Ekipa Action Express była najszybsza w testach na torze Daytona. Wskutek poważnego wypadku i braku zaufania do nowych opon, w części testów nie uczestniczyły prototypy.
Spektakularny wypadek Richarda Westbrooka w Corvette DP był jednym z najważniejszych wydarzeń wtorkowych i środowych testów – i był głównym powodem nieobecności w środę prototypów innych, niż Deltawing. Pod koniec pierwszej wtorkowej sesji, w dojeżdżającym do zakrętu z prędkością ponad 300 km/h prototypie Brytyjczyka niespodziewanie pękła tylna opona, przez co samochód wpierw wpadł w poślizg – a potem "wyfrunął" w powietrze, kilkakrotnie się tam obracając. Incydent podobny do tego, jaki w 1999 roku miał miejsce na Le Mans 24h, zakończył się na szczęście bez obrażeń Westbrooka – poważnie zniszczony był jednak jego samochód. Kiedy w sesji drugiej, przygodę z poślizgiem miał również Joao Barbosa w Corvette DP nr 5, wieczorem sędziowie postanowili przyjrzeć się oponom przygotowanym dla kategorii prototypów – i zawiesić starty tejże kategorii w drugim dniu testów.
Pierwszy dzień testów był jednak również dniem rekordów – przede wszystkim wśród prototypów Daytona, gdzie 3-letni wynik Jörga Bergmeistera pobili zarówno Joao Barbosa, jak i Richard Westbrook. Ten pierwszy, w obu wtorkowych sesjach zszedł poniżej granicy 1:40 – co oczywiście dało mu także wygraną nad innymi pojazdami kategorii P. Tych, we wtorek pojawiło się na torze jedenaście – rano, najbliżej czasu Portugalczyka były załogi Spirit of Daytona i Michael Shank Racing – po południu natomiast Michael Shank Racing oraz drugi pojazd ekipy Action Express. Ogólnie, w tej kategorii dominowały prototypy Daytona – konkurencyjny HPD od Extreme Speed był gorszy od lidera o średnio 4 sekundy.
W kategorii PC, zamiast pojedynczego prototypu od Pickett Racing, na Daytona zobaczyliśmy tym razem cztery pojazdy konkurencji – we wtorek rano, najszybszą była załoga Starworks Motorsports. Konkurenci od CORE, Performance Tech i RSR Racing byli jednak wolniejsi tylko o 0.3-0.4 sekundy – a nieco słabiej radziła sobie jedynie ekipa 8Star Motorsports. Po południu, najlepszy czas dnia uzyskał zespół Performance Tech – przy czym znów, wyniki konkurentów były bardzo bliskie rezultatowi lidera.
Do nieoficjalnego pobicia rekordu Daytona doszło również w kategorii GTLM – tu należy jednak zauważyć, że pojazdy tej kategorii są klasyfikowane jako specyfikacja GT2/GTE – a te obecne dotychczas w wyścigach na Daytona bliższe były wersjom w specyfikacji GT3. We wtorek, samochodów GTLM zobaczyliśmy na torze pięć: rano, najlepszy czas uzyskało Ferrari od Corse Clienti, pokonując Aston Martina i Vipera – po południu, rekordowy wynik był dziełem kierowców "Żmii", którzy znaleźli się przed 458 Italia i Vantage. W obu sesjach, najsłabsze rezultaty uzyskiwały BMW – przy czym nie były one gorsze od liderów o więcej, niż o około sekundę.
Podobnie, jak na Sebring, także i na Daytona swoje testy przeprowadziło mnóstwo pojazdów kategorii GTD – tu nowością było m.in. BMW Z4 GT3 zespołu Turner, który w przyszłym roku właśnie w takim samochodzie będzie walczył jako nieoficjalny reprezentant bawarskiej marki. We wtorek, ekipie Turner nie poszło jednak najlepiej – w sesji pierwszej, górą było za to Audi niejako fabrycznego zespołu Audi Sport Customer Racing. Niewiele gorsze były Porsche GT America od Alex Job Racing i połączonej ekipy Snow Racing/Wright Motorsport/JDX – czołówka sesji popołudniowej wyglądała natomiast jakby wprost przeniesiona z tegorocznej rywalizacji ALMS. Pierwsze trzy miejsca zajęły mianowicie załogi: nr 22 od Alex Job Racing, nr 30 od NGT Motorsports i nr 45 od Flying Lizards – i tylko zmiany kierowców oraz nowe samochody (szczególnie Audi w miejsce Porsche u "Latających Jaszczurek") różniły ten układ od tego widywanego często w wyścigach Amerykańskiej Serii Le Mans.
P | Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Rezultat | Strata | S | ||||
1 | 5 | ![]() ![]() |
Christian Fittipaldi Joao Barbosa |
1 | P | ![]() |
Action Express Racing | ![]() |
1:39.623 | 1 | |
2 | 60 | ![]() ![]() |
Oswaldo Negri Jr. John Pew |
2 | P | ![]() |
Michael Shank Racing | ![]() |
1:40.320 | + 0.697 | 2 |
3 | 90 | ![]() ![]() |
Richard Westbrook Michael Valiante |
3 | P | ![]() |
Spirit of Daytona | ![]() |
1:40.342 | + 0.719 | 1 |
4 | 8 | ![]() ![]() ![]() ![]() |
Alex Popow Scott Mayer Robert Gewirtz Mike Hedlund |
4 | P | ![]() |
Starworks Motorsports | ![]() |
1:41.914 | + 2.291 | 1 |
5 | 9 | 5 | P | ![]() |
Action Express Racing | ![]() |
1:42.184 | + 2.561 | 5 | ||
6 | 03 | ![]() |
Gustavo Yacaman | 6 | P | ![]() |
8Star Motorsports | ![]() |
1:42.697 | + 3.074 | 2 |
7 | 38 | ![]() ![]() ![]() |
Charlie Sears Jarrett Boon Jon Brownson |
1 | PC | ![]() |
Performance Tech Motorsports |
![]() |
1:42.830 | + 3.207 | 2 |
8 | 7 | ![]() ![]() ![]() |
Mirco Schultis Renger van der Zande Robert Gewirtz |
2 | PC | ![]() |
Starworks Motorsports | ![]() |
1:42.966 | + 3.343 | 2 |
9 | 09 | ![]() ![]() ![]() |
Bruno Junqueira Duncan Ende Chris Cumming |
3 | PC | ![]() |
RSR Racing | ![]() |
1:43.432 | + 3.908 | 2 |
10 | 2 | ![]() ![]() |
Ryan Dalziel Ed Brown |
7 | P | ![]() |
Extreme Speed Motorsports |
![]() |
1:43.580 | + 3.957 | 1 |
... | ... | ... | |||||||||
17 | 93 | ![]() ![]() |
Marc Goossens Kuno Wittmer |
1 | GTLM | ![]() |
SRT Motorsports | ![]() |
1:47.058 | + 7.435 | 2 |
18 | 62 | ![]() ![]() ![]() ![]() |
Gianmaria Bruni Giancarlo Fisichella Toni Vilander Olivier Beretta |
2 | GTLM | ![]() |
Ferrari Corse Clienti | ![]() |
1:47.272 | + 7.649 | 2 |
19 | 007 | ![]() ![]() ![]() |
Pedro Lamy Paul Dalla Lana Darren Turner |
3 | GTLM | ![]() |
AMR North America | ![]() |
1:47.308 | + 7.785 | 2 |
... | ... | ... | |||||||||
22 | 22 | ![]() ![]() |
Cooper MacNeil Leh Keen |
1 | GTD | ![]() |
Alex Job Racing WeatherTech |
![]() |
1:49.069 | + 9.446 | 2 |
23 | 30 | ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jakub Giermaziak Christina Nielsen Alex Müller Dennis Trebing |
2 | GTD | ![]() |
NGT Motorsports | ![]() |
1:49.111 | + 9.488 | 2 |
24 | 45 | ![]() ![]() |
Spencer Pumpelly Nelson Canache Jr. |
3 | GTD | ![]() |
Flying Lizards Motorsports |
![]() |
1:49.217 | + 9.594 | 1 |
Wskutek decyzji co do kategorii prototypów, drugiego dnia zobaczyliśmy tu na torze jedynie prototyp Deltawing – ten został dopuszczony, gdyż korzystał z opon specjalnie przygotowanych dla tego pojazdu. Specyficzny prototyp był oczywiście najszybszym pojazdem na torze – co ciekawe jednak, jego środowy czas dałby mu we wtorek wysokie, bo trzecie miejsce w całej kategorii P. Niestety – o tym, jak prototypy Daytona i Le Mans P2 radziłyby sobie w środę, dowiedzieć się nie mogliśmy – rezultaty Deltawing trudno więc określić jako dobre czy złe w swojej klasie.
Jedynymi podstawami do spekulacji mogłoby być porównanie wtorkowych i środowych wyników kategorii GTLM i GTD. W tej pierwszej, samochody były drugiego dnia nieco szybsze; rano, swój wtorkowy rekord poprawił fabryczny Viper, schodząc poniżej granicy 1:47 – a niewiele gorsze były Ferrari i Aston Martin, dwa BMW ponownie zostawiając na końcu stawki tej kategorii. Tak samo było zresztą i po południu – przy czym wtedy, do porannego rezultatu Vipera zbliżyło się Ferrari od Corse Clienti – a "Żmija" uzyskała drugi czas sesji, załogę V8 Vantage GTE pozostawiając na pozycji trzeciej.
Przy nieobecności prototypów, ogromną większość pojazdów obecnych na torze stanowiły samochody GTD – i także i tu, w środę wyniki były nieco lepsze, niż w sesjach wtorkowych. Rano, załogi Flying Lizards i NGT pobiło Ferrari ekipy Corse Clienti, ekipę "Latających Jaszczurek" pokonują o zaledwie 0.013 sekundy – słabo spisał się natomiast nowy Viper zespołu Riley Motorsport, o pół sekundy ustępując nawet przedostatniemu w stawce BMW ekipy Turner. Po południu, nieco gorszy wynik od Ferrari wystarczył załodze Magnus Racing na uzyskanie czołowej pozycji w swojej kategorii – także drugie miejsce zajęło tu Porsche, konkretnie nr 18 od Mühlner Motorsports America – a Ferrari ekipy Corse Clienti było tym razem trzecie.
P | Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Rezultat | Strata | S | ||||
1 | 0 | ![]() ![]() |
Andy Meyrick Katherine Legge |
1 | P | ![]() |
Deltawing Racing Cars | ![]() |
1:40.883 | 4 | |
2 | 93 | ![]() ![]() |
Marc Goossens Kuno Wittmer |
1 | GTLM | ![]() |
SRT Motorsports | ![]() |
1:46.912 | + 6.029 | 3 |
3 | 62 | ![]() ![]() ![]() ![]() |
Gianmaria Bruni Giancarlo Fisichella Toni Vilander Olivier Beretta |
2 | GTLM | ![]() |
Ferrari Corse Clienti | ![]() |
1:46.937 | + 6.054 | 4 |
4 | 007 | ![]() ![]() ![]() |
Pedro Lamy Paul Dalla Lana Darren Turner |
3 | GTLM | ![]() |
AMR North America | ![]() |
1:47.246 | + 6.363 | 3 |
5 | 56 | 4 | GTLM | ![]() |
BMW Team RLL | ![]() |
1:47.791 | + 6.908 | 3 | ||
6 | 55 | ![]() ![]() ![]() |
Dirk Müller John Edwards Andy Priaulx |
5 | GTLM | ![]() |
BMW Team RLL | ![]() |
1:47.850 | + 6.967 | 4 |
7 | 63 | ![]() ![]() ![]() |
Oliver Beretta Alessandro Balzan Toni Vilander |
1 | GTD | ![]() |
Scuderia Corsa Ferrari Corse Clienti |
![]() |
1:48.747 | + 7.864 | 3 |
8 | 45 | ![]() ![]() |
Spencer Pumpelly Nelson Canache Jr. |
2 | GTD | ![]() |
Flying Lizards Motorsports |
![]() |
1:47.760 | + 7.877 | 3 |
9 | 30 | ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jakub Giermaziak Christina Nielsen Alex Müller Dennis Trebing |
3 | GTD | ![]() |
NGT Motorsports | ![]() |
1:47.866 | + 7.983 | 3 |
10 | 44 | ![]() ![]() |
John Potter Andy Lally |
4 | GTD | ![]() |
Magnus Racing | ![]() |
1:47.874 | + 7.991 | 3 |
Środowa rywalizacja zakończyła serię czterech dni oficjalnych testów na Sebring i Daytona – teraz ekipy mają czas na dopracowanie swoich pojazdów i ewentualne, samodzielne ich przetestowanie. Kolejną oficjalną próbą będzie już Roar before the Rolex, czyli oficjalna po-sylwestrowa próba na Daytona – a po trzech tygodniach, pojazdy przystąpią do pierwszej rundy United Sportscar Championship, czyli słynnego, 24-godzinnego wyścigu na torze Daytona.
Pełne wyniki znajdziesz klikając: Sesja 1 | Sesja 2 | Sesja 3 | Sesja 4
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.