Podwójne emocje w Kalifornii

Mazda Raceway Laguna Seca będzie areną czwartej rundy TUDOR United SportsCar Championship. Na położonym w Monterrey torze odbędą się dwa dwugodzinne wyścigi.

Laguna Seca to obiekt znany wszystkim fanom wyścigów, szczególnie dzięki jednemu z zakrętów - “korkociągowi”. Jest też znany zespołom zarówno Amerykańskiej Serii Le Mans jak i Grand-Am, bo jest to jedna z nielicznych rund USCC, które odbywają się na torze będącym w kalendarzu obu serii.

To, jak będą sobie radzić ekipy Prototypów Daytona i Prototypów Le Mans pozostaje tajemnicą. Wszystkie trzy dotychczas rozegrane wyścigi zakończyły się zwycięstwem DP, choć w Sebring P2 prezentowały podobne tempo. Lekkie maszyny traciły jednak na wyjściach z zakrętów, jak i miały niższą prędkość maksymalną, przez co dużo trudniej było im walczyć z DP i dublować wolniejsze maszyny. Przed rundą w Monterrey IMSA zmieniła balans osiągów i ograniczyła moc Prototypów Daytona poprzez zmniejszenie restryktorów w Corvette DP i Fordów Ecoboost Riley, w których zmniejszono także ciśnienie doładowania. Te zmiany powinny mieć swój rezultat w spadku mocy DP o 15%, ale na Laguna Seca moc nie będzie miała tak dużego znaczenia jak moment obrotowy, a wpływu zmian w BoP na ten parametr trudno przewidzieć. Niezależnie od tego, w jakim stopniu zmieni się sytuacja, tym razem P2 powinny być dużo bardziej konkurencyjne niż w Long Beach, gdzie rywalizację zdominowały prototypy z logo Forda.

Do walki w Kalifornii przystąpią dwa Fordy/Riley w barwach zespołów Chipa Ganassiego i Michaela Shanka. Zmierzą się z czterema Corvette DP, w tym z będącym na prowadzeniu w klasyfikacji generalnej nr 5 od Action Express. P2 reprezentować będzie zespół Extreme Speed z dwoma prototypami HPD, Oak Racing z własną konstrukcją oraz Mazda, która rozwija na torze swój nowy silnik SkyActiv. Niestety, ze startu w tym sezonie ostatecznie wycofał się mistrzowski zespół ALMS - Muscle Milk Pickett Racing. Nieobecny w Long Beach był innowacyjny prototyp DeltaWing, lecz wraca on do rywalizacji na Laguna Seca.

Podobnie jak w Long Beach, wspólnie z prototypami będą się znajdować na torze auta GT Le Mans. Ostatnią rundę wygrali Jan Magnussen i Antonio Garcia w Corvette, dołączając w ten sposób do zaciętej walki o prowadzenie w klasyfikacji. Liderzy - Bill Auberlen i Andy Priaulx w BMW - mieli bardzo pechowy weekend w Long Beach, tracąc przez błąd Anglika możliwe miejsce na podium. Na czwartej pozycji znajduje się drugie BMW, a przedzielają je dwie fabryczne załogi Porsche, które odniosły zwycięstwa w Daytonie oraz w Sebring, ale w Long Beach ich tempo nie dorównywało BMW i Corvette, które w minionych latach na Laguna Seca także spisywały się znakomicie, podobnie jak reprezentowane w ten weekend przez dwa zespoły Ferrari. Po pelnym niepowodzeń początku sezonu zespół Risi Competizione postanowił zatrudnić Pierre’a Kaffera w miejsce Matteo Malucelliego obok Giancarlo Fisichelli, licząc w ten sposób na włączenie się do walki o czołowe pozycje. Drugie z włoskich aut należy do wspieranego przez Risi zespołu Krohn Racing z półprofesjonalną załogą Tracy Krohn/Nic Jöhnson. Wielką niewiadomą pozostaje SRT Viper, który po słabych długich wyścigach wydawały się być w lepszej dyspozycji w Long Beach, lecz wciąż nie mogły się równać z rywalami. Teoretycznie, Laguna Seca z dużymi zmianami wysokości, ciasnymi zakrętami i krótkimi prostymi nie powinna sprzyjać Viprerom, ale w historii wyścigów wielokrotnie okazywało się, że charakterystyka toru nie przesądzała o losach rywalizacji.

Tak wygląda stawka drugiego wyścigu weekendu (ten rozpocznie się w niedzielę o 23:45). W pierwszym z nich (w niedzielę o 17:15) zobaczymy dwie klasy, które nie ścigały się od Sebring - Prototype Challenge i GT Daytona. W pierwszej z nich po masakrze, jaka miała miejsce podczas 12-godzinnego wyścigu kilka zespołów zmieniło swoich kierowców. W tej sytuacji należy się spodziewać, że mocne będą ekipy, które na taki krok się nie zdecydowały i powinniśmy przyglądać się CORE Autosport i RSR Racing, a do walki zapewne włączą się także 8Star i PR1/Mathiasen.

GT Daytona to najliczniej reprezentowana klasa, w której znajdziemy aż 24 samochody. Tutaj także doszło do zmian w balansie osiągów. Samochody BMW i Porsche po raz pierwszy w tym sezonie będą wyposażone w restryktory powietrza, dołączając w tym aspekcie do reszty stawki. Astony Martiny będą musiały się ścigać z restryktorami o mniejszej średnicy, a w Ferrari zmniejszono maksymalne obroty silnika do ośmiu tysięcy. Jako, że jest to klasa, która wymaga w załodze przynajmniej jednego kierowcy “srebrnej” lub “brązowej” kategorii, przy tak różnorodnych maszynach i zmianach w BoP, wskazanie faworytów jest niezwykle trudne. W klasyfikacji generalnej prowadzi Ferrari od AIM Motorsport z dużą przewagą nad resztą stawki, której przewodzi zespół Flying Lizard w Audi przed Magnus Racing w Porsche. Polscy fani jak zawsze powinni uważnie przyglądać się Porsche nr 30. W barwach NGT Motorsport pojadą w nim Henrique Cisneros i Kuba Giermaziak.

Oba niedzielne wyścigi oraz sobotnie kwalifikacje (o 1:55) będzie można oglądać na IMSA.com. Link do transmisji znajduje się po prawej stronie serwisu.

Nr Kierowcy Klasa Zespół Samochód
0
Andy Meyrick
Katherine Legge
P DeltaWing Racing Cars DeltaWing DWC13
1
Scott Sharp
Ryan Dalziel
P Extreme Speed
Motorsports
HPD ARX-03b
2
Ed Brown
Johannes van Overbeek
P Extreme Speed
Motorsports
HPD ARX-03b
5
João Barbosa
Christian Fittipaldi
P Action Express Racing Corvette DP
10
Ricky Taylor
Jordan Taylor
P Wayne Taylor Racing Corvette DP
31
Eric Curran
Boris Said
P Marsh Racing Corvette DP
42
Gustavo Yacaman
Alex Brundle
P OAK Racing Morgan LMP2 Nissan
60
John Pew
Oswaldo Negri Jr
P Michael Shank Racing Riley Ford EcoBoost
70
Sylvain Tremblay
Tom Long
P SpeedSource Mazda SKYACTIV-D
Smart Diesel
90
Richard Westbrook
Michael Valiante
P Spirit Of Daytona Corvette DP
01
Scott Pruett
Memo Rojas
P Chip Ganassi Racing Riley Ford EcoBoost
07
Tristan Nunez
Joel Miller
P SpeedSource Mazda SKYACTIV-D
Smart Diesel
7
Martin Fuentes
Sam Bird
PC Starworks Motorsport Oreca FLM09 Chevrolet
8
Mirco Schultis
Renger van der Zande
PC Starworks Motorsport Oreca FLM09 Chevrolet
25
Luiz Diaz
Sean Rayhall
PC 8Star Motorsports Oreca FLM09 Chevrolet
38
Charlie Shears
David Ostella
PC Performance Tech
Motorsports
Oreca FLM09 Chevrolet
52
Frankie Montecalvo
Gunnar Jeanette
PC PR1/Mathiasen
Motorsports
Oreca FLM09 Chevrolet
54
Jon Bennett
Colin Braun
PC CORE autosport Oreca FLM09 Chevrolet
85
Chris Miller
Stephen Simpson
PC JDC/Miller Motorsports Oreca FLM09 Chevrolet
88
Doug Bielefeld
Ryan Eversley
PC BAR1 Motorsports Oreca FLM09 Chevrolet
08
Chris Cumming
Alex Taglani
PC RSR Racing Oreca FLM09 Chevrolet
09
Duncan Ende
Bruno Junqueira
PC RSR Racing Oreca FLM09 Chevrolet
3
Jan Magnussen
Anthony Garcia
GTLM Corvette Racing Corvette C7.R
4
Oliver Gavin
Tommy Milner
GTLM Corvette Racing Corvette C7.R
17
Wolf Henzler
Bryan Sellers
GTLM Team Falken Tire Porsche 911 GT3 RSR
55
Bill Auberlen
Andy Priaulx
GTLM BMW Team RLL BMW Z4 GTE
56
Dirk Müller
John Edwards
GTLM BMW Team RLL BMW Z4 GTE
57
Tracy Krohn
Niclas Jönsson
GTLM Krohn Racing Ferrari F458 Italia GTC
62
Giancarlo Fisichella
Pierre Kaffer
GTLM Risi Competizione Ferrari F458 Italia GTC
91
Dominik Farnbacher
Marc Goossens
GTLM SRT Motorsports SRT Viper GTS-R
93
Jonathan Bomarito
Kuno Wittmer
GTLM SRT Motorsports SRT Viper GTS-R
911
Nick Tandy
Richard Lietz
GTLM Porsche North America Porsche 911 GT3 RSR
912
Patrick Long
Michael Christensen
GTLM Porsche North America Porsche 911 GT3 RSR
18 ?
?
TBA
TBA
GTD Mühlner Motorsports
America
Porsche 911 GT America
19
?
Mark Kvamme
TBA
GTD Mühlner Motorsports
America
Porsche 911 GT America
22
Cooper MacNeil
Leh Keen
GTD Alex Job Racing Porsche 911 GT America
23
Ian James
Mario Farnbacher
GTD Team Seattle
Alex Job Racing
Porsche 911 GT America
27
Patrick Dempsey
Andrew Davis
GTD Dempsey Racing Porsche 911 GT America
30
Henrique Cisneros
Kuba Giermaziak
GTD NGT Motorsport Porsche 911 GT America
33
Jeroen Bleekemolen
Ben Keating
GTD Riley Motorsports SRT Viper GT3-R
35
Seth Neiman
Dion von Moltke
GTD Flying Lizard
Motorsports
Audi R8 LMS
44
John Potter
Andy Lally
GTD Magnus Racing Porsche 911 GT America
45
Nelson Canache Jr.
Spencer Pumpelly
GTD Flying Lizard
Motorsports
Audi R8 LMS
46
Charles Espenlaub
Charles Putman
GTD Fall-Line Motorsports Audi R8 LMS
48
Christopher Haase
Bryce Miller
GTD Paul Miller Racing Audi R8 LMS
51
Jack Gerber
Eddie Cheever
GTD Spirit of Race Ferrari 458 Italia GT3
58
Madison Snow
Jan Heylen
GTD Snow Racing Porsche 911 GT America
63
Alessandro Balzan
Jeff Westphal
GTD Scuderia Corsa Ferrari 458 Italia GT3
64
Stefan Johansson
Kyle Marcelli
GTD Scuderia Corsa Ferrari 458 Italia GT3
71
Jim Norman
Craig Stanton
GTD Park Place Motorsports Porsche 911 GT America
73
Patrick Lindsey
Kevin Estré
GTD Park Place Motorsports Porsche 911 GT America
81
Bob Faieta
Damien Faulkner
GTD GB Autosport Porsche 911 GT America
94
Dane Cameron
Markus Palttala
GTD Turner Motorsport BMW Z4 GT3
007
Al Carter
James Davison
GTD TRG-AMR Aston Martin V12
Vantage GT3
009 ?
?
TBA
TBA
GTD TRG-AMR Aston Martin V12
Vantage GT3
555
Bill Sweedler
Towsend Bell
GTD AIM Autosport Ferrari 458 Italia GT3

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze