Okrojona trasa i niekorzystne warunki, czyli zapowiedź Rajdu Szwecji

Jedyna prawdziwie zimowa runda w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata tym razem przechytrzyła świat WRC. Temperatura powyżej zera i opady deszczu nie pozwoliły na stworzenie typowego zimowego krajobrazu charakterystycznego dla tego rajdu. W ostatnich dniach pojawiały się głosy mówiące o możliwości odwołania tej rundy. Ostatecznie organizatorzy zdecydowali się znacząco skrócić trasę tegorocznego Rajdu Szwecji.

 

ZMIANY

  • brak shakedownu
  • ze względu na warunki pogodowe, na ten moment kierowcy zamiast zaplanowanych 21 oesów, mają przejechać 13 z nich
  • odwołano: czwartkowy wieczorny oes, piątkowy odcinek Kirkenaer, porannny sobotni oes Rämmen, popołudniowy Fredriksberg i Hagfors Sprint, w niedzielę zaś obejrzymy tylko dwa oesy
  • zmianie uległa ilość oesowych kilometrów do przejechania. Początkowe 331,21 km zmniejszyło się do 243,38 km
  • długość oesów stanowi 16% całej trasy

O RAJDZIE

  • Pierwsza edycja Rajdu Szwecji odbyła się w 1950 w lecie. Rajd ten stał się zimową rundą w 1965 roku
  • Rajd Szwecji nie odbył się 3 razy: w 1974 został odwołany ze względu na kryzys energetyczny, w 1990 roku temperatury były zbyt wysokie, zaś w 2009 roku system rotacyjny wykluczył tę rundę
  • Baza rajdu znajduje się w Karlstad
  • Przetasowania w Hyundaiu: tym razem w pierwszym zespole pojawi się Hayden Paddon, dla którego będzie to pierwsze spotkanie z Hyundaiem i20 nowej generacji w warunkach rajdowych. Do zespołu Hyundai Motorsport N przejdzie zaś Dani Sordo

Hayden Paddon: „Czekam z niecierpliwością na pierwszy weekend z Hyundaiem i20 nowej generacji, biorąc pod uwagę, jak niesamowity progres wykonał nasz team w Monte Carlo. Rajd Szwecji to runda, która rok temu bardzo mi się podobała. W tym roku chciałbym ukończyć rajd w TOP5, a może nawet na podium. Rok temu mieliśmy dobry występ i mam nadzieję, że tym razem z nowym samochodem będzie nawet lepiej”.

Ilość kilometrów OS-owych do przejechania w poszczególnych dniach:

  • piątek – 120,26 km
  • sobota – 92,25 km
  • niedziela – 30,87 km

CIEKAWOSTKI

  • W Rajdzie Szwecji samochód prędkość od 0 do 100 km/h osiąga średnio na odcinku o długości 107.32 metrów (dla porównania w Argentynie odcinek ten wynosi średnio 124,87 m)
  • Na odcinku Vargasen znajduje się słynna Colin's Crest, na której odbywa się pomiar odległości skoków. Dwoma ostatnimi zwycięzcami zostali kierowcy Hyundaia: w 2014 roku - Juho Hänninen, zaś rok temu – Thierry Neuville, który osiągnął wynik 44 m, pokonując swojego poprzednika aż o 7 metrów
  • Rekordzistą wygranych w Szwecji jest Stig Blomqvist, który stawał tam siedem razy na najwyższym stopniu podium
  • To domowa runda dla dwóch kierowców WRC: Andreasa Mikkelsena i Madsa Østberga

DRAMATY W 2015 ROKU

W ubiegłym sezonie o zwycięstwo przed ostatnim odcinkiem specjalnym walczyło trzech kierowców: Andreas Mikkelsen, Sébastien Ogier i Thierry Neuville, których dzieliło zaledwie 4,6 s. Mikkelsen, dla którego mogła być to pierwsza wygrana w WRC pogrzebał swoje szanse na zwycięstwo po tym, jak uderzył w bandę śnieżną. Ostatecznie rajd wygrał Ogier przed Neuvillem, a Mikkelsen spadł na trzecie miejsce.

W tym roku Norweg chce się zrehabilitować i zapowiada walkę o zwycięstwo: „Nie jadę do Szwecji po to, aby zająć drugie miejsce. W związku z tym, że część trasy biegnie w Norwegii, jest to moja domowa runda,. Moi przyjaciele i rodzina będą mi tam kibicować i było to zawsze moją ambicją, by wygrać w Norwegii - rok temu byłem bardzo blisko celu. Dobrze rozpoczęliśmy tegoroczny sezon, a w Szwecji zrobię wszystko co w mojej mocy, aby tam wreszcie wygrać”.

O wysokie pozycje chce walczyć także Mads Østberg, który w czterech z pięciu ostatnich rund w Szwecji stał na podium.

„Wszyscy wiedzą, że Rajd Szwecji jest dla mnie jednym z ważniejszych rajdów w kalendarzu. Przekraczając granicę, staje się moją domową rundą i chcę dać moim rodakom powody do świętowania. Odbyliśmy dobre testy, a start w Rally Finnskog pozwolił mi i Oli spędzić razem jeszcze więcej czasu. Jesteśmy coraz bliżej miejsca, w którym chcemy się znaleźć. Mam dużo dobrych wspomnień z Fiestą RS WRC w Szwecji i chcę mieć także kolejne. Jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z planem, nie widzę powodu, dla którego nie mielibyśmy walczyć o podium. To z pewnością nasz cel, a jeśli nadarzy się okazja, będę walczył o zwycięstwo”.

Kris Meeke nie widzi możliwości walki o najwyższe pozycje, jednak chce pokazać się w Szwecji z jak najlepszej strony.

„To prawda, że nie mam dużego doświadczenia w Szwecji, jednak jest to jeden z moich ulubionych rajdów. Jazda w tych warunkach to czysta przyjemność. Co prawda w tym roku warunki na trasach mogą być trudne, jednak będą one takie same dla wszystkich. Chociaż obiecująco rozpoczęliśmy sezon w Monte Carlo, nie sądzę, żebyśmy mogli znowu powalczyć o zwycięstwo, ponieważ wciąż muszę się dużo uczyć na temat jazdy po tej nawierzchni. Będę jednak zadowolony, gdy uda mi się pojechać podobnym tempem, co w ubiegłym roku”.

Źródło: Materiały prasowe Hyundai Motorsport, Volkswagen Motorsport, Abu Dhabi Total WRT, m-sport.co.ukwrc.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze