W ten weekend, długodystansowy wyścig Petit Le Mans zakończy tegoroczny sezon United SportsCar Championship. W każdej z klas zapowiada się rywalizacja o mistrzostwo.
Utworzone w roku 1998 "Małe Le Mans" bardzo szybko urosło do ranki jednego z najpoważniejszych wyścigów długodystansowych w Stanach Zjednoczonych. Na przestrzeni lat startowały tu czołowe Audi i Peugeoty, a raz był on nawet częścią Europejskiej Serii Le Mans – od 2010 roku, wieńczy on natomiast sezon rywalizacji prototypów Le Mans w Stanach Zjednoczonych. I właśnie umiejscowienie go pod koniec sezonu sprawia, że wielu kibiców traktuje go czasem nawet wyżej, niż prestiżowe Sebring czy Daytona – czego dowodem może być chociażby tegoroczny sezon USCC.
Przed ostatnią rundą serii, praktycznie nic nie jest jeszcze przesądzone – począwszy od czołowej kategorii Prototypów. Teoretycznie, przewaga 6 punktów pozwala załodze VisitFlorida na zajęcie dowolnego miejsca na podium bez obawy o pozycje konkurentów – wyścig długodystansowy ma jednak swoje prawa, które trzeba respektować. Niemniej, Valiante i Westbrook, razem z ponownie wspomagającym ich Mikem Rockenfellerem, w tym sezonie wypadali w najdłuższych starciach USCC dobrze i bardzo dobrze, przez co ich słaby występ na Road Atlanta jest raczej mało prawdopodobny.
W to wierzą jednak dwie załogi Action Express, które po pechach na Austin, oddaliły się od przeciwników z VisitFlorida. Zarówno Cameron i Curran, jak i Barbosa i Fittipaldi mają obecnie po 273 punkty na koncie – ci drudzy prowadzą jednak w klasyfikacji Połnocnoamerykańskiego Pucharu Endurance (NAEC), więc to przede wszystkim oni będą chcieli uzyskać w Braselton dobry wynik. Do postawienia na nich skłania także drugie miejsce na Daytona i zwycięstwo z Sebring – tym bardziej, że to właśnie triumfator z 12h, Sébastien Bourdais, będzie wspierał portugalskojęzycznych kierowców w walce na Road Atlanta.
W przypadku pozostałych załóg Prototypów, strata jest już wyraźna – Joey Hand i Scott Pruett mają jednak powód do walki w postaci pozycji wicelidera w klasyfikacji NAEC. Możliwość zdobycia nawet 15 punktów (po 5 oczek po 4 i 8 godzinach walki oraz na finiszu) sprawia, że strata 7 punktów nie są jeszcze tak ogromna – a i triumf na Austin z pewnością wzmacnia ich morale przed finałowym starciem. Jeszcze inny powód mają kierowcy od Wayne Taylor Racing – bracia Taylorowie, razem z Maxem Angelellim będą tu bronili swojego triumfu sprzed roku.
Teoretycznie, najmniejsze szanse na przejęcie prowadzenia mają wiceliderzy klasy Prototype Challenge – tu Jon Bennett i Colin Braun mają 12 punktów przewagi nad Mikem Guaschem i Tomem Kimber-Smithem. Ci zresztą, częściej będą musieli patrzeć w stronę Chrisa Cumminga i Bruno Junqueiry, gorszych tylko o 2 kolejne oczka – jest tu jednak pewien haczyk. W klasyfikacji NAEC, to właśnie Guasch i Kimber-Smith prowadzą z niewielką przewagą 3 punktów nad Bennettem i Braunem – tak więc wcale nie jest tak pewne, że kierowcy CORE Autosports będą starali się tylko dojechać do mety na miejscu dającym im mistrzostwo...
Prawdziwa burza może natomiast mieć miejsce w klasie GTLM, gdzie o zwycięstwo mogą starać się wszystkie trzy ekipy fabryczne. W przypadku nieco osłabionego przed korektę BOP Porsche i kończącego obecność swojego Z4 GTE BMW, będzie to bezpośrednia rywalizacja między Patrickiem Piletem a Billem Auberlenem i Dirkiem Wernerem – różnica między nimi wynosi tu niewiele znaczące 3 punkty. Swoje powody do walki ma jednak także Corvette – choć Antonio Garcia i Jan Magnussen tracą do liderów 10 punktów, to dzięki zwycięstwom w Daytona i Sebring są obecnie na czele klasyfikacji NAEC i ten puchar z pewnością będą chcieli obronić. Przeszkodą jest tu przede wszystkim druga załoga C7.R, Oliver Gavin i Tommy Milner – a także niespodziewani zwycięzcy z Watkins Glen i ubiegłoroczni triumfatorzy Petit Le Mans, prywatne Porsche od Team Falken Tire.
No i w końcu mamy GT Daytona, gdzie mimo gorszego występu w Austin, na czele wciąż widnieje Dunka Christina Nielsen. Młoda zawodniczka TRG-AMR, tylko o punkt wyprzedza zwycięzcę wyścigu 2014, Christophera Haasego, oraz jego partnera Diona von Moltke – a o 4 Towsenda Bella i Billa Sweedlera. Wyścig na Road Atlanta będzie więc ostateczną próbą udowodnienia, że naprawdę zasługuje ona na miano mistrza. Zupełnie inaczej wygląda natomiast sytuacja pod względem rywalizacji długodystansowych – na Road Atlanta znów pojawią się Al Carter i Cameron Lawrence w Viperze, o 7 punktów wyprzedzający Bella i Sweedlera.
„Oba sezony 2013 i 2014 były dla nas ciężkie, jednak teraz powróciliśmy silniejsi. Fakt, że tylko sześć punktów dzieli trzy Corvette DP pokazuje, jakie one są. Jestem pewien, że walka o mistrzostwo będzie się toczyć do ostatnich godzin Petit Le Mans, co dla kibiców będzie fantastyczne. Mistrzostwo będzie niesamowitym osiągnięciem, ale my go jeszcze nie zdobyliśmy”
– powiedział Richard Westbrook z VisitFlorida.com.
„Przybywamy przygotowani. Musimy być ostrożni, ukończyć wyścig, być tak szybcy, jak to tylko możliwe, bez korzystania z dostępnych szans. Dwa lata temu zostaliśmy pokonani właśnie na Petit Le Mans. Przypadki się zdarzają. Będziemy walczyć w wyścigu i starać się zdobywać punkty gdziekolwiek będą one dostępne”
– powiedział Mike Guasch z PR1/Mathiasen Motorsports.
„O ile naszym głównym celem jest zwycięstwo wśród kierowców, Puchar Patrón [NAEC] jest również bardzo ważny. Postaramy się zdobyć wszystkie mistrzostwa, które będziemy mogli. Petit Le Mans to powrót do wyścigów długodystansowych, a to miejsce, gdzie w tym roku osiągamy sukcesy. Zobaczymy, jak z naszym tempem wyjdziemy w rywalizacji, ale damy z siebie wszystko”
– powiedział Antonio Garcia z Corvette Racing.
Ostatnia w tym sezonie rywalizacja USCC rozpocznie się czwartkowymi treningami o godzinie 17:10, 21:25 oraz 01:30 czasu polskiego. W piątek odbędzie się jeszcze jeden, czwarty trening o 16:05 – a po wyścigu Continental Tire Challenge, o godzinie 21:35 rozpoczną się kwalifikacje. Trwający maksymalnie 10 godzin wyścig Petit Le Mans wystartuje w sobotę o godzinie 17:15.
Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Samochód | Op. | |||
0 | Katherine Legge Memo Rojas Andy Meyrick |
P | Claro/TracFone DeltaWing Racing | Deltawing DWC13 Élan | C | |||
5 | João Barbosa Christian Fittipaldi Sébastien Bourdais |
P | Action Express Racing | Coyote Corvette DP Chevrolet | C | |||
7 | TBA TBA |
P | Starworks Motorsport | Riley Mk XXVI DP BMW | C | |||
10 | Jordan Taylor Ricky Taylor Max Angelelli |
P | Wayne Taylor Racing | Dallara Corvette DP Chevrolet | C | |||
31 | Eric Curran Dane Cameron Max Papis |
P | Action Express Racing | Coyote Corvette DP Chevrolet | C | |||
60 | John Pew Oswaldo Negri Jr Matt McMurry |
P | Michael Shank Racing | Ligier JS P2 Honda | C | |||
70 | Jonathan Bomarito Tristan Nunez Sylvain Tremblay |
P | SpeedSource Mazda | Lola B12/80 Mazda | C | |||
90 | Richard Westbrook Michael Valiante Mike Rockenfeller |
P | VisitFlorida.com Racing | Coyote Corvette DP Chevrolet | C | |||
01 | Scott Pruett Joey Hand Scott Dixon |
P | Chip Ganassi Racing | Riley Mk XXVI DP Ford | C | |||
07 | Joel Miller Tom Long |
P | SpeedSource Mazda | Lola B12/80 Mazda | C | |||
8 | Renger van der Zande Mike Hedlund |
PC | Starworks Motorsport | Oreca FLM09 | C | |||
11 | Chris Cumming Bruno Junqueira Gustavo Menezes Jack Hawksworth |
PC | RSR Racing | Oreca FLM09 | C | |||
16 | TBA TBA |
PC | BAR1 Motorsports | Oreca FLM09 | C | |||
38 | James French Jerome Mee TBA |
PC | Performance Tech Motorsports | Oreca FLM09 | C | |||
52 | Mike Guasch Tom Kimber-Smith Andrew Palmer |
PC | PR1 Mathiasen Motorsports | Oreca FLM09 | C | |||
54 | Jon Bennett Colin Braun TBA |
PC | CORE autosport | Oreca FLM09 | C | |||
85 | Mikhail Goikhberg Chris Miller Rusty Mitchell |
PC | JDC/Miller Motorsports | Oreca FLM09 | C | |||
88 | Alex Popow Scott Mayer |
PC | Starworks Motorsport | Oreca FLM09 | C | |||
3 | Jan Magnussen Antonío Garcia Ryan Briscoe |
GTLM | Corvette Racing | Corvette C7.R | M | |||
4 | Oliver Gavin Tommy Milner |
GTLM | Corvette Racing | Corvette C7.R | M | |||
17 | Wolf Henzler Bryan Sellers Patrick Long |
GTLM | Falken Tire | Porsche 911 RSR | F | |||
24 | John Edwards Lucas Luhr Jens Klingmann |
GTLM | BMW Team RLL | BMW Z4 GTE | M | |||
25 | Bill Auberlen Dirk Werner Augusto Farfus |
GTLM | BMW Team RLL | BMW Z4 GTE | M | |||
62 | Pierre Kaffer Giancarlo Fisichella Toni Vilander |
GTLM | Risi Competizione | Ferrari 458 Italia GTC | M | |||
911 | Nick Tandy Patrick Pilet TBA |
GTLM | Porsche North America | Porsche 911 RSR | M | |||
912 | Jörg Bergmeister Earl Bamber TBA |
GTLM | Porsche North America | Porsche 911 RSR | M | |||
22 | Cooper MacNeil Leh Keen Andrew Davis |
GTD | Alex Job Racing | Porsche 911 GT America | C | |||
23 | Ian James Mario Farnbacher Alex Riberas |
GTD | Team Seattle Alex Job Racing | Porsche 911 GT America | C | |||
33 | Ben Keating Jeroen Bleekemolen Sebastiaan Bleekemolen |
GTD | Riley Motorsports | Dodge Viper SRT GT3-R | C | |||
44 | John Potter Andy Lally Robert Renauer |
GTD | Magnus Racing | Porsche 911 GT America | C | |||
45 | Guy Cosmo Robert Thorne Colin Thompson |
GTD | Flying Lizard Motorsports | Audi R8 LMS Ultra | C | |||
48 | Christopher Haase Bruce Miller Dion von Moltke |
GTD | Paul Miller Racing | Audi R8 LMS Ultra | C | |||
58 | TBA TBA |
GTD | Wright Motorsports | Porsche 911 GT America | C | |||
63 | Bill Sweedler Townsend Bell Jeff Segal |
GTD | Scuderia Corsa | Ferrari 458 Italia GT3 | C | |||
64 | Daniel Serra Matteo Cressoni Jeff Westphal |
GTD | Scuderia Corsa | Ferrari 458 Italia GT3 | C | |||
73 | Patrick Lindsey Spencer Pumpelly Madison Snow |
GTD | Park Place Motorsports | Porsche 911 GT America | C | |||
93 | Al Carter Marc Goossens Cameron Lawrence |
GTD | Riley Motorsport | Dodge Viper SRT GT3-R | C | |||
97 | Michael Marsal Markus Palttala Andy Priaux Billy Johnson |
GTD | Turner Motorsport | BMW Z4 GT3 | C | |||
007 | Kuno Wittmer Christina Nielsen Brandon Davis |
GTD | TRG-AMR | Aston Martin V12 Vantage GT3 | C |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.