Stoffel Vandoorne pokonał Jake’a Dennisa w walce o pierwsze pole startowe do inauguracyjnego wyścigu Mistrzostw Świata Formuły E na torze ulicznym w Rijadzie. Po raz pierwszy kwalifikacje elektrycznej serii wyścigowej odbywały się według formatu pucharowego.
Początkowo wszyscy kierowcy zostali podzieleni na dwie grupy kwalifikacyjne. Czterech najszybszych kierowców w każdej z nich miało awansować do fazy pojedynków ćwierćfinałowych.
Najszybszy w pierwszej grupie kwalifikacyjnej był Robin Frijns, który wykręcił czas 1:09,163. Poza Holendrem, do kolejnej fazy awansowali również Sam Bird, Stoffel Vandoorne i Oliver Rowland. Tuż poza pierwszą czwórką znalazł się były mistrz serii Lucas di Grassi w swoim pierwszym starcie dla Venturi.
Aktualny mistrz świata Nyck de Vries był najszybszy w drugiej grupie kwalifikacyjnej, uzyskując czas o 0,001 sekundy gorszy od Frijnsa. 50 tysięcznych sekundy stracił do niego Nick Cassidy, a w pierwszej czwórce zmieścili się także Jake Dennis i André Lotterer. Pomimo żółtej flagi, Maximilian Günther zajął piąte miejsce, pokonując jej sprawcę Edoardo Mortarę – Szwajcar zablokował tylną oś tuż po ukończeniu swojego najszybszego okrążenia i uderzył w barierę w pierwszym zakręcie.
Oops.
— Spacesuit Media (@Spacesuit_Media) January 28, 2022
© Peter Minnig #FormulaE | #SpacesuitCollections pic.twitter.com/lb1BQCLVXa
W pierwszym ćwierćfinale Lotterer pokonał Frijnsa niewielką przewagą 0,091 sekundy. Jeszcze mniejsza różnica miała miejsce pomiędzy Vandoornem i Cassidym, których pojedynek rozstrzygnęło 0,078 sekundy. Dennis pokonał Birda o 0,170 sekundy, natomiast Rowland popełnił błąd w pierwszym zakręcie i stracił do de Vriesa aż 0,729 sekundy.
Swój półfinał zdominował Dennis, wykręcając 1:08,379. Kierowca Andretti Autosport pokonał Lotterera różnicą 0,635 sekundy i zagwarantował sobie miejsce w pierwszym rzędzie na polach startowych. Dołączyć do niego miał kierowca Mercedesa-EQ – drugi pojedynek półfinałowy miał miejsce pomiędzy Vandoornem i de Vriesem. Holender szybciej rozpoczął swoje okrążenie, lecz wpadł w poślizg po wjeździe w kręty sektor toru i przegrał ze swoim zespołowym kolegą o 0,406 sekundy.
Po kilku minutach oczekiwania, Vandoorne i Dennis przystąpili do finałowego pojedynku. Brytyjczyk dużo szybciej rozpoczął okrążenie, lecz popełnił błąd w środkowej części toru i otarł się o ścianę, co kosztowało go pół sekundy do Vandoorne’a. Kierowca Andretti Autosport zdołał odrobić część deficytu w końcówce okrążenia, lecz na mecie zabrakło mu 0,300 sekundy.
Take a look at that FINAL DUEL between @svandoorne and @JakeDennis19 😍⚡️
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) January 28, 2022
What did you think of the new qualifying format? ⚔️
🇸🇦 2022 #DiriyahEPrix | @MercedesEQFE @AVAXAndrettiFE pic.twitter.com/5sFBQ4W6Vb
Dla Vandoorne’a to szóste w karierze pole position i drugie z rzędu – Belg wystartował bowiem z pierwszego pola do ostatniego wyścigu sezonu 2020/2021 w Berlinie.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Q1 | Q2 | Q3 | Q4 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 5 | Stoffel Vandoorne | Mercedes-EQ Formula E Team | 1:09,489 | 1:08,873 | 1:08,407 | 1:08,626 | |||
2 | 27 | Jake Dennis | Avalanche Andretti Formula E | 1:09,284 | 1:08,749 | 1:08,379 | 1:08,926 | |||
3 | 17 | Nyck de Vries | Mercedes-EQ Formula E Team | 1:09,164 | 1:08,600 | 1:08,813 | ||||
4 | 36 | André Lotterer | TAG Heuer Porsche FE Team | 1:09,313 | 1:09,018 | 1:09,014 | ||||
5 | 37 | Nick Cassidy | Envision Racing | 1:09,214 | 1:08,951 | |||||
6 | 10 | Sam Bird | Jaguar TCS Racing | 1:09,407 | 1:08,919 | |||||
7 | 4 | Robin Frijns | Envision Racing | 1:09,163 | 1:09,109 | |||||
8 | 30 | Oliver Rowland | Mahindra Racing | 1:09,549 | 1:09,329 | |||||
9 | 11 | Lucas di Grassi | ROKiT Venturi Racing | 1:09,617 | ||||||
10 | 22 | Maximilian Günther | Nissan e.dams | 1:09,471 | ||||||
11 | 94 | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche FE Team | 1:09,710 | ||||||
12 | 48 | Edoardo Mortara | ROKiT Venturi Racing | 1:09,536 | ||||||
13 | 25 | Jean-Éric Vergne | DS Techeetah | 1:09,811 | ||||||
14 | 9 | Mitch Evans | Jaguar TCS Racing | 1:09,587 | ||||||
15 | 7 | Sérgio Sette Câmara | Dragon / Penske Autosport | 1:09,867 | ||||||
16 | 13 | António Félix da Costa | DS Techeetah | 1:09,704 | ||||||
17 | 28 | Oliver Askew | Avalanche Andretti Formula E | 1:09,891 | ||||||
18 | 29 | Alexander Sims | Mahindra Racing | 1:10,039 | ||||||
19 | 3 | Oliver Turvey | NIO 333 Formula E Team | 1:10,129 | ||||||
20 | 33 | Daniel Ticktum | NIO 333 Formula E Team | 1:10,507 | ||||||
21 | 23 | Sébastien Buemi | Nissan e.dams | 1:10,185 | ||||||
22 | 99 | Antonio Giovinazzi | Dragon / Penske Autosport | 1:10,596 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.