Kierowcy ruszyli do testów

Załoga Action Express Racing była najszybsza w pierwszych przedsezonowych testach serii United Sportscar Championship. Najlepszy czas uzyskał Sébastien Bourdais.

Zaczęło się – cykl przedsezonowych testów, którego pierwszą odsłoną był weekendowy sprawdzian na torze Sebring, rozpoczął życie nowej serii wyścigów długodystansowych – United Sportscar Championship. Zastępująca w przyszłym roku Amerykańską Serię Le Mans i wyścigi Rolex Sports Car Series, rywalizacja ta już teraz jest dla wielu kibiców niezwykle interesującą – nie tylko dlatego, że łączy ona prestiżowe batalie Daytona, Sebring i Petit Le Mans – ale także dlatego, że na liście startowej widnieje wiele rozmaitych pojazdów i kategorii. Ciekawi tu zarówno pojedynek fabrycznych BMW, Porsche, Corvette, Viperów i Ferrari w klasie GTLM oraz mnóstwa pojazdów zapisanych do kategorii GTD – jak i starcie zmodyfikowanych prototypów Daytona ze znanymi z wyścigów FIA/ACO pojazdów Le Mans P2. Testy na Sebring oraz te nadchodzące w Daytona były więc bardzo oczekiwane – nawet, jeśli do pierwszej rundy nowej serii jest jeszcze ponad 2 miesiące.

Pierwszego dnia testów, w dwóch 4-godzinnych sesjach uczestniczyło łącznie 19 z 25 zadeklarowanych do startu pojazdów. Najszybszym z całej stawki okazał się być prototyp Daytona – Corvette DP ekipy Action Express Racing, w którym gościnnie pojawił się m.in. znany z serii IndyCar i ze startów w Formule 1 Sébastien Bourdais. Nie on jednak, a João Barbosa uzyskał czołowy czas 1:53.266 – przy czym jedynym jego konkurentem z kategorii P w porannych, sobotnich testach, był specyficzny Deltawing Coupé. Po południu, do tego grona dołączył również prototyp HPD zespołu Extreme Speed – lecz deszcz, który pojawił się wtedy na torze, nie pozwolił owej załodze na choćby zbliżenie się do wyniku Portugalczyka. Dobre czasy udało się wtedy zaliczyć tylko tym kierowcom, którzy od razu pojawili się na torze po przerwie obiadowej – jednym z nich był zmiennik Barbosy, Christian Fittipaldi, który uzyskał 1:55.862.

Jedynym pojazdem PC w sobotę był prototyp zespołu Pickett Racing, który w sesji przedpołudniowej sprawdzał umiejętności potencjalnych nowych kierowców ekipy. StDoherty i Bryan Heitkotter uzyskali wynik o 7 sekund gorszy od Action Express – w sesji popołudniowej natomiast nie uczestniczyli.

W sobotę, w Sebring pojawiły się także cztery samochody kategorii GTLM – tu najszybsze okazało się być BMW zespołu Team RLL, minimalnie (o 0.004 sekund) pokonując Ferrari od Corse Clienti, a także fabrycznego Vipera i Aston Martina, który ostatecznie zdecydował się wystawić do testów także pojazd tej klasy. Po południu, na tor wyjechały co prawda również wszystkie cztery pojazdy – jednak pomiarowe okrążenia zaliczyły tylko Aston Martin i Ferrari.

Zgodnie z listą startową, ogromną większość pojazdów obecnych na testach było pojazdami kategorii GTD. Tu także najlepsze czasy uzyskano przed południem – na czele znalazł się wtedy Toni Vilander w Ferrari ekipy Scuderia Corsa. Z niewielką stratą, trzy kolejne miejsca w tabeli wyników zajęły Audi – pojedyncze R8 LMS od Fall-Line Motorsports pokonując dwie załogi od Flying Lizards – a dopiero piąty czas uzyskało Porsche 911 GT America, konkretnie załoga Alex Job Racing nr 22. Szósty był Viper GT3-R zespołu Riley, który w Sebring po raz pierwszy pokazał się w rywalizacji z konkurencją – a niewiele gorszy czas miała ekipa The Racer's Group, w przyszłym roku współpracująca z Aston Martin Racing. W sesji popołudniowej wyniki były dużo gorsze – choć kilku ekipom udało się zbliżyć do rezultatów z przedpołudnia.

Poz Nr   Kierowca   Klasa   Zespół   Rezultat Strata S
1 5

Christian Fittipaldi
João Barbosa
Sébastien Bourdais
1 P Action Express Racing 1:53.266   1
2 0
Andy Meyrick
Katherine Legge
2 P Deltawing Racing Cars 1:55.241 +1.975 1
3 12
Steve Doherty
Bryan Heitkotter
1 PC Pickett Racing 2:00.909 +7.643 1
4 55

Dirk Müller
John Edwards
Andy Priaux
1 GTLM BMW Team RLL 2:01.798 +8.532 1
5 62


Gianmaria Bruni
Giancarlo Fisichella
Toni Vilander
Olivier Beretta
2 GTLM Ferrari Corse Clienti 2:01.802 +8.536 1
6 93
Marc Goossens
Kuno Wittmer
3 GTLM SRT Motorsports 2:02.708 +9.442 1
7 007

D. Heinemeier-Hansson
Paul Dalla Lana
Darren Turner
4 GTLM AMR North America 2:02.731 +9.465 1
8 63

Oliver Beretta
Alessandro Balzan
Toni Vilander
1 GTD Scuderia Corsa
Ferrari Corse Clienti
2:05.058 +11.792 1
9 46



Christopher Mies
Charles Putman
Charles Espenlaub
Bryan Sellers
Al Carter

2 GTD Fall-Line Motorsports 2:05.323 +12.057 1
10 45
Spencer Pumpelly
Nelson Canache Jr.
3 GTD Flying Lizards
Motorsports
2:05.549 +12.283 1

O wiele bardziej interesujący był drugi dzień testów na Sebring – tylko w kategorii P do walki przystąpiło 5 różnych pojazdów. Najlepszym znów jednak okazał się prototyp od Action Express – tym razem, Sébastien Bourdais bijąc wynik Barbosy z pierwszego dnia testów i schodząc do 1:53.748 w sesji popołudniowej. Również przed południem, Corvette DP nr 5 była najszybsza – a dwa drugie czasy uzyskał siostrzany prototyp zespołu Marsh Racing. Na kolejnych pozycjach zmieniały się natomiast zespoły Extreme Speed Motorsports i Deltawing – a do rywalizacji w przyszłym sezonie przygotowywała się ekipa Project Libra, uzyskując w niedzielę znacznie gorsze czasy od konkurencji.

W kategorii PC, ponownie jedynym uczestnikiem była załoga Pickett Racing – i tym razem, jej kierowcom udało się zejść poniżej granicy 2:00, a nawet 1:59. Najlepszy wynik, ekipa uzyskała po południu – czas 1:58.035 był o 2 sekundy lepszy od rezultatu uzyskanego w sobotę.

Te same pojazdy przystąpiły natomiast do testów w kategorii GTLM – wynik BMW z soboty pobiła jednak ekipa fabrycznego Vipera, która najszybsza była w obu niedzielnych testach. Przed południem, Viper nr 93 o 0.1 sekundy pokonał Ferrari ekipy Corse Clienti, a o 0.25 sekundy BMW od Team RLL – po przerwie obiadowej, nieco gorszym rezultatem przebił on czas Ferrari i Aston Martina, przy czym BMW było wolniejsze od lidera tylko o sekundę.

Nieco nieoczekiwanie, Viper okazał się najszybszym pojazdem także w najsłabszej kategorii GTD – załoga Riley Motorsports jako jedyna zeszła wtedy poniżej granicy 2:05. Wyścigowy GT3-R pokonał Ferrari zespołu Scuderia Corse oraz Porsche nr 22 ekipy Alex Job Racing – nieprzyjemną przygodę miała natomiast załoga Kuby Giermaziaka, gdyż Alex Müller uszkodził wtedy tył Porsche zespołu NGT. To, po naprawie, powróciło do testów w drugiej niedzielnej sesji – i jak się okazało, właśnie ono stanęło na czele tabeli wyników w swojej klasie, minimalnie przebijając wynik Audi od Fall-Line. Trzecie również było wtedy Audi, nr 45 od Flying Lizards – a załoga Ferrari Corse było czwarte.

Kolejne testy odbędą się we wtorek i środę na torze Daytona.

Poz Nr   Kierowca   Klasa   Zespół   Rezultat Strata S
1 5

Christian Fittipaldi
João Barbosa
Sébastien Bourdais
1 P Action Express
Racing
1:53.748   4
2 31
Eric Curran
Boris Said
2 P Marsh Racing
Whelen Engineering
1:55.688 +1.940 4
3 0
Andy Meyrick
Katherine Legge
3 P Deltawing Racing 1:57.508 +3.760 4
4 2


Ryan Dalziel
Scott Sharp
Johannes van Overbeek
Ed Brown

4 P Extreme Speed
Motorsports
1:57.812 +4.064 3
5 12
Steve Doherty
Bryan Heitkotter
1 PC Pickett Racing 1:58.035 +4.287 4
6 93
Marc Goossens
Kuno Wittmer
1 GTLM SRT Motorsports 2:01.619 +7.871 3
7 62


Gianmaria Bruni
Giancarlo Fisichella
Toni Vilander
Olivier Beretta
2 GTLM Ferrari Corse Clienti 2:01.721 +7.973 3
8 15
Robbie Kerr
Nicolas de Crem
5 P Project Libra 2:01.857 +8.109 4
9 55

Dirk Müller
John Edwards
Andy Priaux
3 GTLM BMW Team RLL 2:01.875 +8.127 3
10 007

D. Heinemeier-Hansson
Paul Dalla Lana
Darren Turner
4 GTLM AMR North America 2:02.082 +8.334 3
11 33

Ben Keating
Jeroen Bleekemolen
Marc Goossens
1 GTD Riley Motorsports 2:04.539 +10.791 3
12 63

Oliver Beretta
Alessandro Balzan
Toni Vilander
2 GTD Ferrari Corse Clienti
Scuderia Corsa
2:05.092 +11.344 3
13 30


Jakub Giermaziak
Henrique Cisneros
Alex Müller
Dennis Trebing
3 GTD NGT Motorsports 2:05.095 +11.347 4

Pełne wyniki testów znajdziesz klikając:
Sesja 1 | Sesja 2 | Sesja 3 | Sesja 4

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze