Audi odbiera zwycięstwo Toyocie

Załoga Audi nr 1 wygrała wyścig FIA WEC w Szanghaju. W ostatniej godzinie, Niemcy wygrali taktyczny pojedynek z Toyotą, odbierając jej zwycięstwo pół godziny przed metą.

Miała być nerwowa i pasjonująca końcówka – i rzeczywiście taka była, choć w praktyce najbardziej interesująca okazała się pierwsza połowa szóstej godziny rywalizacji. Właśnie wtedy doszło do pojedynku strategii obu ekip, szukających sposobu na ukończenie wyścigu przed przeciwnikiem – finałem było jednak bezpośrednie starcie pojazdów nr 1 i 7, wygrane przez Benoîta Tréluera. Kierowca Audi wykorzystał sytuację na torze i wyprzedził Toyotę, do mety dowożąc kolejne zwycięstwo dla Niemców. W LMP2, taktyczny manewr pozwolił wygrać ekipie G-Drive – w GTE Am taktyka dała natomiast trzecie miejsce załodze Aston Martina nr 96. W obu kategoriach GT, triumf odniosły jednak ekipy prowadzące od dłuższego czasu – w GTE Pro dwa Aston Martiny, w GTE Am Ferrari ekipy 8Star.

Ostatnia godzina wyścigu

53 minuty przed metą, Alex Wurz zmienił Nicolasa Lapierre podczas pit-stopu Toyoty nr 7. Załoga ta musiała jednak jeszcze raz dotankować pojazd – pytanie brzmiało więc, kiedy należy to zrobić, i jak zachowa się tu Audi nr 1. To, prowadzone przez Marcela Fässlera, traciło do Toyoty 30 sekund – a 38 minut przed metą zjechało jednak na swój ostatni pit-stop, w którym Fässlera zmienił Benoît Tréluer – a w którym nie zmieniono opon, skracając czas zjazdu. Toyota widząc, że przewaga załogi nr 7 po zjeździe Audi wynosiła około 50 sekund, postanowiła od razu zjechać i dotankować – i teoretycznie spełniło to swoje zadanie, gdyż po wyjeździe na tor, Wurz wciąż znajdował się przed Tréluerem. Ten dość szybko dojechał jednak do lidera, pół godziny przed metą rozpoczynając próby wyprzedzenia Toyoty – i już po minucie wykorzystał dublowanie prototypu nr 45 od OAK, po "wewnętrznej" zakrętu wychodząc na prowadzenie. Francuz nie oddał go już do mety – ostatecznie wygrywając przewagą 15 sekund. Trzecie miejsce zajęło Audi nr 2, Lola nr 12 spokojnie dojechała jako czwarta – i tylko Toyota nr 8 wskutek awarii nie została sklasyfikowana.

Pytanie o taktykę pojawiło się również w kategorii LMP2 – tu, ekipa G-Drive wyraźnie opóźniała zjazdy Romana Rusinowa, starając się przez to zaoszczędzić jeden pit-stop i w ten sposób pokonać konkurentów z OAK nr 24. John Martin zmienił Rusinowa 50 minut przed końcem wyścigu – co oznaczało, że był to ostatni zjazd tej ekipy. Prowadzący w tym czasie Oliver Pla musiał natomiast pojawić się w boksach jeszcze raz – i choć początkowo szukano sposobu by oddalić się od Martina – ostatecznie przewaga tylko 30 sekund sprawiła, że Pla szybko zjechał do boksów i pogodził się z przegraną z załogą nr 26. Martin dojechał do mety 35 sekund przed Francuzem – do zespołu OAK należało natomiast także trzecie miejsce, zdobyte przez Bertranda Baguette z załogi nr 35.

W GTE Pro, za kierownicę Ferrari nr 51 powrócił Bruni, który w ostatniej godzinie znów musiał ścigać wyprzedzające go Porsche – a Toni Vilander w Ferrari nr 71 tracił 20 sekund do Bruno Senny z Aston Martina nr 99. Brazylijczyk podążał tuż za kolegą z nr 97, Stefanem Mücke – ale raczej nie zamierzali już oni ze sobą walczyć, widząc szansę na dublet ekipy AMR. I tak też się stało, dwa Aston Martiny dojechały do mety na czele – niespodziewanie natomiast, dodatkowy zjazd Vilandera zrzucił go na piąte miejsce, na podium wprowadzając Jörga Bergmeistera i jego załogę Porsche nr 91. Możliwe, że owy pit-stop miał charakter pomocy dla kolegów z nr 51 – dzięki temu Włosi zajęli czwarte, a nie piąte miejsce, przez co zmniejszyła się różnica punktowa między nimi a załogami Aston Martinów i Porsche.

Do niespodziewanej sytuacji doszło natomiast w GTE Am, gdzie podczas pit-stopu Corvette ekipy Larbre, zapaliła się pompa dostarczająca paliwo. Szybka reakcja mechaników zapobiegła niebezpieczeństwu – Corvette straciła jednak wiele cennych sekund, co okazało się kluczowe w ostatnich minutach wyścigu. Do Patricka Bornhausera zbliżył się mianowicie Jamie Campbell-Walter, który liczył na jeszcze jeden zjazd wice-lidera, Porsche ekipy IMSA – a nie potrzebował już tego przy walce z Corvette, gdyż pokonał załogę Larbre w bezpośrednim pojedynku. Porsche od IMSA ostatecznie do boksów nie zjechało, do mety dowożąc drugie miejsce – zwycięzcą kategorii została natomiast załoga nr 81 od 8Star, która na prowadzeniu była od momentu awarii Aston Martina nr 95.

P Nr Kierowcy Zespół   Rezultat
1 1

André Lotterer
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler

LMP1

Audi Sport Team Joest 190 okr.
2 7
Nicolas Lapierre
Alexander Wurz
LMP1 Toyota Racing + 15,374
3 2

Tom Kristensen
Loïc Duval
Allan McNish

LMP1

Audi Sport Team Joest + 1 okr.
4 12

Nicolas Prost
Andrea Belicchi
Mathias Beche
LMP1 Rebellion Racing + 5 okr.
5 26

Roman Rusinov
John Martin
Mike Conway
LMP2

G-Drive Racing + 13 okr.
6 24

Olivier Pla
David Heinemeier-Hansson
Alex Brundle
LMP2 OAK Racing + 13 okr.
7 35

Bertrand Baguette
Ricardo Gonzalez
Martin Plowman
LMP2 OAK Racing + 13 okr.
8 25

Tor Graves
Robbie Kerr
Craig Dolby
LMP2 Delta-ADR + 14 okr.
9 41

Mark Schulyhitckz
Eric Lux
Björn Wirdheim

LMP2

Greaves Motorsport + 15 okr.
10 45

Jacques Nicolet
Keiko Ihara
David Cheng
LMP2 OAK Racing + 18 okr.
11 32

Thomas Holzer
Dominik Kraihamer
Jan Charouz
LMP2 Lotus + 18 okr.
12 97
Darren Turner
Stefan Mücke
GTE Pro Aston Martin Racing + 21 okr.
13 99

Pedro Lamy
Bruno Senna
Richie Stanaway
GTE Pro Aston Martin Racing + 21 okr.
14 91
Jörg Bergmeister
Patrick Pilet
GTE Pro Porsche AG
Team Manthey
+ 22 okr.
15 51

Gianmaria Bruni
Giancarlo Fisichella

GTE Pro

AF Corse + 22 okr.
16 71
Kamui Kobayashi
Toni Vilander
GTE Pro AF Corse + 23 okr.
17 92
Marc Lieb
Richard Lietz
GTE Pro Porsche AG
Team Manthey
+ 23 okr.
18 81

Vicente Potolicchio
Rui Aguas
Davide Rigon
GTE Am 8Star Motorsports + 24 okr.
19 76

Raymond Narac
Marcus Palttala
Jean-Karl Vernay
GTE Am IMSA Performance
Matmut
+ 25 okr.
20 96

Stuart Hall
Jamie Campbell-Walter
Jonathan Adam
GTE Am Aston Martin Racing + 25 okr.
21 88

Christian Ried
Gianluca Roda
Paolo Ruberti
GTE Am Proton Competition + 25 okr.
22 50

Patrick Bornhauser
Julien Canal
Fernando Rees
GTE Am Larbre Competition + 26 okr.
23 61

Jack Gerber
Matt Griffin
Marco Cioci

GTE Am AF Corse + 26 okr.
NSK 8

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Stéphane Sarrazin
LMP1 Toyota Racing  
NSK 57

Tracy Krohn
Niclas Jönsson
Maurizio Mediani
GTE Am Krohn Racing  
NSK 95

Nicki Thiim
Kristian Poulsen
Christoffer Nygaard
GTE Am Aston Martin Racing  
NSK 31

Kevin Weeda
Vitantonio Liuzzi
Christophe Bouchut
LMP2 Lotus  
NSK 49

Luis Pérez-Companc
Nicolas Minassian
Pierre Kaffer
LMP2 Pecom Racing  

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze