Miguel Oliveira odniósł zaskakujące zwycięstwo w Grand Prix Styrii – 900. wyścigu w historii Motocyklowych Mistrzostw Świata MotoGP. To pierwszy Portugalczyk, który wygrał rundę królewskiej klasy. Drugie miejsce zajął Jack Miller, a na najniższym stopniu podium stanął Pol Espargaró.
W przeciwieństwie względem poprzedniej części weekendu, niedziela przywitała zawodników pochmurną pogodą i ze względu na to temperatura powietrza wynosiła tylko 22°C, a asfaltu – 35°C. Z całej stawki jedynie trzech kierowców zdecydowało się na twardą przednią oponę – startujący z pole position Pol Espargaró, Brad Binder oraz Iker Lecuona – a 5 zawodników postawiło na miękki tył – Takaaki Nakagami, Bradley Smith, Stefan Bradl, Tito Rabat oraz ruszający z alei serwisowej Johann Zarco.
Po zgaśnięciu czerwonych świateł prowadzenie objął Joan Mir z Suzuki, który jednak wyjechał szeroko w pierwszym zakręcie i musiał oddać pozycję. Zdobywca pole position Pol Espargaró zaliczył chaotyczny początek, wdając się w walkę z kilkoma zawodnikami, z którymi momentami dochodziło do kontaktu. Po pierwszym okrążeniu liderem został tym samym Miller, a najwięcej zyskał Valentino Rossi, który po starcie z 14. pola awansował na 9. lokatę.
Na kolejnych okrążeniach niemal cała stawka pozostawała zbita. Na czwartym kółku w zakręcie nr 10 Millera wyprzedził Mir i to zawodnik Suzuki zdecydował się na ucieczkę, lecz mu się to nie udało, ponieważ Miller potrafił dotrzymywać mu tempa. Jednocześnie tuż za Australijczykiem podążał Takaaki Nakagami, zaś czwarty Espargaró tracił już ponad sekundę. Zawodnik KTM-a po drodze popełnił kilka małych błędów w zakrętach, co prowokowało Alexa Rinsa, aby wyprzedzić Hiszpana, lecz Espargaró był w stanie się obronić.
Ponownie świetne tempo wyścigowe prezentował Binder. Reprezentant RPA, który wystartował z 13. pola, wraz z upływem czasu przesuwał się w górę stawki i na 15. okrążeniu był już szósty, wyprzedzając między innymi Valentino Rossiego i Andreę Dovizioso. Co więcej, Binder jechał z urwanym lewym skrzydełkiem z przodu motocykla, co zupełnie nie spowalniało go mimo zachwianej aerodynamiki.
Tymczasem Mir odjechał od rywali na ponad 2 sekundy, a Miller i Nakagami toczyli między sobą walkę o drugie miejsce. Zawodnik Hondy był kilkukrotnie bliski wyprzedzenia Millera, jednak moc Ducati na wyjściach z zakrętów dawała o sobie znać, dzięki czemu Australijczyk powracał na drugie miejsce. W końcu na 12. okrążeń przed końcem Japończyk skutecznie wyprzedził Millera.
Na 17. okrążeniu wyścig został przerwany. Maverick Viñales zeskoczył z motocykla na hamowaniu do pierwszego zakrętu najprawdopodobniej z powodu awarii hamulców, zaś jego Yamaha przy ogromnej prędkości uderzyła w bandę i stanęła w płomieniach. Czerwona flaga została wywieszona z powodu konieczności naprawienia dmuchanej bandy, która została rozerwana.
🚩 RED FLAG 🚩
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) August 23, 2020
Scary crash for @mvkoficial12 at Turn 1! The Spaniard is unhurt! 💢#AustrianGP 🏁 pic.twitter.com/fgxOulkzKO
Wyścig został wznowiony na dystansie 12 okrążeń z wykorzystaniem procedury szybkiego restartu, a stawka była ustawiona na podstawie wyników z 16. kółka. Zawodnicy mieli szansę, żeby skorzystać z nowych opon w swoich motocyklach.
Na restarcie Mir pewnie ruszył ze swojego pola, zaś problemy miał Miller, którego motocykl podskakiwał. Australijczyk jednak szybko się pozbierał i już w czwartym zakręcie wyszedł na prowadzenie. Australijczyk na restart zdecydował się na dwie miękkie opony, co na tym etapie wyścigu dawało mu przewagę. Na trzecim miejscu jechał Pol Espargaró, a tuż za nim jechały kolejne dwa KTM-y prowadzone przez Oliveirę oraz Bindera. Reprezentant RPA zaliczył jednak dość chwiejny restart, przez co jego niepewność wykorzystał Dovizioso.
Na 8 okrążeń przed końcem Pol Espargaró prezentował najlepsze tempo na torze i wyprzedził Mira w trzecim zakręcie, awansując na drugie miejsce. Zawodnik KTM-a bardzo szybko próbował wyprzedzić prowadzącego Millera, lecz przestrzelił zakręt nr 1. Za ich plecami Oliveira także wyprzedził Mira. Dwa kółka później Espargaró był już liderem – Hiszpan wyprzedził w zakręcie nr 9 reprezentanta ekipy Pramac. Z kolei jego zespołowy kolega Binder znacząco przestrzelił pierwszy zakręt i spadł na ósme miejsce.
Na ostatnim okrążeniu wszystko wywróciło się do góry nogami. Espargaró ani przez chwilę nie mógł odpocząć od Millera. Między nimi w końcówce doszło do zaciętej walki. Przez chwilę to Miller był liderem, a tuż za nimi podążał Oliveira. W ostatnim zakręcie Miller próbował wyprzedzić Espargaró, lecz obaj wyjechali szeroko, co otworzyło drzwi Oliveirowi do pierwszego zwycięstwa w MotoGP w 900. wyścigu mistrzostw. To jego pierwsza wygrana w królewskiej klasie. Drugie miejsce zajął Miller, a na najniższym stopniu podium stanął Espargaró.
Jako czwarty linię przekroczył Mir, piąty był Dovizioso, szóste miejsce wywalczył Rins, z siódmą lokatą rywalizację ukończył Nakagami, a czołową dziesiątkę zamknęli Binder, Rossi i Lecuona.
Kolejnym przystankiem w tegorocznym kalendarzu MotoGP będzie Grand Prix San Marino na torze Misano 13 września.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 88 | Miguel Oliveira | Red Bull KTM Tech 3 | 12 okr. | |||
2 | 43 | Jack Miller | Pramac Racing | + 0,316 | |||
3 | 44 | Pol Espargaró | Red Bull KTM Factory Racing | + 0,540 | |||
4 | 36 | Joan Mir | Team SUZUKI ECSTAR | + 0,641 | |||
5 | 4 | Andrea Dovizioso | Ducati Team | + 1,414 | |||
6 | 42 | Álex Rins | Team SUZUKI ECSTAR | + 1,450 | |||
7 | 30 | Takaaki Nakagami | LCR Honda IDEMITSU | + 1,864 | |||
8 | 33 | Brad Binder | Red Bull KTM Factory Racing | + 4,150 | |||
9 | 46 | Valentino Rossi | Monster Energy Yamaha MotoGP | + 4,517 | |||
10 | 27 | Iker Lecuona | Red Bull KTM Tech 3 | + 5,068 | |||
11 | 9 | Danilo Petrucci | Ducati Team | + 5,918 | |||
12 | 41 | Aleix Espargaró | Aprilia Racing Team Gresini | + 6,411 | |||
13 | 20 | Fabio Quartararo | Petronas Yamaha SRT | + 7,406 | |||
14 | 5 | Johann Zarco | Hublot Reale Avintia Racing | + 7,454 | |||
15 | 21 | Franco Morbidelli | Petronas Yamaha SRT | + 10,191 | |||
16 | 73 | Álex Márquez | Repsol Honda Team | + 10,524 | |||
17 | 35 | Cal Crutchlow | LCR Honda CASTROL | + 11,447 | |||
18 | 6 | Stefan Bradl | Repsol Honda Team | + 11,943 | |||
19 | 38 | Bradley Smith | Aprilia Racing Team Gresini | + 12,732 | |||
20 | 51 | Michele Pirro | Pramac Racing | + 14,349 | |||
21 | 53 | Tito Rabat | Hublot Reale Avintia Racing | + 14,548 | |||
NSK | 12 | Maverick Viñales | Monster Energy Yamaha MotoGP |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.