Decydujące starcie na Road Atlanta

W ten weekend, długodystansowy wyścig Petit Le Mans zakończy tegoroczny sezon United SportsCar Championship. W każdej z klas zapowiada się rywalizacja o mistrzostwo.

Utworzone w roku 1998 "Małe Le Mans" bardzo szybko urosło do ranki jednego z najpoważniejszych wyścigów długodystansowych w Stanach Zjednoczonych. Na przestrzeni lat startowały tu czołowe Audi i Peugeoty, a raz był on nawet częścią Europejskiej Serii Le Mans – od 2010 roku, wieńczy on natomiast sezon rywalizacji prototypów Le Mans w Stanach Zjednoczonych. I właśnie umiejscowienie go pod koniec sezonu sprawia, że wielu kibiców traktuje go czasem nawet wyżej, niż prestiżowe Sebring czy Daytona – czego dowodem może być chociażby tegoroczny sezon USCC.

Przed ostatnią rundą serii, praktycznie nic nie jest jeszcze przesądzone – począwszy od czołowej kategorii Prototypów. Teoretycznie, przewaga 6 punktów pozwala załodze VisitFlorida na zajęcie dowolnego miejsca na podium bez obawy o pozycje konkurentów – wyścig długodystansowy ma jednak swoje prawa, które trzeba respektować. Niemniej, Valiante i Westbrook, razem z ponownie wspomagającym ich Mikem Rockenfellerem, w tym sezonie wypadali w najdłuższych starciach USCC dobrze i bardzo dobrze, przez co ich słaby występ na Road Atlanta jest raczej mało prawdopodobny.

W to wierzą jednak dwie załogi Action Express, które po pechach na Austin, oddaliły się od przeciwników z VisitFlorida. Zarówno Cameron i Curran, jak i Barbosa i Fittipaldi mają obecnie po 273 punkty na koncie – ci drudzy prowadzą jednak w klasyfikacji Połnocnoamerykańskiego Pucharu Endurance (NAEC), więc to przede wszystkim oni będą chcieli uzyskać w Braselton dobry wynik. Do postawienia na nich skłania także drugie miejsce na Daytona i zwycięstwo z Sebring – tym bardziej, że to właśnie triumfator z 12h, Sébastien Bourdais, będzie wspierał portugalskojęzycznych kierowców w walce na Road Atlanta.

W przypadku pozostałych załóg Prototypów, strata jest już wyraźna – Joey Hand i Scott Pruett mają jednak powód do walki w postaci pozycji wicelidera w klasyfikacji NAEC. Możliwość zdobycia nawet 15 punktów (po 5 oczek po 4 i 8 godzinach walki oraz na finiszu) sprawia, że strata 7 punktów nie są jeszcze tak ogromna – a i triumf na Austin z pewnością wzmacnia ich morale przed finałowym starciem. Jeszcze inny powód mają kierowcy od Wayne Taylor Racing – bracia Taylorowie, razem z Maxem Angelellim będą tu bronili swojego triumfu sprzed roku.

Teoretycznie, najmniejsze szanse na przejęcie prowadzenia mają wiceliderzy klasy Prototype Challenge – tu Jon Bennett i Colin Braun mają 12 punktów przewagi nad Mikem Guaschem i Tomem Kimber-Smithem. Ci zresztą, częściej będą musieli patrzeć w stronę Chrisa Cumminga i Bruno Junqueiry, gorszych tylko o 2 kolejne oczka – jest tu jednak pewien haczyk. W klasyfikacji NAEC, to właśnie Guasch i Kimber-Smith prowadzą z niewielką przewagą 3 punktów nad Bennettem i Braunem – tak więc wcale nie jest tak pewne, że kierowcy CORE Autosports będą starali się tylko dojechać do mety na miejscu dającym im mistrzostwo...

Prawdziwa burza może natomiast mieć miejsce w klasie GTLM, gdzie o zwycięstwo mogą starać się wszystkie trzy ekipy fabryczne. W przypadku nieco osłabionego przed korektę BOP Porsche i kończącego obecność swojego Z4 GTE BMW, będzie to bezpośrednia rywalizacja między Patrickiem Piletem a Billem Auberlenem i Dirkiem Wernerem – różnica między nimi wynosi tu niewiele znaczące 3 punkty. Swoje powody do walki ma jednak także Corvette – choć Antonio Garcia i Jan Magnussen tracą do liderów 10 punktów, to dzięki zwycięstwom w Daytona i Sebring są obecnie na czele klasyfikacji NAEC i ten puchar z pewnością będą chcieli obronić. Przeszkodą jest tu przede wszystkim druga załoga C7.R, Oliver Gavin i Tommy Milner – a także niespodziewani zwycięzcy z Watkins Glen i ubiegłoroczni triumfatorzy Petit Le Mans, prywatne Porsche od Team Falken Tire.

No i w końcu mamy GT Daytona, gdzie mimo gorszego występu w Austin, na czele wciąż widnieje Dunka Christina Nielsen. Młoda zawodniczka TRG-AMR, tylko o punkt wyprzedza zwycięzcę wyścigu 2014, Christophera Haasego, oraz jego partnera Diona von Moltke – a o 4 Towsenda Bella i Billa Sweedlera. Wyścig na Road Atlanta będzie więc ostateczną próbą udowodnienia, że naprawdę zasługuje ona na miano mistrza. Zupełnie inaczej wygląda natomiast sytuacja pod względem rywalizacji długodystansowych – na Road Atlanta znów pojawią się Al Carter i Cameron Lawrence w Viperze, o 7 punktów wyprzedzający Bella i Sweedlera.

„Oba sezony 2013 i 2014 były dla nas ciężkie, jednak teraz powróciliśmy silniejsi. Fakt, że tylko sześć punktów dzieli trzy Corvette DP pokazuje, jakie one są. Jestem pewien, że walka o mistrzostwo będzie się toczyć do ostatnich godzin Petit Le Mans, co dla kibiców będzie fantastyczne. Mistrzostwo będzie niesamowitym osiągnięciem, ale my go jeszcze nie zdobyliśmy” – powiedział Richard Westbrook z VisitFlorida.com.

„Przybywamy przygotowani. Musimy być ostrożni, ukończyć wyścig, być tak szybcy, jak to tylko możliwe, bez korzystania z dostępnych szans. Dwa lata temu zostaliśmy pokonani właśnie na Petit Le Mans. Przypadki się zdarzają. Będziemy walczyć w wyścigu i starać się zdobywać punkty gdziekolwiek będą one dostępne” – powiedział Mike Guasch z PR1/Mathiasen Motorsports.

„O ile naszym głównym celem jest zwycięstwo wśród kierowców, Puchar Patrón [NAEC] jest również bardzo ważny. Postaramy się zdobyć wszystkie mistrzostwa, które będziemy mogli. Petit Le Mans to powrót do wyścigów długodystansowych, a to miejsce, gdzie w tym roku osiągamy sukcesy. Zobaczymy, jak z naszym tempem wyjdziemy w rywalizacji, ale damy z siebie wszystko” – powiedział Antonio Garcia z Corvette Racing.

Ostatnia w tym sezonie rywalizacja USCC rozpocznie się czwartkowymi treningami o godzinie 17:10, 21:25 oraz 01:30 czasu polskiego. W piątek odbędzie się jeszcze jeden, czwarty trening o 16:05 – a po wyścigu Continental Tire Challenge, o godzinie 21:35 rozpoczną się kwalifikacje. Trwający maksymalnie 10 godzin wyścig Petit Le Mans wystartuje w sobotę o godzinie 17:15.

Nr Kierowcy Klasa Zespół Samochód  Op.
0

Katherine Legge
Memo Rojas
Andy Meyrick
P Claro/TracFone DeltaWing Racing Deltawing DWC13 Élan C
5

João Barbosa
Christian Fittipaldi
Sébastien Bourdais
P Action Express Racing Coyote Corvette DP Chevrolet C
7 TBA
TBA
P Starworks Motorsport Riley Mk XXVI DP BMW C
10

Jordan Taylor
Ricky Taylor
Max Angelelli
P Wayne Taylor Racing Dallara Corvette DP Chevrolet C
31

Eric Curran
Dane Cameron
Max Papis
P Action Express Racing Coyote Corvette DP Chevrolet C
60

John Pew
Oswaldo Negri Jr
Matt McMurry
P Michael Shank Racing Ligier JS P2 Honda C
70

Jonathan Bomarito
Tristan Nunez
Sylvain Tremblay
P SpeedSource Mazda Lola B12/80 Mazda C
90

Richard Westbrook
Michael Valiante
Mike Rockenfeller
P VisitFlorida.com Racing Coyote Corvette DP Chevrolet C
01

Scott Pruett
Joey Hand
Scott Dixon
P Chip Ganassi Racing Riley Mk XXVI DP Ford C
07
Joel Miller
Tom Long
P SpeedSource Mazda Lola B12/80 Mazda C
8
Renger van der Zande
Mike Hedlund
PC Starworks Motorsport Oreca FLM09 C
11


Chris Cumming
Bruno Junqueira
Gustavo Menezes
Jack Hawksworth
PC RSR Racing Oreca FLM09 C
16 TBA
TBA
PC BAR1 Motorsports Oreca FLM09 C
38


James French
Jerome Mee
TBA
PC Performance Tech Motorsports Oreca FLM09 C
52

Mike Guasch
Tom Kimber-Smith
Andrew Palmer
PC PR1 Mathiasen Motorsports Oreca FLM09 C
54


Jon Bennett
Colin Braun
TBA
PC CORE autosport Oreca FLM09 C
85

Mikhail Goikhberg
Chris Miller
Rusty Mitchell
PC JDC/Miller Motorsports Oreca FLM09 C
88
Alex Popow
Scott Mayer
PC Starworks Motorsport Oreca FLM09 C
3

Jan Magnussen
Antonío Garcia
Ryan Briscoe
GTLM Corvette Racing Corvette C7.R M
4
Oliver Gavin
Tommy Milner
GTLM Corvette Racing Corvette C7.R M
17

Wolf Henzler
Bryan Sellers
Patrick Long
GTLM Falken Tire Porsche 911 RSR F
24

John Edwards
Lucas Luhr
Jens Klingmann
GTLM BMW Team RLL BMW Z4 GTE M
25

Bill Auberlen
Dirk Werner
Augusto Farfus
GTLM BMW Team RLL BMW Z4 GTE M
62

Pierre Kaffer
Giancarlo Fisichella
Toni Vilander
GTLM Risi Competizione Ferrari 458 Italia GTC M
911

 
Nick Tandy
Patrick Pilet
TBA
GTLM Porsche North America Porsche 911 RSR M
912

 
Jörg Bergmeister
Earl Bamber
TBA
GTLM Porsche North America Porsche 911 RSR M
22

Cooper MacNeil
Leh Keen
Andrew Davis
GTD Alex Job Racing Porsche 911 GT America C
23

Ian James
Mario Farnbacher
Alex Riberas
GTD Team Seattle Alex Job Racing Porsche 911 GT America C
33

Ben Keating
Jeroen Bleekemolen
Sebastiaan Bleekemolen
GTD Riley Motorsports Dodge Viper SRT GT3-R C
44

John Potter
Andy Lally
Robert Renauer
GTD Magnus Racing Porsche 911 GT America C
45

Guy Cosmo
Robert Thorne
Colin Thompson
GTD Flying Lizard Motorsports Audi R8 LMS Ultra C
48

Christopher Haase
Bruce Miller
Dion von Moltke
GTD Paul Miller Racing Audi R8 LMS Ultra C
58 TBA
TBA
GTD Wright Motorsports Porsche 911 GT America C
63

Bill Sweedler
Townsend Bell
Jeff Segal
GTD Scuderia Corsa Ferrari 458 Italia GT3 C
64

Daniel Serra
Matteo Cressoni
Jeff Westphal
GTD Scuderia Corsa Ferrari 458 Italia GT3 C
73

Patrick Lindsey
Spencer Pumpelly
Madison Snow
GTD Park Place Motorsports Porsche 911 GT America C
93

Al Carter
Marc Goossens
Cameron Lawrence
GTD Riley Motorsport Dodge Viper SRT GT3-R C
97


Michael Marsal
Markus Palttala
Andy Priaux
Billy Johnson
GTD Turner Motorsport BMW Z4 GT3 C
007

Kuno Wittmer
Christina Nielsen
Brandon Davis
GTD TRG-AMR Aston Martin V12 Vantage GT3 C

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze