Ogier liderem w Rajdzie Hiszpanii, niewielkie różnice w czołówce

Sébastien Ogier po pierwszej piątkowej pętli znajduje się na pozycji lidera Rajdu Hiszpanii, jednak tym razem nie można mówić o dominacji francuskiego kierowcy. Na drugim miejscu znajduje się Thierry Neuville, a czołową trójkę uzupełnia Jari-Matti Latvala.

Rajd Hiszpanii jest jedyną rundą w kalendarzu, w której załogi rywalizują zarówno na nawierzchni szutrowej, jak i na asfalcie. Z tego względu umiejętny dobór opon i ustawień samochodu pozwoli na wypracowanie przewagi nad rywalami. To wszystko sprawia, że rajd ten nie należy do najłatwiejszych, a dodatkowo sprawę skomplikował fakt, iż w tamtym regionie w nocy przeszedł ulewny deszcz, który towarzyszył załogom również w piątek.

Pierwszym odcinkiem piątkowej porannej pętli był szutrowy Caseres 1 o długości 12,5 km. Najszybciej przejechał go Thierry Neuville, który nie miał żadnych problemów na tej próbie. „Przejechaliśmy ten odcinek całkiem dobrze. Myślałem, że mogę jechać szybciej, jednak czas był przyzwoity. Tył samochodu był nieco niestabilny, przez co miałem nadsterowność, jednak poza tym wszystko było w porządku. Linia przejazdu na drodze pokazywała, że ktoś jechał miejscami bardzo szeroko” – powiedział Belg. Wynik ten umożliwił kierowcy Hyundaia na awans na tymczasowe pierwsze miejsce w klasyfikacji rajdu.

Drugi czas na tym odcinku uzyskał kolejny reprezentant zespołu z Korei Południowej – Hayden Paddon, który do swojego zespołowego kolegi stracił 1,6 sekundy. Nowozelandczyk narzekał jednak na problemy z mocą. „Mamy problem z silnikiem. Straciłem system kontroli zapobiegania zgaśnięciu silnika, jak również mamy mniej mocy, a pedał gazu jest mniej responsywny. Jechałem wolno w drugiej części odcinka. Musimy się temu przyjrzeć”. Na nieszczęście kierowcy Hyundaia nie zaplanowano w trakcie dnia serwisu, więc ewentualna usterka musi zostać naprawiona wyłącznie przez załogę. Trzeci czas uzyskał Sébastien Ogier, który jadąc jako pierwszy musiał uważać na kałuże po nocnej ulewie. „Na pewno jest ślisko. Na drodze widać wiele kałuż. Rozpocząłem tę próbę bezpiecznie, ciężko jest znaleźć limit. Ze względu na dalsze opady deszczu podczas pierwszej pętli będzie trudno. Nie jestem pewien, czy w ogóle będziemy mogli jeździć dzisiaj po suchym” – tłumaczył Francuz.

Z czwartym wynikiem zameldował się Dani Sordo, piąty był Jari-Matti Latvala, a szósty – Andreas Mikkelsen. Siódme miejsce przypadło Madsowi Østbergowi, a ósmą lokatę na tej próbie zajął Craig Breen. Dopiero dziewiąty czas uzyskał Kris Meeke, który rolował swoim samochodem, stąd też strata wynosząca ponad 40 sekund do Neuville’a. „Rolowałem. Na zakręcie, który przejeżdżałem na czwartym biegu, skręciłem, jednak w środku tego zakrętu były głębokie koleiny. Nie mogłem w to uwierzyć. Teraz, kiedy ma padać, koleiny wypełnią się wodą – ciężko jest prowadzić” – powiedział Meeke.

Niestety, już na tym etapie z rywalizacją pożegnać się musiała polska załoga Hubert Ptaszek/Maciek Szczepaniak. W ich samochodzie doszło do awarii układu przeniesienia napędu. „Niestety, dla nas to już koniec jazdy w Hiszpanii. Doszło do awarii układu przeniesienia napędu. Tak to już bywa w rajdach, mimo wysiłków oraz ciężkiej pracy całego zespołu musimy pogodzić się z tą niełatwą sytuacją. Teraz ekipa skupia się na drobiazgowej analizie usterki, by uniknąć podobnych zdarzeń. Bardzo żałujemy straconej szansy na przejechanie tylu fantastycznych i zróżnicowanych odcinków. Dziękujemy wszystkim kibicom za wsparcie i do zobaczenia podczas kolejnej rundy, w Walii” – napisał na swoim profilu na Facebooku Ptaszek.

Drugim odcinkiem dzisiejszej porannej pętli była relatywnie krótka próba szutrowa Bot 1 o długości 6,5 km. Na niej najlepszym czasem popisał się Jari-Matti Latvala. „To był dobry odcinek. Nie było na nim tak ślisko, jak na pierwszej próbie, jak również przyczepność utrzymywała się na podobnym poziomie. Jeśli kolejny odcinek będzie podobny, byłoby miło” – powiedział Latvala. Tuż za plecami Fina uplasował się jego zespołowy kolega z Volkswagena Sébastien Ogier, który awansował na pozycję lidera Rajdu Hiszpanii.  Czołową trójkę uzupełnił Thierry Neuville, który stracił do Latvali zaledwie 1,4 sekundy, ale jednocześnie to wystarczyło, by spaść o jedną pozycję w klasyfikacji generalnej. Mimo rolowania na poprzedniej próbie, Kris Meeke dojechał do mety kolejnego odcinka. „Ta próba była koszmarna. Jest coraz bardziej ślisko. Ulewny deszcz wypełnił koleiny i wszędzie jest aquaplaning. Przyjechałem tutaj, by nauczyć się odcinków, ale dzisiaj niewiele się nauczę” – tłumaczył Brytyjczyk, który tym razem uzyskał ósmy czas, tracąc 6,2 sekundy do lidera.

Ostatnim odcinkiem przed południem była najdłuższa dzisiejsza próba Terra Alta 1 o długości 38,95 km, po której załogi jechały zarówno na szutrze, jak i na asfalcie. W porównaniu z ubiegłym rokiem na tym odcinku wprowadzono nową sekcję, jednak najważniejsze było to, by przy najdłuższym etapie spróbować zmaksymalizować swój potencjał, jak również odpowiednio dbać o opony. Załogi musiały również pamiętać o tym, że zupełnie inaczej samochód prowadzi się na asfalcie niż na szutrze, a swoje pięć groszy dokładał padający deszcz.

Najszybszym kierowcą na tym odcinku ponownie był Jari Matti-Latvala, który zmniejszył stratę do prowadzącego Ogiera do 5,7 sekund w klasyfikacji generalnej rajdu. „Początek był odrobinę trudny, ale na asfalcie było fantastycznie – odczucie z jazdy było dobre. Czuję się znacznie bardziej komfortowo” – powiedział Latvala. Z drugim rezultatem do mety pierwszej pętli dojechał wspomniany Ogier. „Było dobrze, chociaż jest trudno. Na trasie było wiele kałuż i myślę, że to nieco utrudniło mi życie” – tłumaczył kierowca Volkswagena. Pierwszą trójkę na tej próbie zamknął Dani Sordo, który do Latvali stracił 6,1 sekundy. „Jest bardzo ślisko, miejscami to aż niewiarygodne. Drugi przejazd będzie naprawdę trudny”. Hiszpański zawodnik mimo tego awansował na czwarte miejsce w ogólnym zestawieniu.

Po pierwszej pętli Rajdu Hiszpanii na czele klasyfikacji znajduje się Sébastien Ogier, który ma 4,4 sekundy przewagi nad Thierrym Neuvillem. Belg jest całkiem zadowolony ze swojej jazdy, jednak inaczej wyraża się na temat panujących na trasie warunków. „Moja jazda była dobra, ale warunki na drodze to prawdziwa mieszanka. Od czasu do czasu tył samochodu wyrzucał mnie z prawidłowej linii”. Na trzeciej pozycji jedzie Jari-Matti Latvala, który do zespołowego kolegi traci 5,7 sekundy.

Czwartą lokatę zajmuje Dani Sordo, a piąty jest Andreas Mikkelsen. Czołową szóstkę zamyka Hayden Paddon, który do Latvali ma 17,1 sekundy straty. Na dalszych pozycjach różnica względem lidera jest już większa – siódma pozycja należy na razie do Madsa Østberga, który traci już 40,4 sekundy, a czołową dziesiątkę uzupełniają Craig Breen, Kris Meeke i Ott Tänak.

Między piątkowymi pętlami nie zaplanowano serwisu. O godzinie 14:18 załogi rozpoczną drugą pętlę pierwszego dnia zmagań w Rajdzie Hiszpanii.

P Nr Załoga Zespół   Rezultat
1 1
Sébastien Ogier
Julien Ingrassia
Volkswagen Motorsport 41:39,1
2 3
Thierry Neuville
Nicolas Gilsoul
Hyundai Motorsport + 4,4
3 2
Jari-Matti Latvala
Miikka Anttila
Volkswagen Motorsport + 5,7
4 4
Dani Sordo
Marc Marti
Hyundai Motorsport + 10,2
5 9
Andreas Mikkelsen
Anders Jaeger
Volkswagen Motorsport II + 13,5
6 20
Hayden Paddon
John Kennard
Hyundai Motorsport N + 17,1
7 5
Mads Østberg
Ola Floene
M-Sport World Rally Team + 40,4
8 8
Craig Breen
Scott Martin
Abu Dhabi Total World Rally Team + 1:06,9
9 7
Kris Meeke
Paul Nagle
Abu Dhabi Total World Rally Team + 1:10,6
10 12
Ott Tänak
Raigo Mõlder
DMACK World Rally Team + 1:32,0

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze