Finał sezonu w Bahrajnie

W najbliższy weekend, wyścig w Bahrajnie zakończy sezon 2013 Długodystansowych Mistrzostw Świata. Właśnie tam poznamy mistrzów kategorii LMP2 oraz obu klas GTE.

Przed finałowym wyścigiem w Bahrajnie, jedynie czołowa i jednostronna kategoria LMP1 pokazała, kto zostanie mistrzem tegorocznego sezonu. W pozostałych trzech, do końca toczyć się będzie rywalizacja o mistrzostwo – i to nie pośród dwóch, ale aż trzech – a w LMP2 nawet czterech załóg. Szanse, prócz dwóch załóg OAK Racing oraz argentyńskiego PeCom, ma tu także bojowo nastawiona ekipa G-Drive – a pamiętajmy, że to właśnie ona triumfowała w trzech ostatnich (prawdziwych) wyścigach, a w Le Mans 24h została zdyskwalifikowana z powodu przekroczonej o niecały litr objętości zbiornika paliwa. W kategorii GTE Pro, szanse na mistrzostwo mają kierowcy wszystkich trzech zespołów – a więc między innymi Porsche, które do Bahrajnu sprowadziło samochody przygotowane już na sezon 2014; w GTE Am, niewielkiej przewagi Aston Martina bronić będą Brytyjczycy z załogi nr 96 – i także i tu, tytuł mogą im odebrać kierowcy Ferrari i Porsche.

W przypadku kategorii LMP1, w Chinach poznaliśmy konkretnych mistrzów sezonu 2013 – przewaga Toma Kristensen, Loïca Duvala i Allana McNisha nad ich kolegami z załogi nr 1, zapewnia im puchar bez względu na wynik w Bahrajnie. Z pewnością natomiast, o zwycięstwo walczyć będzie ekipa Toyoty – dla japońskiej marki to już ostatnia szansa, by choć raz naprawdę wygrać w tym roku w Długodystansowych Mistrzostwach Świata. Biorąc pod uwagę to, co działo się w Fuji, pojedynczy tam triumf brzmi wręcz jak sarkazm – regularnie walczącą w tym sezonie załogę nr 8, po raz kolejny wspomoże więc drugi prototyp TS030H – a w nim niedoszli zwycięzcy wyścigu w Szanghaju, Alexander Wurz i Nicolas Lapierre.

Ciekawym już od strony punktowej jest natomiast to, co może stać się w kategorii LMP2. Po wyścigu w Chinach i kolejnym triumfie ekipy G-Drive, jeszcze więcej oczu zwróconych będzie właśnie w kierunku załogi nr 26 – przy czym trzeba przyznać, że ich szanse na mistrzostwo są już minimalne. Głównym konkurentem prowadzącej załogi nr 35 od OAK Racing są ich koledzy z pojazdu nr 24 – choć i dla nich, ich 15-punktowa strata będzie w Bahrajnie trudna do odrobienia. Podobne szanse, co G-Drive, ma również argentyńska (choć oparta o włoską AF Corse) ekipa PeCom – w jej przypadku, głównym zadaniem w wyścigu na Bliskim Wschodzie będzie pokonanie ekipy sponsorowanej przez rosyjski Gazprom, a w konsekwencji zdobycie trzeciego miejsca w klasyfikacji generalnej kierowców i załóg.

Wśród pozostałych ekip, kolejnego debiutanta przynosi nam zespół Greaves Motorsport – po Marku Schulzhitskim, w załodze nr 41 pojawi się inny kierowca znany z zespołu Nissan GT Academy, Belg Wolfgang Reip. Co więcej – partnerem Reipa będzie również zawodnik niewidziany do tej pory w prototypach Le Mans, mający na koncie dwa zwycięstwa tegorocznej odsłonie Serii GP2 Brytyjczyk Jon Lancaster – i tylko Björn Wirdheim pojawi się już jako stały kierowca brytyjskiego zespołu. Debiutantem będzie tu także kierowca Lotusa nr 31, 19-letni Austriak Lucas Auer – ubiegłoroczny wice-mistrz niemieckiego pucharu ATS Formuły 3, a tegoroczny czwarty kierowca Europejskiej FIA Formuły 3.

Nowością w kategorii GTE Pro będzie za to nie kierowca – ale pojazd, gdyż Porsche zdecydowało się już w Bahrajnie wystartować w modelach 911 RSR przygotowanych na sezon 2014. W takim pojeździe, o mistrzostwo walczyć będą Richard Lietz i Marc Lieb – choć ich 15-punktowa strata nie daje im tu raczej większych szans na sukces. Tylko 5 punktów do prowadzących Darrena Turnera i Stefana Mückego z Aston Martina mają za to Gianmaria Bruni i Giancarlo Fisichella – tak więc w ich przypadku liczyć się będzie każda wywalczona pozycja. Trochę mniejsze szanse, Włosi mają jeśli chodzi o klasyfikację załóg – tu, z kierowcami Aston Martina nr 97 dzieli ich nie 5, a 8 punktów.

Akt.: AF Corse zmieniło składy, przenosząc włoskich kierowców do dwóch samochodów - TUTAJ

5 punktów dzieli również dwie czołowe załogi kategorii GTE Am – i także i tu, na czele widnieją kierowcy Aston Martina. Indywidualnie, Jamie Campbell-Walter i Stuart Hall wyprzedzają Jeana-Karla Vernaya i Raymonda Naraca z Porsche zespołu IMSA – za to w klasyfikacji załóg, 5 punktów do załogi Brytyjczyków traci ta z Ferrari nr 81 ekipy 8Star Motorsports. Co więcej – dokładnie na odwrót wygląda sytuacja na miejscach trzecich – tu, 9 punktów do liderów tracą Rui Aguas i Vincente Potoliccio, za to 9 punktów do załogi nr 96 traci ta nr 76 od IMSA. Szans na mistrzostwo nie mają już, co najmniej pechowi w tym sezonie, Duńczycy z Aston Martina nr 95 – a zmieniony skład do Bahrajny przywozi ekipa AF Corse, gdyż w ich Ferrari nr 61 pojawią się Matt Griffin oraz Emmanuel Collard i Francois Perrodo.

W różniącym się tylko dwoma strefami czasowymi z Polską Bahrajnie, runda FIA WEC rozpocznie się czwartkowymi treningami zaplanowanymi na godziny 13:15 i 17:30 czasu polskiego. W piątek o 8:25 wystartuje ostatni trening, na godzinę 13:45 zaplanowano sesję kwalifikacyjną – ostatni tegoroczny wyścig Długodystansowych Mistrzostw Świata odbędzie się natomiast w sobotę o godzinie 13:00. 

Nr Kierowcy Zespół Samochód
1

André Lotterer
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler

LMP1

Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro
2

Tom Kristensen
Loïc Duval
Allan McNish

LMP1

Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro
7

Nicolas Lapierre
Alexander Wurz
Kazuki Nakajima
LMP1 Toyota Racing Toyota TS030 Hybrid
8

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Stéphane Sarrazin
LMP1 Toyota Racing Toyota TS030 Hybrid
12

Nicolas Prost
Andrea Belicchi
Mathias Beche
LMP1 Rebellion Racing Lola B12/60 Toyota
24

Olivier Pla
David Heinemeier-Hansson
Alex Brundle
LMP2 OAK Racing Morgan OAK Nissan
25

Fabien Giroix
Robbie Kerr
Craig Dolby
LMP2 Delta-ADR
Millenium Racing
Oreca 03 Nissan
26

Roman Rusinov
John Martin
Mike Conway
LMP2

G-Drive Racing Oreca 03 Nissan
31

Kevin Weeda
Vitantonio Liuzzi
Lucas Auer
LMP2 Lotus Lotus T128
32

Thomas Holzer
Dominik Kraihamer
Jan Charouz
LMP2 Lotus Lotus T128
35

Bertrand Baguette
Ricardo Gonzalez
Martin Plowman
LMP2 OAK Racing Morgan OAK Nissan
41

Ian Lancaster
Wolfgang Reip
Björn Wirdheim

LMP2

Greaves Motorsport Zytek Z11SN Nissan
45

Jacques Nicolet
Keiko Ihara
David Cheng
LMP2 OAK Racing Morgan OAK Nissan
49

Luis Pérez-Companc
Nicolas Minassian
Pierre Kaffer
LMP2 Pecom Racing Oreca 03 Nissan
51

Gianmaria Bruni
Toni Vilander

GTE Pro

AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
71
Kamui Kobayashi
Giancarlo Fisichella
GTE Pro AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
91
Jörg Bergmeister
Patrick Pilet
GTE Pro Porsche AG
Team Manthey
Porsche 911 RSR (991)
92
Marc Lieb
Richard Lietz
GTE Pro Porsche AG
Team Manthey
Porsche 911 RSR (991)
97
Darren Turner
Stefan Mücke
GTE Pro Aston Martin Racing AM V8 Vantage GTE
99

Pedro Lamy
Bruno Senna
Richie Stanaway
GTE Pro Aston Martin Racing AM V8 Vantage GTE
50

Patrick Bornhauser
Julien Canal
Fernando Rees
GTE Am Larbre Competition Chevrolet Corvette C6-ZR1
57

Tracy Krohn
Niclas Jönsson
Maurizio Mediani
GTE Am Krohn Racing Ferrari 458 Italia GTC
61

Francois Perrodo
Matt Griffin
Emmanuel Collard

GTE Am AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
76

Raymond Narac
Marcus Palttala
Jean-Karl Vernay
GTE Am IMSA Performance
Matmut
Porsche 911 GT3 RSR (997)
81

Vicente Potolicchio
Rui Aguas
Davide Rigon
GTE Am 8Star Motorsports Ferrari 458 Italia GTC
88

Christian Ried
Gianluca Roda
Paolo Ruberti
GTE Am Proton Competition Porsche 911 GT3 RSR (997)
95

Nicki Thiim
Kristian Poulsen
Christoffer Nygaard
GTE Am Aston Martin Racing AM V8 Vantage GTE
96

Stuart Hall
Jamie Campbell-Walter
Jonathan Adam
GTE Am Aston Martin Racing AM V8 Vantage GTE

Uwaga - znając wcześniejsze rundy, tabela może jeszcze ulec zmianie 

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze