32 godziny Maxi Endurance

Duńska ekipa Formula Racing wygrała wyścig Maxi Endurance – najdłuższą w ostatnich latach, 32-godzinną batalię na torze Algarve w Portugalii.

115 200 – tyle sekund trwałaby rywalizacja na torze Autódromo Intrenacional do Algarve, gdyby kończyła się ona dokładnie po 32 godzinach. Wielkość tej liczby robi wrażenie, biorąc pod uwagę typowe różnice między konkurentami w różnych wyścigach – a nawet czasy przejazdu okrążenia, stojące na poziomie 120 sekund. Wystarczy zresztą wspomnieć, że w odbywającym się dzień wcześniej Gulf 12 Hours, różnica między zwycięzcą i drugim pojazdem na mecie wyniosła raptem 3 sekundy – tu jednak, sam dojazd do mety, dla każdej z 14 startujących załóg był już sporym wyczynem. Najlepszą z nich okazała się grupa weteranów 24h Le Mans w Seacie ekipy Formula Racing – a na podium znalazło się także m.in. małe BMW z silnikiem Diesla.

Znani z tegorocznej ELMS Johnny Laursen i Mikkel Mac Jensen, a także Lars Steffenson, Bob McCormick oraz Jose Atonio Monroy to pięcioosobowy skład SEATA Leon, który stanął na najwyższym stopniu podium. Załoga widniała w czołówce już od początku rywalizacji – wówczas ścigając przede wszystkim prototyp CN, Wolf GB08 hiszpańskiego zespołu Parkalgar. W czołówce widniało także kilka innych pojazdów, m.in. Dodge Viper Competition – niestety, przy bardzo szybkiej jeździe, jego wadą była typowa cecha takich samochodów – ogromne zużycie paliwa. Po sześciu godzinach doszła jeszcze awaria elektryki – jednak i tak "Żmija" okazała się najlepszym pośród pojazdów GT startujących w Maxi Endurance. 13 okrążeń mniej przejechało pucharowe Porsche zespołu Speedlover – a zaledwie 6 faworyzowane Ferrari 430 GT3 ekipy Parkalgar. Zaskakiwało za to BMW 120d holenderskiej ekipy Cora Eusera, które z czasem pojawiło się tuż za podium.

W kolejnych godzinach, awarie dotykały już wszystkie pojazdy obecne na torze – przez co każdy z trójki prowadzących samochodów, Wolf, SEAT oraz jedno z dwóch BMW M3 brytyjskiego zespołu Intersport, przez pewien czas widniało na czele. Przewagę tankowania tylko co 4 godziny wykorzystywało małe BMW od Cora Eusera – to wciąż jechało na miejscu czwartym, wyprzedzając nawet nieco większe pucharowe 318i swojego zespołu. Prócz długości wyścigu, swoje robiła tu także pogoda, wciąż i wciąż uprzykrzając życie kierowcom – co szczególnie mocno widać było w nocy.

I właśnie w nocy doszło do najważniejszej zmiany w rywalizacji. W prowadzącym wówczas Wolfie doszło do uszkodzenia skrzyni biegów, które zatrzymało pojazd na niemal trzy godziny w boksach – a wskutek awarii także w BMW ekipy Intersport, na prowadzenie wyszedł SEAT zespołu z Danii. Po przekroczeniu historycznej granicy 24 godzin, załoga Formula Racing wyprzedzała BMW M3 o 26 okrążeń – małe BMW 120d awansowało natomiast na miejsce trzecie, przed Renault ekipy Club Guadalope. Ze stratą 58 okrążeń, Wolf był dopiero piąty, o zaledwie 2 wyprzedzając wymienionego wcześniej Vipera – a w miarę niewiele tracił jeszcze tylko siódmy SEAT zespołu Veloso Motorsport.

Ostatnie 8 godzin było już walką nie z przeciwnikami, ale przede wszystkim ze zmęczeniem i z własnym samochodem. Niestety, walkę tą przegrali kierowcy prototypu Wolf – awaria zawieszenia i wypadek zrzuciła go za Vipera, a ostatecznie również za SEAT-a. Te natomiast dogoniły małe Renault, "Żmija" ostatecznie odbierając mu miejsce tuż za podium – a gdyby wyścig trwał jeszcze godzinę lub dwie, być może Viper znalazłby się nawet przed zaskakującym BMW 120d. Załodze Cora Eusera udało się jednak dojechać do mety na miejscu trzecim – a już do końca, czołówkę zajmował prowadzący SEAT przed BMW M3. Stało się to mimo problemów Leona, którego przewaga, 4 godziny przed metą zmniejszyła się z ponad 30 do 20 okrążeń – jednak bardzo szybka jazda w niedzielne popołudnie (skutkująca najlepszymi czasami okrążeń) przypieczętowała jego zwycięstwo.

