Sporo zmian wśród kierowców w Fuji

Tor Fuji będzie miejscem dla kolejnej rundy Długodystansowych Mistrzostw Świata. W Japonii pojawią się dwa prototypy Toyoty, dojdzie także do kilku poważnych zmian w składach.

Dodatkowa Toyota, goście z KCMG, Gainer zamiast Greaves oraz przetasowania w Aston Martinie – tak można opisać zmiany, które znajdziemy na liście startowej rundy w Japonii. Dwie pierwsze raczej nie dziwią – obecna „na swoim terenie” Toyota postanowiła wystawić do walki pełny skład, by jeśli nie w Brazylii czy USA, to choćby u siebie wygrać rundę tegorocznych mistrzostw – na Dalekim Wschodzie wystąpić chce również ekipa z Hong Kongu, widziana już choćby w tegorocznym Le Mans 24h. W przypadku Greaves, przeprowadzający wewnętrzne zmiany zespół ustąpił pola dla japońskiego Gainer International, który zamierza w przyszłym roku powrócić do walki jako samodzielna ekipa – a dość skomplikowanie wygląda to, co dzieje się w Aston Martinie. Tu, Bruno Senna „spadł” do kategorii GTE Am, a Frédéric Makowiecki dołączył do czołowego składu w GTE Pro – gdzie zresztą pojawią się już nie trzy, a tylko dwa Aston Martiny.

Dwie Toyoty to najważniejsza kwestia w przypadku prototypów LMP1 – prócz załogi nr 8, na Fuji pojawią się także Alex Wurz, Sébastien Buemi – a przede wszystkim Kazuki Nakajima, reprezentujący tu Japonię także jako kierowca. Załoga ta jest tu niezwykle ważna – to właśnie oni startowali w ubiegłym roku w Toyocie, i właśnie oni wygrali wyścig w Fuji. Ich celem, prócz w ogóle wygrania wyścigu WEC w tym sezonie, będzie więc również obrona zwycięstwa sprzed roku – nadzieją dla drugiej załogi Toyoty jest natomiast drugie miejsce w Austin, czyli pokonanie tam jednego z Audi. W nich, zmian nie ma żadnych – na czoło wysuwa się więc Benoît Tréluyer, który jest blisko związany z wyścigami w Japonii. Jak zwykle, stawkę LMP1 zamyka Lola ekipy Rebellion – w przeciwieństwie do zespołów fabrycznych, ten jednak nieco „odpuszcza” rundę na Fuji, do walki wystawiając Andrea Belicchiego oraz Mathiasa Beche. Heidfeld, Prost i Jani zostali przesunięci do Petit Le Mans w USA, gdzie powalczą o drugie z rzędu zwycięstwo szwajcarskiej ekipy.

W LMP2, na czele jest obecnie dość ciasno – tylko trzy punkty dzielą kierowców z załogi nr 35 z OAK Racing od tych z argentyńskiego PeCom Racing – a odwrotnie jest w przypadku klasyfikacji samych załóg, gdzie to OAK nr 35 przegrywa o 3 punkty z PeCom. W obu klasyfikacjach, kolejne miejsca zajmują nr 24 od OAK oraz ekipa G-Drive – ta ostatnia jak na razie najlepiej sprawując się w pozaeuropejskich rundach WEC. Co do składów, tu zmian żadnych nie będzie – ciekawie jest za to w innych ekipach. Greaves Motorsport poinformował niedawno o zamiarze sprzedaży jednego ze swoich dwóch prototypów – a w Japonii Brytyjczycy się nie pojawią, przekazując swój prototyp Zytek japońskiemu zespołowi Gainer International. Ten wystawi do walki dwóch Japończyków oraz Szweda Björna Wirdheima – kolejnym japońskim elementem będzie natomiast Keiko Ihara, która jako jedyna będzie zmieniać na Fuji Jacquesa Nicoleta z OAK nr 45. W końcu, w Japonii pojawi się również zespół KCMG z prototypem Morgan-OAK – i tu również, Richarda Bradleya zmieniać będą dwaj kierowcy z Kraju Kwitnącej Wiśni.

Co natomiast dzieje się w kategorii GTE Pro? Po słabszych występach Porsche w Brazylii i USA, na czele widnieją obecnie Włosi z nr 51 od AF Corse – Marc Lieb i Richard Lietz z 911 RSR są jednak gorsi tylko o 3 punkty. 13 punktów tracą za to Darren Turner i Stefan Mücke z Aston Martina nr 97 – i tu dojdzie do chyba największej zmiany, gdyż dołączy do nich Frédéric Makowiecki, który w USA wygrał wyścig razem z Bruno Senną. W pojeździe nr 99 pojawią się za to kierowcy z nr 98, Pedro Lamy i Richie Stanaway – a samego pojazdu nr 98 nie będzie tu w ogóle, gdyż Aston Martin rozpoczął przygotowania do startu w styczniowym 24 Hours of Daytona. Tam zespół zamierza wystawić dwa Vantage GTE – a jeden z tych widzianych w WEC będzie im potrzebny do owych przygotowań.

A dlaczego Bruno Senna pojawił się w kategorii GTE Am? Powodem tego przesunięcia jest nieobecność Nickiego Thiima w załodze nr 95, gdyż Duńczyk musiał pojawić się w Niemczech w tamtejszym Porsche Carrera Cup. Senna dołączy więc do Christoffera Nygaarda i Kristiana Poulsena – za to w nr 96, drugim regulaminowym kierowcą „poniżej złota” będzie Brytyjczyk Jonathan Adam, sprowadzony do Japonii z Brytyjskich Mistrzostw GT. Przy nieobecności Roalda Goethego, w składzie pozostaną więc Stuart Hall i Jamie Campbell-Walter – a Ci widnieją tu na czele w klasyfikacji, przed Jeanem-Karlem Vernayem i Raymondem Naraciem z Porsche od IMSA. Do nich, w Japonii dołączy Fin Markus Palttala, natomiast w trzeciej w klasyfikacji załodze 8Star ponownie wystąpi Włoch, Davide Rigon.

Runda rozpocznie się treningami w piątek o 4:00 – druga sesja będzie miała miejsce o godzinie 8:30. W sobotę o 2:30 odbędzie się ostatni trening, o 6:20 kwalifikacje – a 6-godzinny wyścig wystartuje w niedzielę o 4:00.

Nr Kierowcy Zespół Samochód
1

André Lotterer
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler

LMP1

Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro
2

Tom Kristensen
Loïc Duval
Allan McNish

LMP1

Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro
7

Kazuki Nakajima
Alexander Wurz
Nicolas Lapierre
LMP1 Toyota Racing Toyota TS030 Hybrid
8

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Stéphane Sarrazin
LMP1 Toyota Racing Toyota TS030 Hybrid
12
Mathias Beche
Andrea Belicchi
LMP1 Rebellion Racing Lola B12/60 Toyota
24

Olivier Pla
David Heinemeier-Hansson
Alex Brundle
LMP2 OAK Racing Morgan OAK Nissan
25

Tor Graves
Shinji Nakano
James Walker
LMP2 Delta-ADR Oreca 03 Nissan
26

Roman Rusinov
John Martin
Mike Conway
LMP2

G-Drive Racing Oreca 03 Nissan
27

Katsuyuki Hiranaka
Masayuki Ueda
Björn Wirdheim

LMP2

Gainer International Zytek Z11SN Nissan
31

Kevin Weeda
Vitantonio Liuzzi
James Rossiter
LMP2 Lotus Lotus T128
32

Thomas Holzer
Dominik Kraihamer
Jan Charouz
LMP2 Lotus Lotus T128
35

Bertrand Baguette
Ricardo Gonzalez
Martin Plowman
LMP2 OAK Racing Morgan OAK Nissan
45
Jacques Nicolet
Keiko Ihara
LMP2 OAK Racing Morgan OAK Nissan
47

Richard Bradley
Hiroshi Koizumi
Tsuigio Matsuda
LMP2 KCMG Morgan OAK Nissan
49

Luis Pérez-Companc
Nicolas Minassian
Pierre Kaffer
LMP2 Pecom Racing Oreca 03 Nissan
51

Gianmaria Bruni
Giancarlo Fisichella

GTE Pro

AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
71
Kamui Kobayashi
Toni Vilander
GTE Pro AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
91
Jörg Bergmeister
Patrick Pilet
GTE Pro Porsche AG
Team Manthey
Porsche 911 RSR (991)
92
Marc Lieb
Richard Lietz
GTE Pro Porsche AG
Team Manthey
Porsche 911 RSR (991)
97

Darren Turner
Stefan Mücke
Frédéric Makowiecki
GTE Pro Aston Martin Racing AM V8 Vantage GTE
99
Pedro Lamy
Richie Stanaway
GTE Pro Aston Martin Racing AM V8 Vantage GTE
50

Patrick Bornhauser
Julien Canal
Fernando Rees
GTE Am Larbre Competition Chevrolet Corvette C6-ZR1
57

Tracy Krohn
Niclas Jönsson
Maurizio Mediani
GTE Am Krohn Racing Ferrari 458 Italia GTC
61

Jack Gerber
Matt Griffin
Marco Cioci

GTE Am AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
76

Raymond Narac
Markus Palttala
Jean-Karl Vernay
GTE Am IMSA Performance
Matmut
Porsche 911 GT3 RSR (997)
81

Vicente Potolicchio
Rui Aguas
Davide Rigon
GTE Am 8Star Motorsports Ferrari 458 Italia GTC
88

Christian Ried
Gianluca Roda
Paolo Ruberti
GTE Am Proton Competition Porsche 911 GT3 RSR (997)
95

Bruno Senna
Kristian Poulsen
Christoffer Nygaard
GTE Am Aston Martin Racing AM V8 Vantage GTE
96

Stuart Hall
Jamie Campbell-Walter
Jonathan "Jonny" Adam
GTE Am Aston Martin Racing AM V8 Vantage GTE

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze