Takuma Sato odniósł pewne zwycięstwo w trzecim wyścigu tegorocznej IndyCar Series na torze Barber Motorsports Park w Alabamie. Zdobywca pole position pokonał aktualnego mistrza serii Scotta Dixona oraz Sébastiena Bourdaisa.

Japończyk prowadził stawkę ku zielonej fladze, mając po zewnętrznej swojego zespołowego kolegę Grahama Rahala. Sygnał do startu pojawił się stosunkowo późno, co zaskoczyło kilku kierowców z końca stawki – Ed Jones zaczął przyspieszać dużo wcześniej i awansował z 21. na 4. pozycję, lecz musiał później odbyć karę przejazdu przez boksy za popełniony falstart.

Sato i Rahal obronili pierwsze pozycje przed Dixonem i Jamesem Hinchcliffem. Za nimi, Alexander Rossi wyprzedził piątego Bourdaisa, a do przodu przebijali się również Colton Herta i Ryan Hunter-Reay. Już na ósmym okrążeniu rozpoczęły się zjazdy do boksów – jako jeden z pierwszych zdecydował się na niego ubiegłoroczny zwycięzca Josef Newgarden. Lider zjechał na pierwszą zmianę opon aż dziewięć okrążeń później – pomimo słabego postoju, Sato utrzymał się przed Dixonem, który odwiedził swoich mechaników na kolejnym kółku. Wtedy też w boksach pojawił się Rahal, w którego aucie doszło do awarii przepustnicy. Zespół musiał podłączyć auto Amerykanina do komputera, co kosztowało go spadek na koniec stawki.

Na strategię trzech pit-stopów zdecydowała się większość stawki, a jednym z wyjątków był Bourdais. Francuz zjechał na pierwszy postój dopiero na 28. okrążeniu i gdy liderzy odbyli swoje drugie zjazdy, awansował na drugą lokatę.

Od tej pory wszyscy mieli do odbycia jeszcze jedną wizytę w boksach – jak miało się okazać, niemal wszyscy zjechali na 57. kółku, uprzedzając jedyną w trakcie wyścigu neutralizację. Jej sprawcą był Graham Rahal, którego samochód odmówił posłuszeństwa i zatrzymał się na tylnej prostej. Poinformowany o tym Tony Kanaan w ostatniej chwili odbił w kierunku alei serwisowej, zderzając się przy tym z Maxem Chiltonem i posyłając go na barierę. Choć samochód Brytyjczyka stał unieruchomiony blisko wjazdu do alei serwisowej, dyrekcja wyścigu pozwoliła wszystkim na odbycie swoich zjazdów przed wywieszeniem żółtych flag, które wiążą się z zamknięciem boksów.

Sato utrzymał prowadzenie, a na drugie miejsce awansował Dixon, który dzięki krótszemu postojowi przeskoczył przed Bourdaisa. Francuz jako jedyny z czołówki miał jednak założone miękkie opony – takie miał również Newgarden, który przystępował do restartu z dziewiątej pozycji.

Wyścig został wznowiony na 25 okrążeń do mety. Mając za sobą jednego z dublowanych kierowców, Sato mógł łatwo odjechać od Dixona i Bourdaisa, którzy rozpoczęli walkę pomiędzy sobą. Francuz próbował wykorzystać miękkie opony oraz dużo większą ilość pozostałego czasu push-to-pass do przeprowadzenia ataku na Nowozelandczyka, który jednak nie popełnił żadnego błędu. Bourdais musiał po kilku okrążeniach odpuścić i zbliżył się do aktualnego mistrza serii dopiero na ostatnich kółkach wyścigu, lecz także wtedy nie zdołał przeprowadzić ataku.

Mający komfortową przewagę Sato na niecałe dziesięć okrążeń przed końcem wypadł z toru i przejechał przez szykanę w sekcji „Museum” po trawie. Ten błąd nie zrobił jednak na Japończyku wrażenia i od tej pory pewnie zmierzał po swoje czwarte zwycięstwo w karierze.

Dixon i Bourdais uzupełnili podium, z kolei na czwarte miejsce przebił się Newgarden, korzystając przy tym z miękkich opon. Kierowca Team Penske na 15 kółek przed metą wyprzedził Rossiego, po tym jak obaj uporali się z Hinchcliffem. Najlepszym debiutantem był siódmy na mecie Marcus Ericsson, a pierwszą dziesiątkę uzupełnili Hunter-Reay, Simon Pagenaud i Felix Rosenqvist.

P Nr Kierowca Zespół   Rezultat
30 Takuma Sato   Rahal Letterman Lanigan Racing 90 okr.
9 Scott Dixon   Chip Ganassi Racing + 2,3874
18 Sébastien Bourdais   Dale Coyne Racing w/ Vasser-Sullivan + 2,7933
2 Josef Newgarden   Team Penske + 7,9721
27 Alexander Rossi   Andretti Autosport + 8,8518
5 James Hinchcliffe   Schmidt Peterson Motorsports + 9,4356
7 Marcus Ericsson D Schmidt Peterson Motorsports + 13,7580
28 Ryan Hunter-Reay   Andretti Autosport + 15,2506
22 Simon Pagenaud   Team Penske + 22,7848
10 Felix Rosenqvist D Chip Ganassi Racing + 26,2450
12 Will Power   Team Penske + 31,8178
26 Zach Veach   Andretti Autosport + 33,9035
60 Jack Harvey   Michael Shank Racing w/ SPM + 34,9655
98 Marco Andretti   Andretti Herta w/ Marco & Curb-Agajanian + 39,3119
19 Santino Ferrucci D Dale Coyne Racing + 40,0094
31 Patricio O'Ward D Carlin + 40,6728
21 Spencer Pigot   Ed Carpenter Racing + 42,5718
14 Tony Kanaan   AJ Foyt Racing + 1 okr.
20 Ed Jones   Scuderia Corsa w/ ECR + 1 okr.
4 Matheus Leist   AJ Foyt Racing + 1 okr.
  81 Ben Hanley D DragonSpeed + 2 okr.
59 Max Chilton   Carlin + 2 okr.
15 Graham Rahal   Rahal Letterman Lanigan Racing + 35 okr.
88 Colton Herta D Harding Steinbrenner Racing + 39 okr.

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Agata Kurek
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?

Partnerzy

rally and race