Trzecie zwycięstwo Ganassiego

Czterokrotni mistrzowie Grand-Am - Scott Pruett i Memo Rojas - trzeci raz w tym sezonie stanęli na najwyższym stopniu podium, dzięki znakomitej strategii pokonując nowego Ligiera w barwach Oak Racing i liderów klasyfikacji z Action Express. Kuno Wittmer i Jonathan Bomarito dzięki zwycięstwu w klasie GTLM zostali nowymi liderami serii.

Z pole position startował Gustavo Yacaman i próbował on uniknąć wyprzedzenia przez prototypy Daytona na dojeździe do pierwszego zakrętu, przez co popełnił falstart i nie wywieszono zielonej flagi. Zrobiono to dopiero przy drugim podejściu i natychmiast na prowadzenie wyszedł Ricky Taylor, a obu po wewnętrznej próbował wyprzedzić Memo Rojas. W zamieszaniu w pierwszym zakręcie Rojas zmusił Yacamana do ustąpienia mu miejsca, przez co ten wjechał w tył samochodu Taylora, który przebił lewą tylną oponę. Meksykanin nie zdołał utrzymać wewnętrznej w zakręcie, co pozwoliło Yacamanowi na odzyskanie prowadzenia, co wykorzystał i w tempie sekundy na okrążeniu budował swoją przewagę. W klasie GTLM Kuno Wittmer utrzymał się na starcie przed dwoma Porsche, a Fréderic Makowiecki w startującym gościnnie #910 przebijał się przez stawkę z ostatniego pola i po pół godzinie był już 20.

W tym momencie Yacaman miał już 14 sekund przewagi nad Christianem Fittipaldim, który odebrał drugie miejsce Rojasowi, kiedy ten omal nie został uderzony przez dublowanego Henrique Cisnerosa i musiał ratować się wyjazdem poza tor, co wykorzystał także Michael Valiante, awansując na trzecią pozycję. Kanadyjczyk jako pierwszy pojawił się w boksach po 42 minutach wyścigu, ale nie wszyscy zdążyli odwiedzić swoich mechaników, zanim na torze nie wywieszono jedynej w dzisiejszym wyścigu żółtej flagi, spowodowanej przez Johna Edwardsa w BMW #56, który stracił cały tylny zderzak, najeżdżając na tarkę na wyjściu z 15. zakrętu. Był to początek problemów z torem, szczególnie z rozpadającej się sztucznej trawy, której czasem duże płaty znajdowały się na torze lub były zabierane przez niektóre samochody. Na szczęście, sztuczna trawa nie miała swojego udziału w żadnym incydencie.

Cała przewaga Yacamana stopniała do zera i kiedy po godzinie rywalizacji wznowiono wyścig, za jego tylnym skrzydłem natychmiast znalazł się Valiante, który zablokował koła na hamowaniu do pierwszego zakrętu i uderzył w lidera, obracając go. Wenezuelczyk spadł na piątą pozycję, Kanadyjczyk został ukarany przejazdem przez boksy, co wyeliminowało go z walki o zwycięstwo. W tym momencie na czele wyścigu znaleźli się João Barbosa i Memo Rojas. Jack Hawksworth dzięki strategii i znakomitej jeździe został liderem klasy Prototype Challenge, startując z końca stawki. W GT Le Mans dwa fabryczne Porsche w rękach Nicka Tandy'ego i Michaela Christensena znalazły się przed Jonathanem Bomarito w Viperze, a w GT Daytona, po dość szybkim odpadnięciu startującej z pole position załogi TRG-AMR, o prowadzenie walczyli kierowcy Turner Motorsport i Riley Motorsports.

Yacaman szybko pozbierał się i zaczął gonić czołówkę w szybkim tempie, po czym wyprzedził Johannesa van Overbeeka z Extreme Speed Motorsports w ostatnim zakręcie i kiedy nie mógł poradzić sobie z Memo Rojasem, zdecydował się przyśpieszyć zjazd do boksów i oddanie kierownicy Alexowi Brundle'owi. Porsche #910, które pojawiło się w tym wyścigu, by pomóc niemieckiej marce w walce o tytuł wśród producentów, zaprzepaściło swoje szanse na dobry wynik, kiedy Patrick Pilet uderzył w dublowanego Diona von Moltke i obrócił go w 15. zakręcie, za co otrzymał karę przejazdu przez boksy. Jeszcze większe problemy dopadły liderów klasy Prototype Challenge - Jack Hawksworth wjechał do alei serwisowej na oparach paliwa i nie dotoczył się do swojego stanowiska, co kosztowało ekipę RSR Racing utratę prawie okrążenia do liderów. Pozwoliło to wyjść na drugie miejsce Jonowi Bennettowi i Colinowi Braunowi, którzy potrzebowali tego wyniku, by przed finałowym wyścigiem w Atlancie zostać pierwszymi mistrzami United SportsCar Championship.

Na 40 minut przed metą w boksach pojawił się Alex Brundle, ale problem z przykręceniem lewego przedniego koła spowodował, że po ostatniej rundzie postojów znalazł się za Scottem Pruettem i João Barbosą. Dogonił ich dopiero w końcowych minutach wyścigu, lecz wtedy dała o sobie znać różnica w sposobie, w jaki swoje czasy okrążeń uzyskują prototypy P2 i DP. Mimo, że Brytyjczyk mógł jechać szybciej, Barbosa dysponował lepszą prędkością maksymalną i skutecznie utrzymywał kierowcę Ligiera za sobą. Brundle okazję na atak otrzymał dopiero na 6 minut przed końcem, kiedy to czołówka natrafiła na grupę wolniejszych aut GT w krętej części toru. Brytyjczyk wyprzedził Barbosę, który utknął za jednym z aut, po czym dwukrotnie bardzo agresywnie odpierał ataki na końcu prostych, zanim odjechał od Portugalczyka. W tym czasie Pruett odjechał na kilka sekund od tej dwójki, co okazało się być kluczowe, bo musiał on oszczędzać paliwo, by dojechać do mety. Brundle był o półtorej sekundy na okrążeniu szybszy, ale skończył mu się czas na dogonienie Amerykanina, który zatrzymał swój prototyp na okrążeniu zjazdowym.

Porsche przeżyło prawdziwy dramat w klasie GT Le Mans, kiedy Jörg Bergmeister musiał wycofać #911 z powodu awarii półosi, a Patrick Long stracił pozycję na rzecz obu Viperów. I tak, zwycięstwo ostatecznie odniosła startująca z pole position załoga Kuno Wittmer i Jonathan Bomarito, dzięki czemu wyprzedzili Antonio Gárcię w klasyfikacji kierowców. Luiz Diaz i Sean Rayhall po bezbłędnym wyścigu odnieśli zwycięstwo w Prototype Challenge, a w klasie GT Daytona walka rozstrzygnęła się między Danem Cameronem z Turner Motorsport, a Jeroenem Bleekemolenem z Riley Motorsports, który dogonił Amerykanina w końcówce wyścigu i w zdecydowany sposób odebrał mu prowadzenie. BMW Camerona, w ten weekend startujące z numerem 300, by świętować 300. start zespołu Turner w profesjonalnych wyścigach, było uszkodzone i musiał on uznać wyższość także Andy'ego Lally'ego z Magnus Racing, ale miejsce na podium pozwoliło mu wyjść na samodzielne prowadzenie w klasyfikacji generalnej przed ostatnim wyścigiem sezonu - 1000-kilometrowym Petit Le Mans, które odbędzie się 4 października na torze Road Atlanta.

{youtube}oRuB3PYdZiY{/youtube}

P Nr Kierowcy   Klasa Zespół   Rezultat
1 01
Scott Pruett
Memo Rojas
1 P Chip Ganassi Racing 77 okr.
2 42
Gustavo Yacaman
Alex Brundle
2 P OAK Racing + 2,336
3 5
João Barbosa
Christian Fittipaldi
3 P Action Express Racing + 11,016
4 2
Ed Brown
Johannes van Overbeek
4 P Extreme Speed Motorsports + 35,811
5 60
John Pew
Oswaldo Negri Jr
5 P Michael Shank Racing + 48,448
6 90
Richard Westbrook
Michael Valiante
6 P Spirit Of Daytona + 1:48,558
7 10
Ricky Taylor
Jordan Taylor
7 P Wayne Taylor Racing + 2:19,993
8 25
Luiz Diaz
Sean Rayhall
1 PC 8Star Motorsports + 1 okr.
9 54
Jon Bennett
Colin Braun
2 PC CORE Autosport + 1 okr.
10 31
Eric Curran
Boris Said
8 P Marsh Racing + 1 okr.
11 8
Mirco Schultis
Renger van der Zande
3 PC Starworks Motorsport + 1 okr.
12 93
Jonathan Bomarito
Kuno Wittmer
1 GTLM SRT Motorsports + 1 okr.
13 91
Dominik Farnbacher
Marc Goossens
2 GTLM SRT Motorsports + 1 okr.
14 912
Patrick Long
Michael Christensen
3 GTLM Porsche North America + 1 okr.
15 62
Giancarlo Fisichella
Pierre Kaffer
4 GTLM Risi Competizione + 2 okr.
16 910
Fréderic Makowiecki
Patrick Pilet
5 GTLM Porsche North America + 2 okr.
17 55
Bill Auberlen
Andy Priaulx
6 GTLM BMW Team RLL + 2 okr.
18 52
Frankie Montecalvo
Gunnar Jeanette
4 PC PR1/Mathiasen Motorsports + 2 okr.
19 56
Dirk Müller
John Edwards
7 GTLM BMW Team RLL + 2 okr.
20 17
Wolf Henzler
Bryan Sellers
8 GTLM Team Falken Tire + 2 okr.
21 3
Jan Magnussen
Antonio García
9 GTLM Corvette Racing + 2 okr.
22 4
Oliver Gavin
Tommy Milner
10 GTLM Corvette Racing + 2 okr.
23 08
Chris Cumming
Jack Hawksworth
5 PC RSR Racing + 2 okr.
24 87

Martin Plowman
Marc Drumwright
Tomy Drissi
6 PC BAR1 Motorsports + 3 okr.
25 85
Chris Miller
Stephen Simpson
7 PC JDC Miller Motorsports + 3 okr.
26 88
Tom Papadopoulos
Johnny Mowlem
8 PC BAR1 Motorsports + 3 okr.
27 07
Tristan Nunez
Joel Miller
9 P SpeedSource + 4 okr.
28 33
Ben Keating
Jeroen Bleekemolen
1 GTD Riley Motorsports + 4 okr.
29 44
John Potter
Andy Lally
2 GTD Magnus Racing + 5 okr.
30 300
Dane Cameron
Markus Palttala
3 GTD Turner Motorsport + 5 okr.
31 58
Madison Snow
Jan Heylen
4 GTD Snow Racing + 5 okr.
32 22
Cooper MacNeil
Leh Keen
5 GTD Alex Job Racing + 5 okr.
33 48
Christopher Haase
Bryce Miller
6 GTD Paul Miller Racing + 5 okr.
34 45
Nelson Canache Jr.
Spencer Pumpelly
7 GTD Flying Lizard Motorsports + 5 okr.
35 555
Bill Sweedler
Towsend Bell
8 GTD AIM Autosport + 5 okr.
36 81
Ben Barker
Damien Faulkner
9 GTD GB Autosport + 5 okr.
37 73
Patrick Lindsey
Norbert Siedler
10 GTD Park Place Motorsports + 5 okr.
38 63
Alessandro Balzan
Jeff Westphal
11 GTD Scuderia Corsa + 5 okr.
39 30
Henrique Cisneros
Kuba Giermaziak
12 GTD NGT Motorsports + 6 okr.
40 35

Seth Neiman
Dion von Moltke
Spencer Pumpelly
13 GTD Flying Lizard Motorsports + 7 okr.
41 27
Patrick Dempsey
Andrew Davis
14 GTD Dempsey Racing + 7 okr.
42 7
Martin Fuentes
John Martin
9 PC Starworks Motorsport + 8 okr.
43 19
Mark Klenin
Alec Udell
15 GTD Mühlner Motorsports America + 8 okr.
44 18
Khaled Al Qubaisi
Larry Pegram
16 GTD Mühlner Motorsports America + 10 okr.
NSK 911

Nick Tandy
Richard Lietz
Jörg Bergmeister
  GTLM Porsche North America  
NSK 71
Mike Vess
Mike Skeen
  GTD Park Place Motorsports  
NSK 23
Ian James
Mario Farnbacher
  GTD Team Seattle Alex Job Racing  
NSK 007
Al Carter
James Davison
  GTD TRG-AMR  
NSK 38
David Ostella
Mike Hedlund
  PC Performance Tech Motorsports  
NSK 70
Sylvain Tremblay
Tom Long
  P SpeedSource  
NSK 09
Duncan Ende
Bruno Junqueira
  PC RSR Racing  
NSK 46
Charles Espenlaub
Charlie Putman
  GTD Fall-Line Motorsports  

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze