Powstaje LMP3!

Organizatorzy wyścigów długodystansowych poinformowali o utworzeniu nowej kategorii prototypów Le Mans. Pojazdy LMP3 pojawią się w roku 2015 i zastąpią kategorię LMPC.

Organizacje FIA i ACO podjęły taką decyzję po analizie, jakiej dokonały w stosunku do wyścigów FIA WEC oraz Europejskiej i Azjatyckiej Serii Le Mans. Szczególnie w tych ostatnich, ilość prototypów wyścigowych była znikoma – powodem czego były przede wszystkim duże koszty, nawet w przypadku startów prototypów LMP2. Coraz mniej ekip interesowało się także kategorią LMPC, która w praktyce tylko za oceanem przyciąga jeszcze rozmaitych kierowców i zespoły – organizacje postanowiły więc nieco zmienić zasady dotyczące najsłabszej kategorii prototypów, umożliwiając tu obecność już nie jednego, ale różnych konstruktorów.

Ze wstępnych ustaleń wynika, że nowe pojazdy LMP3 będą mogły być budowane przez różne warsztaty wyścigowe – wciąż jednak wyposażone będą w takie same układy napędowe. Wyboru takiego układu dokona w przyszłym roku ACO – podobnie, jak dostawcy ogumienia, który także będzie jednakowy dla wszystkich załóg startujących w prototypach LMP3 w wyścigach organizowanych przez FIA/ACO. Dane techniczne i osiągi prototypów mają być podobne do tych, które obecnie prezentują prototypy LMPC – działania skierowane będą jednak na maksymalne obniżenie kosztów takiego pojazdu, którego zakup wstępnie ograniczono górną granicą 150 tys. Euro.

Od strony organizacyjnej, FIA i ACO zakładają starty prototypów LMP3 w wyścigach ELMS i AsLMS, w których mają one zastąpić kategorię LMPC. W przypadku serii europejskiej, zmiana ta będzie precyzyjna – po sezonie 2015 zniknie klasa LMPC, a pojawią się pojazdy LMP3. Nieco bardziej skomplikowana będzie natomiast zmiana w serii azjatyckiej – tu, nowa kategoria prototypów pojawi się już w przyszłym roku , lecz startować będą w niej mogły wyłącznie prototypy Grupy CN z podwoziem wykonanym z włókna węglowego. W sezonie 2015, nowe pojazdy LMP3 będą tu startować równolegle z tymi z Grupy CN – a kategoria złożona w całości z prototypów LMP3 prawdopodobnie pojawi się w Azji dopiero w roku 2016.

Nie jest wiadome, jak sytuacja wyglądać będzie w wyścigach w USA – te nie podlegają bezpośrednio pod organizacje FIA/ACO. Jak na razie, w nowej serii United SportsCar Championship pozostanie kategoria Prototype Challenge, która (w przeciwieństwie do Europy i Azji) wciąż cieszy się tam niemałym zainteresowaniem.

Oficjalnie, żaden warsztat nie przedstawił jeszcze zainteresowania budową prototypu nowej kategorii – mówi się jednak, że właśnie takim pojazdem może stać się Pescarolo 02, który został niedawno zaprezentowany jako dzieło francuskiego warsztatu Sora Composites. Budową zamkniętego prototypu CN, swego czasu zainteresowany był także warsztat ORECA – wizualizację jego projektu (na zdjęciu) mogliśmy zobaczyć już w roku 2012.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze