Tor Fuji będzie miejscem dla kolejnej rundy Długodystansowych Mistrzostw Świata. W Japonii pojawią się dwa prototypy Toyoty, dojdzie także do kilku poważnych zmian w składach.
Dodatkowa Toyota, goście z KCMG, Gainer zamiast Greaves oraz przetasowania w Aston Martinie – tak można opisać zmiany, które znajdziemy na liście startowej rundy w Japonii. Dwie pierwsze raczej nie dziwią – obecna „na swoim terenie” Toyota postanowiła wystawić do walki pełny skład, by jeśli nie w Brazylii czy USA, to choćby u siebie wygrać rundę tegorocznych mistrzostw – na Dalekim Wschodzie wystąpić chce również ekipa z Hong Kongu, widziana już choćby w tegorocznym Le Mans 24h. W przypadku Greaves, przeprowadzający wewnętrzne zmiany zespół ustąpił pola dla japońskiego Gainer International, który zamierza w przyszłym roku powrócić do walki jako samodzielna ekipa – a dość skomplikowanie wygląda to, co dzieje się w Aston Martinie. Tu, Bruno Senna „spadł” do kategorii GTE Am, a Frédéric Makowiecki dołączył do czołowego składu w GTE Pro – gdzie zresztą pojawią się już nie trzy, a tylko dwa Aston Martiny.
Dwie Toyoty to najważniejsza kwestia w przypadku prototypów LMP1 – prócz załogi nr 8, na Fuji pojawią się także Alex Wurz, Sébastien Buemi – a przede wszystkim Kazuki Nakajima, reprezentujący tu Japonię także jako kierowca. Załoga ta jest tu niezwykle ważna – to właśnie oni startowali w ubiegłym roku w Toyocie, i właśnie oni wygrali wyścig w Fuji. Ich celem, prócz w ogóle wygrania wyścigu WEC w tym sezonie, będzie więc również obrona zwycięstwa sprzed roku – nadzieją dla drugiej załogi Toyoty jest natomiast drugie miejsce w Austin, czyli pokonanie tam jednego z Audi. W nich, zmian nie ma żadnych – na czoło wysuwa się więc Benoît Tréluyer, który jest blisko związany z wyścigami w Japonii. Jak zwykle, stawkę LMP1 zamyka Lola ekipy Rebellion – w przeciwieństwie do zespołów fabrycznych, ten jednak nieco „odpuszcza” rundę na Fuji, do walki wystawiając Andrea Belicchiego oraz Mathiasa Beche. Heidfeld, Prost i Jani zostali przesunięci do Petit Le Mans w USA, gdzie powalczą o drugie z rzędu zwycięstwo szwajcarskiej ekipy.
W LMP2, na czele jest obecnie dość ciasno – tylko trzy punkty dzielą kierowców z załogi nr 35 z OAK Racing od tych z argentyńskiego PeCom Racing – a odwrotnie jest w przypadku klasyfikacji samych załóg, gdzie to OAK nr 35 przegrywa o 3 punkty z PeCom. W obu klasyfikacjach, kolejne miejsca zajmują nr 24 od OAK oraz ekipa G-Drive – ta ostatnia jak na razie najlepiej sprawując się w pozaeuropejskich rundach WEC. Co do składów, tu zmian żadnych nie będzie – ciekawie jest za to w innych ekipach. Greaves Motorsport poinformował niedawno o zamiarze sprzedaży jednego ze swoich dwóch prototypów – a w Japonii Brytyjczycy się nie pojawią, przekazując swój prototyp Zytek japońskiemu zespołowi Gainer International. Ten wystawi do walki dwóch Japończyków oraz Szweda Björna Wirdheima – kolejnym japońskim elementem będzie natomiast Keiko Ihara, która jako jedyna będzie zmieniać na Fuji Jacquesa Nicoleta z OAK nr 45. W końcu, w Japonii pojawi się również zespół KCMG z prototypem Morgan-OAK – i tu również, Richarda Bradleya zmieniać będą dwaj kierowcy z Kraju Kwitnącej Wiśni.
Co natomiast dzieje się w kategorii GTE Pro? Po słabszych występach Porsche w Brazylii i USA, na czele widnieją obecnie Włosi z nr 51 od AF Corse – Marc Lieb i Richard Lietz z 911 RSR są jednak gorsi tylko o 3 punkty. 13 punktów tracą za to Darren Turner i Stefan Mücke z Aston Martina nr 97 – i tu dojdzie do chyba największej zmiany, gdyż dołączy do nich Frédéric Makowiecki, który w USA wygrał wyścig razem z Bruno Senną. W pojeździe nr 99 pojawią się za to kierowcy z nr 98, Pedro Lamy i Richie Stanaway – a samego pojazdu nr 98 nie będzie tu w ogóle, gdyż Aston Martin rozpoczął przygotowania do startu w styczniowym 24 Hours of Daytona. Tam zespół zamierza wystawić dwa Vantage GTE – a jeden z tych widzianych w WEC będzie im potrzebny do owych przygotowań.
A dlaczego Bruno Senna pojawił się w kategorii GTE Am? Powodem tego przesunięcia jest nieobecność Nickiego Thiima w załodze nr 95, gdyż Duńczyk musiał pojawić się w Niemczech w tamtejszym Porsche Carrera Cup. Senna dołączy więc do Christoffera Nygaarda i Kristiana Poulsena – za to w nr 96, drugim regulaminowym kierowcą „poniżej złota” będzie Brytyjczyk Jonathan Adam, sprowadzony do Japonii z Brytyjskich Mistrzostw GT. Przy nieobecności Roalda Goethego, w składzie pozostaną więc Stuart Hall i Jamie Campbell-Walter – a Ci widnieją tu na czele w klasyfikacji, przed Jeanem-Karlem Vernayem i Raymondem Naraciem z Porsche od IMSA. Do nich, w Japonii dołączy Fin Markus Palttala, natomiast w trzeciej w klasyfikacji załodze 8Star ponownie wystąpi Włoch, Davide Rigon.
Runda rozpocznie się treningami w piątek o 4:00 – druga sesja będzie miała miejsce o godzinie 8:30. W sobotę o 2:30 odbędzie się ostatni trening, o 6:20 kwalifikacje – a 6-godzinny wyścig wystartuje w niedzielę o 4:00.
Nr | Kierowcy | Zespół | Samochód | ||||
1 |
André Lotterer |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | |||
2 |
Tom Kristensen |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | |||
7 | Kazuki Nakajima Alexander Wurz Nicolas Lapierre |
LMP1 | Toyota Racing | Toyota TS030 Hybrid | |||
8 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Stéphane Sarrazin |
LMP1 | Toyota Racing | Toyota TS030 Hybrid | |||
12 | Mathias Beche Andrea Belicchi |
LMP1 | Rebellion Racing | Lola B12/60 Toyota | |||
24 | Olivier Pla David Heinemeier-Hansson Alex Brundle |
LMP2 | OAK Racing | Morgan OAK Nissan | |||
25 | Tor Graves Shinji Nakano James Walker |
LMP2 | Delta-ADR | Oreca 03 Nissan | |||
26 | Roman Rusinov John Martin Mike Conway |
LMP2 |
|
G-Drive Racing | Oreca 03 Nissan | ||
27 |
Katsuyuki Hiranaka |
LMP2 |
Gainer International | Zytek Z11SN Nissan | |||
31 | Kevin Weeda Vitantonio Liuzzi James Rossiter |
LMP2 | Lotus | Lotus T128 | |||
32 | Thomas Holzer Dominik Kraihamer Jan Charouz |
LMP2 | Lotus | Lotus T128 | |||
35 | Bertrand Baguette Ricardo Gonzalez Martin Plowman |
LMP2 | OAK Racing | Morgan OAK Nissan | |||
45 | Jacques Nicolet Keiko Ihara |
LMP2 | OAK Racing | Morgan OAK Nissan | |||
47 | Richard Bradley Hiroshi Koizumi Tsuigio Matsuda |
LMP2 | KCMG | Morgan OAK Nissan | |||
49 | Luis Pérez-Companc Nicolas Minassian Pierre Kaffer |
LMP2 | Pecom Racing | Oreca 03 Nissan | |||
51 |
Gianmaria Bruni |
GTE Pro |
AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
71 | Kamui Kobayashi Toni Vilander |
GTE Pro | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
91 | Jörg Bergmeister Patrick Pilet |
GTE Pro | Porsche AG Team Manthey |
Porsche 911 RSR (991) | |||
92 | Marc Lieb Richard Lietz |
GTE Pro | Porsche AG Team Manthey |
Porsche 911 RSR (991) | |||
97 | Darren Turner Stefan Mücke Frédéric Makowiecki |
GTE Pro | Aston Martin Racing | AM V8 Vantage GTE | |||
99 | Pedro Lamy Richie Stanaway |
GTE Pro | Aston Martin Racing | AM V8 Vantage GTE | |||
50 | Patrick Bornhauser Julien Canal Fernando Rees |
GTE Am | Larbre Competition | Chevrolet Corvette C6-ZR1 | |||
57 | Tracy Krohn Niclas Jönsson Maurizio Mediani |
GTE Am | Krohn Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
61 |
Jack Gerber |
GTE Am | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
76 | Raymond Narac Markus Palttala Jean-Karl Vernay |
GTE Am | IMSA Performance Matmut |
Porsche 911 GT3 RSR (997) | |||
81 | Vicente Potolicchio Rui Aguas Davide Rigon |
GTE Am | 8Star Motorsports | Ferrari 458 Italia GTC | |||
88 | Christian Ried Gianluca Roda Paolo Ruberti |
GTE Am | Proton Competition | Porsche 911 GT3 RSR (997) | |||
95 | Bruno Senna Kristian Poulsen Christoffer Nygaard |
GTE Am | Aston Martin Racing | AM V8 Vantage GTE | |||
96 | Stuart Hall Jamie Campbell-Walter Jonathan "Jonny" Adam |
GTE Am | Aston Martin Racing | AM V8 Vantage GTE |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.