Estebana Gutierreza. Zespołowy kolega Alonso Jenson Button zbliżał się z kolei do drugiego kierowcy Romaina Grosjean. Francuz na ostatnim okrążeniu znalazł sposób na kierowcę McLarena i awansował na 11 miejsce.

Ostatecznie Nico Rosberg sięgnął po pewne zwycięstwo w dzisiejszym wyścigu o Grand Prix Włoch na torze Monza, prowadząc rywalizację od startu mety. Drugie miejsce zajął Lewis Hamilton, który wypuścił triumf z rąk po błędzie na starcie, a podium uzupełnił Sebastian Vettel, dla którego to najlepszy wynik od Grand Prix Europy. 

Na czwartym miejscu znalazł się Kimi Räikkönen, piątą pozcyję zajął Daniel Ricciardo, szósty był Valtteri Bottas, a czołową dziesiątkę uzupełnili Max Verstappen, Sergio Pérez, Felipe Massa i Nico Hülkenberg. 

Dzięki zwycięstwu Nico Rosberg zmniejszył swoją stratę do Lewisa Hamiltona do zaledwie dwóch punktów, więc zapowiada się nam ciekawa batalia między kierowcami Mercedesa o tytuł mistrzowski. 

Formuła 1 wyścigiem na torze Monza żegna się z Europą. Teraz kierowcy Formuły 1 zawitają do Singapuru, gdzie będziemy świadkami walki przy sztucznym świetle. Treningi, kwalifikacje i wyścig w dniach 16-18 września. 

P Nr Kierowca Zespół   Rezultat
1 6 Nico Rosberg Mercedes AMG Petronas F1 Team 53 okr.
2 44 Lewis Hamilton Mercedes AMG Petronas F1 Team + 15,070
3 5 Sebastian Vettel Scuderia Ferrari + 20,990
4 7 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari + 27,561
5 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing + 45,295
6 77 Valtteri Bottas Williams Martini Racing + 51,015
7 33 Max Verstappen Red Bull Racing + 54,236
8 11 Sergio Pérez Sahara Force India F1 Team + 1:04,954
9 19 Felipe Massa Williams Martini Racing + 1:05,617
10 27 Nico Hülkenberg Sahara Force India F1 Team + 1:18.656
11 8 Romain Grosjean Haas F1 Team + 1 okr.
12 22 Jenson Button McLaren Honda + 1 okr.
13 21 Esteban Gutiérrez Haas F1 Team + 1 okr.
14 14 Fernando Alonso McLaren Honda + 1 okr.
15 55 Carlos Sainz Jr Scuderia Toro Rosso + 1 okr.
16 9 Marcus Ericsson Sauber F1 Team + 1 okr.
17 20 Kevin Magnussen Renault Sport F1 Team + 1 okr.
18 31 Esteban Ocon Manor Racing MRT + 2 okr.
NSK 26 Daniił Kwiat Scuderia Toro Rosso  
NSK 94 Pascal Wehrlein Manor Racing MRT  
NSK 45 Jolyon Palmer Renault Sport F1 Team  
NSK 12 Felipe Nasr Sauber F1 Team  

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze