Duńska ekipa Formula Racing wygrała wyścig Maxi Endurance – najdłuższą w ostatnich latach, 32-godzinną batalię na torze Algarve w Portugalii.
115 200 – tyle sekund trwałaby rywalizacja na torze Autódromo Intrenacional do Algarve, gdyby kończyła się ona dokładnie po 32 godzinach. Wielkość tej liczby robi wrażenie, biorąc pod uwagę typowe różnice między konkurentami w różnych wyścigach – a nawet czasy przejazdu okrążenia, stojące na poziomie 120 sekund. Wystarczy zresztą wspomnieć, że w odbywającym się dzień wcześniej Gulf 12 Hours, różnica między zwycięzcą i drugim pojazdem na mecie wyniosła raptem 3 sekundy – tu jednak, sam dojazd do mety, dla każdej z 14 startujących załóg był już sporym wyczynem. Najlepszą z nich okazała się grupa weteranów 24h Le Mans w Seacie ekipy Formula Racing – a na podium znalazło się także m.in. małe BMW z silnikiem Diesla.
Znani z tegorocznej ELMS Johnny Laursen i Mikkel Mac Jensen, a także Lars Steffenson, Bob McCormick oraz Jose Atonio Monroy to pięcioosobowy skład SEATA Leon, który stanął na najwyższym stopniu podium. Załoga widniała w czołówce już od początku rywalizacji – wówczas ścigając przede wszystkim prototyp CN, Wolf GB08 hiszpańskiego zespołu Parkalgar. W czołówce widniało także kilka innych pojazdów, m.in. Dodge Viper Competition – niestety, przy bardzo szybkiej jeździe, jego wadą była typowa cecha takich samochodów – ogromne zużycie paliwa. Po sześciu godzinach doszła jeszcze awaria elektryki – jednak i tak "Żmija" okazała się najlepszym pośród pojazdów GT startujących w Maxi Endurance. 13 okrążeń mniej przejechało pucharowe Porsche zespołu Speedlover – a zaledwie 6 faworyzowane Ferrari 430 GT3 ekipy Parkalgar. Zaskakiwało za to BMW 120d holenderskiej ekipy Cora Eusera, które z czasem pojawiło się tuż za podium.
W kolejnych godzinach, awarie dotykały już wszystkie pojazdy obecne na torze – przez co każdy z trójki prowadzących samochodów, Wolf, SEAT oraz jedno z dwóch BMW M3 brytyjskiego zespołu Intersport, przez pewien czas widniało na czele. Przewagę tankowania tylko co 4 godziny wykorzystywało małe BMW od Cora Eusera – to wciąż jechało na miejscu czwartym, wyprzedzając nawet nieco większe pucharowe 318i swojego zespołu. Prócz długości wyścigu, swoje robiła tu także pogoda, wciąż i wciąż uprzykrzając życie kierowcom – co szczególnie mocno widać było w nocy.
I właśnie w nocy doszło do najważniejszej zmiany w rywalizacji. W prowadzącym wówczas Wolfie doszło do uszkodzenia skrzyni biegów, które zatrzymało pojazd na niemal trzy godziny w boksach – a wskutek awarii także w BMW ekipy Intersport, na prowadzenie wyszedł SEAT zespołu z Danii. Po przekroczeniu historycznej granicy 24 godzin, załoga Formula Racing wyprzedzała BMW M3 o 26 okrążeń – małe BMW 120d awansowało natomiast na miejsce trzecie, przed Renault ekipy Club Guadalope. Ze stratą 58 okrążeń, Wolf był dopiero piąty, o zaledwie 2 wyprzedzając wymienionego wcześniej Vipera – a w miarę niewiele tracił jeszcze tylko siódmy SEAT zespołu Veloso Motorsport.
Ostatnie 8 godzin było już walką nie z przeciwnikami, ale przede wszystkim ze zmęczeniem i z własnym samochodem. Niestety, walkę tą przegrali kierowcy prototypu Wolf – awaria zawieszenia i wypadek zrzuciła go za Vipera, a ostatecznie również za SEAT-a. Te natomiast dogoniły małe Renault, "Żmija" ostatecznie odbierając mu miejsce tuż za podium – a gdyby wyścig trwał jeszcze godzinę lub dwie, być może Viper znalazłby się nawet przed zaskakującym BMW 120d. Załodze Cora Eusera udało się jednak dojechać do mety na miejscu trzecim – a już do końca, czołówkę zajmował prowadzący SEAT przed BMW M3. Stało się to mimo problemów Leona, którego przewaga, 4 godziny przed metą zmniejszyła się z ponad 30 do 20 okrążeń – jednak bardzo szybka jazda w niedzielne popołudnie (skutkująca najlepszymi czasami okrążeń) przypieczętowała jego zwycięstwo.
773 przejechane okrążenia dały załodze z Danii wynik 3627 km, który choć nie należy do największych odległości przejechanych w jednym wyścigu (w 24h Le Mans zwycięzca często przejeżdża ponad 5000), i tak robi wrażenie. Jeszcze większe buduje fakt, że wyścig ten trwał całe 32 godziny – i pokazuje, że w takiej rywalizacji, nawet małe BMW z silnikiem Diesla może pokonać wielkiego Vipera czy ultralekki prototyp CN. Czy ten wyścig odbędzie się także za rok, zobaczymy – niemniej jednak, weekendowe starcie pokazało, że warto jest go brać pod uwagę jako ciekawostkę w całym sezonie długodystansowych batalii.
Poz | Nr | Kierowca | Klasa | Zespół / Samochód | Rezultat | |||
1 | 11 |
|
Bo McCormick Johnny Laursen Mikkel Mac Jensen Lars Steffensen José Monroy |
1 | SPORT |
Formula Racing SEAT Leon Supercopa |
773 okr. | |
2 | 12 | Kevin Clarke Adam Hayes Ian Donaldson Simon Atkinson Fiona James |
2 | SPORT |
Intersport Racing BMW M3 (E46) |
+20 okr | ||
3 | 16 | Hal Prewitt Jim Briody Jörg Chmiela Cor Euser |
1 | TOURING |
Cor Euser BMW 120d |
+40 okr. | ||
4 | 8 | Jose Manuel De Los Milagros Jesús Diéz Villaroel Antonio Albacete Agustin Sanabria José Luis Abadín Jean-Michel Gerome |
1 | CUP |
Bólido Racing Dodge Viper Competition Coupe |
+45 okr. | ||
5 | 13 | Zihara Esteban Francesc Gutiérrez Mikel Azcona Troyas Jordi Oriola Vila Alvaro Fontes Balba Camino |
3 | SPORT |
Veloso Motorsport SEAT Leon Supercopa |
+50 okr. | ||
6 | 18 | Gonzalo Martin de Andrés Álvaro Vela Salvador Tineo Arroyo Javier Villa Angel Burgueño Pedro Nogueira |
2 | TOURING |
Club C. Guadalope Renault Clio |
+58 okr. | ||
7 | 3 | Angel Burgueño Balba Camino José Luis Abadín Javier Villa Jesùs Fuster Salvador Tineo Arroyo |
1 | PROTOTYPE |
Icer Brakes Parkalgar Wolf GB08 |
+151 okr. | ||
8 | 17 | Huub Delnoij Cor Euser Hal Prewitt Einar Thorsen Marcus Vivian |
3 | TOURING |
Cor Euser BMW 318ti |
+343 okr. | ||
9 | 24 | Pedro Noguera Francesc Gutiérrez Agustin Sanabria |
2 | PROTOTYPE |
Autódromo Algarve Radical SR3 |
+653 okr. | ||
10 | 9 | Paulo Pinheiro Antonio Castro Antonio Albacete |
2 | CUP |
Antonio Castro Porsche 911 GT3 Cup (997) |
+722 okr. | ||
11 | 7 | Alvaro Fontes Álvaro Vela Mikel Azcona Troyas Jesùs Fuster Jesús Diéz Villaroel Jean-Michel Gerome |
3 | CUP |
Speedlover Porsche 911 GT3 Cup (996) |
+729 okr. | ||
12 | 1 |
|
Jose Manuel De Los Milagros Gonzalo Martin de Andrés Francesc Gutiérrez |
1 | GT |
Icer Brakes Parkalgar Ferrari F430 GT2 |
+746 okr | |
13 | 19 | Pedro Nogueira Agustin Sanabria Zihara Esteban |
4 | TOURING |
Icer Brakes Parkalgar Renault Clio |
+760 okr. | ||
14 | 15 | Kevin Clarke Adam Hayes Ian Donaldson Simon Atkinson Fiona James |
4 | SPORT |
Intersport Racing BMW M3 (E46) |
+766 okr. |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.