Mazda Raceway Laguna Seca będzie areną czwartej rundy TUDOR United SportsCar Championship. Na położonym w Monterrey torze odbędą się dwa dwugodzinne wyścigi.
Laguna Seca to obiekt znany wszystkim fanom wyścigów, szczególnie dzięki jednemu z zakrętów - “korkociągowi”. Jest też znany zespołom zarówno Amerykańskiej Serii Le Mans jak i Grand-Am, bo jest to jedna z nielicznych rund USCC, które odbywają się na torze będącym w kalendarzu obu serii.
To, jak będą sobie radzić ekipy Prototypów Daytona i Prototypów Le Mans pozostaje tajemnicą. Wszystkie trzy dotychczas rozegrane wyścigi zakończyły się zwycięstwem DP, choć w Sebring P2 prezentowały podobne tempo. Lekkie maszyny traciły jednak na wyjściach z zakrętów, jak i miały niższą prędkość maksymalną, przez co dużo trudniej było im walczyć z DP i dublować wolniejsze maszyny. Przed rundą w Monterrey IMSA zmieniła balans osiągów i ograniczyła moc Prototypów Daytona poprzez zmniejszenie restryktorów w Corvette DP i Fordów Ecoboost Riley, w których zmniejszono także ciśnienie doładowania. Te zmiany powinny mieć swój rezultat w spadku mocy DP o 15%, ale na Laguna Seca moc nie będzie miała tak dużego znaczenia jak moment obrotowy, a wpływu zmian w BoP na ten parametr trudno przewidzieć. Niezależnie od tego, w jakim stopniu zmieni się sytuacja, tym razem P2 powinny być dużo bardziej konkurencyjne niż w Long Beach, gdzie rywalizację zdominowały prototypy z logo Forda.
Do walki w Kalifornii przystąpią dwa Fordy/Riley w barwach zespołów Chipa Ganassiego i Michaela Shanka. Zmierzą się z czterema Corvette DP, w tym z będącym na prowadzeniu w klasyfikacji generalnej nr 5 od Action Express. P2 reprezentować będzie zespół Extreme Speed z dwoma prototypami HPD, Oak Racing z własną konstrukcją oraz Mazda, która rozwija na torze swój nowy silnik SkyActiv. Niestety, ze startu w tym sezonie ostatecznie wycofał się mistrzowski zespół ALMS - Muscle Milk Pickett Racing. Nieobecny w Long Beach był innowacyjny prototyp DeltaWing, lecz wraca on do rywalizacji na Laguna Seca.
Podobnie jak w Long Beach, wspólnie z prototypami będą się znajdować na torze auta GT Le Mans. Ostatnią rundę wygrali Jan Magnussen i Antonio Garcia w Corvette, dołączając w ten sposób do zaciętej walki o prowadzenie w klasyfikacji. Liderzy - Bill Auberlen i Andy Priaulx w BMW - mieli bardzo pechowy weekend w Long Beach, tracąc przez błąd Anglika możliwe miejsce na podium. Na czwartej pozycji znajduje się drugie BMW, a przedzielają je dwie fabryczne załogi Porsche, które odniosły zwycięstwa w Daytonie oraz w Sebring, ale w Long Beach ich tempo nie dorównywało BMW i Corvette, które w minionych latach na Laguna Seca także spisywały się znakomicie, podobnie jak reprezentowane w ten weekend przez dwa zespoły Ferrari. Po pelnym niepowodzeń początku sezonu zespół Risi Competizione postanowił zatrudnić Pierre’a Kaffera w miejsce Matteo Malucelliego obok Giancarlo Fisichelli, licząc w ten sposób na włączenie się do walki o czołowe pozycje. Drugie z włoskich aut należy do wspieranego przez Risi zespołu Krohn Racing z półprofesjonalną załogą Tracy Krohn/Nic Jöhnson. Wielką niewiadomą pozostaje SRT Viper, który po słabych długich wyścigach wydawały się być w lepszej dyspozycji w Long Beach, lecz wciąż nie mogły się równać z rywalami. Teoretycznie, Laguna Seca z dużymi zmianami wysokości, ciasnymi zakrętami i krótkimi prostymi nie powinna sprzyjać Viprerom, ale w historii wyścigów wielokrotnie okazywało się, że charakterystyka toru nie przesądzała o losach rywalizacji.
Tak wygląda stawka drugiego wyścigu weekendu (ten rozpocznie się w niedzielę o 23:45). W pierwszym z nich (w niedzielę o 17:15) zobaczymy dwie klasy, które nie ścigały się od Sebring - Prototype Challenge i GT Daytona. W pierwszej z nich po masakrze, jaka miała miejsce podczas 12-godzinnego wyścigu kilka zespołów zmieniło swoich kierowców. W tej sytuacji należy się spodziewać, że mocne będą ekipy, które na taki krok się nie zdecydowały i powinniśmy przyglądać się CORE Autosport i RSR Racing, a do walki zapewne włączą się także 8Star i PR1/Mathiasen.
GT Daytona to najliczniej reprezentowana klasa, w której znajdziemy aż 24 samochody. Tutaj także doszło do zmian w balansie osiągów. Samochody BMW i Porsche po raz pierwszy w tym sezonie będą wyposażone w restryktory powietrza, dołączając w tym aspekcie do reszty stawki. Astony Martiny będą musiały się ścigać z restryktorami o mniejszej średnicy, a w Ferrari zmniejszono maksymalne obroty silnika do ośmiu tysięcy. Jako, że jest to klasa, która wymaga w załodze przynajmniej jednego kierowcy “srebrnej” lub “brązowej” kategorii, przy tak różnorodnych maszynach i zmianach w BoP, wskazanie faworytów jest niezwykle trudne. W klasyfikacji generalnej prowadzi Ferrari od AIM Motorsport z dużą przewagą nad resztą stawki, której przewodzi zespół Flying Lizard w Audi przed Magnus Racing w Porsche. Polscy fani jak zawsze powinni uważnie przyglądać się Porsche nr 30. W barwach NGT Motorsport pojadą w nim Henrique Cisneros i Kuba Giermaziak.
Oba niedzielne wyścigi oraz sobotnie kwalifikacje (o 1:55) będzie można oglądać na IMSA.com. Link do transmisji znajduje się po prawej stronie serwisu.
Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Samochód | |||
0 | Andy Meyrick Katherine Legge |
P | DeltaWing Racing Cars | DeltaWing DWC13 | |||
1 | Scott Sharp Ryan Dalziel |
P | Extreme Speed Motorsports |
HPD ARX-03b | |||
2 | Ed Brown Johannes van Overbeek |
P | Extreme Speed Motorsports |
HPD ARX-03b | |||
5 | João Barbosa Christian Fittipaldi |
P | Action Express Racing | Corvette DP | |||
10 | Ricky Taylor Jordan Taylor |
P | Wayne Taylor Racing | Corvette DP | |||
31 | Eric Curran Boris Said |
P | Marsh Racing | Corvette DP | |||
42 | Gustavo Yacaman Alex Brundle |
P | OAK Racing | Morgan LMP2 Nissan | |||
60 | John Pew Oswaldo Negri Jr |
P | Michael Shank Racing | Riley Ford EcoBoost | |||
70 | Sylvain Tremblay Tom Long |
P | SpeedSource | Mazda SKYACTIV-D Smart Diesel |
|||
90 | Richard Westbrook Michael Valiante |
P | Spirit Of Daytona | Corvette DP | |||
01 | Scott Pruett Memo Rojas |
P | Chip Ganassi Racing | Riley Ford EcoBoost | |||
07 | Tristan Nunez Joel Miller |
P | SpeedSource | Mazda SKYACTIV-D Smart Diesel |
|||
7 | Martin Fuentes Sam Bird |
PC | Starworks Motorsport | Oreca FLM09 Chevrolet | |||
8 | Mirco Schultis Renger van der Zande |
PC | Starworks Motorsport | Oreca FLM09 Chevrolet | |||
25 | Luiz Diaz Sean Rayhall |
PC | 8Star Motorsports | Oreca FLM09 Chevrolet | |||
38 | Charlie Shears David Ostella |
PC | Performance Tech Motorsports |
Oreca FLM09 Chevrolet | |||
52 | Frankie Montecalvo Gunnar Jeanette |
PC | PR1/Mathiasen Motorsports |
Oreca FLM09 Chevrolet | |||
54 | Jon Bennett Colin Braun |
PC | CORE autosport | Oreca FLM09 Chevrolet | |||
85 | Chris Miller Stephen Simpson |
PC | JDC/Miller Motorsports | Oreca FLM09 Chevrolet | |||
88 | Doug Bielefeld Ryan Eversley |
PC | BAR1 Motorsports | Oreca FLM09 Chevrolet | |||
08 | Chris Cumming Alex Taglani |
PC | RSR Racing | Oreca FLM09 Chevrolet | |||
09 | Duncan Ende Bruno Junqueira |
PC | RSR Racing | Oreca FLM09 Chevrolet | |||
3 | Jan Magnussen Anthony Garcia |
GTLM | Corvette Racing | Corvette C7.R | |||
4 | Oliver Gavin Tommy Milner |
GTLM | Corvette Racing | Corvette C7.R | |||
17 | Wolf Henzler Bryan Sellers |
GTLM | Team Falken Tire | Porsche 911 GT3 RSR | |||
55 | Bill Auberlen Andy Priaulx |
GTLM | BMW Team RLL | BMW Z4 GTE | |||
56 | Dirk Müller John Edwards |
GTLM | BMW Team RLL | BMW Z4 GTE | |||
57 | Tracy Krohn Niclas Jönsson |
GTLM | Krohn Racing | Ferrari F458 Italia GTC | |||
62 | Giancarlo Fisichella Pierre Kaffer |
GTLM | Risi Competizione | Ferrari F458 Italia GTC | |||
91 | Dominik Farnbacher Marc Goossens |
GTLM | SRT Motorsports | SRT Viper GTS-R | |||
93 | Jonathan Bomarito Kuno Wittmer |
GTLM | SRT Motorsports | SRT Viper GTS-R | |||
911 | Nick Tandy Richard Lietz |
GTLM | Porsche North America | Porsche 911 GT3 RSR | |||
912 | Patrick Long Michael Christensen |
GTLM | Porsche North America | Porsche 911 GT3 RSR | |||
18 | ? ? |
TBA TBA |
GTD | Mühlner Motorsports America |
Porsche 911 GT America | ||
19 | ? |
Mark Kvamme TBA |
GTD | Mühlner Motorsports America |
Porsche 911 GT America | ||
22 | Cooper MacNeil Leh Keen |
GTD | Alex Job Racing | Porsche 911 GT America | |||
23 | Ian James Mario Farnbacher |
GTD | Team Seattle Alex Job Racing |
Porsche 911 GT America | |||
27 | Patrick Dempsey Andrew Davis |
GTD | Dempsey Racing | Porsche 911 GT America | |||
30 | Henrique Cisneros Kuba Giermaziak |
GTD | NGT Motorsport | Porsche 911 GT America | |||
33 | Jeroen Bleekemolen Ben Keating |
GTD | Riley Motorsports | SRT Viper GT3-R | |||
35 | Seth Neiman Dion von Moltke |
GTD | Flying Lizard Motorsports |
Audi R8 LMS | |||
44 | John Potter Andy Lally |
GTD | Magnus Racing | Porsche 911 GT America | |||
45 | Nelson Canache Jr. Spencer Pumpelly |
GTD | Flying Lizard Motorsports |
Audi R8 LMS | |||
46 | Charles Espenlaub Charles Putman |
GTD | Fall-Line Motorsports | Audi R8 LMS | |||
48 | Christopher Haase Bryce Miller |
GTD | Paul Miller Racing | Audi R8 LMS | |||
51 | Jack Gerber Eddie Cheever |
GTD | Spirit of Race | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
58 | Madison Snow Jan Heylen |
GTD | Snow Racing | Porsche 911 GT America | |||
63 | Alessandro Balzan Jeff Westphal |
GTD | Scuderia Corsa | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
64 | Stefan Johansson Kyle Marcelli |
GTD | Scuderia Corsa | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
71 | Jim Norman Craig Stanton |
GTD | Park Place Motorsports | Porsche 911 GT America | |||
73 | Patrick Lindsey Kevin Estré |
GTD | Park Place Motorsports | Porsche 911 GT America | |||
81 | Bob Faieta Damien Faulkner |
GTD | GB Autosport | Porsche 911 GT America | |||
94 | Dane Cameron Markus Palttala |
GTD | Turner Motorsport | BMW Z4 GT3 | |||
007 | Al Carter James Davison |
GTD | TRG-AMR | Aston Martin V12 Vantage GT3 |
|||
009 | ? ? |
TBA TBA |
GTD | TRG-AMR | Aston Martin V12 Vantage GT3 |
||
555 | Bill Sweedler Towsend Bell |
GTD | AIM Autosport | Ferrari 458 Italia GT3 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.