773 przejechane okrążenia dały załodze z Danii wynik 3627 km, który choć nie należy do największych odległości przejechanych w jednym wyścigu (w 24h Le Mans zwycięzca często przejeżdża ponad 5000), i tak robi wrażenie. Jeszcze większe buduje fakt, że wyścig ten trwał całe 32 godziny – i pokazuje, że w takiej rywalizacji, nawet małe BMW z silnikiem Diesla może pokonać wielkiego Vipera czy ultralekki prototyp CN. Czy ten wyścig odbędzie się także za rok, zobaczymy – niemniej jednak, weekendowe starcie pokazało, że warto jest go brać pod uwagę jako ciekawostkę w całym sezonie długodystansowych batalii.

Poz Nr   Kierowca   Klasa   Zespół / Samochód Rezultat
1 11





Bo McCormick
Johnny Laursen
Mikkel Mac Jensen
Lars Steffensen
José Monroy
1 SPORT

Formula Racing

SEAT Leon Supercopa

773 okr.
2 12



Kevin Clarke
Adam Hayes
Ian Donaldson
Simon Atkinson
Fiona James
2 SPORT

Intersport Racing

BMW M3 (E46)

+20 okr
3 16


Hal Prewitt
Jim Briody
Jörg Chmiela
Cor Euser
1 TOURING

Cor Euser

BMW 120d

+40 okr.
4 8




Jose Manuel De Los Milagros
Jesús Diéz Villaroel
Antonio Albacete
Agustin Sanabria
José Luis Abadín
Jean-Michel Gerome
1 CUP

Bólido Racing

Dodge Viper Competition Coupe

+45 okr.
5 13




Zihara Esteban
Francesc Gutiérrez
Mikel Azcona Troyas
Jordi Oriola Vila
Alvaro Fontes
Balba Camino
3 SPORT

Veloso Motorsport

SEAT Leon Supercopa

+50 okr.
6 18




Gonzalo Martin de Andrés
Álvaro Vela
Salvador Tineo Arroyo
Javier Villa
Angel Burgueño
Pedro Nogueira
2 TOURING

Club C. Guadalope

Renault Clio

+58 okr.
7 3




Angel Burgueño
Balba Camino
José Luis Abadín
Javier Villa
Jesùs Fuster
Salvador Tineo Arroyo
1 PROTOTYPE

Icer Brakes Parkalgar

Wolf GB08

+151 okr.
8 17



Huub Delnoij
Cor Euser
Hal Prewitt
Einar Thorsen
Marcus Vivian
3 TOURING

Cor Euser

BMW 318ti

+343 okr.
9 24

Pedro Noguera
Francesc Gutiérrez
Agustin Sanabria
2 PROTOTYPE

Autódromo Algarve

Radical SR3

+653 okr.
10 9

Paulo Pinheiro
Antonio Castro
Antonio Albacete
2 CUP

Antonio Castro

Porsche 911 GT3 Cup (997)

+722 okr.
11 7




Alvaro Fontes
Álvaro Vela
Mikel Azcona Troyas
Jesùs Fuster
Jesús Diéz Villaroel
Jean-Michel Gerome
3 CUP

Speedlover

Porsche 911 GT3 Cup (996)

+729 okr.
12 1



Jose Manuel De Los Milagros
Gonzalo Martin de Andrés
Francesc Gutiérrez
1 GT

Icer Brakes Parkalgar

Ferrari F430 GT2

+746 okr
13 19

Pedro Nogueira
Agustin Sanabria
Zihara Esteban
4 TOURING

Icer Brakes Parkalgar

Renault Clio

+760 okr.
14 15



Kevin Clarke
Adam Hayes
Ian Donaldson
Simon Atkinson
Fiona James
4 SPORT

Intersport Racing

BMW M3 (E46)

+766 okr.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze