Riley wygrywa, fatalny błąd Porsche

Załoga Chip Ganassi Racing wygrała wyścig USCC na torze w Austin. Zmuszone do szybkiego dotankowania, podwójne zwycięstwo na finiszu straciło Porsche.

Nie jest normą, że lider sesji przedwyścigowych zwycięża w samym wyścigu – szczególnie w wyścigu długodystansowym i szczególnie, gdy nie jest to czołowy gracz w stawce. Tym razem jednak, tak się stało – dominujący w treningach i kwalifikacjach Riley okazał się nie do pokonania, tylko przez pewien czas będąc naciskany przez któregokolwiek z konkurentów. Po części, pomogły mu w tym neutralizacje, które miały miejsce w kluczowych momentach wyścigu – faktem jest jednak, że i bez nich, załoga nr 01 po prostu odstawała od reszty stawki. W klasie P, przedostatni wyścig sezonu 2016 przyniósł jeszcze większe emocje przed finałowym Petit Le Mans – w innych, było już różnie. Wśród prototypów Challenge, przewagę zwiększyli liderzy klasyfikacji generalnej – mogło to mieć miejsce także w GTLM, gdyby nie minimalnie przeszacowana długość przejazdu załóg Porsche.

Na starcie wyścigu, minimalnie przed Scotta Pruetta w Rileyu wyszedł Oswaldo Negri z Ligiera nr 60 – Amerykanin szybko jednak odzyskał prowadzenie, już z pierwszego zakrętu wychodząc jako lider. Negri spadł wówczas za kilka Corvette – a nowym konkurentem Pruetta stał się Jordan Taylor, wpierw wyprzedzając Michaela Valiantego z siostrzanej Corvette DP. Ten również miał przez kolejne minuty kłopot – Kanadyjczyka naciskał nie kto inny, jak główny konkurent w walce o mistrzostwo, Christian Fittipaldi. Walka ta trwała nawet po pierwszej neutralizacji, gdy obaj kierowcy (a także Taylor) zjechali na pit-stop – wracając na tor, wyjechali oni z alei serwisowej praktycznie jeden obok drugiego.

O ile grupa Corvette DP zjechała wówczas do boksów – prowadzący Pruett i jadący za nim Negri zrobili to później, nie wykorzystując czasu neutralizacji. Pierwotnie wydawało się, że ta decyzja nie była słuszna, gdyż konkurenci szybko dogonili lidera – ten jednak zjechał do boksów tak późno, że do mety wystarczał mu już tylko jeszcze jeden pit-stop. Po pierwszym zjeździe, na czele znalazł się Eric Curran z Corvette nr 31 – za nim widniał Taylor, a o kolejną pozycję wciąż walczyli Valiante i Fittipaldi. Riley powrócił na czoło, gdy ta grupa zaliczyła swój drugi pit-stop – przy czym sprawę skomplikowała druga neutralizacja. Przewaga Rileya ponownie wówczas stopniała – a każda z załóg miała przed sobą jeszcze jeden zjazd.

Jak się okazało, nie stanowiło to jednak problemu dla załogi Chipa Ganassiego; 45 minut przed końcem wyścigu, Hand zjechał na drugi pit-stop – a gdy później konkurenci zaliczali trzeci, kierowca Rileya ponownie był na czele. Pecha miał wówczas., walczący o mistrzostwo, João Barbosa – kierowca został popchnięty przez jedno z Ferrari, co zrzuciło Corvette nr 5 z czołówki stawki. W niej pozostawali Taylorowie przed zmiennikiem Valiantego, Richardem Westbrookiem, oraz Oswaldo Negri z MSR – ten, mimo przejściowych problemów w połowie wyścigu, zdołał nawet dogonić trzecią w stawce Corvette. Na jej wyprzedzenie zabrakło jednak czasu, dzięki czemu Wesbtrook i Valiante mogli się cieszyć z jeszcze większej przewagi punktowej nad konkurentami z Action Express Racing.

W przypadku słabszych prototypów, początek wyścigu wydawał się być zaskakujący – walczący o mistrzostwo Mike Guash i Josh Bennett zajmowali dalsze miejsca, a na czele widniał Chris Cumming z RSR Racing. Dopiero po pojawieniu się Bruno Junqueiry, Toma Kimber-Smitha, a przede wszystkim Colina Brauna, sytuacja ich załóg zaczęła się poprawiać – po części także wskutek problemów innych pojazdów, m.in. załogi nr 8 od Starworks. Problemy nie ominęły zresztą również Brauna, który skarżył się na kłopoty z układem kierowniczym – mimo tego, lider klasyfikacji zdołał w ostatniej godzinie awansować na czoło stawki i tej pozycji nie oddał już do mety. Sukces okazał się tym większy, że ostatecznie dopiero czwarte miejsce zajęła załoga nr 52, wyprzedzona pod koniec wyścigu przez kierowców ekipy Performance Tech.

Dramatyczny finisz miała natomiast rywalizacja w klasie GTLM. Przez niemal cały wyścig, murowanym kandydatem do zwycięstwa były dwa fabryczne Porsche – i to nawet, gdy Patrick Pilet w nr 911 został w połowie wyścigu popchnięty przez Ligiera ekipy MSR. Prowadzenie BMW po pierwszej neutralizacji było spowodowane faktem, że załoga nr 24 jako jedyna nie zjechała wówczas do boksów – dalej były jednak wciąż i wciąż dwa Porsche, a także prywatne 911 od Team Falken Tire. Nawet, gdy po zjazdach w trakcie drugiej neutralizacji, oba Porsche spadły za Olivera Gavina z Corvette, jego wyprzedzenie nie stanowiło dla nich większego problemu – lecz wtedy nadeszła feralna końcówca.

