Audi na czele, Lotus popycha Toyotę

Dwie załogi Audi po raz kolejny wystartują z pierwszej linii do wyścigu FIA WEC. Po raz kolejny także, Toyota miała niemiłą przygodę wywołaną przez lekkie uderzenie w nią Lotusa.

Na szczęście, tym razem incydent nie zakończył się dramatem dla którejś z załóg – gdy jednak na pierwszym zakręcie Lotus nie dohamował i popchnął prowadzoną przez Stephana Sarrazina Toyotę, wielu kibicom z pewnością przypomniała się kolizja z São Paulo, która już w pierwszej godzinie wyeliminowała z walki głównego konkurenta dla dwóch prototypów Audi. Mimo powrotu na tor, Toyota nie była jednak w stanie pokonać kierowców niemieckiej ekipy – ci, na suchym torze i przy zachmurzonym niebie, znów znaleźli się w pierwszej linii, uzyskując średnią przynajmniej o sekundę lepszą od załogi nr 8. W LMP2 najlepszy był duet zespołu G-Drive, w GTE Pro kwalifikacje wygrała załoga nr 99 od Aston Martina – za to GTE Am, małą niespodziankę sprawili kierowcy Ferrari nr 81 od 8Star, choć trzeba przyznać, że główną w tym rolę miał ich dodatkowy kierowca na rundę w USA, Matteo Malucelli.

W LMP1 już od początku widać było, że Toyota ma małe szanse na pokonanie kierowców Audi. Loïc Duval i Marcel Fässler szybko zaliczyli dwa okrążenia poniżej 1:49, Duval ostatecznie dwukrotnie schodząc poniżej 1:48 – Stéphane Sarrazin miał natomiast na koncie tylko jeden wynik poniżej 1:50. Po zmianach, w Audi wolniejszym okazał się być partner Duvala, Allan McNish – mimo jednak, iż tylko jeden jego wynik przebił granicę 1:49, załoga nr 2 utrzymała średnią lepszą od tej z nr 1, reprezentowanej przez Andrego Lotterera. Szybszy od Sarrazina, po zmianie był Sébastien Buemi – jednak ostatecznie, przegrali oni o z liderami o 1.3 sekundy. Heidfeld i Beche jechali swoim tempem, Niemiec dwa razy zaliczając czas na poziomie 1:51 – ogólnie jednak, średnia była gorsza od liderów o 3.7267 sekundy.

W LMP2, dość późno na torze pojawił się kierowca od G-Drive, John Martin – do tego czasu, na czele zmieniali się Oliver Pla i Bertrand Baguette z OAK Racing – a całkiem sprawnie jechał James Walker z Delta ADR, będąc lepszy chociażby od Pierra Kaffera z PeCom Racing. Gdy jednak dwa czasy zaliczył Martin, od razu wyszedł on na czoło kategorii – a później jeszcze podwyższył poprzeczkę, uzyskując wynik na poziomie 1:55.0, przy 1:55.4 i 1:55.6 drugiego Baguette. Później, sytuacja się powtórzyła – bez G-Drive, na czele zmieniali się Martin Plowman i Alex Brundle – jednak po zaliczeniu dwóch okrążeń przez Mike’a Conwaya, ten znalazł się na czele. Gdy Conway przejechał okrążenie 1:54.8, średnia jego załogi spadła poniżej 1:55 i była już nie do pobicia – a najbliższa jej załoga OAK nr 24 traciła ponad sekundę. Druga z francuskich załóg znalazła się na miejscu trzecim, przed PeCom – a wyjątkowo słabo pojechali kierowcy Greaves Motorsport, szczególnie Chris Dyson. Pecha mieli także kierowcy prototypu nr 45 od OAK – wskutek uderzenia w barierkę, pojazd nie zaliczył czasów dla drugiego kierowcy i wystartuje w niedzielę z ostatniej pozycji.

W GTE Pro, z pierwszych kierowców, najszybszym był Frédéric Makowiecki w Astonie nr 99, z czasami na poziomie 2:04.4 i 2:04.8 pokonując Richarda Lietza z Porsche nr 91, który również dwukrotnie zszedł poniżej 2:05. Tylko raz udało się to Kamui Kobayashiemu – za to słabo jechał Oliver Gavin, którego jako pierwszego wystawiła załoga Aston Martina nr 97. Czwarty był Pedro Lamy w Astonie nr 98 – jego zmienił jednak Richie Stanaway, który bardzo dobrymi czasami okrążeń pokonał Toniego Vilandera i całą załogę Ferrari nr 71. Minimalnie przegrał on natomiast z Porsche nr 91, w którym Patrick Pilet jechał od niego wolniej – ale w którym wyraźnie szybszy od Lamego był Jörg Bertmeister. Słabe czasy Marca Lieba zrzuciły za to załogę nr 92 aż na miejsce piąte – a za nim, Darren Turner przeskoczył Ferrari nr 51, w którym bardzo słabo spisał się Giancarlo Fisichella. Dzieła zwycięstwa dopełnił natomiast Bruno Senna – choć jego czasy nie należały do najlepszych.

W GTE Am, początkowo drugi był Nicki Thiim, przegrywając konfrontację z Jeanem-Karlem Vernayem z Porsche od IMSA – a dopiero szóste czasy uzyskiwał Jamie Campbell-Walter w Astonie nr 96. W połowie sesji, na czoło wyszedł natomiast Matteo Malucelli w Ferrari nr 81 od 8Star – reszta kierowców, w większości zmieniała się już z partnerami. Pierwszy na tor wyjechał Julien Canal w Corvette od Larbre – na czoło wyszedł jednak Christoffer Nygaard w Astonie nr 95, a za nim Campbell-Waltera wyraźnie poprawił Stuart Hall. Szybko jechali również Marco Cioci z AF Corse nr 61 i Rui Aguas z nr 81 – ten drugi, dzięki wyśmienitym wynikom Malucelliego, pod koniec sesji minimalnie przebił średnią Duńczyków z Aston Martina i znalazł się na czele. Załoga nr 95 była więc druga, przed Ferrari nr 61 i Astonem nr 96 – a Porsche od IMSA ze słabymi czasami Raymonda Naraca, spadło na miejsce piąte.

Poz Nr Kierowcy Zespół   Średnia Strata
1 2

Tom Kristensen
Loïc Duval [1]
Allan McNish [2]

1

LMP1

Audi Sport Team Joest 1:48.355  
2 1

André Lotterer [2]
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler [1]

2

LMP1

Audi Sport Team Joest 1:48.617 +0.262
3 8

Anthony Davidson
Sébastien Buemi [2]
Stéphane Sarrazin [1]
3 LMP1 Toyota Racing 1:49.696 +1.341
4 12

Nicolas Prost
Mathias Beche [2]
Nick Heidfeld [1]
4 LMP1 Rebellion Racing 1:52.081 +3.726
5 26

Roman Rusinov
John Martin [1]
Mike Conway [2]
1 LMP2

G-Drive Racing 1:54.951 +6.596
6 24

Olivier Pla [1]
David Heinemeier-Hansson
Alex Brundle [2]
2 LMP2 OAK Racing 1:55.961 +7.606
7 35

Bertrand Baguette [1]
Ricardo Gonzalez
Martin Plowman [2]
3 LMP2 OAK Racing 1:56.033 +7.678
8 49

Luis Pérez-Companc
Nicolas Minassian [2]
Pierre Kaffer [1]
4 LMP2 Pecom Racing 1:56.248 +7.893
9 25

Tor Graves [2]
Rudy Junco
James Walker [1]
5 LMP2 Delta-ADR 1:57.067 +8.712
10 31

Kevin Weeda
Vitantonio Liuzzi [2]
James Rossiter [1]
6 LMP2 Lotus 1:57.817 +9.462
...     ...       ...      
13 99
Frédéric Makowiecki [1]
Bruno Senna [2]
1 GTE Pro Aston Martin Racing 2:04.628 +16.273
14 91
Jörg Bergmeister [1]
Patrick Pilet [2]
2 GTE Pro Porsche AG
Team Manthey
2:04.898 +16.543
15 98

Paul Dalla Lana
Pedro Lamy [1]
Richie Stanaway [2]
3 GTE Pro Aston Martin Racing 2:04.919 +15.564
...     ...       ...      
20 81

Vicente Potolicchio
Rui Aguas [2]
Matteo Malucelli [1]
1 GTE Am 8Star Motorsports 2:06.515 +18.160
21 95

Nicki Thiim [1]
Kristian Poulsen
Christoffer Nygaard [2]
2 GTE Am Aston Martin Racing 2:06.528 +18.173
22 61

Jack Gerber
Matt Griffin [1]
Marco Cioci [2]

3 GTE Am AF Corse 2:06.593 +18.238

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze