Załoga Audi nr 1 wygrała wyścig FIA WEC w Szanghaju. W ostatniej godzinie, Niemcy wygrali taktyczny pojedynek z Toyotą, odbierając jej zwycięstwo pół godziny przed metą.
Miała być nerwowa i pasjonująca końcówka – i rzeczywiście taka była, choć w praktyce najbardziej interesująca okazała się pierwsza połowa szóstej godziny rywalizacji. Właśnie wtedy doszło do pojedynku strategii obu ekip, szukających sposobu na ukończenie wyścigu przed przeciwnikiem – finałem było jednak bezpośrednie starcie pojazdów nr 1 i 7, wygrane przez Benoîta Tréluera. Kierowca Audi wykorzystał sytuację na torze i wyprzedził Toyotę, do mety dowożąc kolejne zwycięstwo dla Niemców. W LMP2, taktyczny manewr pozwolił wygrać ekipie G-Drive – w GTE Am taktyka dała natomiast trzecie miejsce załodze Aston Martina nr 96. W obu kategoriach GT, triumf odniosły jednak ekipy prowadzące od dłuższego czasu – w GTE Pro dwa Aston Martiny, w GTE Am Ferrari ekipy 8Star.
Ostatnia godzina wyścigu
53 minuty przed metą, Alex Wurz zmienił Nicolasa Lapierre podczas pit-stopu Toyoty nr 7. Załoga ta musiała jednak jeszcze raz dotankować pojazd – pytanie brzmiało więc, kiedy należy to zrobić, i jak zachowa się tu Audi nr 1. To, prowadzone przez Marcela Fässlera, traciło do Toyoty 30 sekund – a 38 minut przed metą zjechało jednak na swój ostatni pit-stop, w którym Fässlera zmienił Benoît Tréluer – a w którym nie zmieniono opon, skracając czas zjazdu. Toyota widząc, że przewaga załogi nr 7 po zjeździe Audi wynosiła około 50 sekund, postanowiła od razu zjechać i dotankować – i teoretycznie spełniło to swoje zadanie, gdyż po wyjeździe na tor, Wurz wciąż znajdował się przed Tréluerem. Ten dość szybko dojechał jednak do lidera, pół godziny przed metą rozpoczynając próby wyprzedzenia Toyoty – i już po minucie wykorzystał dublowanie prototypu nr 45 od OAK, po "wewnętrznej" zakrętu wychodząc na prowadzenie. Francuz nie oddał go już do mety – ostatecznie wygrywając przewagą 15 sekund. Trzecie miejsce zajęło Audi nr 2, Lola nr 12 spokojnie dojechała jako czwarta – i tylko Toyota nr 8 wskutek awarii nie została sklasyfikowana.
Pytanie o taktykę pojawiło się również w kategorii LMP2 – tu, ekipa G-Drive wyraźnie opóźniała zjazdy Romana Rusinowa, starając się przez to zaoszczędzić jeden pit-stop i w ten sposób pokonać konkurentów z OAK nr 24. John Martin zmienił Rusinowa 50 minut przed końcem wyścigu – co oznaczało, że był to ostatni zjazd tej ekipy. Prowadzący w tym czasie Oliver Pla musiał natomiast pojawić się w boksach jeszcze raz – i choć początkowo szukano sposobu by oddalić się od Martina – ostatecznie przewaga tylko 30 sekund sprawiła, że Pla szybko zjechał do boksów i pogodził się z przegraną z załogą nr 26. Martin dojechał do mety 35 sekund przed Francuzem – do zespołu OAK należało natomiast także trzecie miejsce, zdobyte przez Bertranda Baguette z załogi nr 35.
W GTE Pro, za kierownicę Ferrari nr 51 powrócił Bruni, który w ostatniej godzinie znów musiał ścigać wyprzedzające go Porsche – a Toni Vilander w Ferrari nr 71 tracił 20 sekund do Bruno Senny z Aston Martina nr 99. Brazylijczyk podążał tuż za kolegą z nr 97, Stefanem Mücke – ale raczej nie zamierzali już oni ze sobą walczyć, widząc szansę na dublet ekipy AMR. I tak też się stało, dwa Aston Martiny dojechały do mety na czele – niespodziewanie natomiast, dodatkowy zjazd Vilandera zrzucił go na piąte miejsce, na podium wprowadzając Jörga Bergmeistera i jego załogę Porsche nr 91. Możliwe, że owy pit-stop miał charakter pomocy dla kolegów z nr 51 – dzięki temu Włosi zajęli czwarte, a nie piąte miejsce, przez co zmniejszyła się różnica punktowa między nimi a załogami Aston Martinów i Porsche.
Do niespodziewanej sytuacji doszło natomiast w GTE Am, gdzie podczas pit-stopu Corvette ekipy Larbre, zapaliła się pompa dostarczająca paliwo. Szybka reakcja mechaników zapobiegła niebezpieczeństwu – Corvette straciła jednak wiele cennych sekund, co okazało się kluczowe w ostatnich minutach wyścigu. Do Patricka Bornhausera zbliżył się mianowicie Jamie Campbell-Walter, który liczył na jeszcze jeden zjazd wice-lidera, Porsche ekipy IMSA – a nie potrzebował już tego przy walce z Corvette, gdyż pokonał załogę Larbre w bezpośrednim pojedynku. Porsche od IMSA ostatecznie do boksów nie zjechało, do mety dowożąc drugie miejsce – zwycięzcą kategorii została natomiast załoga nr 81 od 8Star, która na prowadzeniu była od momentu awarii Aston Martina nr 95.
P | Nr | Kierowcy | Zespół | Rezultat | ||||
1 | 1 |
André Lotterer |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest | 190 okr. | |||
2 | 7 | Nicolas Lapierre Alexander Wurz |
LMP1 | Toyota Racing | + 15,374 | |||
3 | 2 |
Tom Kristensen |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest | + 1 okr. | |||
4 | 12 | Nicolas Prost Andrea Belicchi Mathias Beche |
LMP1 | Rebellion Racing | + 5 okr. | |||
5 | 26 | Roman Rusinov John Martin Mike Conway |
LMP2 |
|
G-Drive Racing | + 13 okr. | ||
6 | 24 | Olivier Pla David Heinemeier-Hansson Alex Brundle |
LMP2 | OAK Racing | + 13 okr. | |||
7 | 35 | Bertrand Baguette Ricardo Gonzalez Martin Plowman |
LMP2 | OAK Racing | + 13 okr. | |||
8 | 25 | Tor Graves Robbie Kerr Craig Dolby |
LMP2 | Delta-ADR | + 14 okr. | |||
9 | 41 |
Mark Schulyhitckz |
LMP2 |
Greaves Motorsport | + 15 okr. | |||
10 | 45 | Jacques Nicolet Keiko Ihara David Cheng |
LMP2 | OAK Racing | + 18 okr. | |||
11 | 32 | Thomas Holzer Dominik Kraihamer Jan Charouz |
LMP2 | Lotus | + 18 okr. | |||
12 | 97 | Darren Turner Stefan Mücke |
GTE Pro | Aston Martin Racing | + 21 okr. | |||
13 | 99 | Pedro Lamy Bruno Senna Richie Stanaway |
GTE Pro | Aston Martin Racing | + 21 okr. | |||
14 | 91 | Jörg Bergmeister Patrick Pilet |
GTE Pro | Porsche AG Team Manthey |
+ 22 okr. | |||
15 | 51 |
Gianmaria Bruni |
GTE Pro |
AF Corse | + 22 okr. | |||
16 | 71 | Kamui Kobayashi Toni Vilander |
GTE Pro | AF Corse | + 23 okr. | |||
17 | 92 | Marc Lieb Richard Lietz |
GTE Pro | Porsche AG Team Manthey |
+ 23 okr. | |||
18 | 81 | Vicente Potolicchio Rui Aguas Davide Rigon |
GTE Am | 8Star Motorsports | + 24 okr. | |||
19 | 76 | Raymond Narac Marcus Palttala Jean-Karl Vernay |
GTE Am | IMSA Performance Matmut |
+ 25 okr. | |||
20 | 96 | Stuart Hall Jamie Campbell-Walter Jonathan Adam |
GTE Am | Aston Martin Racing | + 25 okr. | |||
21 | 88 | Christian Ried Gianluca Roda Paolo Ruberti |
GTE Am | Proton Competition | + 25 okr. | |||
22 | 50 | Patrick Bornhauser Julien Canal Fernando Rees |
GTE Am | Larbre Competition | + 26 okr. | |||
23 | 61 |
Jack Gerber |
GTE Am | AF Corse | + 26 okr. | |||
NSK | 8 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Stéphane Sarrazin |
LMP1 | Toyota Racing | ||||
NSK | 57 | Tracy Krohn Niclas Jönsson Maurizio Mediani |
GTE Am | Krohn Racing | ||||
NSK | 95 | Nicki Thiim Kristian Poulsen Christoffer Nygaard |
GTE Am | Aston Martin Racing | ||||
NSK | 31 | Kevin Weeda Vitantonio Liuzzi Christophe Bouchut |
LMP2 | Lotus | ||||
NSK | 49 | Luis Pérez-Companc Nicolas Minassian Pierre Kaffer |
LMP2 | Pecom Racing |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.