W najbliższy weekend, wyścig w Bahrajnie zakończy sezon 2013 Długodystansowych Mistrzostw Świata. Właśnie tam poznamy mistrzów kategorii LMP2 oraz obu klas GTE.
Przed finałowym wyścigiem w Bahrajnie, jedynie czołowa i jednostronna kategoria LMP1 pokazała, kto zostanie mistrzem tegorocznego sezonu. W pozostałych trzech, do końca toczyć się będzie rywalizacja o mistrzostwo – i to nie pośród dwóch, ale aż trzech – a w LMP2 nawet czterech załóg. Szanse, prócz dwóch załóg OAK Racing oraz argentyńskiego PeCom, ma tu także bojowo nastawiona ekipa G-Drive – a pamiętajmy, że to właśnie ona triumfowała w trzech ostatnich (prawdziwych) wyścigach, a w Le Mans 24h została zdyskwalifikowana z powodu przekroczonej o niecały litr objętości zbiornika paliwa. W kategorii GTE Pro, szanse na mistrzostwo mają kierowcy wszystkich trzech zespołów – a więc między innymi Porsche, które do Bahrajnu sprowadziło samochody przygotowane już na sezon 2014; w GTE Am, niewielkiej przewagi Aston Martina bronić będą Brytyjczycy z załogi nr 96 – i także i tu, tytuł mogą im odebrać kierowcy Ferrari i Porsche.
W przypadku kategorii LMP1, w Chinach poznaliśmy konkretnych mistrzów sezonu 2013 – przewaga Toma Kristensen, Loïca Duvala i Allana McNisha nad ich kolegami z załogi nr 1, zapewnia im puchar bez względu na wynik w Bahrajnie. Z pewnością natomiast, o zwycięstwo walczyć będzie ekipa Toyoty – dla japońskiej marki to już ostatnia szansa, by choć raz naprawdę wygrać w tym roku w Długodystansowych Mistrzostwach Świata. Biorąc pod uwagę to, co działo się w Fuji, pojedynczy tam triumf brzmi wręcz jak sarkazm – regularnie walczącą w tym sezonie załogę nr 8, po raz kolejny wspomoże więc drugi prototyp TS030H – a w nim niedoszli zwycięzcy wyścigu w Szanghaju, Alexander Wurz i Nicolas Lapierre.
Ciekawym już od strony punktowej jest natomiast to, co może stać się w kategorii LMP2. Po wyścigu w Chinach i kolejnym triumfie ekipy G-Drive, jeszcze więcej oczu zwróconych będzie właśnie w kierunku załogi nr 26 – przy czym trzeba przyznać, że ich szanse na mistrzostwo są już minimalne. Głównym konkurentem prowadzącej załogi nr 35 od OAK Racing są ich koledzy z pojazdu nr 24 – choć i dla nich, ich 15-punktowa strata będzie w Bahrajnie trudna do odrobienia. Podobne szanse, co G-Drive, ma również argentyńska (choć oparta o włoską AF Corse) ekipa PeCom – w jej przypadku, głównym zadaniem w wyścigu na Bliskim Wschodzie będzie pokonanie ekipy sponsorowanej przez rosyjski Gazprom, a w konsekwencji zdobycie trzeciego miejsca w klasyfikacji generalnej kierowców i załóg.
Wśród pozostałych ekip, kolejnego debiutanta przynosi nam zespół Greaves Motorsport – po Marku Schulzhitskim, w załodze nr 41 pojawi się inny kierowca znany z zespołu Nissan GT Academy, Belg Wolfgang Reip. Co więcej – partnerem Reipa będzie również zawodnik niewidziany do tej pory w prototypach Le Mans, mający na koncie dwa zwycięstwa tegorocznej odsłonie Serii GP2 Brytyjczyk Jon Lancaster – i tylko Björn Wirdheim pojawi się już jako stały kierowca brytyjskiego zespołu. Debiutantem będzie tu także kierowca Lotusa nr 31, 19-letni Austriak Lucas Auer – ubiegłoroczny wice-mistrz niemieckiego pucharu ATS Formuły 3, a tegoroczny czwarty kierowca Europejskiej FIA Formuły 3.
Nowością w kategorii GTE Pro będzie za to nie kierowca – ale pojazd, gdyż Porsche zdecydowało się już w Bahrajnie wystartować w modelach 911 RSR przygotowanych na sezon 2014. W takim pojeździe, o mistrzostwo walczyć będą Richard Lietz i Marc Lieb – choć ich 15-punktowa strata nie daje im tu raczej większych szans na sukces. Tylko 5 punktów do prowadzących Darrena Turnera i Stefana Mückego z Aston Martina mają za to Gianmaria Bruni i Giancarlo Fisichella – tak więc w ich przypadku liczyć się będzie każda wywalczona pozycja. Trochę mniejsze szanse, Włosi mają jeśli chodzi o klasyfikację załóg – tu, z kierowcami Aston Martina nr 97 dzieli ich nie 5, a 8 punktów.
Akt.: AF Corse zmieniło składy, przenosząc włoskich kierowców do dwóch samochodów - TUTAJ
5 punktów dzieli również dwie czołowe załogi kategorii GTE Am – i także i tu, na czele widnieją kierowcy Aston Martina. Indywidualnie, Jamie Campbell-Walter i Stuart Hall wyprzedzają Jeana-Karla Vernaya i Raymonda Naraca z Porsche zespołu IMSA – za to w klasyfikacji załóg, 5 punktów do załogi Brytyjczyków traci ta z Ferrari nr 81 ekipy 8Star Motorsports. Co więcej – dokładnie na odwrót wygląda sytuacja na miejscach trzecich – tu, 9 punktów do liderów tracą Rui Aguas i Vincente Potoliccio, za to 9 punktów do załogi nr 96 traci ta nr 76 od IMSA. Szans na mistrzostwo nie mają już, co najmniej pechowi w tym sezonie, Duńczycy z Aston Martina nr 95 – a zmieniony skład do Bahrajny przywozi ekipa AF Corse, gdyż w ich Ferrari nr 61 pojawią się Matt Griffin oraz Emmanuel Collard i Francois Perrodo.
W różniącym się tylko dwoma strefami czasowymi z Polską Bahrajnie, runda FIA WEC rozpocznie się czwartkowymi treningami zaplanowanymi na godziny 13:15 i 17:30 czasu polskiego. W piątek o 8:25 wystartuje ostatni trening, na godzinę 13:45 zaplanowano sesję kwalifikacyjną – ostatni tegoroczny wyścig Długodystansowych Mistrzostw Świata odbędzie się natomiast w sobotę o godzinie 13:00.
Nr | Kierowcy | Zespół | Samochód | ||||
1 |
André Lotterer |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | |||
2 |
Tom Kristensen |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | |||
7 | Nicolas Lapierre Alexander Wurz Kazuki Nakajima |
LMP1 | Toyota Racing | Toyota TS030 Hybrid | |||
8 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Stéphane Sarrazin |
LMP1 | Toyota Racing | Toyota TS030 Hybrid | |||
12 | Nicolas Prost Andrea Belicchi Mathias Beche |
LMP1 | Rebellion Racing | Lola B12/60 Toyota | |||
24 | Olivier Pla David Heinemeier-Hansson Alex Brundle |
LMP2 | OAK Racing | Morgan OAK Nissan | |||
25 | Fabien Giroix Robbie Kerr Craig Dolby |
LMP2 | Delta-ADR Millenium Racing |
Oreca 03 Nissan | |||
26 | Roman Rusinov John Martin Mike Conway |
LMP2 |
|
G-Drive Racing | Oreca 03 Nissan | ||
31 | Kevin Weeda Vitantonio Liuzzi Lucas Auer |
LMP2 | Lotus | Lotus T128 | |||
32 | Thomas Holzer Dominik Kraihamer Jan Charouz |
LMP2 | Lotus | Lotus T128 | |||
35 | Bertrand Baguette Ricardo Gonzalez Martin Plowman |
LMP2 | OAK Racing | Morgan OAK Nissan | |||
41 |
Ian Lancaster |
LMP2 |
Greaves Motorsport | Zytek Z11SN Nissan | |||
45 | Jacques Nicolet Keiko Ihara David Cheng |
LMP2 | OAK Racing | Morgan OAK Nissan | |||
49 | Luis Pérez-Companc Nicolas Minassian Pierre Kaffer |
LMP2 | Pecom Racing | Oreca 03 Nissan | |||
51 |
Gianmaria Bruni |
GTE Pro |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
71 | Kamui Kobayashi Giancarlo Fisichella |
GTE Pro | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
91 | Jörg Bergmeister Patrick Pilet |
GTE Pro | Porsche AG Team Manthey |
Porsche 911 RSR (991) | |||
92 | Marc Lieb Richard Lietz |
GTE Pro | Porsche AG Team Manthey |
Porsche 911 RSR (991) | |||
97 | Darren Turner Stefan Mücke |
GTE Pro | Aston Martin Racing | AM V8 Vantage GTE | |||
99 | Pedro Lamy Bruno Senna Richie Stanaway |
GTE Pro | Aston Martin Racing | AM V8 Vantage GTE | |||
50 | Patrick Bornhauser Julien Canal Fernando Rees |
GTE Am | Larbre Competition | Chevrolet Corvette C6-ZR1 | |||
57 | Tracy Krohn Niclas Jönsson Maurizio Mediani |
GTE Am | Krohn Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
61 |
Francois Perrodo |
GTE Am | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
76 | Raymond Narac Marcus Palttala Jean-Karl Vernay |
GTE Am | IMSA Performance Matmut |
Porsche 911 GT3 RSR (997) | |||
81 | Vicente Potolicchio Rui Aguas Davide Rigon |
GTE Am | 8Star Motorsports | Ferrari 458 Italia GTC | |||
88 | Christian Ried Gianluca Roda Paolo Ruberti |
GTE Am | Proton Competition | Porsche 911 GT3 RSR (997) | |||
95 | Nicki Thiim Kristian Poulsen Christoffer Nygaard |
GTE Am | Aston Martin Racing | AM V8 Vantage GTE | |||
96 | Stuart Hall Jamie Campbell-Walter Jonathan Adam |
GTE Am | Aston Martin Racing | AM V8 Vantage GTE |
Uwaga - znając wcześniejsze rundy, tabela może jeszcze ulec zmianie
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.