Jak się okazało, prowadzącym Porsche mogło zabraknąć paliwa na dojazd do mety, przez co na 4 mintuy przed końcem musiały jeszcze raz pojawić się w boksach – w ten właśnie sposób, zwycięzcą zostało jadące za nimi BMW nr 25, przed niespodziewanym tu Ferrari, które przez dłuższy czas jechało w dalszej części stawki. Fabryczne Porsche musiało się zadowolić jedynie miejscem trzecim, i to tylko dzięki wyprzedzeniu prywatnego 911 RSR przez załogę nr 911 – a zwycięstwo BMW zmniejszyło do 3 puntków stratę jego kierowców do liderującego Patricka Pileta. Słabo spisali się tym razem kierowcy Corvette, szczególnie załogi nr 3, po raz drugi zajmującej dopiero szóste miejsce.

W klasie GTD, prowadząca w klasyfikacji Christina Nielsen nie wykorzystała szansy na zwiększenie przewagi – wskutek źle rozplanowanych pit-stopów, załoga nr 007 spadła pod koniec wyścigu z pozycji lidera na dalekie, ósme miejsce. Niewiele lepiej mieli jednak konkurenci z Ferrari nr 63 i Audi nr 48 – obaj zaliczali kontakty z czołowymi prototypami, Audi dodatkowo otrzymując także karę za nieregulaminowy wyjazd z alei serwisowej. Ostatecznie jednak, to właśnie ono najlepiej wypadło z owej trójki, ostatecznie zajmując trzecie miejsce – Ferrari było natomiast szóste. Wyścig wygrał Viper nr 33, który od początku należał do ścisłej czołówki (choć i on otrzymał karę postoju za nieregulaminowy pit-stop) – a także BMW od Turner Motorsports, w ten sposób zachowujące jeszcze szansę na obronę ubiegłorocznego mistrzostwa.

Poz Nr Kierowcy Klasa Zespół Rezultat
1 01
Scott Pruett
Joey Hand
1 P Chip Ganassi Racing 73 okr.
2 10
Jordan Taylor
Ricky Taylor
2 P Wayne Taylor Racing +16.910
3 90
Richard Westbrook
Michael Valiante
3 P VisitFlorida.com Racing +44.212
4 60
John Pew
Oswaldo Negri Jr
4 P Michael Shank Racing +44.575
5 31
Eric Curran
Dane Cameron
5 P Action Express Racing +1:06.753
6 54
Jon Bennett
Colin Braun
1 PC CORE autosport +1:28.158
7 11
Chris Cumming
Bruno Junqueira
2 PC RSR Racing +1:53.822
8 38
James French
Conor Daly
3 PC Performance Tech Motorsports +1:57.517
9 52
Mike Guasch
Tom Kimber-Smith
4 PC PR1 Mathiasen Motorsports +1:58.239
10 5
João Barbosa
Christian Fittipaldi
6 P Action Express Racing +1 okr.
11 0
Katherine Legge
Memo Rojas
7 P Claro/TracFone DeltaWing Racing +1 okr.
12 25
Bill Auberlen
Dirk Werner
1 GTLM BMW Team RLL +1 okr.
13 62
Pierre Kaffer
Giancarlo Fisichella
2 GTLM Risi Competizione +1 okr.
14 85
Mikhail Goikhberg
Matt McMurry
5 PC JDC/Miller Motorsports +1 okr.
15 911
Nick Tandy
Patrick Pilet
3 GTLM Porsche North America +1 okr.
16 17
Wolf Henzler
Bryan Sellers
4 GTLM Falken Tire +1 okr.
17 912
Jörg Bergmeister
Earl Bamber
5 GTLM Porsche North America +1 okr.
18 3
Jan Magnussen
Antonío Garcia
6 GTLM Corvette Racing +1 okr.
19 24
John Edwards
Lucas Luhr
7 GTLM BMW Team RLL +1 okr.
20 4
Oliver Gavin
Tommy Milner
8 GTLM Corvette Racing +1 okr.
21 8
Renger van der Zande
Mike Hedlund
6 PC Starworks Motorsport +3 okr.
22 33
Ben Keating
Jeroen Bleekemolen
1 GTD Riley Motorsports +4 okr.
23 97
Michael Marsal
Markus Palttala
2 GTD Turner Motorsport +4 okr.
24 48
Christopher Haase
Dion von Moltke
3 GTD Paul Miller Racing +4 okr.
25 23
Ian James
Mario Farnbacher
4 GTD Team Seattle Alex Job Racing +4 okr.
26 73
Patrick Lindsey
Spencer Pumpelly
5 GTD Park Place Motorsports +4 okr.
27 63
Bill Sweedler
Townsend Bell
6 GTD Scuderia Corsa +4 okr.
28 80
Dan Knox
Marc Goossens
7 GTD Lone Star Racing +4 okr.
29 007
Christina Nielsen
Kuno Wittmer
8 GTD TRG-AMR +4 okr.
30 22
Cooper MacNeil
Leh Keen
9 GTD Alex Job Racing +5 okr.
31 76
Ray Mason
Pierre Kleinubing
10 GTD Compass360 Racing +5 okr.
32 45
Mike Vess
Jason Hart
11 GTD Flying Lizard Motorsports +7 okr.
33 70
Jonathan Bomarito
Tristan Nunez
8 P SpeedSource Mazda +8 okr.
34 44
John Potter
Andy Lally
12 GTD Magnus Racing +27 okr.
35 61
Don Yount
Ryan Lewis
7 PC BAR1 Motorsports +40 okr.
36 07
Joel Miller
Tom Long
9 P SpeedSource Mazda +50 okr.
37 16
Tod Slusher
John Falb
8 PC BAR1 Motorsports +73 okr.
NST 88

Alex Popow

- PC Starworks Motorsport

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze